Γιώργος Ρούσκας: «Νηών προσεγγίσεις είκοσι μία»
Ο Γιώργος Ρούσκας εισάγει τον αναγνώστη στο νέο του βιβλίο και στα είκοσι ένα κείμενα που το συναποτελούν με ένα χαϊκού, το οποίο δίνει με εξαιρετική ευστοχία το μέτρο και την ουσία της αποτίμησης όχι μόνο του ποιητικού και πεζογραφικού, αλλά και του κριτικού λόγου: κάθε Κριτικής/ όπως και κάθε Λόγου/ κριτής ο Χρόνος. Το τρίστιχο αυτό έρχεται για να φανερώσει προκαταβολικά τη βαθιά πίστη του συγγραφέα στη δύναμη του χρόνου να διαχωρίζει όλα τα είδη του λόγου σε αυτά που μπορούν να αντέξουν στη διαχρονία και στο διηνεκές
Είκοσι ένα κείμενα συγκεντρώνει ο τόμος αυτός, είκοσι μία προσεγγίσεις πάνω σε έργα σύγχρονων Ελλήνων και ξένων δημιουργών, καθένας από τους οποίους –και αυτό είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό– διαθέτει τη δική του συγγραφική ιδιαιτερότητα και ιδιοτυπία. Αυτό είναι κάτι στο οποίο αξίζει να σταθεί κανείς για να επισημάνει τη μέθοδο και τον τρόπο, κυρίως όμως τη λογική που πρέπει να διέπει και να σφραγίζει την εργασία του κριτικού. Γιατί έχει εξαιρετική σημασία η κίνηση του τελευταίου όχι μόνο μέσα στα διάφορα λογοτεχνικά γένη και είδη, αλλά και σε διάφορες λογοτεχνικές τεχνοτροπίες, τάσεις και κατευθύνσεις και, το κυριότερο, στις λογοτεχνίες των διαφόρων χωρών. Αυτό, πέρα από το ότι προϋποθέτει και, ταυτόχρονα, εξασφαλίζει την ολιστική ματιά που έχει ανάγκη η λογοτεχνία, προσφέρει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να διαπιστώσει ότι τα κριτήρια της ποιότητας και της αισθητικής αξίας ενός έργου μπορούν να εντοπιστούν σε ποικίλα λογοτεχνήματα, ακόμα και διαφορετικής σύστασης ή περιεχομένου. Από αυτή, λοιπόν, την άποψη η συλλογή δοκιμίων του Ρούσκα προσφέρει την ευκαιρία για μια περιήγηση σε τοπία διαφορετικά και για μια κατανόηση του τρόπου με τον οποίον ο κριτικός λόγος λειτουργεί, τελικά, γεφυρωτικά, ανοίγοντας ουσιαστικά έναν ορίζοντα μέσα στον οποίο η βασική αρχή είναι η αρχή της αρμονικής συνύπαρξης.
{jb_quote} Η διαφορετικότητα αυτή είναι κάτι που σήμερα χρειάζεται ο κριτικός λόγος για να μπορέσει να διεκδικήσει και να κατακυρώσει την αυτονομία, την αυθυπαρξία και τη μοναδικότητά του. {/jb_quote}
Τα βιβλία αναφοράς του συγγραφέα προέρχονται κυρίως από τον χώρο της ποίησης (Β. Τασιόπουλος, Άι Ογκάουα, Φαζίλ Χιουσνού Νταγλάρτζα, Πέτερ Χάντκε, Τ. Νικηφόρου, Μπεσίκ Καραναούλι, Γ. Βέης, Emily Jane Brontë, Η. Κεφάλας, Η. Κωνσταντίνου, Δ. Δημητριάδου, Η. Κουρκούτας, Κ. Αγγελάκη-Ρουκ, Ρ. Χαρίσης, Χοσέ Αντόνιο Μορένο Χουράδο, Κ. Μπούρας, Ν. Μυλόπουλος, Δ. Π. Παπαδίτσας) και, δευτερευόντως, της πεζογραφίας (Κ. Δημητρίου, Ε. Λαδιά, Ε. Γκίκα), στοιχείο που ενδεχομένως διαμορφώνει την υποψία ή, καλύτερα, τον προβληματισμό σχετικά με την ιδιότητα της ποίησης να αποτελεί ένα πιο πρόσφορο, πιο πρόθυμο ίσως πεδίο για την καλλιέργεια και την ανάπτυξη του κριτικού λόγου. Αυτό, ίσως, οφείλεται στην «πειραματικό» χαρακτήρα της ποίησης, στη δυνατότητά της να αποτελεί ένα πεδίο ανοιχτό σε πρωτοβουλίες και δοκιμές – πιθανότατα περισσότερο από αυτό που συμβαίνει με άλλα λογοτεχνικά γένη και είδη.
Η σαφώς μεγαλύτερη ποσοτικά εμπλοκή του Ρούσκα με την ποίηση, σε συνδυασμό με την ίδια την ιδιότητά του ως ποιητή, φαίνεται πως επηρεάζει σε κάποιο βαθμό και τον κριτικό του λόγο, τον τρόπο με τον οποίο αναγιγνώσκει το κείμενο και επιχειρεί να το ξεκλειδώσει. Αυτό ίσως εξηγεί τη βαθιά αγαπητική σχέση που μοιάζει να αναπτύσσει με το αντικείμενο της μελέτης του, τη φροντίδα του να αναδείξει τις κρυφές ή υποφωτισμένες πλευρές του, αλλά και τη μεγάλη του ανάγκη να δώσει στο κείμενό του το κύρος και την αξιοπιστία μιας, κατά κάποιον τρόπο, θετικής ή, καλύτερα, επιστημονικής προσέγγισης. Τα διαγράμματα και οι πίνακες που, πολύ συχνά, συνοδεύουν τα κείμενα για να τα συμπληρώσουν, να τα προεκτείνουν, να τα εμπλουτίσουν, ποικίλλουν σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο γράφεται και παρουσιάζεται σήμερα η κριτική. Η σύζευξη και η συνύπαρξη, μάλιστα, αυτών των καθαρά «εκλογικευτικών» προσεγγίσεων μαζί με την αίσθηση ότι η ποίηση παραμένει να αποτελεί ένα μυστήριο, μια «χώρα μαγική», όπου πολλά από αυτά που λέγονται μπορεί ακόμα και να μην επιδέχονται εξήγηση ή ερμηνεία, αποτελεί ένα στοιχείο που κάνει τα κείμενα του Ρούσκα ελκυστικά, ασυνήθιστα, διαφορετικά. Και η διαφορετικότητα αυτή είναι κάτι που σήμερα χρειάζεται ο κριτικός λόγος για να μπορέσει να διεκδικήσει και να κατακυρώσει την αυτονομία, την αυθυπαρξία και τη μοναδικότητά του.
Νηών προσεγγίσεις είκοσι μία
Κριτικά δοκίμια
Γιώργος Ρούσκας
Κοράλλι
σ. 17
ISBN: 978-618-5706-19-7
Τιμή: 12,72€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Στέλιος Ρόκκος για Νατάσα Θεοδωρίδου: «Δεν πέρασα καλά στη συνεργασία μας στην αρχή, αργήσαμε να συνεννοηθούμε»
- Survivor – Άναψαν τα αίματα ανάμεσα σε Ντάνιελ και Φάνη: «Πανηγύρισε τώρα ρε να σε δω»
- Περιπέτειες Γαλαζοαίματων στην Ελευσίνα
- Η Γη της Ελιάς: «Φτάνει πια με το δράμα του Κουράκου»
- Survivor – Χαμός στο Twitter με τον Τζέιμς: «Τοξικός ήσουν και τότε»
- Μπαρτζώκας: Συνεχάρη τους παίκτες για την εμφάνισή τους “σε αντίξοες συνθήκες”
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Mockler, Williams, Day και Bellini
- Τζορτζίνα Χόγκαρθ: Φως στη γυναίκα που έζησε στη σκιά του Ντίκενς
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τζορτζίνα Χόγκαρθ: Φως στη γυναίκα που έζησε στη σκιά του Ντίκενς
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Mockler, Williams, Day και Bellini
- Νέο βιβλίο, νέος εκδοτικός οίκος για την Πόλα Χόκινς
- Οι βραχείες λίστες των Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων 2023
- Τάσος Ζαφειριάδης – Θανάσης Πέτρου: «Ξημέρωσε ο Θεός τη μέρα»
- Έφυγε από τη ζωή ο συγγραφέας Δημήτρης Φύσσας (1956-2024)
- Όταν ο Τζορτζ Πελεκάνος έπεσε θύμα αστυνομικής εισβολής στο σπίτι του
- Σοφία Φωτιάδου: «Out of the box _ Fearless» στη Sianti Gallery
- Kristin Hannah: «Νυχτερινός δρόμος»
- ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε μία υποτροφία για το Εργαστήριο Διόρθωσης-Επιμέλειας Κειμένων της αλυσίδας πολιτισμού IANOS, αξίας 1.200 €

- Τελευταία Νέα Diastixo
- Γιώργος Ρούσκας: «Νηών προσεγγίσεις είκοσι μία»
- Women’s Prize for Non-Fiction: Ανακοινώθηκε η μακρά λίστα
- Το Νησί και ο Πέρα Κόσμος
- Κατερίνα Δουκάκη-Κουτσουρίδου
- Τρία ποιήματα της Κατερίνας Τάπανα
- Γονεϊκότητα
- «Εγώ που ψάχνω θήραμα» της Κλεοπάτρας Λυμπέρη
- Μιχάλης Σπέγγος: «Καφενείο “Το επέκεινα”» σε σκηνοθεσία Στέλιου Καλαθά στο «Από Μηχανής» Θέατρο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Στο φως τα περιεχόμενα της βιβλιοθήκης του Δαρβίνου
- Έφυγε από τη ζωή ο συγγραφέας Δημήτρης Φύσσας (1956-2024)
- M. Präkels, K. Hannah, F. G. Lorca, C. Kilroy, Αρχίλοχος, Γ. Καστρίτης, Θ.Χ. Καψάλης, «Ωραία Κοιμωμένη»
- Μια φορά ήταν ο καιρός
- Περί του πρώτου θεμέλιου λόγου της διάκρισης των διευθύνσεων στον χώρο
- Ηλίας Λ. Παπαμόσχος: «Ανάληψη»
- Andreja Peklar: «Το φεγγαράκι και εγώ»
- Simon & Schuster: 100 βιβλία για τα 100 χρόνια του εκδοτικού οίκου