Θωμάς Ψύρρας: «Άρτιο κατά παρέκκλιση»
Μια φανταστική συνέντευξη, την οποία παίρνει ένας δημοσιογράφος από έναν αγρότη στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας και η οποία αναρτάται στο διαδίκτυο, όπου πολυάριθμοι χρήστες προσκομίζουν παρατηρήσεις, απόψεις, συμβουλές κ.λπ. και αφορά ένα θέμα μάλλον με συχνή –για να μην πω με σχεδόν «νομοτελειακή»– παρουσία στον τομέα των κατασκευών σε εδάφη που πριν ήταν ατόφια δάση, είναι (και αφού οι ερωτήσεις του δημοσιογράφου δεν αναφέρονται) ένας αντρικός μονόλογος, τον οποίο επεξεργάζεται ο πολύ καλός συγγραφέας Θωμάς Ψύρρας στο παρόν βιβλίο. Τι έχουμε, λοιπόν; Ένας απλός
{jb_quote} Εδώ η συμβολή του Ψύρρα είναι μεγάλη. Γιατί ο δικός του μονόλογος είναι εξωστρεφής, παραστατικός, επαναστατημένος, δίκαιος και πέρα από κάθε αμφιβολία σουρεαλιστικός. {/jb_quote}
Ομολογουμένως ένας τέτοιος μύθος απαιτεί από πλευράς συγγραφέα γενικές, ειδικές και εξειδικευμένες γνώσεις προκειμένου να γίνει πιστευτός, προκειμένου να λειτουργήσει ως θεία δίκη, προκειμένου να σταματήσει το άδικο απ’ το οποίο πολλοί συμπολίτες μας πλουτίζουν ενάντια στο φυσικό περιβάλλον, προκειμένου ένας απλός άνθρωπος να κινητοποιηθεί τόσο για να βρει τη γαλήνη του μετά το τεράστιο σοκ που παθαίνει από ενέργειες που ταιριάζουν στην παρανομία και την αισχροκέρδεια. Θα πει κανείς πως, αφού τα καταφέρνει ένας ταπεινός αγρότης, είναι δύσκολο για τον εμπνευστή του να πράξει το ίδιο; Το ερώτημα είναι ρητορικό, γιατί παρότι η συνέντευξη είναι φανταστική, ο συγγραφέας οφείλει (και πάλι) για να γίνει πιστευτός, για να υπηρετήσει την αλήθεια, για να κάνει τα πράγματα πιο εύκολα αποδεκτά, να κατέχει γνώσεις, ακόμη και στην περίπτωση που ο ίδιος ενεπλάκη σε παρόμοια παρανομία, ότι ο ίδιος έπεσε θύμα μιας τέτοιας μεγάλης απάτης και θέλοντας και μη έμαθε πράγματα που άλλοι, πολλοί δηλαδή από εμάς, δεν τα έχουμε καν φανταστεί. Όπως και να έχει, σε αυτόν τον τομέα ο έμπειρος Θεσσαλός συγγραφέας Θωμάς Ψύρρας πιστοποιεί τις ικανότητές του, παρουσιάζει έναν μονόλογο άκρως ενδιαφέροντα, βάζει σε σκέψεις όλους όσοι τραβιούνται με ίδιες υποθέσεις και μαθαίνουν σιγά σιγά, αλλά και άλλους που ίσως δεν γνωρίζουν τι σημαίνει «άρτιο κατά παρέκκλιση» και, τέλος, δρομολογώντας μια τέτοια ιστορία θέλει να καταδείξει πως οι βίλες, τα ακριβά αυτοκίνητα, τα ταξίδια, τα φανταχτερά ρούχα και κοσμήματα και η εν γένει τρυφηλή ζωή έχουν τις βάσεις τους σε τέτοιες παρανομίες, σε τέτοιες απάτες, σε τέτοιου είδους οικονομικές συναλλαγές. Άρα, στεκόμαστε δίπλα σε έναν απλό άνθρωπο, που δεν φοβάται να επαναστατήσει απέναντι σε ένα κράτος και στους κύριους εκφραστές του, οι οποίοι και παρανόμησαν αλλά παράλληλα είχαν όλα τα μέσα ώστε να βγουν λάδι, αυτό είναι το μήνυμα του βιβλίου, αυτό είναι ό,τι εξάγεται σχεδόν αβίαστα μετά την ανάγνωση.
Κατά καιρούς, τελευταία όλο και πιο συχνά, διαβάζουμε γυναικείους μονολόγους, οι οποίοι μάλιστα μεταφέρονται με μεγάλη επιτυχία και στο θέατρο, από καλλιτέχνιδες μέχρι καθημερινές γυναίκες της διπλανής πόρτας, αντρικούς μονολόγους όμως έχουμε ελάχιστους. Και εδώ η συμβολή του Ψύρρα είναι μεγάλη. Γιατί ο δικός του μονόλογος είναι εξωστρεφής, παραστατικός, επαναστατημένος, δίκαιος και πέρα από κάθε αμφιβολία σουρεαλιστικός. Γι’ αυτό διαφέρει απ’ ό,τι γνωρίσαμε και γνωρίζουμε ακόμη σχετικά με τους γυναικείους μονολόγους, δηλαδή στο γεγονός ότι ο ήρωας, ο αφηγητής ή έστω ο παραμυθάς είναι πάνω απ’ όλα άνθρωπος με κοινωνική ευθύνη, οικολογική συνείδηση, θαυμαστής της φύσης απ’ την οποία και έζησε μέχρι τα γεράματά του, ένας σταυροφόρος προσανατολισμένος προς μια συνετή και συνεπή βίωση, είναι πάνω απ’ όλα εραστής της γης και των αγαθών που αυτή παράγει προκειμένου –όπως ένα δάσος– να χαρίζει τους καρπούς της, πραγματικά και συμβολικά, σε όσους μπορούν να διακρίνουν την ήρα από το στάρι, την ατομική και μαζική συνειδητοποίηση απέναντι σε ό,τι κληρονομήσαμε. Άρα, παίρνουμε το βιβλίο του Ψύρρα στα χέρια μας πρωτίστως για το ανέφικτο της τιμωρίας όσων τιμωρούν τα δάση και τη φύση, για την ανάγκη να παλεύουμε γι’ αυτά, ακόμη και αν δεν γνωρίζουμε το αποτέλεσμα αυτού του αγώνα, για τη μεγαλοψυχία και τη μεγαλοθυμία ενός αγράμματου ανθρώπου, ο οποίος έβαλε τα γυαλιά σε όλους τους γραμματιζούμενους με τις πράξεις του και, τέλος, για το γεγονός ότι τώρα πια τη σκυτάλη πρέπει να πάρουν οι νέοι, διότι οι παλιοί σήμερα είναι, αύριο δεν είναι.
Άρτιο κατά παρέκκλιση
Θωμάς Ψύρρας
Μεταίχμιο
σ. 224
ISBN: 978-618-03-3758-7
Τιμή: 13,30€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- O 6χρονος Λίνος χρειάζεται την βοήθεια όλων μας: Έχει κάνει 36 χειρουργεία – «Είναι ένα παιδάκι που μάχεται πολύ δυνατά» λέει η μητέρα του
- Η απίστευτη ιστορία του εντυπωσιακού άνδρα που εξαφανίστηκε μέρα μεσημέρι…
- Νίκος Ξένιος: «Αλλοτεκοίτη»
- Fame Story – Αντέδρασε ο Αντώνης Ρέμος στη «φούστα» της Κατσαΐτη: «Σε καμία περίπτωση και γω δεν θα την έβαζα»
- Η Γη της Ελιάς: Ο χωρισμός είναι αναπόφευκτος για τ….
- Έξι πράγματα που δεν γνωρίζετε «Last Christmas». Η μάχη για την πρωτιά που άργησε 36 χρόνια και το ρεκόρ διασκευών
- Disney+ Δεκέμβριος 2023: Νέες κυκλοφορίες σε σειρές και ταινίες
- Γκάφα ΑΑΔΕ με τα τέλη κυκλοφορίας. Έστειλε στοιχεία άλλων χρηστών σε πάνω από 89.000 οφειλέτες
- Ευγενία Σαμαρά: Δίνει την δική της απάντηση στην… Άλκηστη Πρωτοψάλτη για τον «Άδωνι»
- Φήμες για κυκλοφορία των Windows 12 τον Ιούνιο του 2024 με μια σειρά από AI υπολογιστές
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Νίκος Ξένιος: «Αλλοτεκοίτη»
- Επεισοδιακή η τελετή απονομής του λογοτεχνικού βραβείου Scotiabank Giller
- Ένωσις Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών: «Ημερίδες 2018-2022»
- «Γιώργος Γραμματικάκης: Ένας πολίτης του Σύμπαντος Κόσμου» της Παρασκευής Κοψιδά-Βρεττού
- Καναδάς: Πάνω από 1.700 συγγραφείς στο πλευρό διαδηλωτών υπέρ της Παλαιστίνης
- «Ευσταθία: “Ιζαμπέλ Ρεμπώ, ο δικός μου Αρθούρος” στο θέατρο Άνεσις» της Κατερίνας Θεοδωράτου
- «ΤΟ ΓΑΛΑ» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Ερμίνας Κυριαζή & Μάνου Καρατζογιάννη στο Θέατρο Σταθμός
- «Yossefa Even-Shoshan – Dalia Shimko: “Κρυμμένες” σε σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη» της Ανθούλας Δανιήλ
- «Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή Πάλι καλά» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου στο Coronet
- «Poetry in motion»: Μια audio visual performance των POLKADOT(s) με κεντρικό γνώμονα την ποίηση
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Θωμάς Ψύρρας: «Άρτιο κατά παρέκκλιση»
- Μαργαρίτα Κοντού: «Περιστέρια από πέτρα»
- Καναδάς: Πάνω από 1.700 συγγραφείς στο πλευρό διαδηλωτών υπέρ της Παλαιστίνης
- «Έγκλημα και Τιμωρία» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου στο θέατρο Πορεία
- Μελωδίες φτιαγμένες από την αστρόσκονη του Κωστή Μαραβέγια στο Milky Way
- «ΤΟ ΓΑΛΑ» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Ερμίνας Κυριαζή & Μάνου Καρατζογιάννη στο Θέατρο Σταθμός
- «Δόκτωρ Γκλας» του Γιάλμαρ Σέντερμπεργκ στο θέατρο Φούρνος για 2η χρονιά
- «Ημέρες Βιβλιοδετείων», 25-26 Νοεμβρίου 2023
- Ο Πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου
- Ο Χρύσης και η μυστηριώδης τριπλή εξαφάνιση
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αθήνα 2222
- Ένωσις Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών: «Ημερίδες 2018-2022»
- Αγλαΐα Μπλιούμη
- «Συνομιλίες με τον Κάφκα» του Gustav Janouch
- Προσπάθεια να γίνει κέντρο πολιτισμού το σπίτι όπου γεννήθηκαν οι αδελφές Μπροντέ
- Ο Αλέξης Γούδας επιστρέφει με την «Τσιγγανογραφία»
- Πριν κρυώσει ο καφές
- Ιερώνυμος Λύκαρης – Παναγιώτης Τσαούσης: «Πάσα θανάτου»
- Δέσποινα Καϊτατζή-Χουλιούμη: «Με λένε Εύα»