Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Η Άλκηστη του Ευριπίδη από τον Γιόχαν Σίμονς θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια
Ένα σπουδαίο θεατρικό γεγονός θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια, καθώς στις 1 και 2 Ιουλίου θα παρουσιαστεί η διεθνής συμπαραγωγή "Άλκηστη" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Γιόχαν Σίμονς.
Μια γυναίκα θυσιάζει τη ζωή της.
Ο άνδρας της γλιτώνει το θάνατο.
Ένα εκκλησιαστικό όργανο τους συνοδεύει.
Στο Μπόχουμ της Γερμανίας, οι πρόβες για την Άλκηστη του Ευριπίδη υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του καταξιωμένου Ολλανδού σκηνοθέτη
Προς το παρόν, ο αυτοσχέδιος καταυλισμός τους, που ανυπομονούμε να δούμε σε παγκόσμια πρώτη στην Επίδαυρο, έχει στηθεί στον πέμπτο όροφο του Schauspielhaus Bochum. Εκεί και το εκκλησιαστικό όργανο που παίζει ζωντανά τη μουσική από την Άλκηστη του Γκλουκ, μεταγραμμένη από τον Βέλγο συνθέτη Steven Prengels.
Ο Γιόχαν Σίμονς αγαπά τη Μουσική και της δίνει ρόλο πρωταγωνιστή. «Τα κείμενα οδηγούν τις σκέψεις, ενώ η Μουσική αφήνει ελεύθερα τα συναισθήματα να υπάρξουν», λέει, ενώ αποκαλύπτει ότι στην παράσταση, εκτός από Γκλουκ θα ακούσουμε και ένα σύγχρονο ποπ τραγούδι.
«Για μένα η μουσική είναι η ανώτατη μορφή τέχνης. Η μουσική αιωρείται ανάμεσα στον ουρανό και τη γη», σημειώνει και προσθέτει συγκεκριμένα για την Άλκηστη: «Η ύπαρξη της Μουσικής ανάμεσα στη δράση δίνει στο θεατή ελεύθερο χώρο, μια ανάσα για να μπορέσει να κάνει τις προσωπικές του σκέψεις του και να κυλιστεί στα συναισθήματά του».
Η πρόβα συνεχίζεται και ο Σίμονς δίνει τις τελευταίες οδηγίες στους ερμηνευτές του – τέσσερις τραγουδίστριες που ενσαρκώνουν τον Χορό και μια ομάδα εξαίρετων ηθοποιών, μισοί Γερμανοί και μισοί Ολλανδοί. Κυρίως τους διορθώνει το βλέμμα: πρέπει να κοιτούν ψηλά και όχι ίσια, όπως θα έκαναν σε ένα κλειστό θέατρο. Όλοι τους ανυπομονούν για την Επίδαυρο. Για τη μοναδική εμπειρία να ερμηνεύσουν την ευριπίδεια Άλκηστη, που τόσο καιρό μελετούν, στον τόπο που της αρμόζει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον, στο μαγευτικό αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
Alkestis – Making ofΕκεί θα τεθούν και όλα τα ερωτήματα του έργου, μέσα από την ανάγνωση του Σίμονς: Ο ρόλος του λευκού αρσενικού που πρέπει να ζήσει. Ο φόβος του για τον θάνατο και ο εγωκεντρισμός του. Η ηρωΐδα Άλκηστη που καλείται να θυσιαστεί γα τον άντρα της τον Άδμητο. Η εκκωφαντική σιωπή της. Ο ρόλος της αγάπης. Η σημασία της απώλειας. Κι ύστερα, τα παιδιά που μένουν πίσω. Παιδιά που θρηνούν για τη μάνα τους. Παιδιά που πενθούν, αλλά και ένα αγόρι που μεγαλώνει σαν τον πατέρα και τον παππού του. Άλλος ένας λευκός άντρας.
Όπως λέει ο ίδιος, αυτό το κείμενο του Ευριπίδη το επέλεξε γιατί πρόκειται για μια «καθαρή ιστορία, ένα παραμύθι, χωρίς αμφισημίες». Είχε επίσης στα χέρια του την «εξαιρετική» διασκευή της Καναδής ποιήτριας Αnne Carson, η οποία τον γοήτευσε και πάνω σε αυτή πάτησε η δραματουργία της Susanne Winnacker. «Η Άλκηστη είναι να σατυρικό δράμα», σχολιάζει ο Σίμονς. «Αυτό που παρακολουθούσαν οι θεατές μετά τις τραγωδίες για να νιώσουν μια ανακούφιση, μια ανάταση».
Και όλα αυτά σε έναν άδειο χώρο, όπου δεσπόζει μονάχα το εκκλησιαστικό όργανο. Ο λόγος για την εικαστική πρόταση του σπoυδαίου σκηνογράφου Johannes Schütz, η οποία δεν περιλαμβάνει παρεμβάσεις στην ορχήστρα, αλλά απέξω. Πώς βλέπουν το σκηνικό της Άλκηστης Σίμονς και Σύτς; Έξω από την ορχήστρα θα στηθεί ένας καταυλισμός, ένα σκηνικό περιπλανώμενου θιάσου: μερικά τροχόσπιτα, σκηνές, πλαστικές καρέκλες, μια νεκροφόρα… Πάνω στα δέντρα θα προβάλλονται οι στίχοι από τα έργα. Στίχοι στα αρχαία ελληνικά.
Λέει ο Σίμονς: «Η ομάδα των ηθοποιών, η ομάδα μας, θα έρθει στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου για λίγο και ύστερα θα φύγει». Στο κυκλικό αυτό θέατρο, που μοιάζει με μια πελώρια αγκαλιά, οι νομάδες-ηθοποιοί θα γίνουν ένα με το κοινό, κι ύστερα θα τραβήξουν για αλλού.
Ως νομαδικό σύνολο, όμως, που έχει τους δικούς του κανόνες και κώδικες, έχει σκεφτεί ο Σίμονς και τον κόσμο της Άλκηστης. «Όχι σαν έναν κόσμο διανοουμένων. Όχι σαν έναν κόσμο που προσομοιάζει με τη σύγχρονη δυτική κοινωνία. Γι’ αυτό και οι κώδικες του μπορεί να είναι ανοίκειοι. Ένα χαστούκι ή ένα σπρώξιμο μπορεί να μην είναι τόσο κατακριτέα», εξηγεί.
Σε λίγες μέρες όλοι και όλα τα παραπάνω θα μεταφερθούν στην Επίδαυρο. Κι εμείς ανυπομονούμε για το σπουδαίο αυτό θεατρικό γεγονός που θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια.
Λίγα λόγια για τον Γιόχαν Σίμονς:
Γεννημένος το 1946 στην Ολλανδία, με σπουδές χορού στην Ακαδημία του Ρότερνταμ και υποκριτικής στη Θεατρική Ακαδημία του Μάαστριχτ, ο Γιόχαν Σίμονς είναι εκ των ιδρυτών του εμβληματικού Theater Hollandia μαζί με τον μουσικό Πωλ Κουκ. Από την ίδρυσή του το 1985, το Theater Hollandia επιλέγει μια ριζοσπαστική προσέγγιση απέναντι στα κείμενα, ρίχνοντας βάρος στη μουσική διάσταση του λόγου και στοχεύοντας στη μουσικότητα της παράστασης. Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι η συστηματική ενασχόληση του Hollandia με την αρχαία τραγωδία από το 1989, και αφότου δούλεψε πάνω στον Προμηθέα, έχει δώσει σημαντικές σκηνικές προτάσεις, όπου η μουσική συνδυάζεται με τον χορό, την εικαστική έκφραση και την περφόρμανς.
Το 2001 ο Σίμονς έγινε καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού οργανισμού ZT/Hollandia και το 2005 ανέλαβε το βελγικό Publiekstheater, το οποίο μετονόμασε σε NTGent, δίνοντας νέα καλλιτεχνικά ερεθίσματα και σκηνοθετώντας μεταξύ άλλων κλασικά έργα του Αισχύλου και του Μπέκετ, και σενάρια των Κριστόφ Κισλόφσκι και Μπίλλι Γουάιλντερ.
Το 2009 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Γάνδης. Από το 2010 έως το 2015 ο Σίμονς ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του βραβευμένου επί των ημερών του Münchner Kammerspiele. Το 2014 έλαβε το γερμανικό θεατρικό βραβείο Der Faust για την παράσταση Ο θάνατος του Νταντόν. Την ίδια χρονιά τιμήθηκε επίσης με το θεατρικό βραβείο του Βερολίνου, αλλά και με το Prinz Bernhard Kulturfonds Preis, το σημαντικότερο καλλιτεχνικό βραβείο των Κάτω Χωρών, για τη συνολική προσφορά του στο θέατρο εντός και εκτός συνόρων.
Από το 2015 έως το 2017 ο Σίμονς ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής της Ruhrtriennale και επέστρεψε στο NTGent ως καλλιτεχνικός σύμβουλος, ενώ από τη σεζόν 2018/2019 έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Schauspielhaus Bochum.
Στην Ελλάδα το κοινό τον έχει γνωρίσει στο Ηρώδειο με τις Βάκχες του Ευριπίδη (2002) και με το Καζιμίρ και Καρολίνα του Χόρβατ (2009), σε συν-σκηνοθεσία με τον συνεργάτη του Paul Koek, ενώ είναι η πρώτη φορά που θα τον δούμε στην Επίδαυρο. Μαζί του ένα καστ καταξιωμένων και νεότερων διεθνών –Γερμανών και Ολλανδών– ηθοποιών, μεταξύ των οποίων και ο βραβευμένος με EMMY α’ ανδρικού ρόλου Πιερ Μπόκμα.
Το έργο:
Από τα πιο αλλόκοτα έργα του Ευριπίδη, στο μεταίχμιο μεταξύ τραγωδίας και κωμωδίας, η Άλκηστη αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που θυσιάζει τη ζωή της για να σώσει τη ζωή του ετοιμοθάνατου άντρα της. Θρήνοι, διαπραγματεύσεις, διαφωνίες. Ποιος δεν φοβάται να πεθάνει; Ποιος δικαιούται περισσότερο να ζήσει; Εντέλει, ο Ηρακλής κατεβαίνει στον Άδη για να φέρει πίσω την Άλκηστη, μόνο που τώρα η ηρωίδα είναι μια ξένη για την οικογένειά της.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σκηνοθεσία Johan Simons
Δραματουργία Susanne Winnacker
Σκηνικά Johannes Schütz
Κοστούμια Greta Goiris
Μουσική σύνθεση Steven Prengels
Φωτισμοί Bernd Felder
Βίντεο Voxi Bärenklau
Σχεδιασμός ήχου Will-Jan Pielage
Φωνητική διδασκαλία Roswitha Diericks
Βοηθός σκηνοθέτη David Goldmann
Βοηθοί σκηνογράφου Ingrid Pons i Miras, Anita Ackva
Βοηθοί ενδυματολόγου Flora Kruppa, Isabela Voicu
Κατασκευές Oliver Kroll
Διεύθυνση σκηνής Uwe Marx
Τεχνικός σκηνικών Frank Engel
Τεχνικός βίντεο Nils Jäger
Τεχνικός ήχου Jordy Zoet
Ραδιοτεχνικός Yannick de Wit
Συνεργασία στα κοστούμια Hannah Brüggemann, Cornelia Fischer, Britta Brodda
Υποβολέας Isabell Weiland
Καλλιτεχνική διεύθυνση – Ειδική συμμετοχή Sabine Krüger
Καλλιτεχνικό γραφείο Beatrix Feldmann
Οδηγός Ali Tugrul
Παίζουν Anne Rietmeijer (Άλκηστη), Steven Scharf (Άδμητος), Elsie de Brauw (Τροφός), Pierre Bokma (Ηρακλής), Stefan Hunstein (Πατέρας), Dominik Dos-Reis, Ann Göbel (Παιδιά), Viktor IJdens (Απόλλων), Lukas von der Lühe (Θάνατος)
Συμμετέχουν Antonia Busse σοπράνο, Natalija Radosavljevic σοπράνο, Sarah-Léna Winterberg άλτο, Luzia Ostermann άλτο, Christopher Bruckman / Boris Gurevich εκκλησιαστικό όργανο
Συμπαραγωγή Schauspielhaus Bochum – Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Η ηλεκτρονική προπώληση των εισιτηρίων έχει ξεκινήσει.
ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ 60€ • ΖΩΝΗ Α΄ 50€ • ΖΩΝΗ Β΄ 30€ • ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ 25€, 20€, 15€, 10€ • ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ/ 65+/ ΚΑΛΛ. ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ 24€, 16€, 12€, 8€ • ΑΝΕΡΓΩΝ/ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ ΚΑΛΛ. ΣΧΟΛΩΝ 5€
Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/
Αγορά εισιτηρίων: aefestival.gr, viva.gr & public.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ανοίγει ο «Τουρισμός για Όλους»: Πού κάνετε αίτηση για τα 150 ευρώ
- Ρούλα Πισπιρίγκου: Νέα εξέλιξη - Πιθανό και η Μαλένα να δολοφονήθηκε με πανάκι
- Τουρκικό θράσος: «Ο Τσίπρας απηχεί τον Ερντογάν, αφύλακτη η Ελλάδα»
- Κορωνοϊός: 4η δόση για όλους άνω των 30 ετών εισηγείται η Επιτροπή
- Ελληνοτουρκικά - Daily Sabah: Η ταύτιση της αντίδρασης Ερντογάν με την προειδοποίηση Τσίπρα
- Έφυγε από την ζωή ο σιδηροδρομικός Χρήστος Πανόπουλος
- Καθηγήτρια του ΑΠΘ έκανε babysitting στο μωρό φοιτήτριας εν ώρα μαθήματος
- Η Ιωάννα Μαλέσκου απαντά στον Τάσο Ξιαρχό – «Δεν σημαίνει ότι όταν κάτι συμβαίνει, παραγράφεται»
- Προσλήψεις στη ΔΕΗ: Σε ποιες περιοχές της Ελλάδας είναι οι κενές θέσεις
- Τo πόθεν έσχες του Ζέρβα – Ακίνητα, καταθέσεις, μετοχές, θυρίδες – Δείτε αναλυτικά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις TheCaller
- Άκης Σκέρτσος: Δεν θα είμαι υποψήφιος στις εκλογές
- Ξέσπασμα Καίτης Γαρμπή για τους τράπερς: Πώς είναι δυνατόν να τους έχουν πρότυπα; Γιατί τους βραβεύουν;
- Ο… χρυσός συμπλέκτης και το ολόχρυσο σουβλάκι!
- Φαίη Σκορδά: «Δεν έχω να πληρώνω στον Αλέξη Κούγια 100 χιλιάδες κάθε μέρα, μέχρι εδώ έφτασα»
- «Ανέβηκε πάνω μου γονατιστός»: Ένταση στη δίκη Φιλιππίδη με καταγγέλλουσα
- Γυναικοκτονία στην Καβάλα: Η απόφαση για τη γονική μέριμνα των παιδιών της 43χρονης Αΐντα
- Σβίγκου: Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι έτοιμος, ανά πάσα στιγμή, να δώσει τη μάχη των εκλογών
- Πάτρα: Η τελευταία νύχτα της Ίριδας μέσα από δηλώσεις και καταθέσεις
- Άγιο Όρος: Νεκρός ανασύρθηκε 52χρονος από τη θάλασσα- Τον εντόπισε μοναχός
- Δίκη Φιλιππίδη: Μαρτυρία σοκ – «Όπως είχα στραμμένο το κεφάλι μου με έγλειφε»
- Τελευταία Νέα TheCaller
- Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Η Άλκηστη του Ευριπίδη από τον Γιόχαν Σίμονς θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια
- Δημήτρης Παπαδημούλης – Πόθεν Έσχες: 32 ακίνητα και 550 χιλ. ευρώ σε μετοχές- 985 χιλ. ευρώ στην τράπεζα μαζί με τη σύζυγό του
- Ρούλα Πισπιρίγκου: «Χοντρό» επεισόδιο με την οικογένεια της και δημοσιογράφο του Πρωινού
- Άγιο Όρος: Νεκρός ανασύρθηκε 52χρονος από τη θάλασσα- Τον εντόπισε μοναχός
- Φαίη Σκορδά: «Δεν έχω να πληρώνω στον Αλέξη Κούγια 100 χιλιάδες κάθε μέρα, μέχρι εδώ έφτασα»
- Πάτρα: Η τελευταία νύχτα της Ίριδας μέσα από δηλώσεις και καταθέσεις
- Γυναικοκτονία στην Καβάλα: Η απόφαση για τη γονική μέριμνα των παιδιών της 43χρονης Αΐντα
- Σβίγκου: Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι έτοιμος, ανά πάσα στιγμή, να δώσει τη μάχη των εκλογών
- Άκης Σκέρτσος: Δεν θα είμαι υποψήφιος στις εκλογές
- Ο… χρυσός συμπλέκτης και το ολόχρυσο σουβλάκι!
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κορονοϊός: Εισήγηση για 4η δόση του εμβολίου για όσους είναι άνω των 30 ετών
- O Σταύρος Ξαρχάκος διευθύνει παιδιά με μπουζούκια σε ταβέρνα της Σύρου – Το βίντεο που έγινε viral
- Ιράν: Η Ρωσία δήλωσε στην Τεχεράνη ότι υποστηρίζει την αναβίωση της πυρηνικής συμφωνίας του 2015
- Φωτιά στη Σκύδρα -Κινητοποιήθηκαν επίγειες και εναέριες δυνάμεις
- ΠΟΥ- Eυλογιά των πιθήκων: Ο οργανισμός θα αποφασίσει σήμερα αν θα κηρύξει παγκόσμια υγειονομική κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- Anita Alvarez: Η Φουέντες έσωσε τη ζωή της Αλβαρες
- Βεσυρόπουλος: Παράταση των φορολογικών δηλώσεων εώς τις 29 Ιουλίου
- Γυναικοκτονία στην Καβάλα: Τι αποφάσισε το δικαστήριο για τη γονική μέριμνα των παιδιών της 43χρονης Αιντα
- Μάνδρα ποινές: Εξαγοράσιμη φυλάκιση στους καταδικασθέντες της φονικής πλημμύρας
- Κορονοϊός – εμβόλιο: Εισήγηση για 4η δόση για όλους άνω των 30 – Ισχυρή σύσταση για τους άνω των 60