Καζαντζάκης : Το δέος, η ποίηση, η λύτρωση
Προχωρούσαμε αμίλητοι μέσα από τα στενά δρομάκια του χωριού. Τα σπίτια μαυρολογούσαν ολοσκότεινα, κάπου ένα σκυλί γάβγιζε, κάποιο βόδι αναστέναζε. Κάποτε μας έρχουνταν στο φύσημα του αγέρα εύθυμα, αναβρυτά, σαν παιχνιδιάρικα νερά, τα κουδουνάκια της λύρας.
Βγήκαμε από το χωριό, πήραμε το δρόμο κατά το ακρογιάλι μας.
— Ζορμπά, είπα, για να κόψω τη βαριά σιωπή, τι αγέρας είναι ετούτος; Νοτιάς;
— Μα ο Ζορμπάς πήγαινε μπροστά, κρατώντας σα φανάρι το κλουβί με τον παπαγάλο και δεν αποκρίθηκε.
Όταν φτάσαμε στο ακρογιάλι μας, ο Ζορμπάς στράφηκε:
— Πεινάς, αφεντικό; ρώτησε.
—
— Νυστάζεις;
— Όχι.
— Μήτε εγώ. Ας καθίσουμε στα χοχλάδια· έχω κάτι να σε ρωτήσω. Ήμασταν και οι δυο κουρασμένοι, μα δε θέλαμε να κοιμηθούμε. Δε θέλαμε να χάσουμε το φαρμάκι της μέρας ετούτης· ο ύπνος μάς φαίνουνταν σα μια φυγή σε ώρα κιντύνου και ντρεπόμασταν να κοιμηθούμε.
Καθίσαμε στην άκρα της θάλασσας· έβαλε ο Ζορμπάς το κλουβί ανάμεσα στα γόνατά του και κάμποση ώρα σώπαινε. Ένας φοβερός αστερισμός ανέβηκε από το βουνό, πολυόματο τέρας με στρουφιχτήν ουρά, κάπου κάπου ένα αστέρι ξεκολλούσε κι έπεφτε.
Ο Ζορμπάς κοίταξε τ’ αστέρια, με το στόμα ανοιχτό, σα να τα ‘βλεπε για πρώτη φορά.
— Τι να γίνεται εκεί πάνω! μουρμούρισε. Και σε λίγο πήρε την απόφαση, μίλησε:
— Ξέρεις να μου πεις, αφεντικό, είπε κι η φωνή του ασκώθηκε επίσημη, συγκινημένη μέσα στη ζεστή νύχτα, ξέρεις να μου πεις τι πάει να πουν όλα αυτά; Ποιος τα καμε; Γιατί τα καμε; Και πάνω απ’ όλα, ετούτο (η φωνή του Ζορμπά ήταν γεμάτη θυμό και τρόμο): Γιατί να πεθαίνουμε;
— Δεν ξέρω, Ζορμπά! αποκρίθηκα, και ντράπηκα σα να με ρωτούσαν το πιο απλό πράμα, το πιο απαραίτητο, και δεν μπορούσα να το ξηγήσω.
— Δεν ξέρεις! έκαμε ο Ζορμπάς και τα μάτια του γούρλωσαν. Όμοια γούρλωσαν και μιαν άλλη νύχτα, όταν με ρώτησε αν χορεύω και του αποκρίθηκα πως δεν ξέρω χορό. Σώπασε λίγο· άξαφνα ξέσπασε:
— Τότε τι ναι αυτά τα παλιόχαρτα που διαβάζεις; Γιατί τα διαβάζεις; Άμα δε λένε αυτό, τι λένε;
— Λένε τη στενοχώρια του ανθρώπου που δεν μπορεί ν’ απαντήσει σε αυτά που ρωτάς, Ζορμπά, αποκρίθηκα.
— Να τη βράσω τη στενοχώρια τους! έκαμε ο Ζορμπάς χτυπώντας με αγανάχτηση το πόδι του στις πέτρες.
Ο παπαγάλος στις ξαφνικές φωνές τινάχτηκε απάνω:
— Καναβάρο! Καναβάρο! έσκουζε σα να ζητούσε βοήθεια.
— Σκασμός και συ! έκαμε ο Ζορμπάς κι έδωκε μια γροθιά στο κλουβί.
Στράφηκε πάλι σε μένα.
— Εγώ θέλω να μου πεις από πού ερχόμαστε και πού πάμε. Του λόγου σου τόσα χρόνια μαράζωσες απάνω στις Σολομωνικές· θα ‘χεις στύψει δυο τρεις χιλιάδες οκάδες χαρτί· τι ζουμί έβγαλες;
Τόση αγωνία είχε η φωνή του Ζορμπά, που η πνοή μου κόπηκε· αχ, να μπορούσα να του ‘δινα μιαν απόκριση!
Ένιωθα βαθιά πως το ανώτατο που μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος δεν είναι η Γνώση, μήτε η Αρετή, μήτε η Καλοσύνη, μήτε η Νίκη· μα κάτι άλλο πιο αψηλό, πιο ηρωικό κι απελπισμένο: Το Δέος, ο ιερός τρόμος. Τι ‘ναι πέρα από τον ιερό τρόμο; Ο νους του ανθρώπου δεν μπορεί να προχωρέσει.
— Δεν απαντάς; έκαμε ο Ζορμπάς με αγωνία.
Δοκίμασα να δώσω στο σύντροφό μου να καταλάβει τι είναι ο ιερός τρόμος:
— Είμαστε σκουληκάκια μικρά μικρά, Ζορμπά, αποκρίθηκα, απάνω σ’ ένα φυλλαράκι γιγάντιου δέντρου. Το φυλλαράκι αυτό είναι η Γη μας· τ’ άλλα φύλλα είναι τ’ αστέρια που βλέπεις να κουνιούνται μέσα στη νύχτα. Σουρνόμαστε απάνω στο φυλλαράκι μας, και το ψαχουλεύουμε με λαχτάρα· τ’ οσμιζόμαστε, μυρίζει, βρωμάει· το γευόμαστε, τρώγεται· το χτυπούμε, αντηχάει και φωνάζει σαν πράμα ζωντανό.
»Μερικοί άνθρωποι, οι πιο ατρόμητοι, φτάνουν ως την άκρα του φύλλου· από την άκρα αυτή σκύβουμε, με τα μάτια ανοιχτά, τα αυτιά ανοιχτά, κάτω στο χάος. Ανατριχιάζουμε. Μαντεύουμε κάτω μας το φοβερό γκρεμό, ακούμε ανάρια ανάρια το θρο που κάνουν τ’ άλλα φύλλα του γιγάντιου δέντρου, νιώθουμε το χυμό ν’ ανεβαίνει από τις ρίζες του δέντρου και να φουσκώνει την καρδιά μας. Κι έτσι σκυμμένοι στην άβυσσο, νογούμε σύγκορμα, σύψυχα, να μας κυριεύει τρόμος. Από τη στιγμή εκείνη αρχίζει…
Σταμάτησα. Ήθελα να πω: «Από τη στιγμή εκείνη αρχίζει η Ποίηση», μα ο Ζορμπάς δε θα καταλάβαινε και σώπασα.
— Τι αρχίζει; ρώτησε ο Ζορμπάς με λαχτάρα. Γιατί σταμάτησες;
— … αρχίζει ο μεγάλος κίντυνος, Ζορμπά, είπα. Άλλοι ζαλίζουνται και παραμιλούν, άλλοι φοβούνται και μοχτούν να βρουν μιαν απάντηση, που να τους στυλώνει την καρδιά και λένε: «Θεός»· άλλοι κοιτάζουν από την άκρα του φύλλου το γκρεμό ήσυχα, παλικαρίσια και λένε: «Μου αρέσει».
Ο Ζορμπάς συλλογίστηκε κάμποση ώρα· βασανίζουνταν να καταλάβει.
— Εγώ, είπε τέλος, κοιτάζω κάθε στιγμή το θάνατο· τον κοιτάζω και δε φοβούμαι· όμως και ποτέ, ποτέ δε λέω: Μου αρέσει. Όχι, δε μου αρέσει καθόλου! Δεν είμαι λεύτερος; Δεν υπογράφω!
Σώπασε, μα γρήγορα φώναξε πάλι:
— Όχι, δε θ’ απλώσω εγώ στο Χάρο το λαιμό μου σαν αρνί και να του πω: «Σφάξε με, αγά μου, ν’ αγιάσω!»
Δε μιλούσα· στράφηκε, με κοίταξε ο Ζορμπάς θυμωμένος.
— Δεν είμαι λεύτερος; ξαναφώναξε.
Δε μιλούσα. Να λες «Ναι!» στην ανάγκη, να μετουσιώνεις το αναπόφευγο σε δικιά σου λεύτερη βούληση — αυτός, ίσως, είναι ο μόνος ανθρώπινος δρόμος της λύτρωσης. Το ‘ξερα, και γι’ αυτό δε μιλούσα.
Ο Ζορμπάς είδε πως δεν είχα πια τίποτα να του πω, πήρε το κλουβί σιγά σιγά, να μην ξυπνήσει ο παπαγάλος, το τοποθέτησε δίπλα από το κεφάλι του και ξάπλωσε.
— Καληνύχτα, αφεντικό, είπε· φτάνει.
Ζεστός νοτιάς φυσούσε πέρα από το Μισίρι και μέστωνε τα τζερτζεβατικά και τα φρούτα και τα στήθια της Κρήτης. Τον δέχουμουν να περιχύνεται στο μέτωπο, στα χείλια μου και στο λαιμό, κι έτριζε και μεγάλωνε, σαν να ‘ταν πωρικό, το μυαλό μου.
Δεν μπορούσα να κοιμηθώ, δεν ήθελα. Δε συλλογίζουμουν τίποτα· ένιωθα μονάχα, στη ζεστή ετούτη νυχτιά, κάτι μέσα μου, κάποιον μέσα μου, να μεστώνει. Έβλεπα, ζούσα καθαρά το καταπληχτικό ετούτο θέαμα: ν’ αλλάζω. Ό,τι γίνεται πάντα στα πιο σκοτεινά υπόγεια του στήθους μας, γίνουνταν τώρα φανερά, ξέσκεπα, μπροστά μου. Κουκουβιστός στην άκρα της θάλασσας, παρακολουθούσα το θάμα.
Τ’ αστέρια θάμπωσαν, ο ουρανός φωτίστηκε, κι απάνω στο φως χαράχτηκαν με ψιλό κοντύλι τα βουνά, τα δέντρα, οι γλάροι. Ξημέρωνε.
*Απόσπασμα από το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», που δημοσιεύτηκε το 1946.
Ο συγγραφέας (αφηγητής) και ο κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος, ο Ζορμπάς, επιστρέφουν από την κηδεία της μαντάμ Ορτάνς, ενός από τα λοιπά πρόσωπα του μυθιστορήματος.
Οι δυο τους, ο συγγραφέας, άνθρωπος των βιβλίων και του στοχασμού, και ο Ζορμπάς, άνθρωπος της ζωικής ορμής, του ενστίκτου και του συναισθήματος, συναποτελούν ολόκληρο το φάσμα της ζωής: αφενός σκέψη και αφετέρου δράση.
Προς διευκόλυνσή σας, χοχλάδια είναι τα βότσαλα, ανάρια σημαίνει αραιά, ο θρος (η αρχαία ελληνική λέξη θρόος/θρους) είναι το θρόισμα και το Μισίρι η Αίγυπτος.
Ο Νίκος Καζαντζάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της τουρκοκρατούμενης Κρήτης, στις 18 Φεβρουαρίου (3 Μαρτίου) 1883.
Σπούδασε Νομική στην Αθήνα (1902-1906) και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι (1907-1909), όπου επηρεάστηκε βαθύτατα από τις φιλοσοφικές αρχές του Ανρί Μπερξόν και του Φρίντριχ Νίτσε.
Την εποχή αυτήν άρχισε η συστηματική ενασχόλησή του με τα γράμματα.
Πραγματοποίησε πλήθος ταξιδιών στο εξωτερικό, αρκετές φορές ως ανταποκριτής εφημερίδων.
Υπηρέτησε ως γενικός διευθυντής στο Υπουργείο Περιθάλψεως (1919), διορίστηκε υπουργός άνευ Χαρτοφυλακίου (1945) και εργάστηκε ως σύμβουλος λογοτεχνίας στην UNESCO (1946).
Διετέλεσε πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων.
Το 1956 τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης και προτάθηκε ως υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας εννέα φορές.
Ο Καζαντζάκης απεβίωσε στο Φράιμπουργκ της Γερμανίας, στις 26 Οκτωβρίου 1957.
Ο Καζαντζάκης, ο οποίος θεωρούσε τον εαυτό του κατ’ αρχήν ποιητή (έργο του η Οδύσεια, με 24 ραψωδίες και 33.333 17σύλλαβους στίχους), διακρίθηκε στη δραματουργία, στη συγγραφή ταξιδιωτικών εντυπώσεων και στα φιλοσοφικά δοκίμια (Ασκητική, Συμπόσιον κ.ά.).
Ωστόσο, ευρύτερα γνωστός έγινε από τα μυθιστορήματά του: Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (1946), Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (1948), Ο καπετάν Μιχάλης (1950), Ο τελευταίος πειρασμός (1951), Αναφορά στον Γκρέκο (1961) κ.ά.
Το έργο του Καζαντζάκη έχει μεταφραστεί και εκδοθεί σε περισσότερες από 50 χώρες, έχει δε διασκευαστεί για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Κλείδωσε»: Τότε θα γίνει το lockdown στην Ελλάδα - Η απόφαση του Μητσοτάκη
- Πέθανε ο Χάρης Καρατζάς
- Νεαρός 27 χρονών έγινε πάμπλουτος στήνοντας επιχείρηση μέσα στην πανδημία
- Γνωστή αλυσίδα φούρνων στην Ελλάδα πάει για λουκέτο πέντε μαγαζιά
- Στοματικά διαλύματα ανακόπτουν τη μετάδοση του κοροναϊού. Δείτε ποια λένε οι μελέτες
- Τουρκία - Ερντογάν: Με... τσάι προσπάθησε να «ξεγελάσει» έναν έμπορο που είπε πως δεν έχει να φάει
- O Χίος ξετρύπωσε τον Παππά – «Σιγά μην περιμένει τον Χαρδαλιά της αντιτρομοκρατικής»
- Ραχήλ Μακρή: «Δεν δέχθηκε αυτό το ποσό απο το J2US!»
- Χαμός στο «Voice»: «Σφάχτηκαν» Ρουβάς και Μουζουράκης (vid)
- Βρετανία: Σε επτά λεπτά σάρωσαν τους λαθρεπιβάτες για την απόπειρα πειρατείας στο δεξαμενόπλοιο της Φράγκου - Δείτε βίντεο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις In.gr
- Ελευθερία Αρβανιτάκη: «Στο σπίτι με το MEGA» βρήκε η μουσική νέο στέκι
- Τουρκική λίρα : Έσπασε το φράγμα των 8 λιρών ανά δολάριo
- Γιαννάκος : Θερίζει ο κοροναϊός στο υγειονομικό προσωπικό – Χρειάζονται περισσότερα τεστ
- Τα παιδιά, η νέα πραγματικότητα και η … ασφάλεια!
- Συρία : 34 νεκροί από ρωσική αεροπορική επιδρομή εναντίον ανταρτών που υποστηρίζει η Τουρκία
- Χρυσή Αυγή : Ευνοϊκό καθεστώς και για τους καταδικασθέντες με βάση τον Ποινικό Κώδικα του ΣΥΡΙΖΑ
- Κοροναϊός : Με πτώση άνοιξε το Χρηματιστήριο Αθηνών
- Αυτά είναι τα μυστικά ομορφιάς και ευεξίας της Κέιτ Γουίνσλετ
- Καιρός : Ξεκίνησε το τσουχτερό κρύο – Πού έπεσε υπό το μηδέν η θερμοκρασία
- Καραγκιόζηδες υπάρχουν στη Βουλή αλλά είναι με ημερομηνία λήξεως
- Τελευταία Νέα In.gr
- Καζαντζάκης : Το δέος, η ποίηση, η λύτρωση
- Τα παιδιά, η νέα πραγματικότητα και η … ασφάλεια!
- Χρυσή Αυγή : Ευνοϊκό καθεστώς και για τους καταδικασθέντες με βάση τον Ποινικό Κώδικα του ΣΥΡΙΖΑ
- Τουρκική λίρα : Έσπασε το φράγμα των 8 λιρών ανά δολάριo
- Γιαννάκος : Θερίζει ο κοροναϊός στο υγειονομικό προσωπικό – Χρειάζονται περισσότερα τεστ
- Αίσιο τέλος για την «περιπέτεια» με το δεξαμενόπλοιο Νave Andromeda
- Συρία : 34 νεκροί από ρωσική αεροπορική επιδρομή εναντίον ανταρτών που υποστηρίζει η Τουρκία
- Καραγκιόζηδες υπάρχουν στη Βουλή αλλά είναι με ημερομηνία λήξεως
- Ελευθερία Αρβανιτάκη: «Στο σπίτι με το MEGA» βρήκε η μουσική νέο στέκι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Στο σπίτι του πρωθυπουργού στον Λυκαβηττό θα γευματίσει το μεσημέρι το ζεύγος Αναστασιάδη
- Φούρνοι Βενέτη: Μαζικά λουκέτα για τη γνωστή αλυσίδα - Κλείνει 5 καταστήματα λόγω υψηλών ενοικίων
- Παρέμβαση Κρις Τριανταφυλλίδη για «πόλεμο» Σαββίδη- Μιχαηλίδη
- «Δεν δεσμεύει την Εκκλησία Κύπρου η θέση Αρχιεπισκόπου για Ουκρανική Εκκλησία»
- Κορονοϊός-Λινού: 1.600 κρούσματα την ημέρα αν δεν λειτουργήσουν τα μέτρα
- Παγίδα φόρου με τις e-αποδείξεις και περιθώριο ακόμα δύο μήνες
- Στοματικά διαλύματα εξουδετερώνουν τον κορονοϊό σε 30 δευτερόλεπτα
- Καιρός: Απότομη πτώση της θερμοκρασίας σήμερα- Που έπεσε υπό το μηδέν
- Βουλή : Ψηφίζεται το ν/σ για τη ρύθμιση οφειλών