Ουν-σου Κιµ: «Οι μηχανορράφοι»
Η επαφή του ελληνικού αναγνωστικού κοινού με την ασιατική λογοτεχνία είναι σχεδόν ανύπαρκτη –με φωτεινή εξαίρεση κυρίως την ιαπωνική λογοτεχνία– πόσο δε μάλλον με την κορεάτικη. Μέσω της ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ πληροφορούμαστε την ύπαρξη μόλις εννιά μεταφρασμένων κορεάτικων μυθιστορημάτων στα ελληνικά, τριών manga και ενός παιδικού βιβλίου. Φτωχότατη εσοδεία, αν λάβουμε υπ’ όψιν μας ένα κάποιο ενδιαφέρον που έδειξε το φιλοθεάμον κινηματογραφικό κοινό για τον κορεάτικο κινηματογράφο ήδη από την πρώτη δεκαετία του 2000 (βλ. Oldboy, 2003 κ.λπ.).
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Ο Ουν-σου Κιμ γεννήθηκε στο παραθαλάσσιο Μπουσάν της Νότιας Κορέας το 1972, σπούδασε κορεάτικη φιλολογία στο Kyung Hee Unversity και ζει στην Τζίνχαε-γκου. Το 2006 βραβεύτηκε με το 12ο Munhakdongne, το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο της Νότιας Κορέας, για το βιβλίο του The Cabinet, ενώ το 2016 με το 22ο Hahn Moo-Sook λογοτεχνικό βραβείο της χώρας του για το Hot Blood. To 2017 υπήρξε υποψήφιος για το Μεγάλο Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας της Γαλλίας με τους Μηχανορράφους, γεγονός που αποτελεί και την πρώτη λογοτεχνική έξοδό του από τα σύνορα της Κορέας. Το 2019, οι Μηχανορράφοι μεταφράζονται στα αγγλικά. Αυτό το βιβλίο μάς φέρνουν στα ελληνικά οι Εκδόσεις Πατάκη και μας συστήνουν τον πρωτοεμφανιζόμενο στα καθ’ ημάς Ουν-σου Κιμ, σε μια πολύ καλή μετάφραση της Νίνας Μπούρη και επιμέλεια του Κώστα Σίμου.
Καίτοι το βιβλίο διαβάζεται και εξελίσσεται δημιουργώντας στον αναγνώστη την αίσθηση πως πράγματι βλέπει μια κορεάτικη ταινία, ήδη απ’ το πρώτο κεφάλαιο δηλώνει το στίγμα του και τη διαφοροποίησή του. Ο Ρέσενγκ είναι ένας έκθετος, που βρέφος ακόμα τον περιμάζεψαν καλόγριες από τον σκουπιδοτενεκέ έξω από το μοναστήρι τους και από τα τέσσερά του τον υιοθέτησε ο γερο-Ρακούν, ο ιδρυτής του πρώτου συνδικάτου πληρωμένων δολοφόνων της Σεούλ. Μεγάλωσε στην έδρα του συνδικάτου, μια παλιά βιβλιοθήκη, όπου απαγορευόταν όμως απ’ τον γερο-Ρακούν να διαβάσουν τα βιβλία. Ο Ρέσενγκ μόνος του κατάφερε να αποκρυπτογραφήσει το κορεάτικο αλφάβητο και μαθαίνει να διαβάζει στα κρυφά από την παιδική του ηλικία. Όταν γίνεται αντιληπτό αυτό, η ατάκα του γέρου είναι αμίμητη: «Τα βιβλία θα σε καταδικάσουν σε μια ζωή γεμάτη φόβο και ντροπή. Έχεις ακόμα όρεξη για διάβασμα;».
{jb_quote} Ψιχία εσωτερικότητας ενός πληρωμένου δολοφόνου, μια ασχημάτιστη ατομικότητα που βρίσκεται στα σπάργανα και που αποφασίζει να ξεπεράσει το όριό της! {/jb_quote}
Ο Ρέσενγκ εκπαιδεύεται για πληρωμένος δολοφόνος από τον καλύτερο της ομάδας του γερο-Ρακούν. Το βιβλίο όμως ξεκινάει με την εσωτερικότητα που υποδεικνύει ο Ρέσενγκ σε μια από τις τελευταίες του πληρωμένες εκτελέσεις. Όταν έχει ήδη κάνει το πρώτο στραβοπάτημα και έχει παραβεί έναν από τους βασικούς όρους της δουλειάς. Κάτι που ξανακάνει και τώρα. Το συνδικάτο, που πλέον δεν αποτελείται μόνο από το «Σκυλόσπιτο», τη βιβλιοθήκη του γερο-Ρακούν, αφού έχουν μπει πολλοί στο παιχνίδι, δεν συγχωρεί τέτοια στραβοπατήματα. Ο καπιταλισμός έχει μπει για το καλά και σε αυτόν τον τομέα. Έτσι, ο Ρέσενγκ αντιλαμβάνεται σιγά-σιγά πως γίνεται το θήραμα των μισθωτών του. Τα ηνία φαίνεται να κατέχει ένα άλλο αποπαίδι του «Σκυλόσπιτου», ο Χάντζα –μεγαλωμένος με τον ίδιο τρόπο από τον γερο-Ρακούν αλλά με διαφορετική νοοτροπία στην εκτέλεση συμβολαίων–, ο οποίος έχει ιδρύσει τη δική του εταιρεία θανάτου. Κι ενώ μέσα από αναλήψεις πληροφορούμαστε βασικά στοιχεία της πρότερης ζωής του ήρωα, έρχεται η ώρα να στοχοποιηθεί ευθέως και να αρχίσει ένα ανελέητο κυνηγητό, για να βρει τον εντολέα του δικού του συμβολαίου θανάτου.
Με αυτό ως κεντρικό άξονα ο Κιμ καταφέρνει να μιλήσει για κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, για το περιθώριο και τη βία, με χιούμορ και οξύ σαρκασμό, αποδίδοντας έναν πολυεπίπεδο υπόκοσμο που θα μπορούσε να υπάρχει στη σύγχρονη Σεούλ, μια πόλη που φημίζεται για την τεχνολογική της εξέλιξη αλλά και που φέρει βαρέως τη βαριά σκιά ενός σχετικά πρόσφατου παρελθόντος. Στην ουσία όμως ο Κιμ επιχειρεί να αποδώσει μια εσωτερικότητα στη βία, ακόμα και με τα πενιχρά αποτελέσματα του τέλους του βιβλίου, γεγονός για το οποίο κατακρίθηκε έντονα. Και το κάνει πολύ πετυχημένα!
Στήνει έναν ήρωα που επιμορφώνεται μόνος του, αποτελεσματικότατο πληρωμένο δολοφόνο, εκπαιδευμένο στην εντέλεια, που όσο βρίσκεται στις δεκαετίες των 20 και 30 χρόνων του κάνει άψογα τη δουλειά του, τα πληρωμένα συμβόλαια θανάτου που κλείνει ο γερο-Ρακούν, και γυρίζει σπίτι να πιει τις μπίρες του για να χαλαρώσει, να παίξει με τις γάτες του και να περιμένει διαβάζοντας μέχρι να ξαναχτυπήσει το τηλέφωνό του για την επόμενη δουλειά. Και αίφνης, αυτός ο νέος άνθρωπος αποκτά εσωτερικότητα κάνοντας το πρώτο του στραβοπάτημα στη δουλειά. Και ενώ γνωρίζει τα αποτελέσματα, δηλαδή το ένα και μοναδικό, αποφασίζει να αλλάξει την ειμαρμένη του ως προς το διαδικαστικό της θέμα αλλά και με τη μηδαμινή, ενδόμυχη ελπίδα πως μπορεί και να το πετύχει. Ψιχία εσωτερικότητας ενός πληρωμένου δολοφόνου, μια ασχημάτιστη ατομικότητα που βρίσκεται στα σπάργανα και που αποφασίζει να ξεπεράσει το όριό της! Με τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Αδίκως κατακρίθηκε ως προς την εξέλιξη και το τέλος του το μυθιστόρημα του Κιμ. Ελάχιστοι έμειναν στην απόδοση και την πορεία της ιστορίας – σε αυτήν την εξωτερική μάχη που δίνει ο ήρωας ανακαλύπτοντας έναν καινούργιο εαυτό, που επιχειρεί να αποδώσει δικαιοσύνη, όπως αυτή γίνεται αντιληπτή τηρουμένων των μέτρων και των σταθμών της ζωής που κάνει. Έναν καινούργιο εαυτό που τα ψήγματά του είναι ικανά να τον κάνουν να τα βάλει με την καταστροφική ειμαρμένη του.
Πρόκειται για ένα εκπληκτικό βιβλίο – ομολογώ πως το ζήλεψα σχεδόν σε κάθε σελίδα του. Είθε να μας έρθουν κι άλλα τέτοια στην ελληνική…
Οι μηχανορράφοι
Ουν-σου Κιµ
Μετάφραση: Νίνα Μπούρη
Εκδόσεις Πατάκη
σ. 432
ISBN: 978-960-16-8127-6
Τιμή: 18,80€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Super Makeover ΣΚΑΙ: «Παγώνει» για το 2021 – Θα το ξαναδούμε του χρόνου;
- Τραγωδία στις ελληνικές θάλασσες: Δύο πνιγμοί μέσα σε λίγες ώρες σε Χαλκιδική και Χανιά
- Βρετανία: «Γιατί μας δείχνετε την Τερέζα Μέι;» – Οι πρώτες αντιδράσεις για το άγαλμα της Νταϊάνα
- Diastixo.gr
- Απόστολος Κίτσος και Θοδωρής Νικολάου, ερμηνεύουν Παρασκευά Καρασούλο, στο Αστεροσκοπείο Αθηνών…
- Άρης Αλεξάνδρου
- Δυο λόγια σταράτα σε όσους χαλιούνται με τη λέξη «γυναικοκτονία»
- TV Guide: Οι σειρές και οι ταινίες που θα δούμε στην τηλεόραση την Παρασκευή 2 Ιουλίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Απόστολος Κίτσος και Θοδωρής Νικολάου, ερμηνεύουν Παρασκευά Καρασούλο, στο Αστεροσκοπείο Αθηνών…
- Δυο λόγια σταράτα σε όσους χαλιούνται με τη λέξη «γυναικοκτονία»
- Instagram Stories – Ετοιμαστείτε να πληρώνετε για… αποκλειστικό περιεχόμενο!
- Πίσω Σελίδες της 2ας Ιουλίου 2021 – The Press Project – Ειδήσεις, Αναλύσεις, Ραδιόφωνο, Τηλεόραση
- Χρήστος Παππάς: Από επιλογή μου δεν ήξερα που κρυβόταν δήλωσε ο δικηγόρος του
- Βρετανία: «Γιατί μας δείχνετε την Τερέζα Μέι;» – Οι πρώτες αντιδράσεις για το άγαλμα της Νταϊάνα
- TV Guide: Οι σειρές και οι ταινίες που θα δούμε στην τηλεόραση την Παρασκευή 2 Ιουλίου
- Super Makeover ΣΚΑΙ: «Παγώνει» για το 2021 – Θα το ξαναδούμε του χρόνου;
- Τραγωδία στις ελληνικές θάλασσες: Δύο πνιγμοί μέσα σε λίγες ώρες σε Χαλκιδική και Χανιά
- Τα πούρα και τα κότερα, το νομοσχέδιο στο γραφείο Σταϊκούρα και τι σημαίνει cooling-off period