Νέστορας Πουλάκος – Βίβιαν Χαλκίδη: «12 σκηνοθέτες»
Ποιο είναι το πρόσωπο πίσω από τις κάμερες, ο ικανός «καθοδηγητής» της υποκριτικής τέχνης, ο δημιουργός των χαρακτήρων και της μαγικής κινηματογραφικής επινόησης στο σύνολό της; Γνωρίζουμε τον άνθρωπο που καλύπτεται πίσω από το έργο; Δώδεκα σημαντικοί σκηνοθέτες, από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο χώρο του κινηματογράφου –Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τόνι Γκατλίφ, Γιάννης Σμαραγδής, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Παντελής Βούλγαρης, Κώστας Γαβράς, Μιχάλης Κακογιάννης, Χρήστος Δήμας, Βέρνερ Χέρτζογκ, Φατίχ Ακίν, Πατρίς Λεκόντ, Νίκος Κούνδουρος– παρουσιάζονται από τον εκδότη και δημοσιογράφο, με πολύχρονη πείρα στην κριτική του κινηματογράφου, Νέστορα Πουλάκο, που υπογράφει και σχολιάζει τις συνεντεύξεις. Το βιβλίο-λεύκωμα συμπληρώνεται από πρωτότυπους πίνακες της εικαστικού Βίβιαν Χαλκίδη, εμπνευσμένους από το έργο και την προσωπικότητα του εκάστοτε σκηνοθέτη.
Αξίζει να εστιάσουμε στον τρόπο που ο καθένας από τους δύο δημιουργούς του βιβλίου προσεγγίζει τον σκηνοθέτη (δημοσιογραφικά και εικαστικά) και, εν τέλει, στον τρόπο που «συνομιλούν» μεταξύ τους τα κείμενα με τις εικαστικές αποτυπώσεις, συμπληρώνοντας την προσωπικότητά του. Από τη μία, ο Νέστορας Πουλάκος, με καλή γνώση του αντικειμένου, θέτει τις καίριες ερωτήσεις (σχετικά με το πρόσφατο έργο του σκηνοθέτη, αλλά και τον τρόπο που προσεγγίζεται από αυτόν γενικότερα η τέχνη του κινηματογράφου), ώστε μέσα από λίγες εύστοχες λέξεις να αποκαλυφθεί τόσο η τέχνη όσο και η προσωπικότητα του ανθρώπου που εδώ ενδιαφέρει. Από την άλλη, η Βίβιαν Χαλκίδη όχι μόνον αποτυπώνει εικαστικά το πρόσωπο του σκηνοθέτη, αλλά αποδίδει με τα εκφραστικά μέσα της δικής της τέχνης τα στοιχεία του χαρακτήρα του. Ταυτόχρονα –αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον– με τους τίτλους των έργων της δίνει τόσο το ξεχωριστό γνώρισμα του προσώπου, όσο και προϊδεάζει για τη συνέντευξη που ακολουθεί. Παραθέτω δύο παραδείγματα που τεκμηριώνουν την παραπάνω αίσθηση που δημιουργεί η συνεργασία τους.
{jb_quote}Δώδεκα πορτρέτα σκηνοθετών, με την εύστοχη λιτότητα των μέσων –λεκτικών στις συνεντεύξεις και εικαστικών στα ζωγραφικά έργα– να κυριαρχεί και να κερδίζει το στοίχημα.{/jb_quote}
Αρχικά, η περίπτωση του Φατίχ Ακίν, του Τουρκογερμανού σκηνοθέτη και της «παρένθεσης» στο έργο του, που συνιστά η ταινία του Soul Kitchen. Η Χαλκίδη ονομάζει το εικαστικό πορτρέτο του Ακίν «Ανάμεσα», παριστάνοντας το πρόσωπο του σκηνοθέτη σε ένα σταυροδρόμι πινακίδων και, κατ’ επέκταση, πολιτισμών. Η συνέντευξη που ακολουθεί «κατευθύνει» τον Ακίν στο ζητούμενο, δηλαδή να διαφανεί η μείξη μέσα στην ψυχή του των διαφορετικών ταυτοτήτων που φέρει και που αυτονόητα συνιστούν το ιδιαίτερο γνώρισμα του σπουδαίου έργου του.
Ν.Π.: […] έχετε επιχειρήσει ένα έθνικ πάντρεμα πολιτισμών και εικόνων. Τι είναι αυτό που εν τέλει θέλετε να κάνετε;
Φ.Α.: Αυτό που βλέπετε. Να φέρω, μέσα από την τέχνη μου, κοντά λαούς, όπως τον τουρκικό με τον ελληνικό. Να αναμειγνύω μουσικές, όπως τα μπλουζ με τα ρεμπέτικα και το soul με το ροκ. Λατρεύω να το κάνω αυτό. Γιατί όλα καταλήγουν σε έναν κοινό παρονομαστή. Την επιθυμία, το γέλιο, τη χαρά, μέσα από το ποτό, τη μουσική, τη διασκέδαση και το… σινεμά!
(Συνέντευξη με τον Φατίχ Ακίν, σσ. 62-63)
Άλλο παράδειγμα, η περίπτωση του Κώστα Γαβρά, του διεθνούς φήμης Έλληνα δημιουργού, με την ερώτηση του Πουλάκου να εστιάζει στο εμβληματικό έργο του σκηνοθέτη, Ζ, που ακόμη δοκιμάζει την αντοχή του σε σύγχρονη επανέκδοση της αρχικής του 1969. Κατεξοχήν εκπρόσωπος του πολιτικού κινηματογράφου ο Γαβράς, εκφράζει στη συνέντευξη την ετοιμότητά του, αν χρειαστεί από τις πολιτικές συνθήκες και συγκυρίες, πάλι να αποτυπώσει με μια ταινία του τη συνείδηση των πολιτών που επαγρυπνούν και αντιστέκονται. Η Χαλκίδη, σε ό,τι την αφορά εικαστικά, τιτλοφορεί το πορτρέτο του σκηνοθέτη «Ρωγμή στο σύστημα», αποδίδοντας άριστα το χαρακτηριστικό γνώρισμα, το πνεύμα που διέπει όλες τις ταινίες του Κώστα Γαβρά.
Ν.Π.: Αυτή την εποχή θα επιχειρούσατε να κάνετε ταινία ανάλογου ύφους;
Κ.Γ.: Αν ανακαλύψω ότι στον κόσμο γίνονται παρόμοια γεγονότα, γιατί όχι; Βέβαια, πιστεύω ότι οι πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις έχουν πλέον εξομαλυνθεί σε σύγκριση με το παρελθόν.
(Συνέντευξη με τον Κώστα Γαβρά, σ. 41)
Δώδεκα πορτρέτα σκηνοθετών, με την εύστοχη λιτότητα των μέσων –λεκτικών στις συνεντεύξεις και εικαστικών στα ζωγραφικά έργα– να κυριαρχεί και να κερδίζει το στοίχημα. Δώδεκα αποτυπώσεις των προσώπων, με όσα θεωρούνται ικανά να τους σκιαγραφήσουν τόσο ως δημιουργούς κινηματογραφικών εικόνων όσο και ως προσωπικότητες πίσω από το έργο τους. Μια τυποτεχνικά άριστη ειδική κυκλοφορία των εκδόσεων Το Μέλλον, στην εκδοτική σειρά «Με το βλέμμα της κριτικής».
12 σκηνοθέτες
Νέστορας Πουλάκος
Πίνακες: Βίβιαν Χαλκίδη
Εκδόσεις Το Μέλλον
80 σελ.
ISBN 978-618-85989-2-8
Τιμή €15,90
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πέθανε η Μυρσίνη Ζορμπά
- Εορτολόγιο 21 Απριλίου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα
- Αλίς Ντιόπ: «Η ταινία δεν δίνει απαντήσεις. Εγώ η ίδια δεν έχω τις απαντήσεις, παρόλο που είμαι μητέρα...»
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο, μουσική, χορό την Παρασκευή 21 Απριλίου
- Τι βλέπουμε στο σπίτι την Παρασκευή, 21 Απριλίου
- Μαξιμίλιαν Καρλ Έμιλ Βέμπερ
- «Ο κούκος» της Camilla Lackberg
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- «Ο κούκος» της Camilla Lackberg
- Στα σκαριά φεστιβάλ βιβλίου στο Κίεβο εν μέσω πολέμου
- Μαξιμίλιαν Καρλ Έμιλ Βέμπερ
- Σάββατο 22 Απριλίου: Περίπατος Βιβλίου στην Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα
- Μάνος Κοντολέων: «Με το ίδιο όνομα»
- «Το σπάσιμο» του Τάσου Παπαναστασίου
- Η Τζούντι Μπλουμ ανησυχεί για τις απαγορεύσεις βιβλίων στις ΗΠΑ
- Μανόλης Τριανταφυλλίδης
- Μαρία Κούρση: «Εξόδιος αέρας»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τι βλέπουμε στο σπίτι την Παρασκευή, 21 Απριλίου
- Αλίς Ντιόπ: «Η ταινία δεν δίνει απαντήσεις. Εγώ η ίδια δεν έχω τις απαντήσεις, παρόλο που είμαι μητέρα...»
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο, μουσική, χορό την Παρασκευή 21 Απριλίου
- Μιμή Ντενίση: Οι κλοπές ατέλειωτες, γι’ αυτό μίλησα στα κανάλια, για όλους μας
- Η υπόθεση Γεωργούλη δυναμιτίζει το πολιτικό σκηνικό: Υπονοούμενα, διαρροές και τοξικότητα
- Της Ζωοδόχου Πηγής σήμερα – Μεγάλη γιορτή για την Ορθοδοξία
- ΟΦΗ: «Έδεσε» Μαρινάκη μέχρι το 2025
- Συντάξεις Μαΐου: Οι επικρατέστερες ημερομηνίες καταβολής για όλα τα Ταμεία
- Εορτολόγιο 21 Απριλίου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα