Γιάννης Δενδρινός
Πριν δύο χρόνια περίπου σκέφτηκα να ξεκινήσω ένα διήγημα, κάπως εκτενές, για την περίπτωση των ανθρώπων που το πέρασμά τους από τη ζωή, βιαστικό και αθόρυβο, καθορίστηκε όχι από την ατομική τους βούληση, αλλά από τη σαρωτική δύναμη του τυχαίου και της ιστορικής συγκυρίας.
Την ίδια εκείνη περίοδο είδα ένα όνειρο. Δυο γυναίκες καθισμένες στην περίστυλη αυλή ενός παλιού αρχοντικού οικήματος συζητούσαν δήθεν αδιάφορα, ρίχνοντας, ωστόσο, με συνωμοτικό ύφος κλεφτές ματιές σε ένα κορίτσι, που εκείνη την ώρα τριγυρνούσε αμέριμνο στον κήπο. Επρόκειτο για ένα πλάσμα γοητευτικό, κάπως παράδοξο,
Κάπως έτσι μπολιάστηκαν το όνειρο και η γραφή, και προέκυψε η νουβέλα Όλοι αγαπούν τα τραύματά τους.
Τοποθέτησα την ιστορία σε μια ιστορική τροχιά που εκτείνεται από τα τελειώματα του Εμφυλίου μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ’80, σε μια ιστορική περίοδο με πυκνά πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα και συνθήκες. Ο ματωμένος Εμφύλιος, η σκληρή μετεμφυλιακή περίοδος, η μαύρη επταετία και η αισιόδοξη Μεταπολίτευση. Όλα αυτά όμως, παρότι αναμφισβήτητα επηρεάζουν την εξέλιξη και τα σκαλοπάτια της μυθοπλασίας, προτίμησα να τα κρατήσω σε ένα δευτερεύον, σκηνικό επίπεδο, καθώς εκείνο που με ένοιαζε ήταν να αποδώσω την υπαρξιακή κραυγή, αιώνια και άχρονη, των ευάλωτων ανθρώπων που παρασύρονται από τον άνεμο της συγκυρίας. Έτσι κι αλλιώς η Ιστορία και, κυρίως, οι ιστορίες επαναλαμβάνονται.
Παρότι αξιοποίησα ως δομικά υλικά συντρίμμια και θραύσματα από μνήμες και αφηγήσεις παλαιοτέρων, διηγήσεις και αναστεναγμούς των καφενείων, πρόκειται για μια εντελώς επινοημένη ιστορία, που διαδραματίζεται σε ένα νησί του Ιονίου.
{jb_quote} Εκείνο που με ένοιαζε ήταν να αποδώσω την υπαρξιακή κραυγή, αιώνια και άχρονη, των ευάλωτων ανθρώπων που παρασύρονται από τον άνεμο της συγκυρίας. {/jb_quote}
Ως προς τη διάρθρωσή της, η νουβέλα αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο εναλλάσσονται οι πρωτοπρόσωπες αφηγήσεις (καταθέσεις σε ανακριτική διαδικασία) δύο ανθρώπων που, για διαφορετικούς λόγους, ήταν σημαντικοί στη διαδρομή της κεντρικής ηρωίδας, της Γαλάτειας: ο νεανικός της έρωτας στο νησί και η κόρη της. Το δεύτερο μέρος αναπτύσσεται σε τριτοπρόσωπη αφήγηση, με εστίαση στη βιολογική μητέρα της ηρωίδας. Ένθετες, εγκιβωτισμένες αφηγήσεις καλύπτουν το χρονικό διάστημα από το 1949 έως το 1986 (το σήμερα της ιστορίας).
Όλοι μιλούν για την κεντρική ηρωίδα, τη Γαλάτεια, ακόμη περισσότερο όμως μιλούν για τον ίδιο τους τον εαυτό. Η ίδια δεν μίλησε ποτέ.
Στην ανάπτυξη του κειμένου προσπάθησα να επιτύχω μια ισορροπία ανάμεσα στη γοητεία της γλώσσας αυτής καθαυτήν, αποφεύγοντας λεκτικούς ακροβατισμούς, και στη σύνθεση της πλοκής, αξιοποιώντας χρονικές αναδρομές και παράλληλες αφηγηματικές φωνές. Σε κάθε περίπτωση, επιδιώκοντας να διατηρήσω ζωντανό το ενδιαφέρον του αναγνώστη καθ’ όλη τη διάρκεια του κειμένου, προτίμησα στοιχεία που προσιδιάζουν στη μικρή φόρμα, όπως συμπύκνωση και ρυθμό, πολλαπλές σημάνσεις και υπαινικτική διάθεση.
Θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει ότι σε αυτή τη νουβέλα αναφύονται ερωτήματα για τη σχέση μεταξύ βούλησης και μοίρας, ατομικής απόφασης και πεπρωμένου, ερωτήματα που συναντώνται ούτως ή άλλως και στη δημόσια συζήτηση με ποικίλες θρησκευτικές, φιλοσοφικές, αλλά και επιστημονικές, πρόσφατα μάλιστα και στο πεδίο των νευροεπιστημών, συνάψεις. Όλα αυτά εντούτοις παραμένουν ερωτήματα, καθώς δεν είναι δουλειά της λογοτεχνίας να δίνει απαντήσεις σε τέτοια θεμελιώδη θεωρητικά ερωτήματα. Προσωπικά, πάντως, θα έλεγα ότι σε όλους σχεδόν τους χαρακτήρες της νουβέλας μου ταιριάζουν τα λόγια του Κολομβιανού συγγραφέα Άλβαρο Μούτις στο έργο του Η τελευταία σκάλα του Τραμπ Στήμερ: «Σε τι άγνωστους δρόμους μπορεί να μας οδηγήσει η ζωή. Κι εμείς που νομίζουμε ότι έχουμε την πρωτοβουλία των κινήσεων. Πόσο αφελείς είμαστε! Προχωρούμε ψηλαφώντας στα σκοτάδια».
Όλοι αγαπούν τα τραύματά τους
Γιάννης Δενδρινός
Διόπτρα
128 σελ.
ISBN 978-618-220-611-9
Τιμή €12,20
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- J2US: Γιάννης Σεβδικαλής και Σοφία Κουρτίδου ανέτρεψαν τα δεδομένα και πήραν τη μεγάλη νίκη
- Νίκος Γκέλια: «Μας έδιωχναν από τα σπίτια επειδή ήμασταν Αλβανοί»
- Η Γη της Ελιάς: Εμπλέκεται σε κύκλωμα αρπαγής ανηλίκων
- Ρένια Λουιζίδου: Ο ρόλος της στη σειρά της ΕΡΤ «Η Μαρία που έγινε Κάλλας»
- Euro 2024, Πορτογαλία – Γαλλία: Η αγωνία του Εμπαπέ στην εκτέλεση του Ερναντέζ
- 10 γεγονότα που συνέβησαν σαν σήμερα, 6 Ιουλίου. Σταλόνε, Φρίντα Κάλο, Ένιο Μορικόνε και λοξή φάλαγγα
- Το Toyota Mirai πωλείται στα μισά της τιμής του
- Γιάννης Δενδρινός
- Γιατί όλο και περισσότεροι ενήλικες διαβάζουν νεανική λογοτεχνία;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Euro 2024, Πορτογαλία – Γαλλία: Η αγωνία του Εμπαπέ στην εκτέλεση του Ερναντέζ
- Wimbledon: Έκλαψε η Μπαντόσα μετά την πρόκρισή της
- Τι πρέπει να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι για το επίδομα και την καλοκαιρινή άδεια
- Το Toyota Mirai πωλείται στα μισά της τιμής του
- J2US: Γιάννης Σεβδικαλής και Σοφία Κουρτίδου ανέτρεψαν τα δεδομένα και πήραν τη μεγάλη νίκη
- 10 γεγονότα που συνέβησαν σαν σήμερα, 6 Ιουλίου. Σταλόνε, Φρίντα Κάλο, Ένιο Μορικόνε και λοξή φάλαγγα
- Εξωδικαστικός μηχανισμός: Ιστορικό υψηλό ρυθμίσεων τον Ιούνιο
- Telegraph: Ο Κιρ Στάρμερ καταργεί το σχέδιο για τους μετανάστες
- Τζένη Διαγούπη: «Δεν μπορούμε να μιλάμε για κάθαρση στον χώρο του θεάτρου»
- Νίκος Γκέλια: «Μας έδιωχναν από τα σπίτια επειδή ήμασταν Αλβανοί»