«Η Λυγερή»: Μια ποιητική παράσταση για τη γυναικεία αυτοδιάθεση & το δικαίωμα στην αγάπη
Από 24 Οκτωβρίου
Η «Λυγερή», η πρώτη νουβέλα ενός από τους σημαντικότερους εκπρόσωπους της νεοελληνικής λογοτεχνίας, του Ανδρέα Καρκαβίτσα, ανεβαίνει από τις 24 Οκτωβρίου στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών, σε σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου. Μια ποιητική παράσταση για το τραύμα και τη διαχρονική καταπίεση των γυναικών, αλλά και μια ωδή στη γυναικεία αυτοδιάθεση, το δικαίωμα στην αγάπη, την αποδοχή και τη συγχώρεση.
Στη Λυγερή παρακολουθούμε τον έρωτα της Ανθής Στριμμένου, κόρης εμπόρου, με τον Γεώργιο Βρανά,
Κι ενώ εκείνη ζει συμβιβασμένη με την επιλογή που κάποιοι άλλοι έκαναν για την ίδια, ο Βρανάς βρίσκει παρηγοριά σε έναν νέο έρωτα. Η Ανθή αλλάζει μέσα από τη νέα της πραγματικότητα: από ερωτευμένη νέα μεταμορφώνεται σε σύζυγο και μητέρα. Η έλευση του μωρού ανα-νοηματοδοτεί τη σχέση της με τον σύζυγό της και την οδηγεί να αφοσιωθεί πλήρως στον νέο της ρόλο.
Είτε ως ωδή στον συμβιβασμό είτε ως ελεγεία στην αποδοχή, το τέλος της ιστορίας του Καρκαβίτσα επιτρέπει μία διττή ανάγνωση. Εξερευνώντας τα όρια ανάμεσα στα δύο, η παράσταση αποσκοπεί σε μία επαν-αφήγηση της ζωής μιας γυναίκας, η μοίρα της οποίας οριζόταν πάντα από το βλέμμα της κοινωνίας. Αναδημιουργείται ένα κολλάζ μνήμης. Ο θίασος της παράστασης ανακαλεί τις ανομολόγητες επιθυμίες και τους φόβους μιας γυναίκας, τις αμφιβολίες για τις επιλογές της και τις ευκαιρίες της για αυτοδιάθεση. Πώς και από ποιον ορίζεται η μοίρα ενός ανθρώπου;
Λίγα λόγια για τον Ανδρέα Καρκαβίτσα και τη Λυγερή
Η Λυγερή γράφτηκε το 1896 από τον Ανδρέα Καρκαβίτσα (1865-1922) και είναι η πρώτη του νουβέλα. Από τους σημαντικότερους εκπρόσωπους της ηθογραφίας, ο κατ’ εξοχήν εκπρόσωπος του νατουραλισμού στη νεοελληνική λογοτεχνία, ασχολήθηκε με όλα τα είδη του γραπτού λόγου εκτός από το θέατρο. Τα πιο διάσημα έργα του είναι το μυθιστόρημα Ο ζητιάνος και η συλλογή διηγημάτων Λόγια της πλώρης.
Η Λυγερή διαδραματίζεται σε ένα μικρό χωριό της Ηλείας, τα Λεχαινά, τον τόπο καταγωγής του Καρκαβίτσα. Ο συγγραφέας εμπνέεται την ηρωίδα του, την Ανθή (Η Λυγερή είναι ένας όρος που συναντάται στα δημοτικά τραγούδια και τους θρύλους) από τον δικό του ανεκπλήρωτο έρωτα, εκείνον με την Ιολάνθη Βασιλειάδη. Κόντρα στον έρωτά τους, οι γονείς της αποφάσισαν να την παντρέψουν με κάποιον άλλο, εκείνη υποτάχθηκε στην απόφασή τους και ο Καρκαβίτσας δεν ερωτεύτηκε ποτέ ξανά.
Με τη Λυγερή ο Καρκαβίτσας μας προσφέρει μια καθαρή ματιά στην επαρχία της εποχής του, αποτυπώνοντάς την ανάγλυφα: ζωντανοί διάλογοι, λεπτομερείς περιγραφές, καταγραφή των ιδεών και των αντιλήψεων των μικρών αυτών κοινωνιών, συνήθειες και έθιμα της περιοχής. Με μια ποιητικότητα που μοιάζει να έρχεται μέσα από τις δημοτικές παραδόσεις, ο συγγραφέας καταφέρνει, με αφορμή μια ερωτική ιστορία, να αναδείξει τη σύγκρουση ανάμεσα στις προσωπικές επιθυμίες του ατόμου και τις κοινωνικές επιταγές, τους ρόλους και τις συμπεριφορές που επιβάλλουν οι κοινωνίες. Ειδικά όταν πρόκειται για μία νεαρή γυναίκα και το ζήτημα του γάμου της.
Προπώληση εισιτηρίων εδώ
Διασκευή: Ειρήνη Μουντράκη
Σκηνοθεσία: Ειρήνη Λαμπρινοπούλου
Σκηνικά-Φωτισμοί: Βασίλης Αποστολάτος
Κοστούμια: Ιωάννα Πλέσσα
Μουσική: Δημήτρης Λώλης
Κίνηση: Θωμαΐς Σταυριανού-Ζυμαρίτου
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Καλλιτεχνική συνεργασία: Μαριαλένα Ηλία
Βοηθός σκηνοθέτριας: Άννα Φιλίδου
Βοηθός σκηνογράφου: Έλλη Σπένδου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά)
Μαντώ Γιαννίκου: Παγώνα, Αφηγήτρια
Δάφνη Δρακοπούλου: Βασιλική Καινούριου, Αφηγήτρια
Βασίλης Καραμπούλας: Παναγιώτης Στριμμένος, Αφηγητής
Κωνσταντίνος Σεβδαλής: Νικολός Πικόπουλος, Αφηγητής
Θάνος Τριανταφύλλου: Γιωργής Βρανάς, Αφηγητής
Μαρία Τσιμά: Παναγιώταινα Στριμμένου, Ανθή Στριμμένου, Αφηγήτρια
Δανάη-Αρσενία Φιλίδου: Ανθή Στριμμένου (Λυγερή), Αφηγήτρια
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο
Χορηγοί Επικοινωνίας Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών Εθνικού ΘεάτρουMad & Mad Radio 106,2
The post «Η Λυγερή»: Μια ποιητική παράσταση για τη γυναικεία αυτοδιάθεση & το δικαίωμα στην αγάπη appeared first on Mad TV.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Κρανίδι: «Σε παρακαλώ σταμάτα» έλεγε ο 13χρονος στον συμμαθητή του που πήγε να τον ρίξει από το μπαλκόνι
- Aristotél – Always Iconic στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
- Άλλο ένα ιστορικό σινεμά της Αθήνας αναβιώνει από το Cinobo
- Καίτη Γκρέυ: Στο νοσοκομείο σε σοβαρή κατάσταση μετά από εγκεφαλικό – Κρίσιμες οι επόμενες ώρες
- Πάνος Μουζουράκης: Ποιος τραγουδιστής θα βαφτίσει την κόρη του;
- Κατερίνα Γερονικολού: «Το σπίτι είναι άδειο, γιατί λείπει ο Γιάννης»
- «Η Λυγερή»: Μια ποιητική παράσταση για τη γυναικεία αυτοδιάθεση & το δικαίωμα στην αγάπη
- Η νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν έρχεται τον Ιούλιο του 2026
- Ο Ρίντλεϊ Σκοτ έχει ξεκινήσει ήδη να γράφει το σενάριο του «Μονομάχου 3»
- Αλέξης Κούγιας για Απόστολο Λύτρα: «Δεν με αφορούν οι προσωπικές επιλογές του, μέχρι σήμερα αποδείχθηκαν λανθασμένες»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις MAD
- Τελευταία Νέα MAD
- «Η Λυγερή»: Μια ποιητική παράσταση για τη γυναικεία αυτοδιάθεση & το δικαίωμα στην αγάπη
- Πάνος Μουζουράκης: Ποιος τραγουδιστής θα βαφτίσει την κόρη του;
- Καίτη Γκρέυ: Στο νοσοκομείο η τραγουδίστρια
- Netflix: Νέο ντοκιμαντέρ για την περιβόητη υπόθεση των αδερφών Μενέντεζ
- «ΣΟΥΠΕΡ ΑΤΟΥ»: Ένα meta μουσικο-κωμικό κατασκεύασμα
- Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: Αϊβάζης και Κορινθίου στον «Τελευταίο Χορό»
- Mad Giveaway by @alloufunparkgr: Κέρδισε 2 Allou! XXL Pass
- Ιωάννα Τούνη: Η περιπέτεια που βίωσε με έγκυο φίλη της
- Ελένη Μενεγάκη: Σταματά η καμπάνια κατά του καρκίνου του μαστού
- 6ο Diversity in Business Conference 2024
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τζόκερ 2: Πώς φτάσαμε στην πατάτα των 200 εκατ. δολαρίων και ο ρόλος του Φίλιπς
- Ηλέκτρα: Ο Σωτήρης μαθαίνει για τον γάμο της Αγνής και του Νικόλα
- In Search of an Audience: Μια ιστορία επιμονής και χιούμορ σε δύσκολες εποχές με τον Λάμπρο Φισφή
- Αλέξης Κούγιας για Απόστολο Λύτρα: «Δεν με αφορούν οι προσωπικές επιλογές του, μέχρι σήμερα αποδείχθηκαν λανθασμένες»
- Aristotél – Always Iconic στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
- Το Νησί των θησαυρών: Η παράσταση για παιδιά του Θωμά Μοσχόπουλου επιστρέφει στο Θέατρο Πόρτα
- Συνεχίζεται η δίκη για τον θάνατο της Μαλένας και της Ίριδας με κατηγορούμενη τη μητέρα τους: Όσα κατέθεσε σήμερα η ιατροδικαστής
- Ο Ρίντλεϊ Σκοτ έχει ξεκινήσει ήδη να γράφει το σενάριο του «Μονομάχου 3»
- Κράτα με, του Τζέφρι Νάφτς σε σκηνοθεσία Βασίλη Μυριανθόπουλου στο θέατρο «Εν Αθήναις»
- Θοδωρής Κατσαφάδος: «Γιατί να με πάρει ο Κώστας Κόκλας τηλέφωνο;»