Wolfgang Ullrich: «Selfies: Η επιστροφή της δημόσιας ζωής»
Καθημερινά, σε όλο τον κόσμο, αδιευκρίνιστος αλλά οπωσδήποτε τεράστιος αριθμός ανθρώπων αυτοφωτογραφίζονται με την κάμερα των κινητών τηλεφώνων τους και οι φωτογραφίες τους, οι selfies, αναρτώνται στους λογαριασμούς που αυτοί διατηρούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή στέλνονται σε συγγενείς, φίλους κι αγνώστους.
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Ένα πλήθος ανθρώπων φωτογραφίζεται και μια πλημμυρίδα φωτογραφιών δημιουργείται κάθε στιγμή που περνάει, έτσι, χωρίς λόγο, χωρίς κάποιο συγκεκριμένο
Ελιτισμός ή εκδημοκρατισμός;
Σε γενικές γραμμές, η αντιμετώπιση της αυτοφωτογράφισης είχε μια έντονη αρνητικότητα και οι selfies χαρακτηρίστηκαν από ορισμένους κοινωνιολόγους ως σύμβολο πολιτιστικής παρακμής κι έκφραση ναρκισσισμού. Από την πλευρά τους, τα μέσα ενημέρωσης διόγκωσαν τις καταφανώς αρνητικές περιπτώσεις χρήσης της αυτοφωτογράφισης: γάμοι διαλύθηκαν, φιλίες χάλασαν και συγγενείς δεν μιλιούνται πλέον, υπάλληλοι έχασαν τη δουλειά τους εξαιτίας selfies που δεν έπρεπε να τραβηχτούν ή να αναρτηθούν, ενώ είναι σπάνιες μεν αλλά υπαρκτές οι περιπτώσεις ανθρώπων που σκοτώθηκαν στην προσπάθειά τους να βγάλουν selfies στην άκρη ενός γκρεμού, σε μια ταράτσα, εν μέσω ταραχών κ.ά.
Κι όμως, δεν είναι όλοι αρνητικοί με το φαινόμενο των selfies, ορισμένοι μάλιστα θεωρητικοί διακρίνουν τη θετική πλευρά της υπόθεσης, θεωρούν ως έκφραση ελιτισμού την απόρριψη της πρακτικής των selfies και ψάχνουν να βρουν στα εκατομμύρια των αυτοφωτογραφίσεων που γίνονται καθημερινά ένα βαθύτερο, ανθρωπολογικό και πολιτιστικό νόημα. Ένας από αυτούς είναι ο Βόλφγκανγκ Ούρλιχ (γενν. 1967), καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Τεχνών της Καρλσρούης, πολιτισμολόγος με ευρεία γνώση, πολυγραφότατος συγγραφέας και δημοσιογράφος που καταπιάνεται συχνά με θέματα πέρα από την τέχνη, όπως η παγκοσμιοποίηση, τα μέσα επικοινωνίας κ.ά.
{jb_quote} Τελικά μια πόζα, ένα χαμόγελο και μια γκριμάτσα κρύβουν (ή αποκαλύπτουν, για την ακρίβεια…) πολύ περισσότερα απ’ όσα νομίζει όποιος ποζάρει και σκηνοθετεί τον εαυτό του. {/jb_quote}
Κεντρική θέση του συγγραφέα είναι ότι με τη λατρεία της selfie εκδημοκρατίζεται η διαδικασία της φωτογράφισης του ανθρώπινου προσώπου, που κάποτε ήταν προνόμιο μόνο των οικονομικά ή κοινωνικά προνομιούχων (και τεχνικά καταρτισμένων…), ενώ επιστρέφει και η διάθεση για αυτοσκηνοθεσία του προσώπου στη δημόσια σφαίρα. Ο αυτοφωτογραφιζόμενος είναι ταυτόχρονα φωτογράφος αλλά και σκηνοθέτης μιας σκηνής στην οποία πρωταγωνιστής είναι ο ίδιος. «Όποιος κρατάει ένα κινητό μπροστά στο πρόσωπό του, για να βγάλει μια selfie, συμπεριφέρεται σαν ηθοποιός», υποστηρίζει ο Γερμανός συγγραφέας κι εξηγεί: «…οι δημιουργοί των selfies μπαίνουν αντίστοιχα και σε έναν ρόλο. Αναφέρονται σε συγκεκριμένους κώδικες, για να γίνουν κατανοητοί απέναντι σε τρίτους».
Όσο για την ανταλλαγή των selfies, η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ψηφιακού κόσμου στον οποίο «διαβιούν» όλο και περισσότερο χρονικό διάστημα όλο και περισσότεροι άνθρωποι καθημερινά, ο Ούρλιχ θεωρεί ότι: «Η αμοιβαία ανταλλαγή φωτογραφιών είναι ένας θεατρικός τρόπος ομιλητικής εξ αποστάσεως επικοινωνίας».
Η selfie ως τεχνούργημα
Το βιβλίο του Ούρλιχ απαρτίζεται από 17 μικρά κείμενα-θέσεις, στα οποία παρουσιάζεται η θεωρητική ανάλυσή του κι εξετάζονται διάφορες πτυχές, όπως π.χ. τα φίλτρα και οι μάσκες που κατά κόρον χρησιμοποιούνται από τους ίδιους τους χρήστες για να αλλοιωθούν ή να διακωμωδηθούν κάποια χαρακτηριστικά τους.
Εξετάζει τη μιμική, τις ακραίες πόζες και τις χειρονομίες στις οποίες επιδίδονται πολλοί δημιουργοί selfies για να δραματοποιήσουν τη φωτογραφία που πρόκειται να τραβήξουν – θεωρεί μάλιστα ότι αυτές οι επιλογές αυτοφωτογράφισης είναι μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας, ένα είδος ακούσιου τεχνουργήματος. Εξετάζει επίσης το φαινόμενο «Διαμαρτυρίες με selfies», ένα είδος ψηφιακού πολιτικού ακτιβισμού όπου ο χρήστης ενσωματώνει σε μια αυτοφωτογράφισή του ένα πολιτικό σύμβολο/λογότυπο ή ένα πολιτικό κείμενο ή σύνθημα.
Ανατρέχοντας στη βιβλιογραφία για τον οπτικό πολιτισμό και την ιστορία της τέχνης, εξετάζοντας διάφορες απόψεις που έχουν διατυπωθεί για τον ψηφιακό πολιτισμό στο σύνολό του, βάζοντας στην ανάλυσή του τον νεολογισμό «ομιλιοποιημένος πολιτισμός εικόνων», ο Βόλφγκανγκ Ούρλιχ μάς δίνει ένα ολιγοσέλιδο, περιεκτικό και ευκολοδιάβαστο θεωρητικό κείμενο.
Και καθώς οι selfies βρίσκονται παντού και πολλαπλασιάζονται διαρκώς, αξίζει τον κόπο να αποκρυπτογραφήσουμε, με τη βοήθεια του Ούρλιχ, το σημαινόμενο που υπάρχει πίσω από ένα αυθόρμητο, επιπόλαιο, ασυναίσθητο τις περισσότερες φορές πάτημα στο κινητό τηλέφωνο. Τελικά μια πόζα, ένα χαμόγελο και μια γκριμάτσα κρύβουν (ή αποκαλύπτουν, για την ακρίβεια…) πολύ περισσότερα απ’ όσα νομίζει όποιος ποζάρει και σκηνοθετεί τον εαυτό του.
Selfies: Η επιστροφή της δημόσιας ζωής
Βόλφγκανγκ Ούλριχ
Μετάφραση: Χριστίνα-Παναγιώτα Γραμματικοπούλου
Το Μέλλον
σ. 72
ISBN: 978-618-84695-0-1
Τιμή: 10,60€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Το κρεμάς ή το διπλώνεις; Πώς αποθηκεύουμε τα ρούχα για να μην καταστραφούν
- Οι καλύτερες παιδικές χαρές της Αττικής που κάθε παιδί πρέπει να πάει (φωτό)
- Η Κατερίνα Καινούργιου φοράει τις over the knee μπότες της και το πρωί
- Αυτή είναι η κατάσταση υγείας του Δάκη
- TV Guide: Τι θα δούμε στην τηλεόραση την Πέμπτη 11 Νοεμβρίου
- Wolfgang Ullrich: «Selfies: Η επιστροφή της δημόσιας ζωής»
- Εξόριστος
- Ντέιμον Γκάλγκουτ: Η αναγέννηση της αφρικανικής λογοτεχνίας και η αξία των βιβλίων
- Το Εργοστάσιο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Wolfgang Ullrich: «Selfies: Η επιστροφή της δημόσιας ζωής»
- Ντέιμον Γκάλγκουτ: Η αναγέννηση της αφρικανικής λογοτεχνίας και η αξία των βιβλίων
- «Για τον “Σπανό” του Ιωσήφ Βιβιλάκη» της Ελένης Λιντζαροπούλου
- Προσφορά από την Alpha Bank της έκδοσης «Γιάννης Μόραλης»
- Γιάννης Ανδριανάτος: «Δείπνο αντιβαρύτητας»
- Σόρεν Κίρκεγκορ
- Γιάννης Ρίτσος
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Wolfgang Ullrich: «Selfies: Η επιστροφή της δημόσιας ζωής»
- Γιάννης Ανδριανάτος: «Δείπνο αντιβαρύτητας»
- Προσφορά από την Alpha Bank της έκδοσης «Γιάννης Μόραλης»
- «Για τον “Σπανό” του Ιωσήφ Βιβιλάκη» της Ελένης Λιντζαροπούλου
- Ντέιμον Γκάλγκουτ: Η αναγέννηση της αφρικανικής λογοτεχνίας και η αξία των βιβλίων
- Σόρεν Κίρκεγκορ
- Γιάννης Ρίτσος
- Οικογενειακές και ιστορικές αναμνήσεις
- Το βιβλίο των κειμένων
- Hugo Horiot: συνέντευξη στη Χρυσοξένη Προκοπάκη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αυτή είναι η κατάσταση υγείας του Δάκη
- Πού να πάμε σήμερα: 4 συναυλίες για την Πέμπτη 11 Νοεμβρίου
- TV Guide: Τι θα δούμε στην τηλεόραση την Πέμπτη 11 Νοεμβρίου
- Πρεμιέρες: Η γιαπωνέζικη χάρη των ιστοριών του Χαμαγκούτσι
- Η Κατερίνα Καινούργιου φοράει τις over the knee μπότες της και το πρωί
- Το κρεμάς ή το διπλώνεις; Πώς αποθηκεύουμε τα ρούχα για να μην καταστραφούν
- Οι καλύτερες παιδικές χαρές της Αττικής που κάθε παιδί πρέπει να πάει (φωτό)
- Φτιάχνουμε οριγκάμι και περνάμε όμορφες και δημιουργικές στιγμές με τα παιδιά!