Δέσποινα Χαραλάμπους
Πρώτα έγραψα τις ιστορίες, πολλές μικρές ιστορίες. Ξεχώρισα πενήντα μία από αυτές, τις πιο προσωπικές. Μετά διάλεξα τον τίτλο, Από τη μεριά του προβάτου, που είναι και ο τίτλος μιας ιστορίας προσδοκιών, πάντα του προβάτου φυσικά. Μετά ήρθε η έκδοση, από τη «Γραφή», πολύ ωραία δουλειά με φροντίδα και μεράκι. Τώρα ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσω αυτό το βιβλίο, από τη μεριά του συγγραφέα. Δεν είναι απλό, καθόλου απλό, θα χρειαστώ τη βοήθεια του κυκλικού χρόνου. Κάποιος ή κάποια θα υπάρχει στο παρελθόν ή στο μέλλον να γράψει κάτι για μένα και για το βιβλίο μου, γιατί μου είναι τρομερά δύσκολο.
Τελικά,
Αυτό το παλαιάς τεχνολογίας βιλβίο γράφτηκε πριν από τριάντα τρία χρόνια στην Νότια Γη, αυτήν που τώρα έχει καλυφθεί από θάλασσα. Είναι μια συλλογή διηλημάτων. Για τα σημερινά δεδομένα οι ιστοπίες είναι πολύ μεγάλες και ασυμπίεστες, μία με δύο σελίδες η κάθε μία, εκείνη την εποχή όμως θεωρούνταν πολύ μικρές. Έχει τίτλο «Από τη μεριά του προβάτου» που αν και παραπλανητικός –δεν βρήκα παρά μόνον ένα πραγματικό αρνί μέσα– δεν με αποπροσανατόλισε καθόλου. Υποθέτω ότι αναφέρεται στην ανθρώπινη ιδιότητα της ευπιστίας και την έμφυτη αισιοδοξία των αδυνάτων. Ως πρόβατο μεταφορικά εκλαμβάνεται κάθε ήρωας που πρόκειται να θυσιαστεί με κάποιο τρόπο για να εξασφαλιστεί η εύνοια των θαιών, που και αυτοί με τη σειρά τους αμφισβητούνται ως αναποτελεσματικοί. Οι ιστοπίες του βιλβίου, γραμμένες σε πρώτο και σε τρίτο πρόσωπο, διατρέχουν μια γκάμα από την ηθογραφία μέχρι την επιστημονική φαντασία, πάντα όμως επιφυλάσσοντας στον αναμνώστη μια εξέλιξη που θα τον ανησυχήσει. Είναι μια τεχνική που η ίδια η συγγραφέας ομολογεί ότι έκλεψε από τον κινηματογράφο. Μην ξεχνάτε ότι εκείνη τη μεταβατική εποχή, οι καλύτερες ταιμίες όπως «Τα Παράσιτα» ή «Τα πνεύματα του Ινισέριν» βάθαιναν τον προβληματισμό γύρω από τα όρια κάθε κοινωνικού παράγοντα, όπως τάξεις, φύλο, τέχνη, φιλία, εκδίκηση κλπ. Ήταν η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της δυσπιστίας και του αναθεωρητισμού που όριζε τις τάσεις και θεωρώ ότι είναι σχετικά πετυχημένη η προσπάθεια της Χαραλάμπους να εκφράσει τους προβληματισμούς εκείνης της δύσκολής εποχής. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να ξέρει το πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα;
{jb_quote}Το λογιστήριο του κυκλικού χρόνου έχει μεγάλη ανάγκη από τέτοια έργα, που μοιάζουν με τα ταπεινά κτερίσματα στα ταφικά μνημεία της αρχαιότητας.{/jb_quote}
Ευτυχώς η βελτιωμένη τεχνητή νοημοσύνη ΒΤΝ2 στις μέρες μας έχει εξαλείψει τις διφορούμενες έννοιες, έτσι τα διηλήματα αυτά μας δίνουν τη δυνατότητα να μελετήσουμε μια προηγούμενη ιστορική περίοδο της λογοτεχνίας στην οποία δοξάστηκε το απρόβλεπτο και ο ιλαροτραγικός πεσιμισμός. Οι άνθρωποι τότε εκτιμούσαν τις δραματουργικές ανατροπές, οπότε υποθέτω ότι διαβάζονται ευχάριστα αυτά τα χάρτινα αντίτυπα, αν και διέκρινα με σαδήνεια την εμμονή με τον αντιηρωικό θάνατο και τις διαφορετικές εκδοχές του.
Πριν από λίγα χρόνια περάσαμε το μέσον του 21ου αιώνα. Τα βιλβία σήμερα είναι ζιπαρισμένες ζελατίνες που κολλούν σε οποιαδήποτε επιφάνεια και διαβάζονται επίσης συμπιεσμένα, κυρίως ανάμεσα στις στάσεις του μετρώ. Όταν πηγαίνω στη μητέρα μου από την Κυψέλη στο Παγκράτι, προλαβαίνω να διαβάσω καμιά δεκαριά, καμιά φορά γράφω και κάτι δικό μου. Η Χαραλάμπους με ανάγκασε μετά από πολύ καιρό να πιάσω χαρτί, ν’ ανάψω το φως, να γυρίσω σελίδα, να γκουγκλάρω όλες αυτές τις αναλογικές πρακτικές. Της χρωστάω λοιπόν, όπως και στο βιλβίο της, τη διεύρυνση του επαγγελματικού μου ορίζοντα και ελπίζω σύντομα να με προσλάβουν στο Νέο Μουσείο Λογοτεχνίας. Το λογιστήριο του κυκλικού χρόνου έχει μεγάλη ανάγκη από τέτοια έργα, που μοιάζουν με τα ταπεινά κτερίσματα στα ταφικά μνημεία της αρχαιότητας. Κι εκείνα ιστοπίες λένε, και περιμένουν υπομονετικά να τ’ ανακαλύψουμε.
Λάβετε υπόψη σας ότι γράφει μια νεαρή κοπέλα, οπότε ας της συγχωρήσουμε κάποια ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη, άσε που υποπτεύομαι ότι μπορεί και να έχει αλλάξει η γλώσσα μέχρι τότε.
Από τη μεριά του προβάτου
Πενήντα μία απρόσμενες ιστορίες
Δέσποινα Χαραλάμπους
Εκδόσεις Γραφή
116 σελ.
ISBN 978-618-5638-35-1
Τιμή €11,00
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πέθανε ο Γιάννης Φλωρινιώτης
- Αυτή η νύχτα μένει – Ο Σταματιάδης τυπώνει την αλήθεια για τον Χρήστο
- Από τη Νάξο στην Ικαριά: Το δικό μας πανηγύρι στο CT Garden
- Το OPEN στα χέρια του Νίκου Κοκλώνη και της Barking Well - Όλο το ρεπορτάζ
- Μπέττυ Μαγγίρα για Survivor: «Αν ο άντρας είναι άντρας, πρέπει να παραδέχεται αυτό που κάνει, όχι να κρύβεται»
- Τα 4 πιο τρομακτικά συστήματα AI στην επιστημονική φαντασία
- BretBeats: «Εκτιμώ κάθε μέρα που θα χρειαστεί να δουλέψω 16 ώρες σε κάτι δύσκολο που αγαπώ»
- Πέθανε ο Γιάννης Φλωρινιώτης
- Ο Fatboy Slim στο Ξέφωτο και DJ sets στο ηλιοβασίλεμα – Όλες οι δωρεάν συναυλίες που θα απολαύσουμε στο ΚΠΙΣΝ το καλοκαίρι
- Ιππόλυτος, του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Ίταλο Καλβίνο, 100 χρόνια από τη γέννησή του» του Daniel Raffini
- Ο θάνατος του Βιβέκ Ότζι
- «Women of Passion, Women of Greece» –Μήδεια, Μαρία Κάλλας, Μελίνα Μερκούρη– στο Τρένο στο Ρουφ
- Ο Σουηδός συγγραφέας Άρνε Νταλ στην Αθήνα
- Η συμφωνία των σονέτων
- Το PEN Greece προκηρύσσει τον 2ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Διηγημάτων
- Τομ Χανκς: Το πρώτο μυθιστόρημα και η ανοσία στις κακές κριτικές
- Παρέμβαση στις μαθησιακές δυσκολίες στη γλώσσα
- Εικονιστικά ψηφιδωτά δάπεδα
- Δημήτρης Βαρβαρήγος: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Δέσποινα Χαραλάμπους
- Καταυλισμός
- Ολιέβιν
- Cormac McCarthy: «Ο επιβάτης» και «Stella Maris»
- Φιλία Κανελλοπούλου: «Εκδοχές της ζωής»
- Η «ακτινογραφία» του αναγνωστικού κοινού στο Ηνωμένο Βασίλειο
- Εικονιστικά ψηφιδωτά δάπεδα
- Μακάριος 1948-1959
- «Ήττες» της Καλλιόπης Εξάρχου
- Πέτρος Χριστούλιας: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- ΗΠΑ: Τα audiobooks για ενήλικες ξεπέρασαν τα αντίστοιχα ebooks σε πωλήσεις
- «Κρυφό σχολειό» του Νικόλα Ευαντινού
- Νίκος Πιτλόγλου – Μαρία Λαλιώτη: «Μεταξύ συρμού και αποβάθρας»
- Βάσια Μαυράκη: «Γιατί πάντα ερωτευόμαστε τον λάθος άνδρα;»
- Απονεμήθηκαν τα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2023
- Λι Μπάι, N. Marsh, Δ. Βαρβαρήγος, Β.Ν. Πης, Η. Μπούρα, Ph. Brenot – L. Coryn, Τ. Χανκς, Α. Αναξαγόρου
- Ξα Σου: Ιστορίες σε πρώτο & τρίτο πρόσωπο
- Κίτρινη παραφροσύνη
- Stacy Willingham: «Σπίθα στο σκοτάδι»