Πανελλήνιες 2020: Ποιος ήταν ο Τίτος Πατρίκιος που «έπεσε» στην έκθεση
Ποιος ήταν ο ποιητής Τίτος Πατρίκιος, του οποίου κείμενο «έπεσε» στο σημερινό θέμα της έκθεσης, στ’ οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των Πανελληνίων Εξετάσεων 2020.
Ένα ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση» (2012), ήταν το τρίτο κείμενο στ’ οποίο βασίστηκε το θέμα της έκθεσης,
Το πρώτο, ήταν ένα διασκευασμένο κείμενο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη, που έχει δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο και το δεύτερο ήταν ένα δοκίμιο του συγγραφέα, μεταφραστή και εκδότη Κώστα Ε. Τσιρόπουλου, το κείμενο «Γράφειν», που ανήκει στη συλλογή δοκιμίων «Η Μόνωση ως Συνομιλία» (2003).
Συγκεκριμένα, το ποίημα του Τίτου Πατρίκιου, στ’ οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι, είναι το εξής:
«Εκεί πού αναρωτιέσαι για πράγματα που πρώτη φορά
αντικρίζεις
για πράγματα χιλιοειπωμένα που έχουνε πια περάσει
για πράγματα που ξαφνιάζουν κι ας γίνονται κάθε μέρα
για πράγματα που έλεγες δεν θα συμβούν ποτέ
και τώρα συμβαίνουν μπρος στα μάτια σου
γι’ άλλα που επαναλαμβάνονται μ’ ελάχιστες παραλλαγές
για πράγματα που πουλιούνται μόλις πιάσουν
κατάλληλη τιμή
για πράγματα που σάπισαν με το πέρασμα του καιρού
ή που ήσαν σάπια απ’ την αρχή και δεν το έβλεπες
εκεί που απορείς για πράγματα που μπόρεσες να κάνεις
για πράγματα σοβαρά ή ανόητα που ρίσκαρες τη ζωή σου
για πράγματα σημαντικά που τα κατάλαβες αργότερα
για πράγματα που τα φοβήθηκες κι απέφυγες
ν’ αναλάβεις
για πράγματα που τα προγραμμάτισες και δεν σου βγήκαν
γι’ άλλα που τα σχεδίασαν άλλοι και βγήκαν διαφορετικά
για πράγματα που σου έτυχαν χωρίς να τα περιμένεις
για πράγματα που μόνο τα ονειρεύτηκες
και κάποτε, μία στις χίλιες, πραγματώθηκαν…».
Σπούδασε Κοινωνιολογία στην École Pratique des Hautes Études στο Παρίσι (1959-1964), όπου αργότερα πήρε μέρος στις αντιδικτατορικές εκδηλώσεις εναντίον της χούντας των Συνταγματαρχών στην Ελλάδα.
Εργάστηκε στην έδρα της UNESCO στο Παρίσι και στη Διεθνή Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) στη Ρώμη. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1975 και εργάστηκε ως δικηγόρος, κοινωνιολόγος και λογοτεχνικός μεταφραστής καθώς και στο Κέντρο Μαρξιστικών Μελετών.
Στις 6 Νοεμβρίου 2000 ορίστηκε πρόεδρος της ΑΕ Πολιτιστική Ολυμπιάδα με κριτήριο, όπως ανακοινώθηκε πως πρόκειται για «όχι έναν αιθεροβάμονα ποιητή, αλλά έναν άνθρωπο με δυνατότητες δράσης». Από τη θέση αυτή παραιτήθηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2001, διότι, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, «θέλει στο εξής να αφιερωθεί απολύτως και χωρίς περισπάσεις στο ποιητικό και γενικότερα στο λογοτεχνικό του έργο».
Στις 28 Νοεμβρίου 2000 ήταν ένας από τους δώδεκα Έλληνες ποιητές που έλαβαν μέρος στον «Κύκλο Ελληνικής Ποίησης» που διοργάνωσε το Theatre Moliere, Maison de la Poesie στο Παρίσι, όπου το γαλλικό κοινό είχε την ευκαιρία να συναντήσει τους Έλληνες ποιητές και να γνωρίσει το έργο τους, το οποίο παρουσίασαν γνωστοί Γάλλοι συγγραφείς, κριτικοί και μεταφραστές.
Το 2001 ήταν ανάμεσα στους συγγραφείς που επελέγησαν να εκπροσωπήσουν τη σύγχρονή ελληνική λογοτεχνία στην «53η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης», όπου η Ελλάδα ήταν τιμώμενη χώρα. Η Ομάδα Εργασίας «Φρανκφούρτη 2001» και το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) αποδέχτηκαν την ομόφωνη εισήγηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής σχετικά με τους συγγραφείς που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις του προγράμματος «Νέοι Δρόμοι για την Ιθάκη», μεταξύ των οποίων και ο Τίτος Πατρίκιος.
Στις 20 Μαΐου 2002 συμμετείχε μαζί με τους Στρατή Πασχάλη και Στέλιο Ράμφο σε συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Γκαίτε με θέμα: «Κι οι ποιητές τι χρειάζονται σ’ ένα μικρόψυχο κόσμο;», στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης.
Στις 12 Απριλίου 2006 παρευρέθηκε στα εγκαίνια του Μουσείου Πολιτικών Εξορίστων Άη Στράτη, όπου και ο ίδιος είχε εξοριστεί (1952-1953).
Το Μάρτιο του 2007 έδωσε διάλεξη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα πλαίσια του κύκλου «Η ελληνική ποίηση σήμερα».
Το 2008 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών (μαζί με τον Μένη Κουμανταρέα) για το σύνολο του έργου του.
«Ποτέ δεν είναι οι μέρες ποιητικές και ακριβώς γι’ αυτό χρειάζεται η ποίηση. Και όσο λιγότερο ποιητικές είναι τόσο πιο κόντρα πρέπει να πηγαίνεις», δήλωσε κατά τη βράβευση ο Τίτος Πατρίκιος. Προβληματισμένος για τις ταραγμένες μέρες που βίωσε η Ελλάδα, πρόσθεσε ότι προσπαθεί να κατανοήσει τα γεγονότα «χωρίς έτοιμες ιδέες και χωρίς να θέλει να ταυτιστεί με τους νέους, παριστάνοντας τον δεκαεξάρη».
Στις 6 Ιουλίου 2011 συμμετείχε μαζί με την ποιήτρια Κική Δημουλά σε διάλογο για την Ποίηση στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, διάλογο «εφ’ όλης της ύλης, όχι μόνο της ποιητικής, αλλά και εκείνης από την οποία τρέφεται η ποίηση».
«Επειδή όλοι μας έχουμε όλα τα στοιχεία της ψυχολογίας και της ψυχοπαθολογίας, αλλά ελπίζω σε τέτοιο βαθμό που χρειάζεται για να μας ενεργοποιούν, έτσι και εγώ είμαι λίγο σαδομαζοχιστής. Γράφω λοιπόν και γιατί το απολαμβάνω και γιατί με βασανίζει», ανέφερε ο Τίτος Πατρίκιος, μιλώντας για το πώς γράφει ποίηση.
«Αναφερόμενος στην ποιητική έμπνευση, ο Τίτος Πατρίκιος είπε πως επί χρόνια πίστευε ότι δεν υπάρχει έμπνευση. Ότι όλα είναι μεταφυσικά κατασκευάσματα και ότι αυτό που έχει σημασία και σπουδαιότητα είναι η δουλειά.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νεκρά αδέρφια 3 και 4 ετών: Τα άφησε ο πατέρας τους μέσα στο αυτοκίνητο 5 ώρες
- Πρωτοφανή ευρήματα από ανάλυση αστικών αποβλήτων του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας
- Τα θέματα που έπεσαν στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
- Πανελλήνιες 2020: Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας και το Γράφειν ειναι το θέμα έκθεσης για τα ΓΕΛ
- Κάηκε η εικόνα της Παναγίας και ο ιερός ναός, από τη φωτιά στο μοναστήρι της Βαρνάκοβας (video)
- Απίστευτη τραγωδία: Νεκρά δύο παιδιά - Τα ξέχασαν στο αυτοκίνητο
- Άνοιξε το myBusinessSupport για την β' φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής
- Αυτισμός: Πώς μπορεί μια αγκαλιά να αποκαλύψει το πρόβλημα
- Ο κορονοϊός κατασκευάστηκε στα υπόγεια του Μαξίμου
- Δημόσια συγγνώμη από τον Χαρδαλιά ζήτησε η Θεσσαλονικιά «παρουσιάστρια»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEidiseis
- Μεγάλος περίπατος της Αθήνας: Χάος και μποτιλιάρισμα στο κέντρο
- Αυτό είναι το θέμα της Έκθεσης 2020
- Πανελλήνιες 2020: Ποιος ήταν ο Τίτος Πατρίκιος που «έπεσε» στην έκθεση
- MyBusinessSupport: Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις
- Το θέμα της έκθεσης 2020 με κείμενα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, του Κώστα Τσιρόπουλου και του Τίτου Πατρίκιου
- ΗΠΑ: Ανθρωποκτονία ο θάνατος του Αφροαμερικανού από πυρά αστυνομικών στην Ατλάντα
- Δώρο Πάσχα: Το έντυπο και τα στοιχεία που πρέπει να υποβάλλουν οι εργοδότες
- Τελευταία Νέα iEidiseis
- Πανελλήνιες 2020: Ποιος ήταν ο Τίτος Πατρίκιος που «έπεσε» στην έκθεση
- Μεγάλος περίπατος της Αθήνας: Χάος και μποτιλιάρισμα στο κέντρο
- MyBusinessSupport: Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις
- Το θέμα της έκθεσης 2020 με κείμενα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, του Κώστα Τσιρόπουλου και του Τίτου Πατρίκιου
- Δώρο Πάσχα: Το έντυπο και τα στοιχεία που πρέπει να υποβάλλουν οι εργοδότες
- Αυτό είναι το θέμα της Έκθεσης 2020
- ΗΠΑ: Ανθρωποκτονία ο θάνατος του Αφροαμερικανού από πυρά αστυνομικών στην Ατλάντα
- Κεραμέως προς υποψηφίους πανελληνίων: Τίποτα δεν θα σταθεί εμπόδιο στο μέλλον που ανοίγεται μπροστά σας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πανελλήνιες 2020: Ευχές από την Φώφη Γεννηματά
- Ειδική Αγωγή: Όσα χρειάζεται να ξέρουν οι Απόφοιτοι Παιδαγωγικών
- Επίσκεψη Κυρ. Μητσοτάκη στο μουσείο και στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς
- Λέσβος: Στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα της Μόριας η "δωρεά Μικρούτσικου"
- Έ. Αχτσιόγλου: Η κυβέρνηση επιδοτεί μειώσεις μισθών και ελαστικοποίηση σχέσεων εργασίας (Video)
- Πανελλαδικές: Για το βιβλίο και την ανάγνωση τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
- Ο Γκραντέλ “πιέζει” για να έρθει στον Ολυμπιακό
- Δείτε το θέμα έκθεσης 2020 που έπεσε φέτος στις πανελλήνιες
- Θέμα Εκθεσης: Ποιος είναι ο Κώστας Τσιρόπουλος που έπεσε στις Πανελλήνιες 2020