«Ταρ» της Πέρσας Σούκα

Η Λίντια Ταρ, διάσημη μαέστρος και διευθύντρια της Φιλαρμονικής του Βερολίνου (μαθήτρια του Λέοναρντ Μπερνστάιν), είναι μια δυναμική ομοφυλόφιλη γυναίκα, που ζει και εργάζεται σύμφωνα με τους δικούς της όρους. Η σύζυγός της Σάρον και η προσωπική της βοηθός Φραντσέσκα είναι τα άτομα που τη στηρίζουν και βρίσκονται συνέχεια στο πλευρό της. Η αρχιμουσικός, η οποία βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της, μέσα από μία συνέντευξή της ανακοινώνει την επόμενη ζωντανή ηχογράφηση της Πέμπτης Συμφωνίας του Μάλερ και την κυκλοφορία του βιβλίου της Tar on Tar, αναλύοντας παράλληλα

τον ρόλο του μαέστρου σε μια ορχήστρα. Η πολυάσχολη Λίντια παραδίδει επίσης μαθήματα masterclass στο Τζούλιαρντ, όπου σε ένα από αυτά δεν αργεί να έρθει σε έντονη αντιπαράθεση με μαθητές της, οι οποίοι αξιολογούν πρώτα τον συνθέτη και μουσικό ως άνθρωπο βάζοντας σε δεύτερο πλάνο τη σπουδαιότητα του έργου του. Η Φραντσέσκα την ενημερώνει επανειλημμένα για τα συνεχόμενα μέιλ που λαμβάνει από τη μουσικό Κρίστα Τέιλορ, μια αινιγματική φυσιογνωμία, την οποία η Ταρ αγνοεί παντελώς. Η εμφάνιση της νεαρής και όμορφης τσελίστριας Όλγα Μετκινά έρχεται να της κεντρίσει το ενδιαφέρον – η Ταρ προσπαθεί έντεχνα να την προωθήσει, με απώτερο σκοπό να την κατακτήσει. Η Σάρον και η βοηθός αντιλαμβάνονται αμέσως την προτίμηση που δείχνει στο κορίτσι και δείχνουν να ενοχλούνται με τη στάση της. Λίγο καιρό αργότερα, η Φραντσέσκα πληροφορεί εμφανώς αναστατωμένη και στεναχωρημένη τη Λίντια ότι η Κρίστα Τέιλορ αυτοκτόνησε. Τότε η Ταρ τής ζητά να διαγράψει αμέσως όλα τα μέιλ που είχε λάβει από εκείνη. Όταν φτάνει η στιγμή να βρεθεί ο νέος αντικαταστάτης του βοηθού ορχήστρας, η Φραντσέσκα θεωρεί βέβαιο ότι η θέση θα είναι δική της, σύντομα όμως θα καταλάβει ότι η μαέστρος δεν έχει καμία πρόθεση να της δώσει τη θέση που έμμεσα της είχε υποσχεθεί. Έτσι, την επόμενη μέρα εξαφανίζεται και την εκθέτει ανεπανόρθωτα στη διοίκηση της Φιλαρμονικής, καταθέτοντας όσα στοιχεία συνδέουν την Ταρ με την Τέιλορ, καθώς η οικογένεια της μουσικού αναζητά τα αίτια της αυτοκτονίας της. Τα πράγματα αρχίζουν και δυσκολεύουν για τη Λίντια και η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά…

Ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και σεναριογράφος Τοντ Φιλντ (Little Children) δημιουργεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες του 2022, με εξειδικευμένη θεματολογία από τη μία πλευρά, που ζητά από τον θεατή μια σχετική γνώση πάνω σε αυτήν, ενώ, από την άλλη, καταδεικνύει μια συνηθισμένη και δυσάρεστη τακτική που συμβαίνει σε όλους τους τομείς. Η κλασική μουσική, η διεύθυνση ορχήστρας και η αφοσίωση στην τέχνη της μουσικής ταυτόχρονα με την κατάχρηση εξουσίας δημιουργούν αντικρουόμενα συναισθήματα στον θεατή.

{jb_quote}Όταν αναιρεί, απορρίπτει, υπερβαίνει τα όρια και τις ηθικές αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης θρυμματίζοντας ψυχές, σώματα και όνειρα, οδηγείται αναπόφευκτα σε μία κατάληξη.{/jb_quote}

Η πολυβραβευμένη Αυστραλή ηθοποιός Κέιτ Μπλάνσετ (Lord of the Rings, Carol) παρουσιάζει το αντιπαθητικό πρόσωπο της αλαζονείας με τη δική της υποδειγματική και λεπτομερή προσέγγιση. Η Ταρ είναι μια γυναίκα πανίσχυρη, που χειραγωγεί τους πάντες και τα πάντα γύρω της, με έπαρση, με φαινομενική ψυχραιμία, κρύβοντας επιμελώς ακόμα και από τα οικεία της πρόσωπα τις ακραίες και αχαρτογράφητες πτυχές του σκοτεινού χαρακτήρα της.

Η Νίνα Χος (Homeland) στον ρόλο της Σάρον υποδύεται με ευαισθησία τον αντίποδα της συζύγου της, μια υπομονετική και ευγενική παρουσία.

Η Νοεμί Μερλάν (The innocent) ερμηνεύει τη Φραντσέσκα με συνέπεια, με ήσυχες διακυμάνσεις και αρκετές υποχωρήσεις, μέχρι που οι προσδοκίες της καταπατούνται αβασάνιστα από τη Λίντια.

Η ταινία καταπιάνεται ενδελεχώς με τις ιδιοτελείς προθέσεις, τις εκβιαστικές συμφωνίες, τις παρασκηνιακές μεθοδεύσεις και τους ανάρμοστους τρόπους συμπεριφοράς που κυριαρχούν υπόγεια σε μια από τις πιο θεμελιώδεις μορφές τέχνης. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η μουσική στέκει αμόλυντη, αψεγάδιαστη και αέναη. Η μουσικός Ταρ, ως θνητή, κρίνεται ανάλογα με τις πράξεις της. Όταν αναιρεί, απορρίπτει, υπερβαίνει τα όρια και τις ηθικές αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης θρυμματίζοντας ψυχές, σώματα και όνειρα, οδηγείται αναπόφευκτα σε μία κατάληξη: Να πληρώσει το τίμημα.

Η ταινία διακρίθηκε με έξι υποψηφιότητες για τα βραβεία Όσκαρ, ανάμεσά τους: Καλύτερης ταινίας, σεναρίου, σκηνοθεσίας, Α’ γυναικείου ρόλου. Προβάλλεται στους κινηματογράφους και στις πλατφόρμες Apple TV, YouTube movies, Google play TV.

Keywords
Τυχαία Θέματα