Ελένη Κατσαμά: «Η ζωή και οι θάνατοι της Αλεξάνδρας Δελλή»
Λίγοι είναι εκείνοι οι Έλληνες πεζογράφοι που έχουν μια ισοδύναμη παρουσία τόσο στον χώρο της λογοτεχνίας για ενήλικους αναγνώστες, όσο και σε εκείνη που είναι στραμμένη προς τα παιδιά και τους έφηβους. Και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δει κανείς αν πίσω από τις όποιες διαφορές στη γλώσσα, στην ανάπτυξη του θέματος, στο κύκλωμα των χαρακτήρων του έργου, υπάρχουν εκείνα τα κοινά σημεία που φανερώνουν την ταύτιση της πατρότητας του δημιουργού.
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Γράφω τα πιο πάνω έχοντας –όπως είναι φυσικό– ως βασικό
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Κατσαμά έγραψε κείμενο προορισμένο να διαβαστεί από ενήλικο κοινό. Αλλά είναι επίσης γεγονός πως το κυρίως έως τα τώρα έργο της ανήκει στην εφηβική λογοτεχνία, και μάλιστα άνετα μπορεί να θεωρηθεί πως διαθέτει τα στοιχεία μιας cross over γραφής. Και εδώ ακριβώς συνάντησα τα βασικά στοιχεία της συγγραφικής της ταυτότητας. Η γλώσσα – όχι μόνο και τόσο ως εργαλείο καταγραφής γεγονότων, όσο επίσης και ως τρόπος ανάγνωσης του περιγραφόμενου θέματος. Η Ελένη Κατσαμά χρησιμοποιεί πολλά στοιχεία μαγικού ρεαλισμού για να φωτίσει από τη μια τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων της και από την άλλη για να περιγράψει και τις πολιτικοκοινωνικές συνθήκες εντός των οποίων οι ήρωές της ζούνε και πεθαίνουν.
{jb_quote} Μαζί με την Αλεξάνδρα και μια ολόκληρη χώρα ξεκόβεται από τα νήματα του παρελθόντος της. {/jb_quote}
Κεντρική της ηρωίδα στο βιβλίο αυτό η Αλεξάνδρα, μια κοπέλα γεννημένη κάπου στα μέσα του 20ού αιώνα σε κάποιο ξεχασμένο χωριό. Έχει απάνω της τη μοίρα που συνοδεύει όλες τις γυναίκες του σογιού της. Άλλες συνομιλούν με τον θάνατο, άλλες γνωρίζουν πότε αυτός θα έρθει, η Αλεξάνδρα μπορεί να διακρίνει τα χνάρια του πάνω στα πρόσωπα που κάποτε θα επισκεφθεί.
Κι όμως, είναι ένα πλάσμα αδικημένο κοινωνικά – σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία η θέση της γυναίκας είναι μέσα στον χώρο του υπερβατικού και μόνο. Το ατομικό της μέλλον δεν της ανήκει. Και καθώς η Αλεξάνδρα θα μεγαλώνει, ολοένα και θα βιώνει και από έναν προσωπικό της θάνατο. Αποκόπτεται από τις ίδιες της δυνάμεις του φύλου της και με σκυμμένο το κεφάλι θα υποτάσσεται στις αποφάσεις των αρσενικών στους οποίους ανήκει. Στον πατέρα, στον άντρα της. Και μαζί με τον τελευταίο θα βρεθεί να είναι εσωτερική μετανάστρια. Από τους ελεύθερους αναστεναγμούς της φύσης, στους περιοριστικούς θορύβους της πόλης – και όλα αυτά καθώς ένας αιώνας κρύβεται στην ασφάλεια της ιστορικής καταγραφής του. Μαζί με την Αλεξάνδρα και μια ολόκληρη χώρα ξεκόβεται από τα νήματα του παρελθόντος της.
Πάνω σε αυτό το γενικό πλάνο η Ελένη Κατσαμά έστησε την ιστορία της και την αφηγήθηκε με γλωσσική συνέπεια ως προς τις τεχνικές του μαγικού ρεαλισμού. Το μυθιστόρημα δομείται με μικρά κεφάλαια, συχνά η εξιστόρηση ξεφεύγει από την πορεία της, ακριβώς όπως το μαγικό στοιχεία βγάζει εκτός προγραμματισμένης διαδρομής την επίτευξη του στόχου.
Ένα απρόσμενο μυθιστόρημα, που έχει γερά γλωσσικά θεμέλια και σίγουρα τις φρέσκες αναζητήσεις αφηγηματικών τεχνασμάτων – το τελευταίο αυτό πολλά οφείλει στη θητεία της Ελένης Κατσαμά στην εφηβική λογοτεχνία. Με δυο παραδείγματα το επιβεβαιώνω:
Στα πόδια της κούρνιαξε νυσταγμένο κι ανυπόμονο το κρύο που τρύπωσε κάτω από το νυχτικό της και την τύλιξε ασφυχτικά, ψάχνοντας κι αυτό για λίγη ζέστη. (σελ. 15)
Από το χώμα ανάβλυζε νερό λες και το δάσος ήταν φυτρωμένο μέσα σε λίμνη και ρούφαγε, πνιγόταν και ξεχείλιζε. Ως κι οι πέτρες έσταζαν. (σελ. 20)
Η ζωή και οι θάνατοι της Αλεξάνδρας Δελλή
Ελένη Κατσαμά
Εκδόσεις Πατάκη
σ. 264
ISBN: 978-960-16-9298-2
Τιμή: 12,20€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Εγκλημα στη Φολέγανδρο: Σκότωσε την 26χρονη Γαρυφαλλιά και ζητούσε τα… ρέστα – “Με ειρωνευόταν και χάλασε η φάση”
- Φολέγανδρος: Ανήμερα της γιορτής της κηδεύεται η Γαρυφαλλιά – Φοβόταν ότι ο δολοφόνος της παρακολουθούσε το κινητό της
- Όλες οι νέες ελληνικές σειρές που βασίζονται σε βιβλία
- Είναι αυτή η μεγάλη αντίπαλος της Ναταλίας Γερμανού την επόμενη σεζόν;
- Γιώργος Κωνσταντίνου: Επιστροφή στην τηλεόραση σε ρόλο έκπληξη
- Το Twitter του Stephen King δεν θα σε αφήσει ποτέ παραπονεμένο
- Παξοί-Αντίπαξοι: Οι 22 προτάσεις που πρέπει να ακολουθήσεις
- Έγκλημα στη Φολέγανδρο. Ανήμερα της γιορτής της κηδεύεται η Γαρυφαλλιά- Ήταν επιθετικός ο δράστης, λέει εκπρόσωπος της ΕΛΑΣ
- Ο Γιώργος Τσαλίκης και το «ευσυγκίνητο τηλεοπτικό ζευγάρι» Γρηγόρης Γκουντάρας – Νάταλι Κάκκαβα στο ίδιο ξενοδοχείο
- Το πρόσωπο που δέχθηκε πρόταση για να είναι στο All Star Survivor
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Ελένη Κατσαμά: «Η ζωή και οι θάνατοι της Αλεξάνδρας Δελλή»
- Ερωτευμένος Καίσαρ
- Michael Connelly: «Ιερή σκοτεινή νύχτα»
- Αυτολογοκρισία από τους εκδότες στην Έκθεση Βιβλίου του Χονγκ Κονγκ
- Φραγκίσκος Πετράρχης
- «Μαρία η Αιγυπτία» του Μάρκου Δενδρινού
- Νίκος Κ. Αλιβιζάτος: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Ερευνήτρια υποστηρίζει ότι ανακάλυψε χειρόγραφα του Δάντη
- Τζέιν Όστιν
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Προσεχώς: Ποιες ταινίες θα κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες την Πέμπτη 22 Ιουλίου
- Φασουλής – Παπακωνσταντίνου μαζί στο θέατρο Μουσούρη τον χειμώνα
- Iron Maiden: Ακούστε το «The Writing On The Wall» – Το πρώτο τραγούδι τους μετά από έξι χρόνια
- Είναι αυτή η μεγάλη αντίπαλος της Ναταλίας Γερμανού την επόμενη σεζόν;
- Εγκλημα στη Φολέγανδρο: Σκότωσε την 26χρονη Γαρυφαλλιά και ζητούσε τα… ρέστα – “Με ειρωνευόταν και χάλασε η φάση”
- 8 χρόνια NouPou: Τα νότια προάστια μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση της ιστορίας τους
- Αντζελίνα: Η παίκτρια από το Bachelor έχασε 17 κιλά μετά το παιχνίδι και η διαφορά είναι μεγάλη
- Σχολεία: Μάσκες και εξαερισμός για ασφαλές άνοιγμα μέχρι να εμβολιαστούν τα τα παιδιά
- Αλόννησος: Σε λειτουργία το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ελλάδας
- Η Έρρικα Πατρικίου στον πολυχώρο Αλεξάνδρεια