Η αναγκαιότητα της βίας;
Σε μια συνέντευξη που έδωσε στην El País, η Γαλλίδα συγγραφέας Ανί Ερνό δικαιολογούσε ως εξής τη βία των λεγόμενων Κίτρινων Γιλέκων: «Είναι μια πραγματική βία που απαντά σε μια συμβολική βία. Όποιος δεν το καταλαβαίνει είναι επειδή δεν έχει νιώσει ποτέ την ανάγκη να καταστρέψει τα πάντα, δεν έχει νιώσει ποτέ αυτή την αίσθηση αδικίας». Και συμπέρανε: «Πολλές φορές πιστεύω ότι δεν θα βγούμε από όλο αυτό χωρίς λίγη βία.»
Η ιδέα αυτή, σε διάφορες εκδοχές, κερδίζει οπαδούς ανάμεσα σε εκείνους που, ελλείψει άλλου ονόματος, αποκαλούμε διανοούμενους, κυρίως στην Ευρώπη. Ορισμένοι από αυτούς μας
Όλα αυτά είναι κάπως ξεπερασμένα, αλλά ενδιαφέροντα. Θα ισχυριστώ από την αρχή ότι η Ερνό κάνει λάθος: είναι πολύ εύκολο να καταλάβει κανείς την ανάγκη που νιώθει κάποιος να καταστρέψει τα πάντα γιατί δεν υπάρχει κανείς που να μην έχει νιώσει στη διάρκεια της ζωής του μια αίσθηση αδικίας. Το ερώτημα είναι αν η καταστροφή είναι θεμιτή, όπως πιστεύει εκείνη, ή όχι. Το ερώτημα είναι αν, για να διορθωθεί η (πολύ σοβαρή, και όχι συμβολική) βία που υφίστανται οι Παλαιστίνιοι είναι καλή ιδέα να γκρεμιστούν οι Δίδυμοι Πύργοι και να σκοτωθούν 3.000 άνθρωποι.
Η φράση «δεν θα βγούμε από όλο αυτό χωρίς λίγη βία» είναι επίσης, ας το παραδεχθούμε, λίγο αόριστη. Τι ακριβώς σημαίνει «αυτό»; Η κατάσταση στη Γαλλία, μια από τις πιο προνομιούχες χώρες στον κόσμο; Ή η κατάσταση των Παλαιστινίων; Ακόμη πιο αόριστη είναι η αναφορά στη «λίγη βία». Πόση βία είναι αυτή; Έχει νεκρούς ή όχι; Αν έχει, για πόσους μιλάμε; Έναν; Δέκα; Εκατό; Χίλιους; Εκατό χιλιάδες; Ένα εκατομμύριο; Γιατί σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να μην αρχίσεις...
Και σε ποια πλευρά θα είναι οι νεκροί; Στους κακούς; Ποιοι είναι οι κακοί; Οι πλούσιοι; Οι φτωχοί; Οι Άραβες; Οι Εβραίοι; Και γιατί δεν δίνουμε το παράδειγμα εμείς οι διανοούμενοι, ώστε να υπάρχει συνέπεια μεταξύ λόγων και πράξεων; Γιατί δεν βάζουμε εμείς τους νεκρούς; Γιατί όχι, παρεμπιπτόντως, η κυρία Ερνό;
Όσο για τις σημαντικές προόδους που έχουν επιτευχθεί χάρις στη βία, πρόκειται για έναν ισχυρισμό πομπώδη αλλά αναπόδεικτο. Διότι δεν μπορεί να αποδειχθεί ότι αυτές οι πρόοδοι δεν θα σημειώνονταν χωρίς βία. Αυτό που σίγουρα μπορεί να αποδειχθεί είναι η οπισθοδρόμηση και ο ανυπολόγιστος πόνος που έχει προκαλέσει η βία: είναι αρκετό να ανοίξει κανείς την τηλεόραση.
Ένα είναι βέβαιο, ότι η βία υπήρχε πάντα. Ίσως να μην είναι η μαμή της ιστορίας, όπως έλεγε ο Μαρξ, είναι όμως σίγουρα το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένη. Αυτός ο λόγος είναι άραγε αρκετός για να την αποδεχθούμε; Και οι γυναίκες ζούσαν πάντα υποταγμένες στους άνδρες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι, στη ρευστή και μεταμοντέρνα εποχή μας, δεν αποφασίσαμε να αλλάξουμε το γεγονός αυτό.
Αγνοώ γιατί ορισμένοι διανοούμενοι διαχέουν στην Ευρώπη αυτή την ιδέα, πιο τοξική από το αρσενικό. Ίσως να είναι ένας τρόπος να τραβήξουν την προσοχή. Ίσως να είναι ένας απλός κονφορμισμός του αντικονφορμισμού. Ίσως, πάλι, να είναι μια απλή ανοησία των προνομιούχων παιδιών της πιο μακράς ειρηνικής περιόδου που έχει ζήσει η Ευρώπη. Ότι κι αν συμβαίνει, είναι προφανές ότι η τάση κατά των διανοουμένων συνιστά ένα βασικό συστατικό του εθνικολαϊκισμού που κυριαρχεί στην Ευρώπη (όπως ήταν συστατικό και του προκατόχου του, του φασισμού). Είναι λοιπόν ένα θλιβερό παράδοξο ορισμένοι διανοούμενοι να υποθάλπουν αυτή την τάση.
(*) Ο Χαβιέρ Θέρκας είναι Ισπανός συγγραφέας
Πηγή: El País, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε περισσότερα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Ελένη: Απίστευτο σκηνικό! Άνοιξε το φόρεμά της και έφυγε… Τα έχασαν Ρώπα-Σπυρόπουλος-Σταρόβας
- Σεισμός τώρα αισθητός στην Αττική – Τρίτη συνεχόμενη μέρα
- Έρχεται πληρωμή συντάξεων : ΟΑΕΕ Δεκεμβρίου, ΙΚΑ, δικαιούχοι κοινωνικό μέρισμα 2019
- Το Σάββατο το έκτακτο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ
- Ζώδια: Τι προβλέπουν τα άστρα για τη νέα εβδομάδα
- Εκτάκτως στο νοσοκομείο ο Παύλος Χαϊκάλης: Ποιο το πρόβλημα υγείας [φωτο]
- Κρήτη: έκοψε τα δάχτυλά του για να τα… χαρίσει στον φίλο του!
- Αυτό το σκυλί έχει γίνει viral και θα καταλάβεις τον λόγο
- «Δεν σας φτάνει το ξύλο που φάγατε χθες;» - Επίθεση των ΜΑΤ σε αλληλέγγυους μέσα στην Ευελπίδων [ΒΙΝΤΕΟ]
- Κοζάνη: «Νύχτα των Λύκων» στην Καλαμιά - Κλειδώθηκαν σε καφενείο οι κάτοικοι
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Antinews
- Βουλή: Στην τελική ευθεία η συνταγματική αναθεώρηση
- Τουρκία: Το φιλο-κουρδικό Κόμμα HDP εξετάζει το ενδεχόμενο να αποσύρει τους βουλευτές του από το Κοινοβούλιο
- Κόντρα ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για την πορεία του Πολυτεχνείου
- Το Πεκίνο καλεί ΗΠΑ και Βρετανία να σταματήσουν να επεμβαίνουν στις εσωτερικές υποθέσεις του Χονγκ Κονγκ
- Η αναγκαιότητα της βίας;
- Τσαβούσογλου για Κυπριακό: Καμία διαπραγμάτευση με τους ίδιους όρους
- Τελευταία Νέα Antinews
- Η αναγκαιότητα της βίας;
- Τσαβούσογλου για Κυπριακό: Καμία διαπραγμάτευση με τους ίδιους όρους
- Το Πεκίνο καλεί ΗΠΑ και Βρετανία να σταματήσουν να επεμβαίνουν στις εσωτερικές υποθέσεις του Χονγκ Κονγκ
- Βουλή: Στην τελική ευθεία η συνταγματική αναθεώρηση
- Τουρκία: Το φιλο-κουρδικό Κόμμα HDP εξετάζει το ενδεχόμενο να αποσύρει τους βουλευτές του από το Κοινοβούλιο
- Κόντρα ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για την πορεία του Πολυτεχνείου
- Η Τεχεράνη κατηγορεί την Ουάσινγκτον για ανάμειξη στις εσωτερικές της υποθέσεις
- O “Ρουβίκωνας” ανέλαβε την ευθύνη για επιθέσεις τα ξημερώματα σε γραφεία εταιριών σε Νέα Φιλαδέλφεια και Μαρούσι
- Νέα αστυνομική επιχείρηση σε κτίριο της οδού Στουρνάρη στα Εξάρχεια
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- «Δεν σας φτάνει το ξύλο που φάγατε χθες;» - Επίθεση των ΜΑΤ σε αλληλέγγυους μέσα στην Ευελπίδων [ΒΙΝΤΕΟ]
- “ενώπιος ενωπίω” με μαρκουλάκη και φασουλή
- Εκπτώσεις 2019: Αντίστροφη μέτρηση για «Black Friday» και Cyber Monday – Αυτές είναι οι ημερομηνίες
- Βελόπουλος: Να δημεύεται η περιουσία όσων συλλαμβάνονται με μολότοφ – Να ξέρουν ότι θα κληθούν να πληρώσουν τη ζημιά που θα κάνουν (ηχητικό)
- Η παιδική παράσταση «Έχω τις λέξεις σου» στον Χώρο Τέχνης & Πολιτισμού «Πλειάδες»
- Η emirates παρήγγειλε 50 αεροσκάφη airbus έναντι 16 δις. δολαρίων
- Κρήτη: έκοψε τα δάχτυλά του για να τα… χαρίσει στον φίλο του!
- Ιθάκη: Τον σκότωσε στο ξύλο – Τι όπλισε το χέρι του δράστη
- Euroleague: Απάντησε στον Τζέιμς για τη διαιτησία.
- «Εγώ, ο κύριος Λω» της Άννας Μπαχά