Κατερίνα Ντίνου: «Πέτρα αιώνια»
Η Κατερίνα Ντίνου, μετά το αινιγματικό πρώτο ποίημα της συλλογής, «Επιστροφή στον αόριστο», δηλώνει στη συνέχεια: «Το Αιγαίο/ διάλεξα να γεννηθώ». Αυτή η ευθεία αναφορά στην καταγωγή δεν είναι μια απλή πληροφορία για τον αναγνώστη, αλλά είναι ένα ισχυρό θεμέλιο πάνω στο οποίο θα δομήσει το ποιητικό της τοπίο. Η ποιήτρια, παρά το μεγάλο πλήθος των ποιημάτων που συμπεριλαμβάνει στη συλλογή, και την ποικιλία των θεμάτων τα οποία την απασχολούν, δίνει απλόχερα τα κλειδιά και τους κώδικες, άλλοτε προοικονομώντας τη συνέχεια και ενίοτε παρέχοντας τα απαραίτητα εργαλεία
Η Κατερίνα Ντίνου τολμά να παρομοιάσει τη ζωή ως αναπαραστάσεις θανάτων, οι οποίες συμβαίνουν ερήμην μας, γι’ αυτό και αποφεύγει τη θάλασσα των πόλεων. Είναι δύσκολο να αποδεχτεί πως η θάλασσά της, την οποία εμπιστεύεται, έχει συμβάλει στη διαφθορά και την υποκρισία. Αναζητά τον έρωτα στα χέρια που επιμένουν να κρατούν το ίσο της νηνεμίας. Απαρηγόρητη μιλά για κατασκευασμένους εχθρούς. Το μεγάλο ταξίδι έχει να κάνει με τα λιμάνια κι όχι με τη θάλασσα. Έτσι, το αναγκαίο ταξίδι δεν συμβαίνει για να υπάρξει η συνάντηση. Ό,τι ισχύει είναι η θάλασσα και η μουσική, ο ήχος, η φωνή του κάθε αγαπημένου. Μας λέει: «Είναι η φωνή σου/ ο αφρός στα κύματα/ ο ήχος από τα πρώτα βότσαλα·/ είναι η φωνή σου/ μια λέξη καινούργια/ που γράμματα δεν έχει/ μόνο μουσική· […]/ είναι η φωνή σου/ το σχήμα που παίρνουν οι ανοιχτές/ θάλασσες/ για να χωρέσουν σε ονόματα». Η ονοματοθεσία αυτή αποκτά περιεχόμενο για να ορίσει ό,τι έχει απομείνει στην άκρη της θάλασσας, από τις οριστικές απώλειες. Η Ντίνου ταυτίζει την απώλεια με τη μετάλλαξη του ανθρώπου. Η σταθερότητα της πέτρας σε αντιδιαστολή με την αέναη κίνηση της θάλασσας την οδηγούν να μιλήσει σε τόνο εξομολογητικό: «Πέτρα με είπες/ πέτρα έγινα/ να χτίσω το σπίτι σου/ να περιφράξω τα δικά σου/ να οχυρώσω τα δίκια σου/ να οπλίσω τα χέρια σου/ να με σημαδέψεις» – πλήρης υποταγή, δηλαδή. Όμως κάποτε συμβαίνει και η πλήρης ανατροπή: «Βγήκα χτες από το σκοτάδι/ και παίξαμε τους εαυτούς μας», γράφει.
{jb_quote}Ανακαλύπτει τους τρόπους της ποιητικής γραφής για να ορίσει το δισυπόστατο της ύπαρξής της.{/jb_quote}
Τα περιστατικά, οι συμπτώσεις, οι αβελτηρίες και οι υποθέσεις συνθέτουν το ιστορικό του βίου. Έτσι, πίσω από τις ανεπάρκειες και το σκοτεινό φως της ψυχής ο έρωτας παραμερίζει τα ίχνη, τις αδυναμίες, τα μικρά… ώσπου να φτάσεις στο ελάχιστο έστω κέρδος. Εκείνο που σε λυτρώνει και συμπυκνώνεται στο «έκανες το καθήκον σου». Η λύτρωση, λέει η ποιήτρια, έρχεται όταν «προλάβεις να δεις τους επιβάτες να πετούν ελεύθεροι πάνω από τη θάλασσα».
Μετά το ποίημα «Λύτρωση» του βιβλίου διακρίνω την εσωστρεφή ποιητική της Κατερίνας Ντίνου. Η αγωνία της μεταφυσικής αναζήτησης, τα ερωτήματα που δεν επιδέχονται εύκολες απαντήσεις, οι απολογισμοί, τα λάθη και οι συνέπειες, χορεύουν έναν άτακτο χορό με τα χέρια να παίζουν έναν κυρίαρχο ρόλο στη γραφή της. Η έκφρασή της μεταβάλλεται, η αφαίρεση των προηγουμένων ποιημάτων υποχωρεί για να δώσει τη θέση της σε μια γραφή αφηγηματική, χαμηλών τόνων: «Απέναντί μου εγώ/ μικρή/ ακατοίκητη» θα ισχυριστεί. Το επέκεινα του βίου πιθανόν να της υποβάλλει αυτή τη διάθεση. Ο πανδαμάτωρ χρόνος να καραδοκεί, καθώς η μελέτη της ζωής περνά μέσα από τις αταξίες της και τα βαριά περιστατικά που την πλουτίζουν. Χωρίς πράξεις εμπορικές και με διαδικασίες αδιάβλητες αναζητά αυτόπτες μάρτυρες κι έναν ιδανικό λόγο διαφυγής. Έτσι, ανακαλύπτει τους τρόπους της ποιητικής γραφής για να ορίσει το δισυπόστατο της ύπαρξής της, αφού όπως γράφει: «Εγώ είμαι από χώμα/ εγώ κι από όνειρο». Με ήχους μουσικούς και λόγο καλλιεργημένο πατά γερά στα σύμβολα που τη στηρίζουν και την προστατεύουν, σ’ αυτό το όμορφο, αλλά και αγωνιώδες ταξίδι, την πέτρα, τη θάλασσα και τα χέρια.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να σημειώσω πως η Κατερίνα Ντίνου μας κρατάει το χέρι ασυναίρετα, καθώς ξημερώνει.
[Ο Βαγγέλης Τασιόπουλος είναι ποιητής, πρόεδρος της Εταιρίας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης.]
Πέτρα αιώνα
Κατερίνα Ντίνου
Μετρονόμος
σ. 80
ISBN: 978-618-5748-03-6
Τιμή: 10,60€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Το Dungeons and Dragons είναι ανέλπιστα καλό: 3 ταινίες + 2 σειρές για το ΣΚ
- Ο Μιχάλης Σαράντης ως Αίας και ο Emmet Cohen στο Half Note: Τι να κάνεις Σάββατο και Κυριακή στην Αθήνα
- Αν έχεις παιδί στην εφηβεία, πάρε σκύλο για να χαίρεται και κάποιος όταν σε βλέπει
- Ενοχλημένη η Ιωάννα Τριανταφυλλίδου: «Παιδιά, είστε σοβαροί που με ρωτάτε;»
- Η σειρά White House Plumbers φαίνεται πολύ καλή και θα γίνει το νέο μας… κόλλημα
- Συμφωνία Advent Technologies – Hyundai Motor
- «Η Μαύρη Λύκαινα» του Juan Gómez-Jurado
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο και συναυλίες για την Παρασκευή 31 Μαρτίου
- «Το DNA των αγγέλων» της Βαλεντίνα Άκσι
- Εκδηλώσεις, ταινίες και εκθέσεις: 6 προτάσεις για την Παρασκευή 31 Μαρτίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Κατερίνα Ντίνου: «Πέτρα αιώνια»
- «Η Μαύρη Λύκαινα» του Juan Gómez-Jurado
- «Το DNA των αγγέλων» της Βαλεντίνα Άκσι
- Βιβλιοπωλεία, ο πιο ανθεκτικός κλάδος μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις ΗΠΑ
- Αισιόδοξα στοιχεία για τη φιλαναγνωσία των νέων στην Ισπανία
- Και με την ελάχιστη υγρασία θ’ ανθίζουμε
- Με τη μουσική μιας μικρής ιστορίας...
- Pedro Lemebel: «Φοβάμαι, ταυρομάχε»
- Κούλα Αδαλόγλου: «Ο δρόμος της επιστροφής είναι απόκρημνος»
- «Χάρτινη ζωή» της Παυλίνας Παμπούδη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τι βλέπουμε στο σπίτι την Παρασκευή, 31 Μαρτίου
- Εκδηλώσεις, ταινίες και εκθέσεις: 6 προτάσεις για την Παρασκευή 31 Μαρτίου
- Ενοχλημένη η Ιωάννα Τριανταφυλλίδου: «Παιδιά, είστε σοβαροί που με ρωτάτε;»
- Αν έχεις παιδί στην εφηβεία, πάρε σκύλο για να χαίρεται και κάποιος όταν σε βλέπει
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο και συναυλίες για την Παρασκευή 31 Μαρτίου
- Ο Μιχάλης Σαράντης ως Αίας και ο Emmet Cohen στο Half Note: Τι να κάνεις Σάββατο και Κυριακή στην Αθήνα
- Το Dungeons and Dragons είναι ανέλπιστα καλό: 3 ταινίες + 2 σειρές για το ΣΚ
- Έρχεται το τέλος και για την σειρά Barry