Το ''αξιον εστι'' στην πρωτη του αυθεντικη εκδοχη...
18:04 19/11/2013
- Πηγή: Fimotro
Το μνημειώδες έργο του Μίκη Θεοδωράκη, που συνδέθηκε άρρηκτα με ορισμένες από τις σημαντικότερες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας και για πολλούς θεωρείται η σπουδαιότερη κατάθεση του μεγάλου συνθέτη, επιστρέφει και πάλι...
σε μια ακόμα κρίσιμη καμπή της ιστορίας μας.
Το θρυλικό ορατόριο «Άξιον εστί», σε ποίηση του νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη, που παντρεύει τη βυζαντινή, τη συμφωνική και την ελληνική λαϊκή
μουσική, παρουσιάζεται στην πρώτη του αυθεντική εκδοχή, από την Καμεράτα - Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής, σε συνδυασμό με τη Συμφωνία αρ. 14, έργο 135, του D. Shostakovich, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Τετάρτη 20 και την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ.
Δύο σπουδαία έργα σε συνομιλία
Η χορωδία του δήμου Αθηναίων. Με τη σύμπραξη εκλεκτών συντελεστών, η Καμεράτα παρουσιάζει το εμβληματικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, το οποίο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας πολιτιστικής ιστορίας. Ο συνδυασμός της έντονα προσωπικής μουσικής διεύθυνσης του διεθνώς καταξιωμένου μαέστρου Γιώργου Πέτρου με την αισθαντική φωνή του Γιάννη Κότσιρα, το ηχόχρωμα του διάσημου βαρύτονου Δημήτρη Πλατανιά, την καταλυτική παρουσία του ηθοποιού και σκηνοθέτη Νίκου Καραθάνου και τη συμμετοχή της Χορωδίας του Δήμου Αθηναίων, υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή, δίνει νέα πνοή στο πολυαγαπημένο «Λαϊκό Ορατόριο».
Ο Δημήτρης Πλατανιάς. Σε αυτήν την ξεχωριστή βραδιά, η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, θα «συνομιλήσει» με τους στίχους των F. G. Lorca, G. Apolllinaire, R. M. Rilke, που ενέπνευσαν ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ού αιώνα, τη συγκινητική 14η συμφωνία του D. Shostakovich, η οποία θα παρουσιαστεί (με ελληνικούς υπέρτιτλους) από την Καμεράτα, με σολίστ τη σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου και τον μπάσο Πέτρο Μαγουλά. «Πάντοτε ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας !»
Ο Γιάννης Κότσιρας. Το «Άξιον εστί» είναι ένα λαϊκό ορατόριο για βαρύτονο, λαϊκό τραγουδιστή, αφηγητή, λαϊκή ορχήστρα, συμφωνική ορχήστρα και χορωδία. Γράφτηκε στην Αθήνα και το Παρίσι από τον Μίκη Θεοδωράκη, που το ξεκίνησε το 1960 και το ολοκλήρωσε το 1963. Είναι ένα έργο - σταθμός στην ιστορία όχι μόνο της ελληνικής μουσικής. Ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1964, με τη φωνή τού Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον Μάνο Κατράκη, τον Θόδωρο Δημίτριεφ και τη Χορωδία της Θάλειας Βυζαντίου. Από τότε, έχει ηχογραφηθεί άλλες τρεις φορές, ενώ έχει παρουσιαστεί σε πολλές εκτελέσεις σε όλον τον κόσμο. Όμως, η πρώτη ηχογράφηση παραμένει ιστορική, αφού οι τεχνικές δυσκολίες ήταν τεράστιες και είναι απίστευτο πως ολοκληρώθηκε.
Αποκαλώντας το «βήμα προς τη μετασυμφωνική μουσική», ο Μίκης Θεοδωράκης επισημαίνει: «Το “Άξιον εστί” του Ελύτη αποτελεί ένα μνημείο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Το έργο διατρέχει ολόκληρη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους. Από τη γένεση “αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα”, έως την προφητική ενόραση των δεινών που επισώρευσε επάνω μας η δικτατορία… Με το “Άξιον εστί”, προσπάθησα να διευρύνω τους ορίζοντες της έντεχνης λαϊκής μουσικής».
Ένας ύμνος στη ζωή και τη χαρά
«΄Ο,τι έγραψα μέχρι τώρα ήταν προετοιμασία για αυτό το έργο» έλεγε ο D. Shostakovich (1906 - 1975) για τη Συμφωνία αρ. 14, η οποία είναι ένα έργο κατά του θανάτου, ένας ύμνος στη ζωή και τη χαρά και ένα από τα πιο πρωτότυπα έργα, που έχει γράψει ο μεγαλύτερος από τους σοβιετικούς νεοκλασικιστές. Γράφτηκε μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του 1969, όταν ο συνθέτης νοσηλευόταν σε νοσοκομείο της Μόσχας, ύστερα από το δεύτερο έμφραγμα που υπέστη. Παραθέτοντας έναν κύκλο από μελοποιημένους στίχους ποιητών, που χάραξαν την ιστορία της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας, χωρίς να ακολουθεί την αποκρυσταλλωμένη δομή της κλασικής συμφωνίας, ο συνθέτης - διαισθανόμενος το επερχόμενο τέλος της ζωής του - βρήκε το κουράγιο να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στο καθεστώς, περνώντας το μήνυμα ότι τίποτα δεν μπορεί να εμποδίσει έναν καλλιτέχνη να υμνήσει τη χαρά της ζωής και την απέχθεια προς τον θάνατο.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 60 ευρώ, ζώνη Α΄: 43 ευρώ, ζώνη Β΄: 30 ευρώ, ζώνη Γ΄: 16 ευρώ, πολύτεκνοι - άνω των 65 ετών: 11 ευρώ, φοιτητές - νέοι - άνεργοι - ΑΜΕΑ: 8,5 ευρώ.
Πηγή : naftemporiki.gr
σε μια ακόμα κρίσιμη καμπή της ιστορίας μας.
Το θρυλικό ορατόριο «Άξιον εστί», σε ποίηση του νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη, που παντρεύει τη βυζαντινή, τη συμφωνική και την ελληνική λαϊκή
Δύο σπουδαία έργα σε συνομιλία
Η χορωδία του δήμου Αθηναίων. Με τη σύμπραξη εκλεκτών συντελεστών, η Καμεράτα παρουσιάζει το εμβληματικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, το οποίο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας πολιτιστικής ιστορίας. Ο συνδυασμός της έντονα προσωπικής μουσικής διεύθυνσης του διεθνώς καταξιωμένου μαέστρου Γιώργου Πέτρου με την αισθαντική φωνή του Γιάννη Κότσιρα, το ηχόχρωμα του διάσημου βαρύτονου Δημήτρη Πλατανιά, την καταλυτική παρουσία του ηθοποιού και σκηνοθέτη Νίκου Καραθάνου και τη συμμετοχή της Χορωδίας του Δήμου Αθηναίων, υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή, δίνει νέα πνοή στο πολυαγαπημένο «Λαϊκό Ορατόριο».
Ο Δημήτρης Πλατανιάς. Σε αυτήν την ξεχωριστή βραδιά, η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, θα «συνομιλήσει» με τους στίχους των F. G. Lorca, G. Apolllinaire, R. M. Rilke, που ενέπνευσαν ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ού αιώνα, τη συγκινητική 14η συμφωνία του D. Shostakovich, η οποία θα παρουσιαστεί (με ελληνικούς υπέρτιτλους) από την Καμεράτα, με σολίστ τη σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου και τον μπάσο Πέτρο Μαγουλά. «Πάντοτε ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας !»
Ο Γιάννης Κότσιρας. Το «Άξιον εστί» είναι ένα λαϊκό ορατόριο για βαρύτονο, λαϊκό τραγουδιστή, αφηγητή, λαϊκή ορχήστρα, συμφωνική ορχήστρα και χορωδία. Γράφτηκε στην Αθήνα και το Παρίσι από τον Μίκη Θεοδωράκη, που το ξεκίνησε το 1960 και το ολοκλήρωσε το 1963. Είναι ένα έργο - σταθμός στην ιστορία όχι μόνο της ελληνικής μουσικής. Ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1964, με τη φωνή τού Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον Μάνο Κατράκη, τον Θόδωρο Δημίτριεφ και τη Χορωδία της Θάλειας Βυζαντίου. Από τότε, έχει ηχογραφηθεί άλλες τρεις φορές, ενώ έχει παρουσιαστεί σε πολλές εκτελέσεις σε όλον τον κόσμο. Όμως, η πρώτη ηχογράφηση παραμένει ιστορική, αφού οι τεχνικές δυσκολίες ήταν τεράστιες και είναι απίστευτο πως ολοκληρώθηκε.
Αποκαλώντας το «βήμα προς τη μετασυμφωνική μουσική», ο Μίκης Θεοδωράκης επισημαίνει: «Το “Άξιον εστί” του Ελύτη αποτελεί ένα μνημείο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Το έργο διατρέχει ολόκληρη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους. Από τη γένεση “αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα”, έως την προφητική ενόραση των δεινών που επισώρευσε επάνω μας η δικτατορία… Με το “Άξιον εστί”, προσπάθησα να διευρύνω τους ορίζοντες της έντεχνης λαϊκής μουσικής».
Ένας ύμνος στη ζωή και τη χαρά
«΄Ο,τι έγραψα μέχρι τώρα ήταν προετοιμασία για αυτό το έργο» έλεγε ο D. Shostakovich (1906 - 1975) για τη Συμφωνία αρ. 14, η οποία είναι ένα έργο κατά του θανάτου, ένας ύμνος στη ζωή και τη χαρά και ένα από τα πιο πρωτότυπα έργα, που έχει γράψει ο μεγαλύτερος από τους σοβιετικούς νεοκλασικιστές. Γράφτηκε μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του 1969, όταν ο συνθέτης νοσηλευόταν σε νοσοκομείο της Μόσχας, ύστερα από το δεύτερο έμφραγμα που υπέστη. Παραθέτοντας έναν κύκλο από μελοποιημένους στίχους ποιητών, που χάραξαν την ιστορία της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας, χωρίς να ακολουθεί την αποκρυσταλλωμένη δομή της κλασικής συμφωνίας, ο συνθέτης - διαισθανόμενος το επερχόμενο τέλος της ζωής του - βρήκε το κουράγιο να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στο καθεστώς, περνώντας το μήνυμα ότι τίποτα δεν μπορεί να εμποδίσει έναν καλλιτέχνη να υμνήσει τη χαρά της ζωής και την απέχθεια προς τον θάνατο.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 60 ευρώ, ζώνη Α΄: 43 ευρώ, ζώνη Β΄: 30 ευρώ, ζώνη Γ΄: 16 ευρώ, πολύτεκνοι - άνω των 65 ετών: 11 ευρώ, φοιτητές - νέοι - άνεργοι - ΑΜΕΑ: 8,5 ευρώ.
Πηγή : naftemporiki.gr
Keywords
αξιον εστι, Οδυσσέας Ελύτη, μικης θεοδωρακης, ελλαδα, αθηνα, συμμετοχή, νέα, τζουλια, τηλ, αμεα, naftemporiki, τζουλια αλεξανδρατου, τζουλια αλεξανδρατου 2012, σταυροι, τελος του κοσμου, αμεα, μνημειο, μουσικη, οριζοντες, naftemporiki, αμπελοκηποι, απιστευτο, βραδια, βραδυ, δευτερο, διευθυνση, δομη, ευρω, εμφραγμα, εργα, ετων, ζωη, ζωης, ζωνη, θεοδωρακης, ηχογραφηση, μεγαρο μουσικης, μανο, ποιηση, παρισι, πεμπτη, πνοη, συμμετοχή, σοπρανο, τηλ, φωνη, φορα, χαρα, δημητρης, υμνος, νοσοκομειο, ορχηστρα, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- 1 στους 3 Έλληνες γνωρίζουν τις επιστημονικές εξελίξεις
- Αυτά είναι τα ακίνητα των επωνύμων που κατασχέθηκαν και βγήκαν στο σφυρί
- On the Go απόλαυση από τον καφέ Λουμίδης Παπαγάλος Κουπάτος
- Πώς να διώξτε την άσχημη μυρωδιά από το στόμα σε 1 μόνο λεπτό!
- Μενεγάκη προς Golden Hall: «Διώξτε τους παπαράτσι για να ξαναψωνίσω»
- «Καλλικράτης» στο Λιμενικό με ένα λιμεναρχείο ανά νομό!
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ: Ξανθιά, μελαχρινή και κοκκινομάλλα
- Απρόσκλητος Επισκέπτης: Από 5 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Fimotro
- Τελευταία Νέα Fimotro
- Το ''αξιον εστι'' στην πρωτη του αυθεντικη εκδοχη...
- Φορος τιμης στο γλαυκο κληριδη απο την κυπριακη βουλη...
- Εκκληση για διαλογο απο τον πρυτανη του εκπα προς αρση του αδιεξοδου...
- ''o κ. τσιπρας προσπαθει να λεηλατησει το χωρο του κεντρου''...
- Τα σχεδια επεκτασης του κουρτακη για τα "παραπολιτικα"
- "50-50" να υπαρξει συμφωνια με την τροϊκα λεει τωρα το υπ. οικονομικων
- 2.267 ατομα εχουν συλληφθει απο την αρχη του 2013 για χρεη προς το δημοσιο!
- ''παθιασμενη'' ενωση οπερας και μοδας...
- Anamenomenh kaλυψη τσιπρα στον τατσοπουλο
- Ανησυχει η ευρωπη για το γαλλο ασθενη...
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ: Μάγκας σε καφενείο
- «Καλλικράτης» στο Λιμενικό με ένα λιμεναρχείο ανά νομό!
- Οι πιο Ασυνήθιστοι νόμοι της Αμερικής
- Από την εθνική ελπίδων της Γερμανίας στους αντάρτες της Συρίας
- ΤΕΛΟΣ Η ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΟΥ ΕΜΠ...
- Madonna: Πιο τσιτωμένη πεθαίνεις…
- 62% αυξήθηκαν οι καταγγελίες κακοποίησης παιδιών
- Έκρηξη σε διυλιστήριο στο Βέλγιο
- Λαμία: Σε καλό δρόμο η έρευνα για τις ύποπτες γεννήσεις στο νοσοκομείο - 230 φάκελοι στο μικροσκόπιο των αδιάφθορων