Φωτογραφικές μνήμες άλλων εποχών σε ένα ξεχωριστό οδοιπορικό μέσα στο Μαρμάρινο Σπίτι της Δράμας
Οι φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα, παρουσιάζονται στο Μαρμάρινο Σπίτι στη Δράμα και ταξιδεύουν μικρούς και μεγάλους, στις περασμένες δεκαετίες…
Φωτογραφικές μνήμες από τη σύγχρονη Ελλάδα και ένα μοναδικό φωτογραφικό οδοιπορικό στην μοναστική πολιτεία του Άθω φιλοξενούνται από την περασμένη εβδομάδα στον εντυπωσιακό εκθεσιακό χώρο του αρχοντικού Αναστασιάδη στη Δράμα
Το έργο ενός από τους πλέον αξιόλογους Έλληνες φωτογράφους της μεταπολεμικής περιόδου, του Κώστα Μπαλάφα, παρουσιάζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τιμώντας ταυτόχρονα τη μνήμη και την προσφορά του, στην πολύ ενδιαφέρουσα φωτογραφική έκθεση, που από την προηγούμενη εβδομάδα φιλοξενείται στον πολυχώρο πολιτισμού της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ δίπλα στο αρχοντικό Αναστασιάδη.
Μετά την πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση για τη ζωή και το έργο της διάσημης Ελληνίδας φωτογράφου Nelly’s (κατά κόσμον Έλλη Σουγιουλτζόγλου – Σεραϊδάρη), που την επισκέφθηκαν χιλιάδες άνθρωποι από τη Δράμα, την Καβάλα, την Ξάνθη, τις Σέρρες αλλά και πολλοί επισκέπτες από την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό, οι καλοφροντισμένες αίθουσες του εκθεσιακού χώρου του αρχοντικού Αναστασιάδη φιλοξενούν φωτογραφικές μαρτυρίες της ελληνικής κοινωνίας, όπως τις κατέγραψε ο φακός του Κώστα Μπαλάφα.
Στην έκθεση, που θα διαρκέσει για περισσότερους από έξι μήνες, ιδιαίτερη θέση κατέχουν οι κάτοικοι των απομακρυσμένων χωριών της γενέτειράς του, της Ηπείρου, καθώς και οι αγέρωχες ηπειρώτισσες μάνες, ταγμένες να διατηρήσουν κάτω από αντίξοες συνθήκες τη συνέχεια της ζωής. Μέσα από τα έργα της έκθεσης που καλύπτουν τη μεταπολεμική περίοδο, ο φωτογράφος περιδιαβαίνει και καταγράφει, με το θαυμασμό ενός παιδιού και το αισθητήριο ενός καλλιτέχνη, τον σφυγμό του ελληνικού χώρου, από τις αλυκές του Ιονίου ως τα λιγνιτωρυχεία του Αλιβερίου και από τα χειμαδιά της Ηπείρου ως τα σιδηρουργεία της Αθήνας.
Οι φωτογραφίες παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη Σκόπελο το καλοκαίρι του 1995, στο πλαίσιο της έκθεσης «Παρουσίες / Αναδρομική έκθεση / Μελετζής / Μπαλάφας / Τλούπας», που διοργανώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και το δήμο Σκοπέλου. Την επιλογή τους πραγματοποίησε ο ίδιος ο δημιουργός σε συνεργασία με τον φωτογράφο και καθηγητή φωτογραφίας Νίκο Παναγιωτόπουλο. Ο τίτλος «Φωτογραφικές μνήμες από τη σύγχρονη Ελλάδα» δόθηκε το 2003, με αφορμή την παρουσίαση της παρούσας έκθεσης στο μουσείο Μπενάκη και την έκδοση ομότιτλου λευκώματος.
Φωτογραφικό οδοιπορικό στο Άγιον Όρος, 1969-2001Ο Κώστας Μπαλάφας επισκέφθηκε το Άγιον Όρος αρκετές φορές από το 1969 έως το 2001, με στόχο να συγκροτήσει τη δική του φωτογραφική κατάθεση για τον τόπο και τους ανθρώπους του.
Οι αγιορείτικες φωτογραφίες προσφέρουν την εμπειρία της οδοιπορίας του στον Άθω, αποκαλύπτουν το ξεχωριστό αυτό κομμάτι της ελληνικής γης μέσα από την οπτική του δημιουργού τους και μας εξοικειώνουν με έναν τρόπο ζωής, όπου η παράδοση παραμένει αναλλοίωτη και ο «μύθος της Ρωμιοσύνης» ζωντανός. Παράλληλα, συμπληρώνουν την εικόνα της δικής του Ελλάδας, προτού βρουν την τελική και οριστική τους θέση μέσα στη χοάνη της συλλογικής μας μνήμης.
Η έκθεση «Κώστας Μπαλάφας. Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Άγιον Όρος, 1969-2001» πραγματοποιήθηκε χάρη στην πρωτοβουλία και την πολύτιμη συμβολή του ιερομόναχου Ιουστίνου Σιμωνοπετρίτη και περιλαμβάνει πρωτότυπες εκτυπώσεις του δημιουργού. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο μουσείο Μπενάκη το 2006, σε συνεργασία με την Αγιορειτική Φωτοθήκη και με την επιμέλεια της Φανής Κωνσταντίνου, τ. υπεύθυνης των φωτογραφικών αρχείων του ιδρύματος.
Ποιος ήταν ο Κώστας ΜπαλάφαςΟ Κώστας Μπαλάφας γεννήθηκε το 1917 στο ορεινό χωριό Χώσεψη (Κυψέλη σήμερα) της Ηπείρου, από γονείς αγρότες. Το διάστημα των γυμνασιακών του σπουδών βρέθηκε στην Αθήνα. Κατά την παραμονή του στην πρωτεύουσα κράτησε για πρώτη φορά φωτογραφική μηχανή σε μία εκδρομή στην Πάρνηθα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1930 αποφοίτησε από τη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων, όπου και εργάστηκε έως την κήρυξη του πολέμου. Την ίδια περίοδο απέκτησε μια Kodak Junior, ενώ την τεχνική εκτύπωσης έμαθε δίπλα στον επαγγελματία φωτογράφο των Ιωαννίνων Αποστόλη Γ. Πανταζίδη.
Στα τέλη του 1940, στα συντρίμμια ενός ιταλικού βομβαρδιστικού που καταρρίφθηκε από ελληνικά αντιαεροπορικά πυρά έξω από τα Ιωάννινα βρέθηκε ένα κουτί με κινηματογραφικό φιλμ, το οποίο ο Μπαλάφας αγόρασε με αντίτιμο λίγες οκάδες καλαμποκάλευρο. Με αυτό και με μια γερμανική φωτογραφική μηχανή Robot, που είχε λίγο νωρίτερα προμηθευτεί από έναν Ιταλό στρατιώτη και με παρακινδυνευμένες ενέργειες, καθώς η φωτογράφηση ήταν απαγορευμένη την περίοδο της Κατοχής, αποτύπωσε μοναδικές ιστορικές στιγμές από τον ένοπλο αντάρτικο αγώνα του ηπειρώτικου λαού κατά των κατακτητών.
Την περίοδο του Εμφυλίου (1946-49) και έως το 1951 εργάστηκε ως επίσημος μεταφραστής της Βρετανικής Αποστολής ταξιδεύοντας σε όλη τη χώρα. Στη συνέχεια, χάρη στη καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας προσλήφθηκε στην αμερικανική εταιρεία EMBASCO SERVICES INC, πρόδρομο της ΔΕΗ, αναλαμβάνοντας τον τομέα αναπαραγωγής σχεδίων. Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας του με την εταιρεία φωτογράφησε την εξελικτική πορεία της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών στον Αχελώο ποταμό πραγματοποιώντας πιθανόν την πρώτη μεθοδική καταγραφή σημαντικού δημόσιου έργου στην Ελλάδα.
Το 2008, τρία χρόνια πριν από τον θάνατό του, ο Κώστας Μπαλάφας εμπιστεύτηκε το πλούσιο και πολύτιμο φωτογραφικό του έργο (15.000 αρνητικά, πρωτότυπα φωτογραφικά τυπώματα, 72 κινηματογραφικές ταινίες καθώς και ηχητικές και γραπτές μαρτυρίες) στο μουσείο Μπενάκη με τη βεβαιότητα ότι θα το διαχειριστεί με σεβασμό και την αρμόζουσα δεοντολογία τόσο ως προς τη φύλαξή του, όσο και ως προς την αξιοποίησή του.
To άρθρο Φωτογραφικές μνήμες άλλων εποχών σε ένα ξεχωριστό οδοιπορικό μέσα στο Μαρμάρινο Σπίτι της Δράμας δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ναυπακτία: Εμφανίστηκε το χωριό-φάντασμα που χάθηκε στη λίμνη, 32 χρόνια μετά
- Πέθανε ξαφνικά αστυνομικός στην Ευρυτανία
- Τι συνέβη με το γιγάντιο πλοίο και κατέρρευσε η γέφυρα στη Βαλτιμόρη – Ειδικοί αναλύουν και κάνουν σύγκριση με το Ρίο-Αντίρριο
- Αποπνικτική ατμόσφαιρα σε όλη τη χώρα – Υψηλές συγκεντρώσεις αφρικανικής σκόνης: Αναλυτικοί χάρτες
- Βρετανία: Γονείς σκότωσαν τον 10 μηνών γιο τους – Είχε υποστεί 130 φρικτά τραύματα, όπως κατάγματα και εγκαύματα
- Μαύρο κύμινο, το θαυματουργό – «Θεραπεύει τα πάντα εκτός από τον θάνατο»
- Βαλτιμόρη: Νεκροί θεωρούνται οι έξι αγνοούμενοι από την κατάρρευση της γέφυρας
- OPEN: Ριζικές αλλαγές στην εκπομπή της Ζαρίφη
- Χάρης Βαφειάς: Ρεκόρ όγκου συναλλαγών έκανε η C3is στο αμερικανικό χρηματιστήριο
- Αυτά ειναι τα καθαρά νούμερα τηλεθέασης ανα ζώνη στα κανάλια σε Σύνολο και Δυναμικό κοινό (26/3/2024)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις NewsIt
- Ο Όμιλος ΒΙΑΝΕΞ επενδύει στις εταιρείες iDNA Genomics & iDNA Laboratories
- Καμπάνα: Η αιώνια αγαπημένη σάρωσε σε τηλεθέαση – Το δεύτερο μέρος του ντοκιμαντέρ της Ανθής Βούλγαρη για το δυστύχημα στα Τέμπη και το πρωτότυπο «Σαν ψέμα»
- Βίντεο με τη στιγμή που επίδοξοι κλέφτες ανοίγουν τρύπα στο ταβάνι καταστήματος στη Θεσσαλονίκη
- Ο παλαιοχριστιανός από την Ορεινή Κορινθία συζητά να κατέβει στις εκλογές – «Θέμα ημερών η ανακοίνωση του κόμματος»
- Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το S.M.A.S. Facelift
- Σταματίνα Τσιμτσιλή: Η Γιούλικα Σκαφιδά βάζει κόκκινη γραμμή, το αφήνει να εννοηθεί
- Σακίλ ΜακΚίσικ: «Σπίτι μου ο Ολυμπιακός, θα είναι διασκεδαστικό το παιχνίδι με την Παρτιζάν»
- Φωτογραφικές μνήμες άλλων εποχών σε ένα ξεχωριστό οδοιπορικό μέσα στο Μαρμάρινο Σπίτι της Δράμας
- Η Κρήτη κέρδισε τις εντυπώσεις σε τουριστικές εκθέσεις που έγιναν σε Ρουμανία και Δανία
- Τράπεζες: Αργία διατραπεζικών συναλλαγών στις 29 Μαρτίου και 1 Απριλίου λόγω καθολικού Πάσχα
- Τελευταία Νέα NewsIt
- Φωτογραφικές μνήμες άλλων εποχών σε ένα ξεχωριστό οδοιπορικό μέσα στο Μαρμάρινο Σπίτι της Δράμας
- Folli Follie: «Ήταν υγιής και η Ασία και η Ευρώπη – Ωραιοποιήθηκαν κάποια πράγματα» λέει ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος
- Δράμα: Το πολύτιμο φωτογραφικό έργο του Κώστα Μπαλάφα εκτίθεται στο Μαρμάρινο Σπίτι
- Έξαλλος ο Κριστιάνο Ρονάλντο με τον διαιτητή του Πορτογαλία – Σλοβενία
- ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ: Σημαντική υποχώρηση το δεύτερο εξάμηνο του 2023 για το Δείκτη Οικονομικού Κλίματος
- Αγρότες: Τι προβλέπουν οι αγορές για τις τιμές καλαμποκιού, σόγιας, ζάχαρης, χυμού πορτοκαλιού και βαμβακιού
- Θωμαή Απέργη: Η μορφή της επιληψίας που είχα προκαλούσε απώλεια συνείδησης
- Σακίλ ΜακΚίσικ: «Σπίτι μου ο Ολυμπιακός, θα είναι διασκεδαστικό το παιχνίδι με την Παρτιζάν»
- Η Κρήτη κέρδισε τις εντυπώσεις σε τουριστικές εκθέσεις που έγιναν σε Ρουμανία και Δανία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Folli Follie: Συνεχίζεται η απολογία του Δημήτρη Κουτσολιούτσου -«Ό,τι είχα τα έβαζα στην εταιρεία»
- Γεραπετρίτης για Τέμπη: Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν συγκάλυψε, αλλά έκανε πρωτοφανή προσπάθεια αποκάλυψης της υπόθεσης
- Θεσσαλονίκη: «Πρώτες Βοήθειες για Σκύλους», σεμινάρια από τον Ερυθρό Σταυρό
- Ουγγαρία: Χιλιάδες πολίτες διαδήλωσαν κατά του πρωθυπουργού Βίκτορ Ορμπάν [βίντεο]
- Μανώλης ο Παλαιοχριστιανός: Αποκάλυψε ότι κατεβαίνει στην πολιτική – «Είναι θέμα ημερών να ανακοινωθεί» (video)
- Εκδήλωση τιμής και μνήμης για τον Ελ. Βενιζέλο στην Αττική από την αδελφότητα Κρητών Πειραιά «Η Ομόνοια»
- Δημοσκόπηση Bloomberg: Ο Μπάιντεν προηγείται σε κρίσιμες πολιτείες
- Ευχαριστήρια επιστολή από τον Ροταριανό Όμιλο Μυτιλήνης
- Γιώργος Γεραπετρίτης: Το ζήτημα του Φρέντι Μπελέρη είναι ευρωπαϊκό και όχι διμερές