Το εθνικό μας κόλλημα πίσω από 6.946 «ιερές» λέξεις
Πράγματι, η διαφωνία του Ιερώνυμου με την εμπλοκή της Ριάνα στη διδασκαλία των Θρησκευτικών, πάνω στην οποία επικεντρώθηκε το θέμα της επιστολής του στον Αλέξη Τσίπρα είναι αρκετά αστεία. Ομως στις σχεδόν 7.000 λέξεις της θίγεται ίσως για πρώτη φορά με τόσο συγκροτημένο τρόπο κάτι πολύ πιο σημαντικό: η δομική αντίθεση δύο βασικών τρόπων σκέψης. Από τη μια η πίστη και από την άλλη η λογική. Μια αντίθεση που διχάζει εδώ και χρόνια την ελληνική κοινωνία. Και αποτελεί την κοινή βάση όλων των διαχωρισμών μας σε αντίθετα στρατόπεδα.
Η
Χαρακτηριστικό είναι και το εξής απόσπασμα από την επιστολή: «Η ισόρροπη ανάπτυξη σ’ αυτήν την ηλικία, χωρίς μια στέρεη χριστολογική ανάλυση σε προηγούμενες τάξεις, δεν προκαλεί, το λιγότερο, θρησκευτική σύγχυση σε έναν ορθόδοξο μαθητή, που μπορεί να έχει ακούσει στην οικογένεια ή στο κατηχητικό για τον Ιησού και πληροφορείται στο σχολείο ότι υπάρχουν, όχι ένας, αλλά τρεις «Χριστοί»;
Ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιερά Σύνοδος αντιδρούν ακριβώς όπως θα αντιδρούσε και ένα μέλος συνδέσμου φιλάθλων του Ολυμπιακού π.χ. που δεν θα επέτρεπε ποτέ να οργανωθεί στα γραφεία του μια βραδιά αφιερωμένη στο Γουέμπλεϊ. Ή τέλος πάντων στις διεθνείς επιτυχίες των άλλων ελληνικών ομάδων. Ε, αν αυτό ακούγεται λογικό, τότε δεν πρέπει να φαίνεται παράλογη η παρακάτω παρατήρηση του Αρχιεπισκόπου:
«… στην Β΄ Λυκείου δίνονται στον μαθητή ως αφορμές για προβληματισμό γύρω από την έννοια «Στερεότυπα» διάφορες φωτογραφίες της μουσουλμάνας μαθήτριας με μαντιλα σε ελληνική παρέλαση, από κατάστημα μουσουλμάνου ιδιοκτήτη με αραβική επιγραφή στο κέντρο της Αθήνας, η φετινή φωτογραφία της αιγύπτιας αθλήτριας και της γερμανίδας αθλήτριας από αγώνα μπιτς βόλεϊ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο. Είναι ενδεικτική και εδώ η εξαλλαγή του μαθήματος με επίκεντρο την κοινωνιολογία της θρησκείας, την εθνολογία ή την πολιτική επιστήμη και όχι τον θεολογικό προβληματισμό πάνω στις διαθρησκειακές ή εθνολογικές διαφορές».
Ή όταν ο Αρχιεπίσκοπος πάλι διαφωνεί με μια συγκεκριμένη γελοιογραφία του Economist στα πλαίσια της νοηματοδοτήσεως της έννοιας «Διάλογος». Η συγκεκριμένη γελοιογραφία, σύμφωνα με την περιγραφή, δείχνει ένα πεδίο μάχης γεμάτο ερείπια και νεκρούς, όπου ένας επιζών αναφέρει «Όλα ξεκίνησαν με μια διαφωνία ποιανού ο Θεός ήταν πιο ειρηνικός, καλοσυνάτος και συγχωρητικός».
Και – εύλογα, αν το δει κανείς από την δική του οπτική γωνία – ο Αρχιεπίσκοπος συμπεραίνει για την συγκεκριμένη γελοιογραφία: «Πρόκειται για αντιθρησκευτικά ερεθίσματα που υποβάλλουν στον μαθητή, στο πλαίσιο ενός μαθήματος θρησκευτικής αγωγής, την αποδοχή της ιδέας ότι οι θρησκείες είναι υπαίτιες για την βία στον κόσμο και ότι η ισχυρή πίστη οδηγεί σε μισαλλοδοξία». Και λογικά ακολουθεί η ερώτησή του: «Αυτή είναι η θέση του επίσημου σχολείου στο πλαίσιο του μαθήματος των Θρησκευτικών; Και εν πάση περιπτώσει μήπως αυτό είναι αντικείμενο ανάλυσης της κοινωνιολογίας των θρησκειών ή του μαθήματος της Αγωγής του Πολίτη;».
Η Ριάνα, ο Ασιμος και τα SpiritualsΤο μεγαλύτερο μέρος της επιστολής που τόσο πολύ συζητήθηκε και τόσο λίγο διαβάστηκε (οι 4.571 από τις 6.946 λέξεις συγκεκριμένα) είναι αφιερωμένο σε σχόλια και παρατηρήσεις για το αμφιλεγόμενο περιεχόμενο των μαθημάτων – που έχουν ακτινογραφηθεί, εξεταστεί και αναλυθεί τάξη-τάξη και σελίδα-σελίδα. Ξεκινώντας από την Γ’ Δημοτικού και καταλήγοντας στην Β’ Λυκείου.
Εκεί σχολιάζονται διεξοδικά (και όχι τόσο θετικά…) οι επιλογές τραγουδιών ή αναγνωσμάτων που έχουν επιλεγεί για να πλαισιώσουν τα εκκλησιαστικά κείμενα. Για το θέμα π.χ. της ελευθερίας του αυτεξούσιου του ανθρώπου στην Α’ Λυκείου η παρατήρηση του Αρχιεπισκόπου είναι σαφής: «… Πατερικά κείμενα μόλις μιας σελίδας» και εμπλοκή «με άσχετα προς την ορθόδοξη οπτική, δοκίμια για τους φυλακισμένους, στίχους από ελληνικό παραδοσιακό τραγούδι για την φυλακή, στίχους για την «Έξοδο» των Εβραίων από ξένα τραγούδια… (spirituals, όπως το «Go Down Moses» του Louis Armstrong κλπ.)».
Επαναλαμβανόμενες αναφορές στην επιστολή του Αρχιεπισκόπου – και όχι πάλι με θετικό τρόπο – υπάρχουν για την Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού και για την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου του ΟΗΕ. Για την πρώτη ο Μακαριότατος αναρωτιέται: «… πρόκειται για εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα των Θρησκευτικών σε παιδιά Γ΄ Δημοτικού ή υλικό σεμιναρίου κάποιας μη κυβερνητικής οργανώσεως για τα ανθρώπινα δικαιώματα;».
Οσο για την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου που περιλαμβάνεται στο βιβλίο Θρησκευτικών της 5ης Δημοτικού, αφού πρώτα ο Αρχιεπίσκοπος σημειώνει ότι «… η ύλη αυτή προσφέρεται σε παιδιά, που, σε αυτήν την ηλικία, ακόμα δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν τι είναι ο ΟΗΕ», καταλήγει με ελαφρά αγανάκτηση: «τα Θρησκευτικά έγιναν μάθημα πολιτικής ηθικής ή προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων;».
Για το πλήθος των τραγουδιών (από το «Umbrella» της Ριάνα μέχρι τον «Μπαγάσα» του Νικόλα Άσιμου) ή των κειμένων (από το ποίημα του «μαρξιστή», όπως σημειώνεται Μπέρτολτ Μπρεχτ «Για τον όρο μετανάστης» μέχρι το δοκίμιο του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου «Το τέλος του ηρωισμού») που αποτελούν προτάσεις των νέων σχολικών βιβλίων για την καλύτερη κατανόηση των εννοιών που διαπραγματεύονται η γνώμη της Εκκλησίας είναι ξεκάθαρη – και σχετικά ήπια εδώ που τα λέμε: «… το σχολείο προτείνει μία εξωτερική, καθαρά κοσμική οπτική για την Εκκλησία, που αμβλύνει την ιδιαιτερότητά της σε σχέση με άλλες εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας και μάλιστα με μη θρησκευτικό περιεχόμενο (π.χ. κοσμική μουσική)». Κοινώς «προσπαθεί να περάσει στον μαθητή της προεφηβικής ηλικίας την υποσυνείδητη παραδοχή ότι δεν έχει και τρομερή διαφορά έναν Ψαλμός του Δαυίδ από ένα τραγούδι του Μπομπ Ντίλαν».
Η ώρα της καχυποψίαςΒέβαια μπορεί η αναφορά όλων αυτών των έργων να σοκάρει σε σχέση με τα Θρησκευτικά αλλά από την πρώτη κιόλας φράση της επιστολής γίνεται σαφές ότι ΔΕΝ πρόκειται για διδακτέα ύλη, αλλά για απλές ΟΔΗΓΙΕΣ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής προς τους εκπαιδευτικούς. Και ότι «απόκειται στον εκπαιδευτικό η ειδικότερη χρήση των κειμένων και μουσικών έργων της διδακτέας ύλης, που δεν αποτελούν σχολικά βιβλία».
Πού είναι λοιπόν το πρόβλημα; Για κάποιον κακόπιστο, το πρόβλημα είναι ότι οι δάσκαλοι αποκτούν το δικαίωμα να επιλέξουν. Ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος πάλι, το εντοπίζει στο γεγονός ότι φανερώνει «σε ποιο μαθησιακό αποτέλεσμα αποβλέπουν τα νέα προγράμματα σπουδών». Ανησυχεί δηλαδή για τις ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ που μπορεί να υποκρύπτονται. Εξάλλου, δύο παραγράφους πιο κάτω το θέτει πιο ξεκάθαρα:
«Η δικαιολογία περί της μεταβολής του μαθήματος των Θρησκευτικών συνδέεται με την υποβάθμιση των μαθημάτων των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας»; Και εδώ υπεισέρχεται το ερώτημα που θα έκανε την Ελένη Λουκά ευτυχισμένη: «Υφίσταται ευρύτερος σχεδιασμός, ώστε οι επόμενες γενιές ελλήνων πολιτών να αποτελούνται από μία σχετική πλειοψηφία ελληνογενούς πληθυσμού με ασθενή ταυτότητα;». Για να καταλήξει ο Αρχιεπίσκοπος στην ουσία: «Εάν έτσι είναι, πρόκειται για μια εκπαιδευτική επιλογή εθνικής και ιστορικής εμβέλειας, για την οποία οφείλουν οι υπεύθυνοι να δημοσιοποιήσουν τις προθέσεις τους».
Οταν λοιπόν η επιστολή του Αρχιεπισκόπου καταλήγει προτείνοντας διάλογο από μηδενικής βάσεως με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για να «καταλήξουν από κοινού στις αλλαγές που θα εφαρμοστούν στο μάθημα» στην πραγματικότητα πετάει τη μπάλα στην κερκίδα. Και επαναφέρει το μεγάλο υπαρξιακό χάσμα της χώρας.
Δηλαδή την κλασική διαμάχη ανάμεσα στους ανθρώπους που ξεκινούν τις προτάσεις τους με το «νομίζω» και σε αυτούς που ξεκινούν τη φράση τους με το «πιστεύω». Ή αλλιώς σε αυτούς που θεωρούν ότι η απάντηση βρίσκεται στην εξωστρέφεια και στην αναζήτηση των στοιχείων που μας ενώνουν με τους άλλους. Και σε αυτούς που πιστεύουν ότι πρέπει να αφοσιωθούμε σε αυτά που μας διαχωρίζουν από τους άλλους ώστε να διασώσουμε την ταυτότητά μας.
Αλλά πάλι, γιατί να απαιτεί κανείς από την Εκκλησία να είναι προοδευτική η εξωστρεφής; Δεν είναι αυτή η δουλειά της. Ομως δεν είναι και η δουλειά της να επιπλήττει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής επειδή «το εκπαιδευτικό υλικό όχι μόνο δεν βοηθάει το παιδί μιας ορθόδοξης οικογένειας στη διαμόρφωση μιας συνεκτικής εικόνας για την Ορθοδοξία, αλλά κλονίζει και τις νωπές ακόμα θρησκευτικές του πεποιθήσεις. Του προκαλεί σύγχυση, ενσπείροντας του την λογική αμφιβολία…». Γιατί αυτό είναι δουλειά του κατηχητικού.
(Ολόκληρη η επιστολή του Αρχιεπίσκοπου Ιερώνυμου εδώ)
The post Το εθνικό μας κόλλημα πίσω από 6.946 «ιερές» λέξεις appeared first on Protagon.gr.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ξενοδοχείο το ακίνητο της Εκκλησίας και το εκκλησάκι δώρο;
- Εξιτήριο από το νοσοκομείο πήρε ο Αιμίλος Λιάτσος
- Ερντογάν: Μας έριξαν στη Λωζάνη και έδωσαν στους Έλληνες τα νησιά
- Συνάντηση Τσίπρα – Μαρινάκη στο Μαξίμου
- Αυτοί είναι οι Βούλγαροι απατεώνες με τα τροχαία
- Στον εισαγγελέα η υπόθεση με τα σκοτωμένα κρι - κρι!
- Εξαφάνιση-θρίλερ: Οι σκοτεινές διαδρομές των χρημάτων στους τραπεζικούς λογαριασμούς της Έλενας
- Βάσει σχεδίου η αίτηση διαζυγίου της Αντζελίνα;
- Παρέμβαση του Ρουβίκωνα στο Γηροκομείο Πειραιά για το… κάπνισμα
- Την Παρασκευή 30/9 η πρώτη πληρωμή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Protagon
![6 946,](https://images32.inewsgr.com/2555/25552603/to-ethniko-mas-kollima-piso-apo-6946-ieres-lexeis-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Protagon
- Το εθνικό μας κόλλημα πίσω από 6.946 «ιερές» λέξεις
- 1732
- Το απρόσωπο Λονδίνο/ 4 ώρες στη γέφυρα Ουέστμινστερ
- 1650
- Ο Ερντογάν αμφισβητεί τη Συνθήκη της Λωζάνης
- Ρεβίθια πικάντικα ξανά και πάλι
- Κέικ έτοιμο μέχρι να πεις «καρότο»
- Δωρεά σταθμού μέτρησης ατμοσφαιρικών ρύπων από τα ΕΛΠΕ
- Ρεσιτάλ παροχών Ρέντσι που τα δίνει όλα για το δημοψήφισμα
- Η μεγάλη παρεξήγηση του Ζιντάν με τον Ρονάλντο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Γεννημένοι δολοφόνοι»: Έρευνα αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι έχουν προδιάθεση στο φόνο
- Γιώργος Βασιλείου: Το μήνυμά του και η νέα φωτό στα social
- Βλέπει τους υπερθεματιστές ο Νίκος Παππάς
- Δεν παραιτείται ο Πάνος Σκουρλέτης
- Κέρδη 0,9% στο Χρηματιστήριο
- Το νέο σποτ του Mega: «Εμείς πάντως... κλείσαμε την πρώτη θέση» (Βίντεο)
- Επτά άτομα στο εδώλιο για κλοπή πετρελαίου από τον στρατό
- Βοσνία-Ερζεγοβίνη: Κλιμακώνεται η ένταση μετά το δημοψήφισμα των Σερβοβοσνίων