Katharina Bendixen: «Το δέντρο με τα μπουκάλια του ουίσκι»
Εγκλωβισμένοι στην καθημερινότητα, θύματα της ρουτίνας τις περισσότερες φορές, αλλά και δικών τους εμμονών και απωθημένων, οι ήρωες της Καταρίνα Μπέντιξεν μοιάζουν με μέλη ενός αλλόκοτου θιάσου, που κινούνται οριακά μεταξύ μιας ασφυκτικής πραγματικότητας και μιας ακόμα πιο νοσηρής, παράλογης φαντασίας. Ζουν καταστάσεις και γεγονότα τα οποία είναι, στη βάση τους, οικεία και συνηθισμένα, ωστόσο παίρνουν εξωπραγματικές, εξωφρενικές, ακόμα και εφιαλτικές προεκτάσεις ιδωμένα από απροσδόκητες, εντελώς αντισυμβατικές, οπτικές γωνίες. Αυτό ακριβώς είναι και το στίγμα των ιστοριών αυτών, που αποτελούν
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Η ολοένα αναβαλλόμενη επίσκεψη της κόρης που ζει στην Αφρική, η παρουσία παιδιών σε ένα σπίτι, η επιθυμία για απαλλαγή από μια κουραστική σχέση, η τραγική ανάμνηση ενός ατυχήματος, ο θάνατος μιας συναδέλφου στη δουλειά – πράγματα που μπορεί να τύχουν στον καθένα και που η απλή αναφορά και περιγραφή τους δεν έχει τίποτα το αξιοπερίεργο, εντάσσονται εδώ σε έναν κόσμο που μοιάζει να υφίσταται παράλληλα με τον «πραγματικό» και φαντάζει σαν μια διαστρεβλωμένη εκδοχή της υπαρκτής καθημερινότητας. Σαν κάτι «κουνημένες» φωτογραφίες, όπου το περίγραμμα των ανθρώπων και των αντικειμένων είναι θολό, φαίνεται διπλό και τριπλό, και αλλοιώνει την αναμενόμενη και οικεία στο μάτι εικόνα που έχουμε για τον κόσμο γύρω μας. Παραδόξως, ωστόσο, μέσα από αυτή τη διαστρέβλωση, αποκαλύπτονται ανατριχιαστικές αλήθειες και αναδεικνύεται η τραγικότητα και η ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά και της ίδιας της ζωής, όταν αμφότερες γίνονται έρμαια ανεξέλεγκτων καταστάσεων αλλά και άλλων ανθρώπων.
«[…] Εν τω μεταξύ είχε γεμίσει και η τραπεζαρία με δέκα παιδιά, και τα παιδιά κατακτάνε το δωμάτιό μας. Στο πάτωμα σέρνονται ήδη είκοσι, και στις γωνιές του κρεβατιού μας τη νύχτα κοιμούνται άλλα πέντε. Μόνο κάποια μέρη του κρεβατιού μάς έχουνε μείνει ακόμα. Τα παιδιά δεν μας αφήνουνε να σηκωθούμε, να φάμε, να κοιμηθούμε, είμαστ’ αναγκασμένοι να φυλάμε μικροσκοπικά κομμάτια των σεντονιών». (Το στενόχωρο σπίτι μας)
Είναι πολύ λεπτό το όριο ανάμεσα στην τετριμμένη καθημερινότητα και την τρέλα. Οι άνθρωποι που πρωταγωνιστούν στις ιστορίες της Μπέντιξεν είναι μπλεγμένοι στα γρανάζια μιας ρουτίνας, ανίκανοι να αντιδράσουν σε ό,τι τους καταπιέζει. Άλλοτε πάλι, εμπειρίες και βιώματα από το παρελθόν έρχονται και γαντζώνονται πάνω τους σαν χαμοδράκια – δεν τους αφήνουν στιγμή σε ησυχία και από ένα σημείο και πέρα αποκτούν τερατώδεις διαστάσεις. Σε άλλες περιπτώσεις, τύψεις για τυχόν λάθη εξογκώνονται, κυριαρχούν στις μνήμες τους και μοιάζουν να ορίζουν σχεδόν ολοκληρωτικά τη ζωή τους.
{jb_quote} Οι άνθρωποι που πρωταγωνιστούν στις ιστορίες της Μπέντιξεν είναι μπλεγμένοι στα γρανάζια μιας ρουτίνας, ανίκανοι να αντιδράσουν σε ό,τι τους καταπιέζει. {/jb_quote}
Η Μπέντιξεν εισχωρεί στο μυαλό των ηρώων της και καταγράφει επακριβώς τις βαθύτερες ανησυχίες και τα πιο καλά κρυμμένα συναισθήματα και μυστικά τους. Όλες οι ιστορίες είναι σε πρώτο πρόσωπο, και κάθε φορά ο αφηγητής είναι διαφορετικός. Οι σύντομες αφηγήσεις τους θυμίζουν τους βραχνάδες – εκείνα τα εγκλωβιστικά άσχημα όνειρα από τα οποία είναι πολύ δύσκολο να ξυπνήσεις. Άλλωστε, κάτι ανάλογο συμβαίνει και στους ανθρώπους αυτούς. Η ζωή τους, η καθημερινότητά τους, φτάνουν σ’ ένα σημείο όπου είτε τους καταπίνουν, είτε τους «αναγκάζουν» να προβούν σε πράξεις παράτολμες και επικίνδυνες που, σε ένα άλλο επίπεδο, θα τις έλεγε κανείς και εγκληματικές. Τρόπον τινά, δηλαδή, τους αναγκάζουν –εξ ου και τα εισαγωγικά– γιατί οι πράξεις αυτές είτε παραμένουν τελικά στη σφαίρα της φαντασίας τους, είτε, αν πράγματι τελούνται, είναι ενέργειες που εκείνοι πάντα ήθελαν να τις κάνουν, αλλά για τον έναν ή τον άλλο λόγο δείλιαζαν. Κυρίως από το φόβο τού τι θα πει ο κόσμος.
«[…] Πολύ σύντομα δεν άντεχα πια τα παρακάλια της, και δεν μου έμενε τίποτ’ άλλο απ’ το να εξαφανίσω τα παρακάλια μαζί μ’ εκείνη τη γυναίκα στην πρέσα σιδερώματος. Τύλιξα τη γυναίκα στο σιδερόπανο στο ρολό και τη γύρισα πέρα δώθε, λίγο αντιστάθηκε μόνο. Λιώμα από το βάρος των κυλίνδρων, κατέβηκε τρέμοντας από την πρέσα. Έπεσε κάποιες φορές πάνω στην κάσα της πόρτας κι ύστερα βγήκε έξω σκοντάφτοντας στο κατώφλι». (Προς το παρόν δεν θέλω σκοτούρες)
Στην πρώτη της αυτή συλλογή διηγημάτων, η Καταρίνα Μπέντιξεν εναλλάσσει τον ωμό ρεαλισμό με τις σουρεαλιστικές περιγραφές, φέρνοντας έτσι στην επιφάνεια τον παραλογισμό της καθημερινότητας και φωτίζοντας τις πιο σκοτεινές πτυχές του μυαλού και της ψυχής των ανθρώπων. Με γραφή άμεση, αυθόρμητη και συχνά-πυκνά ωμή και συνειρμική, η οποία έχει αποδοθεί εξαιρετικά στη γλώσσα μας από τον Αλέξανδρο Κυπριώτη, συνθέτει εικόνες οι οποίες, μέσα από τον αλληγορικό χαρακτήρα τους και τον δαιδαλώδη συμβολισμό τους, βγάζουν απόλυτα νόημα και βρίσκουν σημεία ταύτισης με στοιχεία της καθημερινότητας που, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι ίσως περισσότερο απ’ όσο θα θέλαμε οικεία.
Το δέντρο με τα μπουκάλια του ουίσκι
Καταρίνα Μπέντιξεν
μετάφραση: Αλέξανδρος Κυπριώτης
Σκαρίφημα
144 σελ.
ISBN 978-618-84093-9-2
Τιμή €15,90
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τηλεθέαση χθες 6/10: «Happy Day»… για Πάμε Δανάη και Σασμό
- Άγριες Μέλισσες: Η Κορίνα μαθαίνει την πικρή αλήθεια για τον Κωνσταντή
- Γύρισαν την πλάτη στα realities οι τηλεθεατές
- Η μεσημεριανή τηλεθέαση την Τετάρτη
- «GNTM» – Spoiler: Έρχεται οικειοθελής αποχώρηση – βόμβα
- Ο Δημήτρης Αλεξάνδρου επέστρεψε στο πλατό και την «Super Κατερίνα»
- Ο Γιώργος Παπαδάκης αποχώρησε από την εκπομπή του
- Αιμίλιος Χειλάκης: «Είχα έναν καλοήθη όγκο στην βάση του κρανίου»
- Γιώργος Σεφέρης
- Κακοκαιρία “Αθηνά”. Κλειστά σχολεία στην Κέρκυρα – δεμένα τα καράβια στη Λευκίμμη. Που θα “χτυπήσει” τις επόμενες ώρες (χάρτης)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Katharina Bendixen: «Το δέντρο με τα μπουκάλια του ουίσκι»
- Θεόδωρος Λιμήτσιος
- «Ο Παμούκ έφυγε…» του Πέτρου Γκάτζια
- Ηνωμένο Βασίλειο: Στην κορυφή των ευπώλητων το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ
- Λέοναρντ Κοέν
- Ιωάννης Συκουτρής
- Η κοίτη του χρόνου
- Ξενοκρατία
- Παναγής Παναγιωτόπουλος: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Αλέξιος Μάινας: «Προσκόμματα και ποιμαντικές λύσεις για την κατάβαση της αγέλης στον κάμπο σε περίπτωση αντάρας»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Richard Osman: «Η Λέσχη Φόνων της Πέμπτης»
- Στο φως αδημοσίευτο διήγημα του Τένεσι Ουίλιαμς από το 1952
- Άπτον Σίνκλερ
- Γιώργος Σεφέρης
- Κοκορομαχία
- Ένα βιβλίο ταξιδεύει
- Πέντε ποιήματα του Αναστάσιου Καρποδίνη
- «Μνήμη Γιολάντας Πατεράκη» της Νίκης Σαλπαδήμου
- «Ο φλογοφόρος» του Μπέρναρντ Κόρνγουελ
- Ο Ολλανδός συγγραφέας που τα έβαλε με τον Τζον λε Καρέ