O koσμος παει θεατρο...
19:00 6/1/2015
- Πηγή: Fimotro
«Σφαγή» γίνεται για μια θέση σε πολλές αθηναϊκές παραστάσεις. Εντυπωσιακό, ...
αλλά πραγματικό: το μισό ελληνικό θέατρο είναι sold out. Μόνο που αυτό το «μισό» είναι ως επί το πλείστον παραδοσιακό, εμπορικό θέατρο ή έστω ένα ακίνδυνα πειραματιζόμενο κομμάτι του. Τι συμβαίνει; Γινόμαστε –καλλιτέχνες και θεατές– ολοένα και πιο συντηρητικοί; Ή μήπως απογοητευμένοι από τους διάφορους «-ισμούς», αποζητάμε το πιο ασφαλές θέατρο
που μπορούμε να έχουμε;
Το θέατρο έγινε τελευταία πολύ της μόδας. Τι θα γίνει όμως όταν, σύμφωνα με τη νομοτέλεια κάθε παροδικής συνήθειας, αυτή η μόδα ξεφτίσει; Τι θα έχει συμβεί στο ελληνικό θέατρο κατά τη διάρκεια αυτής της «χρυσής» εποχής του; Και πόσο στ’ αλήθεια «χρυσή» είναι; Διάγουμε τη σεζόν με τις περισσότερες παραστάσεις στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου – θα ξεπεράσουν τις 1.000 μέχρι τον Απρίλιο. Παρά την αυξημένη δραστηριότητα όμως, το τοπίο παραμένει θολό και ανενεργό.
Αντί να ριζοσπαστικοποιείται και να γίνεται κριτικό κι επιδραστικό, το ελληνικό θέατρο τυποποιείται και ομογενοποιείται, υποτάσσεται στον κανόνα του εύληπτου. ακόμη και το πρωτοποριακό κομμάτι του υποκύπτει συχνά στον «ακίνδυνο πειραματισμό» και στους νόμους της ελεύθερης αγοράς. Εκείνο που υπόσχεται στο κοινό είναι ένα θέατρο ελπίδας, ανάτασης και πλησμονής. «Είναι τόσο κακό αυτό;» θα ρωτήσετε. Όχι απαραίτητα. Μόνο που η καταστατική συνθήκη του θεάτρου δεν είναι η παρηγοριά, αλλά η διερώτηση.
Στην παρούσα φάση για τους μεν θεατές η προσφορά εφησυχασμού είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να τους συμβεί, όσο για τους ανθρώπους του θεάτρου το άγχος της επιβίωσης υπερτερεί συχνά της καλλιτεχνικής αγωνίας. Μιλάμε, εξάλλου, για ένα αυτοχρηματοδοτούμενο επάγγελμα και για μια ιδιωτικής φύσεως σπουδή – κάτι σαν χόμπι δηλαδή. Πλήθος δραματικών σχολών υπόσχεται έναντι αδρών διδάκτρων να σε κάνει ηθοποιό (και τελικά σε μετατρέπουν σε ισόβια ανασφαλή οικότροφο σεμιναρίων και περιοδικά άνεργο ), ενώ οι κρατικές επιχορηγήσεις αποτελούν οράματα (και φαντάσματα ) του παρελθόντος. Πολλές παραστάσεις ανεβαίνουν δίχως κανείς να εγγυάται την αμοιβή των συντελεστών – μόνο τα ποσοστά επί των εισπράξεων.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Το κοινό αποφασίζει. Μια μερίδα θεατών τιμά τις δουλειές των αναγνωρίσιμων –κυρίως από την τηλεόραση– πρωταγωνιστών και τα προβεβλημένα θεάματα που υπόσχονται φαντασμαγορία κι ευωχία. Μια άλλη μερίδα υπερασπίζεται τα θέατρα ρεπερτορίου, έστω κι αν ο πρόωρος θάνατος του ακάματου αναθεωρητή του εγχώριου αστικού θεάτρου Λευτέρη Βογιατζή έχει αφήσει δυσαναπλήρωτο κενό. Θαρρείς και δεν άφησε επιγόνους αυτός ο μετρ, ο οποίος μεταμόρφωνε τα κείμενα (κλασικά, σύγχρονα, ξένα ή ελληνικά ) σε ζωντανά μνημεία λόγου και δράσης, μυσταγωγίας και αυτογνωσίας.
Και αφού μιλάμε για έργα, παράλληλα με μια επιστροφή στα κλασικά κείμενα (όπως τα άπαντα του Τσέχοφ που παίζονται φέτος ), παρατηρείται μια περίεργη μετατόπιση από ένα αστικό θέατρο οντολογικών αγωνιών σε ένα μικροαστικό θέατρο ανώδυνων ανησυχιών. Στο μεταξύ, το επί δύο δεκαετίες κραταιό φλερτ με το μεταμοντερνισμό και τους άλλους «-ισμούς» των καιρών, αφού ωφέλησε και ταλαιπώρησε καλλιτέχνες και θεατές, υποχωρεί σε παγκόσμιο επίπεδο, δίχως όμως να έχει εφευρεθεί ο αντικαταστάτης του. Το ίδιο ισχύει και για τον πειραματισμό: άνθησε και γιγαντώθηκε, έγινε το νέο mainstream και μαζί ένα ξέφραγο αμπέλι πάντων των ημιμαθών και μια επωνυμία για πάσης φύσεως ερασιτεχνισμό.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών για την πολιτιστική κατανάλωση στην Αθήνα, το «πειραματικό-σύγχρονο θέατρο» είναι η πιο δημοφιλής επιλογή. Ο πειραματισμός ενσωματώθηκε και αξιοποιήθηκε από το σύστημα, πέρασε από τα υπόγεια στις λαμπερές σκηνές, αναλώθηκε στην επικράτεια των ιδεών (και κυρίως των μικρών, συγκεχυμένων ιδεών ) και θαρρείς αυτόματα αποδυναμώθηκε – απέμεινε τελικά εκείνο που ο πανεπιστημιακός Γιώργος Σαμπατακάκης αποκαλεί «συστημική αναρχία». Όπως προείπα, παντού υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις. H κυρίαρχη όμως τάση θέλει παραστάσεις ανώδυνες, ευοίωνες και ηθοπλαστικές, που κατευνάζουν την αστική και λαϊκή συνείδηση. Τίποτα δεν χρειάζεται να υπερβαίνει το φαντασιακό μόρφωμα που λέγεται «μέσος θεατής».
Κι όμως, το θέατρο είναι μια κατεξοχήν υπερβατική τέχνη. Προστρέχουμε σε αυτήν καταρχάς για να γελάσουμε ή/και για να συγκινηθούμε, αλλά όπως έλεγε και ο Χάινερ Μίλερ, ο τελευταίος μεγάλος δραματουργός του 20ού αιώνα: «Το θέατρο ή είναι μια προβολή στην ουτοπία ή τίποτα το ιδιαίτερο». Ο θεατρικός πληθωρισμός των καιρών μας μπορεί σύντομα να αποδειχτεί πως δεν παράγει «τίποτα το ιδιαίτερο». Μπορεί όμως και να γίνει η εμπροσθοφυλακή της πολιτισμικής μας «ανακαίνισης». Τα πάντα θα εξαρτηθούν από τους δύο βασικούς μετόχους του, τον δημιουργό και τον καταναλωτή του. Ας απαιτήσουμε, λοιπόν, (κι ) ένα «άλλο» θέατρο. Κάτι μπορεί να γίνει τότε.
Πηγή : athinorama.gr
αλλά πραγματικό: το μισό ελληνικό θέατρο είναι sold out. Μόνο που αυτό το «μισό» είναι ως επί το πλείστον παραδοσιακό, εμπορικό θέατρο ή έστω ένα ακίνδυνα πειραματιζόμενο κομμάτι του. Τι συμβαίνει; Γινόμαστε –καλλιτέχνες και θεατές– ολοένα και πιο συντηρητικοί; Ή μήπως απογοητευμένοι από τους διάφορους «-ισμούς», αποζητάμε το πιο ασφαλές θέατρο
Το θέατρο έγινε τελευταία πολύ της μόδας. Τι θα γίνει όμως όταν, σύμφωνα με τη νομοτέλεια κάθε παροδικής συνήθειας, αυτή η μόδα ξεφτίσει; Τι θα έχει συμβεί στο ελληνικό θέατρο κατά τη διάρκεια αυτής της «χρυσής» εποχής του; Και πόσο στ’ αλήθεια «χρυσή» είναι; Διάγουμε τη σεζόν με τις περισσότερες παραστάσεις στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου – θα ξεπεράσουν τις 1.000 μέχρι τον Απρίλιο. Παρά την αυξημένη δραστηριότητα όμως, το τοπίο παραμένει θολό και ανενεργό.
Αντί να ριζοσπαστικοποιείται και να γίνεται κριτικό κι επιδραστικό, το ελληνικό θέατρο τυποποιείται και ομογενοποιείται, υποτάσσεται στον κανόνα του εύληπτου. ακόμη και το πρωτοποριακό κομμάτι του υποκύπτει συχνά στον «ακίνδυνο πειραματισμό» και στους νόμους της ελεύθερης αγοράς. Εκείνο που υπόσχεται στο κοινό είναι ένα θέατρο ελπίδας, ανάτασης και πλησμονής. «Είναι τόσο κακό αυτό;» θα ρωτήσετε. Όχι απαραίτητα. Μόνο που η καταστατική συνθήκη του θεάτρου δεν είναι η παρηγοριά, αλλά η διερώτηση.
Στην παρούσα φάση για τους μεν θεατές η προσφορά εφησυχασμού είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να τους συμβεί, όσο για τους ανθρώπους του θεάτρου το άγχος της επιβίωσης υπερτερεί συχνά της καλλιτεχνικής αγωνίας. Μιλάμε, εξάλλου, για ένα αυτοχρηματοδοτούμενο επάγγελμα και για μια ιδιωτικής φύσεως σπουδή – κάτι σαν χόμπι δηλαδή. Πλήθος δραματικών σχολών υπόσχεται έναντι αδρών διδάκτρων να σε κάνει ηθοποιό (και τελικά σε μετατρέπουν σε ισόβια ανασφαλή οικότροφο σεμιναρίων και περιοδικά άνεργο ), ενώ οι κρατικές επιχορηγήσεις αποτελούν οράματα (και φαντάσματα ) του παρελθόντος. Πολλές παραστάσεις ανεβαίνουν δίχως κανείς να εγγυάται την αμοιβή των συντελεστών – μόνο τα ποσοστά επί των εισπράξεων.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Το κοινό αποφασίζει. Μια μερίδα θεατών τιμά τις δουλειές των αναγνωρίσιμων –κυρίως από την τηλεόραση– πρωταγωνιστών και τα προβεβλημένα θεάματα που υπόσχονται φαντασμαγορία κι ευωχία. Μια άλλη μερίδα υπερασπίζεται τα θέατρα ρεπερτορίου, έστω κι αν ο πρόωρος θάνατος του ακάματου αναθεωρητή του εγχώριου αστικού θεάτρου Λευτέρη Βογιατζή έχει αφήσει δυσαναπλήρωτο κενό. Θαρρείς και δεν άφησε επιγόνους αυτός ο μετρ, ο οποίος μεταμόρφωνε τα κείμενα (κλασικά, σύγχρονα, ξένα ή ελληνικά ) σε ζωντανά μνημεία λόγου και δράσης, μυσταγωγίας και αυτογνωσίας.
Και αφού μιλάμε για έργα, παράλληλα με μια επιστροφή στα κλασικά κείμενα (όπως τα άπαντα του Τσέχοφ που παίζονται φέτος ), παρατηρείται μια περίεργη μετατόπιση από ένα αστικό θέατρο οντολογικών αγωνιών σε ένα μικροαστικό θέατρο ανώδυνων ανησυχιών. Στο μεταξύ, το επί δύο δεκαετίες κραταιό φλερτ με το μεταμοντερνισμό και τους άλλους «-ισμούς» των καιρών, αφού ωφέλησε και ταλαιπώρησε καλλιτέχνες και θεατές, υποχωρεί σε παγκόσμιο επίπεδο, δίχως όμως να έχει εφευρεθεί ο αντικαταστάτης του. Το ίδιο ισχύει και για τον πειραματισμό: άνθησε και γιγαντώθηκε, έγινε το νέο mainstream και μαζί ένα ξέφραγο αμπέλι πάντων των ημιμαθών και μια επωνυμία για πάσης φύσεως ερασιτεχνισμό.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών για την πολιτιστική κατανάλωση στην Αθήνα, το «πειραματικό-σύγχρονο θέατρο» είναι η πιο δημοφιλής επιλογή. Ο πειραματισμός ενσωματώθηκε και αξιοποιήθηκε από το σύστημα, πέρασε από τα υπόγεια στις λαμπερές σκηνές, αναλώθηκε στην επικράτεια των ιδεών (και κυρίως των μικρών, συγκεχυμένων ιδεών ) και θαρρείς αυτόματα αποδυναμώθηκε – απέμεινε τελικά εκείνο που ο πανεπιστημιακός Γιώργος Σαμπατακάκης αποκαλεί «συστημική αναρχία». Όπως προείπα, παντού υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις. H κυρίαρχη όμως τάση θέλει παραστάσεις ανώδυνες, ευοίωνες και ηθοπλαστικές, που κατευνάζουν την αστική και λαϊκή συνείδηση. Τίποτα δεν χρειάζεται να υπερβαίνει το φαντασιακό μόρφωμα που λέγεται «μέσος θεατής».
Κι όμως, το θέατρο είναι μια κατεξοχήν υπερβατική τέχνη. Προστρέχουμε σε αυτήν καταρχάς για να γελάσουμε ή/και για να συγκινηθούμε, αλλά όπως έλεγε και ο Χάινερ Μίλερ, ο τελευταίος μεγάλος δραματουργός του 20ού αιώνα: «Το θέατρο ή είναι μια προβολή στην ουτοπία ή τίποτα το ιδιαίτερο». Ο θεατρικός πληθωρισμός των καιρών μας μπορεί σύντομα να αποδειχτεί πως δεν παράγει «τίποτα το ιδιαίτερο». Μπορεί όμως και να γίνει η εμπροσθοφυλακή της πολιτισμικής μας «ανακαίνισης». Τα πάντα θα εξαρτηθούν από τους δύο βασικούς μετόχους του, τον δημιουργό και τον καταναλωτή του. Ας απαιτήσουμε, λοιπόν, (κι ) ένα «άλλο» θέατρο. Κάτι μπορεί να γίνει τότε.
Πηγή : athinorama.gr
Keywords
θεατρο, προσφορες, σημαίνει, φλερτ, αθηνα, θανατος, μοδα, νομοτελεια, περιοδικα, φλερτ, αγχος, εξαιρεσεις, αμπελι, γινει, γινεται, εγινε, εργα, ερευνα, τεχνη, ιδιο, ισχυει, θεατρα, θολο, μνημεια, μορφωμα, παντα, ουτοπια, οραματα, πληθωρισμος, σεζον, συντομα, σκηνες, συγχρονο, ταση, φαντασματα, δουλειες, ελληνικα, κειμενα, κομματι, σημαίνει
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Εκλογές 2015 Δημοσκοπήσεις: τι λένε τα γκάλοπ των ξένων
- ΤΩΡΑ - Τροχαίο στη Βασιλίσσης Σοφίας - ΦΩΤΟ
- Ο πατέρας της 22χρονης στην υπόθεση Ξηρού: Έχω να τη ...
- Τι δείχνει η πρώτη δημοσκόπηση για το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών
- Θρήνος μετά τον απρόσμενο θάνατο 26χρονου φαντάρου
- Ο Αντιδήμαρχος Αιγίου και Πατέρας της συνεργάτιδας του Χρ. Ξηρού: «Το παιδί μου έχει εξαφανιστεί εδώ και 2 μήνες»
- Αυτές οι συσκευές θα αχρηστευτούν από το 2015
- Ποια είναι η 22χρονη Αγγελική που βοηθούσε τον Ξηρό
- Φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και εντάσσονται στο ΚΙ.ΔΗ.ΣΟ...
- Αλλαξε σκηνοθετη ο σαμαρασ!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Fimotro
- Αλλαξε σκηνοθετη ο σαμαρασ!
- Πηρε την αστυνομια και πηδηξε στο κενο...
- O koσμος παει θεατρο...
- Ο αλεξης αφηνει λευκα περιστερια, ο σαμαρας μιλαει για... grexit!
- ''οπου παει η ελλαδα θα παει και το ευρω''...
- Ekατο χρονια απο τη γεννηση του ντινου ηλιοπουλου...
- Grexit : δεν θα το συγχωρεσουν οι λαοι των πιστωτων μας
- Συνεχιζει την προκληση με το μπαρμπαρος η τουρκια στην κυπριακη αοζ...
- Ti δηλωσαν καμμενος - κουτσουμπας, υπουργοι και βουλευτες...
- Συνεχιζεται η ηλεκτρονικη ψηφορορια...
- Τελευταία Νέα Fimotro
- O koσμος παει θεατρο...
- Aytoσυγκρατηση για το grexit zhta aπο τη γερμανια ο αυστριακος υποικ...
- Συνεχιζει την προκληση με το μπαρμπαρος η τουρκια στην κυπριακη αοζ...
- Συγκρουση νδ και συριζα για τον ρολο των βουλευτων...
- Ti δηλωσαν καμμενος - κουτσουμπας, υπουργοι και βουλευτες...
- Πηρε την αστυνομια και πηδηξε στο κενο...
- Αλλαξε σκηνοθετη ο σαμαρασ!
- Grexit : δεν θα το συγχωρεσουν οι λαοι των πιστωτων μας
- ''iσως η ευρωπη δεν ειναι ετοιμη για grexit''...
- Ekατο χρονια απο τη γεννηση του ντινου ηλιοπουλου...
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Το "ευχαριστώ" του Παπανδρέου στον Μωραΐτη
- Η λαϊκή "φωνή" υποψήφια στο κόμμα του Γκλέτσου
- Ρέθυμνο: Ξεβράστηκε στην παραλία του Πλατανιά ανθρώπινος σκελετός
- Πρέβεζα: Πέταξαν μολότοφ στα γραφεία της Χρυσής Αυγής
- Φωτογραφίες: Δείτε τη Σύρο και την Τήνο στα «λευκά»
- Επίθεση αυτοκτονίας στην Κων/πολη
- «Η κατάντια του αλκοολικού είναι απίθανη»(ΦΩΤΟ+VIDEO)
- «Είναι αβάσταχτο»!
- «Θα λιποθυμήσω! Με έχει πιάσει κρύος ιδρώτας»!(VIDEO)
- ΣΥΡΙΖΑ: Η κ. Σπυράκη "το ρίχνει στην τρελή"