O μικρός Μανώλης που γεννήθηκε σαν σήμερα στη Ξάνθη, η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα της Ελλάδας
Η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα της Ελλάδας, ο Μάνος Χατζιδάκις, γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου του 1925 στην Ξάνθη, «τη διατηρητέα κι όχι την άλλη, τη φριχτή, που χτίστηκε μεταγενέστερα από τους εσωτερικούς της ενδοχώρας μετανάστες», όπως έλεγε και ο ίδιος.
Ήταν γιος του δικηγόρου Γεωργίου Χατζιδάκι και της Αλίκης Αρβανιτίδου. Μετά τον χωρισμό των γονιών του, το 1932, ο Μάνος Χατζιδάκις με τη μητέρα του και την αδελφή του
Εν τω μεταξύ, από τα τέσσερά του χρόνια έχει αρχίσει μαθήματα πιάνου με δασκάλα την Αλτουνιάν, γνωστή μουσικό της Ξάνθης, αρμενικής καταγωγής. Παράλληλα διδασκόταν βιολί και ακορντεόν.
Παγοπώλης και φορτοεκφορτωτής
Στα δύσκολα χρόνια της κατοχής και της απελευθέρωσης, ο Μάνος Χατζιδάκις εργάζεται ως φορτοεκφορτωτής στο λιμάνι του Πειραιά, παγοπώλης στο εργοστάσιο του Φιξ, υπάλληλος στο φωτογραφείο του Μεγαλοοικονόμου, βοηθός νοσοκόμος στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο.
Συγχρόνως αρχίζει ανώτερα θεωρητικά μαθήματα μουσικής με τον Μενέλαο Παλλάντιο, σημαντική μορφή της ελληνικής εθνικής μουσικής σχολής, και σπουδές Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, τις οποίες ποτέ δεν ολοκλήρωσε.
Την εποχή εκείνη γνωρίζεται με καλλιτέχνες και διανοούμενους (Γκάτσος, Σεφέρης, Ελύτης, Τσαρούχης, Σικελιανός) της γενιάς του μεσοπολέμου, οι οποίοι θα συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση των προσανατολισμών και της σκέψης του.
Ο Νίκος Γκάτσος, με τον οποίο γνωρίστηκε το 1943, θα παραμείνει μέχρι το τέλος της ζωής του, ο μεγάλος δάσκαλος και ο ακριβός του φίλος.
Γνωριμία με τον Κουν
Η πρώτη του εμφάνιση στα μουσικά πράγματα της χώρας γίνεται το 1944 με τον «Τελευταίο Ασπροκόρακα» του Αλέξη Σολωμού στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν.
Η γόνιμη συνεργασία του με το Θέατρο Τέχνης θα διαρκέσει 15 χρόνια, με μουσικές για παραστάσεις όπως: «Γυάλινος Κόσμος» (1946), «Αντιγόνη» (1947), «Ματωμένος Γάμος» (1948), «Λεωφορείον ο Πόθος» (1948), «Ο θάνατος του Εμποράκου» (1949) κ.ά.
Εν τω μεταξύ, το 1949 με μια διάλεξη του για το ρεμπέτικο τραγούδι θα ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στη συντηρητική ελληνική αστική κοινωνία.
Από το 1950 αρχίζει να γράφει μουσική για αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες. Ο Μάνος Χατζιδάκις έχει «ντύσει» μουσικά την Ορέστεια, τη Μήδεια, τις Βάκχες, τις Εκκλησιάζουσες, τη Λυσιστράτη, τον Πλούτο, τις Θεσμοφοριάζουσες, τους Βατράχους και τις Όρνιθες.
Το 1959 παρουσιάζει στο αθηναϊκό κοινό τον Μίκη Θεοδωράκη, ενορχηστρώνοντας και ηχογραφώντας ο ίδιος το έργο του «Επιτάφιος» με τη Νάνα Μούσχουρη.
Χατζιδάκις και σινεμά
Μεγάλο κεφάλαιο αποτελούν και οι μουσικές που συνέθεσε για σπουδαίες ταινίες του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου. Αναφέρουμε ενδεικτικά την «Κάλπικη Λίρα» (Γ. Τζαβέλλα 1954), τη «Στέλλα» (Μ. Κακογιάννη, 1955), το «Δράκο» (Ν. Κούνδουρου, 1956), το «America-America» (Ελ. Καζάν, 1962), «Sweet Movie» (Ντούσαν Μακαβέγιεφ, 1974), κ.ά.
Το 1960 κερδίζει το βραβείο Όσκαρ για το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά» από την ταινία του Ζιλ Ντασέν «Ποτέ την Κυριακή», τραγούδι το οποίο θα συμπεριληφθεί στα δέκα εμπορικότερα του 20ού αιώνα.
Ωστόσο, η μουσική του για τον ελληνικό κινηματογράφο και μια σειρά ελαφρών τραγουδιών τού χαρίζει μια «λαϊκότητα ανεπιθύμητη», την οποία δεν θα αποδεχθεί ποτέ και θα τη μάχεται μέχρι το τέλος της ζωής του.
Πνεύμα ανήσυχο, ο Μ. Χατζιδάκις χρηματοδοτεί το Διαγωνισμό Πρωτοποριακής Σύνθεσης «Μάνος Χατζιδάκις» του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Δοξιάδη. Το βραβείο απονέμεται στον Ιάννη Ξενάκη, άγνωστο τότε στο ελληνικό κοινό.
Το 1966 ο Μάνος Χατζιδάκις πηγαίνει στις ΗΠΑ, όπου ανεβάζει στο Μπρόντγουεϊ με τον Ζιλ Ντασέν και τη Μελίνα Μερκούρη τη θεατρική διασκευή του «Ποτέ την Κυριακή» με τον τίτλο «Illya Darling».
Στην Αμερική θα παραμείνει μέχρι το 1972 και η μουσική του αντίληψη θα επηρεαστεί σημαντικά από την pop music. Αποτέλεσμα αυτής της επίδρασης είναι ο κύκλος τραγουδιών «Reflections» με το συγκρότημα New York Rock and Roll Ensemble.
Τo 1972, τον πιο σκοτεινό χρόνο της χούντας, επιστρέφει στην Αθήνα και ιδρύει το μουσικό καφεθέατρο «Πολύτροπο», μέσα από το οποίο επιχειρεί να ανοίξει εκφραστικές διόδους στο μουσικό τέλμα της εποχής.
Η γέννηση του «Τρίτου»
Το 1975 αρχίζει η χρυσή εποχή του «Τρίτου». Γίνεται διευθυντής του κρατικού ραδιοσταθμού «Τρίτο Πρόγραμμα» (1975-81) τον οποίο, σε συνεργασία με μια ομάδα νέων και ταλαντούχων δημιουργών, γίνεται σημείο αναφοράς.
Το 1989-93 ιδρύει την «Ορχήστρα των Χρωμάτων», για να παρουσιάσει «πρωτότυπα προγράμματα που συνήθως δεν καλύπτονται από τις συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες», την οποία διηύθυνε μέχρι το τέλος της ζωής του.
Η Ορχήστρα των Χρωμάτων με μαέστρο τον Χατζιδάκι έδωσε 20 συναυλίες και 12 ρεσιτάλ ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου με Έλληνες και ξένους σολίστ.
Στη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν διαρκώς παρών στην ελληνική δισκογραφία, με δεκάδες δίσκους που θεωρούνται πια κλασικοί:
Ο Κύκλος με την Κιμωλία (1956), Παραμύθι χωρίς Όνομα (1959), Πασχαλιές μέσα απ’ τη νεκρή γη (1961), Δεκαπέντε Εσπερινοί (1964), Μυθολογία (1965), Καπετάν Μιχάλης (1966), Τα Λειτουργικά (1971), Αθανασία (1975), Τα Παράλογα (1976), Σκοτεινή Μητέρα (1985), Τα Τραγούδια της Αμαρτίας (1992) κ.ά.
Πηγή: SanSimera.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Επικό Τwitter με τον γιατρό στο Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός: Η αλήθεια για τη διάγνωση του Χουάνκαρ
- Ταυτοποιήθηκαν τα οστά και το κρανίο που εντοπίστηκαν στα Μέγαρα – Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα αφήνουν οι αρχές
- O Παναθηναϊκός ζητάει να εφαρμοστεί ο κανονισμός
- Κωνσταντίνα: «Ταλαιπωρούμαι οικονομικά, δεν ζω τη ζωή που ζούσα τότε»
- Μερομήνια 2023-24: Έρχονται τα πρώτα χιόνια - Πολικό ψύχος ρεκόρ με το νέο έτος
- Υπαρκτός κίνδυνος να μπει στον πόλεμο το Ιράν κλείνοντας τα Στενά του Ορμούζ - Τι θα συνέβαινε
- Ο Μάρκος Σεφερλής ράγισε καρδιές για τον θάνατο του αδελφού του: «Έχω διπλή χάρη»
- Οριστική διακοπή στο ντέρμπι Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Θα κριθεί στα δικαστήρια μετά την κροτίδα στον Χουανκάρ
- Κωνσταντίνος Πλεύρης-Τζόρτζια Σιακαβάρα: Οι πρώτες κοινές φωτογραφίες τους μετά την αποκάλυψη της σχέσης
- Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Η στιγμή που έφερε τη διακοπή του ντέρμπι
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις TheCaller
- Κωνσταντίνα: «Ταλαιπωρούμαι οικονομικά, δεν ζω τη ζωή που ζούσα τότε»
- Κωνσταντίνος Πλεύρης-Τζόρτζια Σιακαβάρα: Οι πρώτες κοινές φωτογραφίες τους μετά την αποκάλυψη της σχέσης
- Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός: Δεν επιστρέφει ο ΠΑΟ για να συνεχιστεί το ματς – Οριστική διακοπή στο ντέρμπι – Δεν βλέπει πρόβλημα με τον Χουάνκαρ ο γιατρός
- O μικρός Μανώλης που γεννήθηκε σαν σήμερα στη Ξάνθη, η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα της Ελλάδας
- Σωτήρης Κοντιζάς: Η τρυφερή φωτογραφία με την κόρη του, Ιζούμι – «Όλος ο κόσμος είναι για μένα…»
- Ηγουμενίτσα: Γυναίκα δέχθηκε επίθεση από πιτ μπουλ – Τραυμάτισε την ίδια και το σκυλάκι της
- Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Τι προβλέπεται σε περίπτωση διακοπής με υπαιτιότητα ομάδας
- Θρίλερ στη Λαμία: Νεκρός σε αυλάκι εντοπίστηκε ηλικιωμένος αγνοούμενος
- Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Στο έδαφος από κροτίδα ο Χουάνκαρ και διακοπή στο ντέρμπι
- Πόλεμος στο Ισραήλ: Χαμάς και ισραηλινός στρατός συγκρούστηκαν μέσα στη Λωρίδα της Γάζας
- Τελευταία Νέα TheCaller
- O μικρός Μανώλης που γεννήθηκε σαν σήμερα στη Ξάνθη, η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα της Ελλάδας
- Σωτήρης Κοντιζάς: Η τρυφερή φωτογραφία με την κόρη του, Ιζούμι – «Όλος ο κόσμος είναι για μένα…»
- Κωνσταντίνος Πλεύρης-Τζόρτζια Σιακαβάρα: Οι πρώτες κοινές φωτογραφίες τους μετά την αποκάλυψη της σχέσης
- Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Τι προβλέπεται σε περίπτωση διακοπής με υπαιτιότητα ομάδας
- Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός: Δεν επιστρέφει ο ΠΑΟ για να συνεχιστεί το ματς – Οριστική διακοπή στο ντέρμπι – Δεν βλέπει πρόβλημα με τον Χουάνκαρ ο γιατρός
- Πόλεμος στο Ισραήλ: Επικοινωνία Πάπα Φραγκίσκου-Μπάιντεν – «Αναγκαίο να βρεθούν δρόμοι προς την ειρήνη»
- Θρίλερ στη Λαμία: Νεκρός σε αυλάκι εντοπίστηκε ηλικιωμένος αγνοούμενος
- Κωνσταντίνα: «Ταλαιπωρούμαι οικονομικά, δεν ζω τη ζωή που ζούσα τότε»
- Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Στο έδαφος από κροτίδα ο Χουάνκαρ και διακοπή στο ντέρμπι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πληρωμές: Ο «χάρτης» από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ
- Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός: Βίντεο από τη στιγμή που σκάει η κροτίδα και ο Χουάνκαρ πέφτει στο χορτάρι
- Παναθηναϊκός για τη διακοπή στο ντέρμπι με τον Ολυμπιακό: «Η τύχη του αγώνα θα κριθεί στα δικαστήρια»
- Βαγγέλης Μαρινάκης για τη διακοπή του Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός: Παραμύθια που είχαμε καιρό να δούμε στα ελληνικά γήπεδα
- Μαρινάκης για διακοπή στο Ολυμπιακός Παναθηναϊκός: «Είχαμε καιρό να δούμε τέτοια παραμύθια»
- Μπάιντεν και Νετανιάχου συμφώνησαν να υπάρχει στο εξής συνεχής ροή της βοήθειας στη Γάζα
- Πόλεμος στο Ισραήλ: 14 φορτηγά με ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα, σύμφωνα με αξιωματούχο του ΟΗΕ
- Βαγγέλης Μαρινάκης μετά τη διακοπή του ντέρμπι Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός: «Παραμύθια που είχαμε καιρό να δούμε στα ελληνικά γήπεδα»
- Θα υπάρχει στο εξής «συνεχής ροή» της βοήθειας στη Γάζα, συμφώνησαν Μπάιντεν και Νετανιάχου
- Μίλαν – Γιουβέντους 0-1: Νίκη για τη «γηραιά κυρία» στο ντέρμπι της Serie A