Filtig – “ΘεοδωΡάκος”

11:43 24/1/2013 - Πηγή: Mixtape

Μακριά από λογικές, που θέλουν τις πολιτισμικές κληρονομιές ανέγγιχτες και παγιωμένες παρακαταθήκες στο πέρασμα των ετών, κινούνται καλλιτεχνικά δημιουργήματα όπως αυτό του Φίλη Ιερόπουλου. Ενός μουσικού/παραγωγού/ερμηνευτή…, ο οποίος κυκλοφορεί εκεί έξω με ποικίλα σύνολα (λ.χ. Χρώματα, Cloudcub, Κασετίνα) και προσανατολισμούς, συνοδευόμενος απ’ το προσωπικό του παρωνύμιο Filtig.

Στις σελίδες της δεκατετραετούς ρότας του στα δρώμενα, ο Filtig διανύει τις χωροχρονικές αποστάσεις με αφθονία θράσους. Μπαινοβγαίνει σε είδη, προτίθεται να παρακάμψει στεγανά και το κατορθώνει, κοιτάζει

συχνά με βλέμμα ταυτοχρόνως καρφωμένο σε διάφορα σημεία του ορίζοντα. Πείθεται κανείς επ’ αυτών, εάν ξετυλίξει το κουβάρι απ’ τη συγκεντρωτική έκδοση ηχογραφήσεων του διαστήματος 1999-2004, που φανερώνει πως διεκδικούσε ευθύς εξαρχής ένα στίγμα για τις ενασχολήσεις του.

Κατά το προηγούμενο έτος κατέθεσε, μια avant garde σύμπραξη με τη Μαρίζα Κωχ (στο Platonia), το δεύτερο επιτυχημένο ηχητικό αναβάπτισμα ελληνικών κειμηλίων, υπό το τρίο των Κασετίνα, καθώς και τούτο εδώ το άλμπουμ. Μια απόπειρα μετασχηματισμού συνθέσεων απ’ το ανθολόγιο του Μίκη Θεοδωράκη, η οποία έλαβε τον τίτλο ΘεοδωΡάκος. Ίσως, σε μια εν γένει προσπάθεια να αποτυπωθεί η κατάσταση ενός τόπου που πνέει τα λοίσθια, σε αντιπαραβολή με τις υποσχέσεις της μεταπολιτευτικής περιόδου και με το τραγούδι που χαρακτήρισε αυτή.

Το αποτέλεσμα που εσωκλείεται, ισχυροποιεί την άποψη πως ο Filtig έχει εμπεδώσει το υλικό με το οποίο καταπιάνεται. Στρέφει, λοιπόν, την προσήλωσή του στα ήδη πεπραγμένα, προωθώντας μια αναζωογονητική προσέγγιση, ούτως ώστε να παρουσιαστούν αυτά με μια εμφανώς καίρια, κι όχι απλώς παραλλαγμένη χροιά στο “σήμερα”. Στήνεις, φερ’ ειπείν, αυτί στα “Στο Παραθύρι (Στεκόσουν)” και “Προδωμένη” (απ’ το πρωτότυπο “Προδομένη Αγάπη”), και διαπιστώνεις πως δεν πρόκειται μονάχα για επικαιροποιημένη συνταγή. Πιάνεις τον εαυτό σου να συγκινείται ξανά με οικείους ήχους, όταν αφουγκράζεσαι μια ψυχική ανάταση να ξεπροβάλλει με την glitch/ambient αναδόμηση μέρους του “Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ”, απ’ το δεύτερο κουπλέ αυτού κι έπειτα, που εμφανίζεται εδώ ως “Endless Rain For The Working Classes”.

Κοινή τοποθεσία για τις συλλήψεις του ΘεοδωΡάκος, αποτελεί μια αλληλουχία 8-bit/glitch/idm/ambient ηλεκτρονικών εμπνεύσεων. Στο ίδιο κάδρο ζουν, οι νοσταλγικές ζωγραφιές των πρώιμων arcade βιντεοπαιχνιδιών, η απ’ τα 90s ορμώμενη electro δυναμική της Warp Records και η μελωδική ευφορία και ξεγνοιασιά της Μεσογείου, με έντονες ελληνικές αποχρώσεις. Παράλληλα, η απουσία φυσικής ανθρώπινης φωνής αντικαθίσταται από μελίρρυτες και ρομποτικές παραστάσεις, αναλογικής και ψηφιακής προέλευσης. Στο φινάλε, θα ακουστούν μερικές σαμπλαρισμένες ιαχές σιγοντάροντας το καθηλωτικό “ΑίματαΑίματαΑίματα” (μεταποιημένη μορφή του “Της Αγάπης Αίματα”). Στο οποίο θα συνδράμουν, ένα υπέροχο άρπισμα κιθάρας, ένα γενναιόδωρο σε λυρισμό μεταλλόφωνο και ευστόχως ολιγομίλητες γραμμές πλήκτρων.

Στις λιγοστές παραφωνίες συγκαταλέγονται, το “To Τραίνο Φεύγει Τρένο”, με το vocoder να κουράζει και να ξεφτίζει τη μελωδικότητα του “To Τρένο Φεύγει Στις Οκτώ”, και το “Ροδόσταμο (ελεκτρόνικ βόις)” (“Σε Πότισα Ροδόσταμο”). Στο τελευταίο, η μεγαλοπρέπεια σκάει άχαρη, ανάμεσα στους βόμβους και τις παιχνιδιάρικες συχνοτικές εκτάσεις. Αντιθέτως, η παιδικότητα ευωδιάζει καταπληκτικά, στο “Μαργα/ρίτα/ρώ” και το “Περιγιάλι” (“Στο Περιγιάλι Το Κρυφό”). Στα συν, και το εύθραυστο άγγιγμα των “Οι Μοιραίοι” και “Γωνιά-Γωνιά”.

Κλειδώστε προσωρινά τις αναμνήσεις στο μπαούλο, δε θα ξεπροβάλλει ο μεγάλος Μπιθικώτσης, ούτε ο Μίκης γλαφυρά θα διευθύνει. Θα ‘ρθει ο Φίλης, παρέα με τους arcade απόηχους μιας έκπτωτης ευημερίας…

Label: Ανεξάρτητη κυκλοφορία
Track(s) For Your Mixtape: “Οι Μοιραίοι», “Endless Rain For The Working Classes”, “ΑίματαΑίματαΑίματα”

Keywords
Τυχαία Θέματα