«Εξημέρωση» του Δημοσθένη Παπαμάρκου
Η ιστορία επαναλαμβάνεται χωρίς να προσφέρει κάποια έξοδο κινδύνου. Και στο πέρασμα του χρόνου η μνήμη που ανελέητα ανασκαλεύει γεγονότα βίας και πένθους αμβλύνεται. Όταν μάλιστα η εμπειρία μετατρέπεται σε λόγο, χάνει την πραγματική διάσταση του βιώματος. Και όπως επισημαίνει ο Δημοσθένης Παπαμάρκος, «η επαναφήγηση του τραύματος» το εξημερώνει.
Πάνω σε τούτη τη βάση τοποθετείται το έργο του «Εξημέρωση», που οικειοποιείται δραματικές αφηγήσεις τρίτων, είτε αυτοί προέρχονται από τα βάθη της
Ωστόσο τα συγκινησιακά φορτισμένα ράκη φράσεων των τελευταίων δεν αποτυπώνουν μόνο το άλγος των σημερινών κατατρεγμένων, αλλά ταυτίζονται με ανάλογες ανθρώπινες πληγές της σύγχρονης Ιστορίας: από τους ξεριζωμένους της Σμύρνης μέχρι τους Έλληνες που κατέφυγαν στην Αμερική και από τους εκδιωχθέντες των πολέμων μέχρι τους απελπισμένους Σύρους.
Ο απόηχος όλων αυτών των συγκλονιστικών φωνών από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή μας ακολουθεί τις διακλαδώσεις ενός υφάσματος, τους ρόζους του ξύλου, τις ρωγμές των τοίχων. Παρότι, όμως, διασώζονται από την αφάνεια, η φρίκη που τις συνοδεύει εξομαλύνεται. Γίνεται οικεία.
Την πολυδαίδαλη ιστορική παραβολή του συγγραφέα, που απομακρύνεται εσκεμμένα από την τωρινή κατάσταση των πραγμάτων και στην ουσία μιλάει για τον θάνατο και τη διαχρονικότητα της απώλειας, επέλεξε η Γεωργία Μαυραγάνη να μεταμορφώσει σε παράσταση. Μια παράσταση, όμως, που δεν συγγενεύει με το συμβατικό θέατρο.
Και δημιούργησε έναν τόπο με στοιχεία εξπρεσιονιστικά, με βίαιη επίθεση φωτογραφιών και βιντεοπροβολών, συνεχή μουσική υπόκρουση (Χάρης Χείλας) και ηχογραφημένες μαρτυρίες, μέσα από τον οποίο επιχείρησε να εκφράσει τη χορική λειτουργία της τραγωδίας.
Ωστόσο δεν έλειψε η «εκμετάλλευση» των εικόνων και η κοινότοπη περιγραφικότητά τους. Και ενώ το θαυμάσια επεξεργασμένο κείμενο ενσωμάτωσε με μαεστρία τα ιστορικά δάνειά του, οι ηθοποιοί επιδόθηκαν σε μία άτοπη παντομίμα δημιουργώντας με τη σιωπή τους και την εύκολη κινησιολογία τους τίποτα περισσότερο από ψυχρές σχηματικές φιγούρες και συμπλέγματα.
Κατ’ επέκταση δεν κατάφεραν να μεταδώσουν συναισθήματα ή «τη συνομιλία των ζωντανών με τους νεκρούς τους», όπως ήταν η πρόθεση του εγχειρήματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σκηνή με το εντυπωσιακό αλλά επιφανειακό παιχνίδι των σκιών που συνοδεύει την κάθοδο των προσώπων του έργου στον Άδη (εμπνευσμένο από τη Νέκυια του Ομήρου).
Από την άλλη, τα συμβολικά σκηνικά στοιχεία της Άρτεμης Φλέσσα – στάχυα, χώμα, νερό της θάλασσας, σκοινί αιώρησης που μετατρέπεται σε κρεμάλα, αίμα και πέτρες –, φωτισμένα έντεχνα από την Εβίνα Βασιλακοπούλου, έδωσαν κάποιες φορές την αίσθηση της ναρκοθετημένης μνήμης.
Στην παράσταση πήραν μέρος οι Νίκος Γιαλελής, Μάνος Πετράκης, Κωνσταντίνα Τάκαλου. Συμμετείχαν η Ξένια Καλογεροπούλου, ο Ηλίας Κατέβας και η Ελίνα Ρίζου.
Info: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
Δημοσθένης ΠαπαμάρκοςπαράστασηθέατροΕξημέρωσηIssue: 2108Issue date: 23-1-2020Has video: Exclude from popular: 0- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Είναι οριστικό: Aπό αυτό ξεκίνησε η επιδημία του κοροναϊού – Τι απέδειξαν οι έρευνες
- Καιρός: Έρχονται πολλές βροχές και καταιγίδες
- Πατέρας που έχασε το 5χρονο αγγελούδι του από λευχαιμία δίνει μάχη κατά του 5G
- Απίστευτη προπαγάνδα σε παιδιά Δημοτικού υπέρ “προσφύγων”
- Φορολογικές δηλώσεις: Ποιες ανατροπές έρχονται – Τι αλλάζει φέτος
- Η νέα τρέλα των αντρών όταν έμαθαν ότι οι όρχεις έχουν… γευστικούς κάλυκες
- Κέιτ Μίντλετον- Μέγκαν Μαρκλ: Η αποκάλυψη για τη σχέση τους μετά το Megxit
- Ανάλυση Ιγνατίου: Ο Ερντογάν κόβει τις αμερικανικές γέφυρες για αποκλιμάκωση
- Η μυστηριώδης εξαφάνιση του 33χρονου και το σήμα κινδύνου πριν τον δολοφονήσουν
- Η οικογένεια του Μάριου Τόκα επιτίθεται στη Λίνα Μενδώνη για Μικρούτσικο και πνευματικά δικαιώματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- «Φυλλορροούν» οι δύο μεγάλοι
- Ιράν: Μπορούμε αν το θελήσουμε να εμπλουτίσουμε ουράνιο σε οποιοδήποτε ποσοστό
- Τουρκία: Στους 31 οι νεκροί, πάνω από 1.500 οι τραυματίες (Photo)
- Τουρκία: Στους 31 οι νεκροί, πάνω από 1.500 οι τραυματίες - Φόβοι για υψηλό μετασεισμό
- «Εξημέρωση» του Δημοσθένη Παπαμάρκου
- Στ. Πέτσας: Οικονομία και γεωπολιτική οι δύο βασικές προκλήσεις της χώρας
- Ν. Παναγιωτόπουλος: Εξετάζουμε ακόμη και το σενάριο στρατιωτικής εμπλοκής με την Τουρκία
- Αλλάζει ο καιρός την Κυριακή με βροχές και καταιγίδες από το απόγευμα
- Κορονοϊός: Σε καραντίνα πόλεις της Κίνας - Στους 56 οι νεκροί με πάνω από 1.975 τα κρούσματα
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- «Εξημέρωση» του Δημοσθένη Παπαμάρκου
- «Φυλλορροούν» οι δύο μεγάλοι
- Ν. Παναγιωτόπουλος: Εξετάζουμε ακόμη και το σενάριο στρατιωτικής εμπλοκής με την Τουρκία
- Αλλάζει ο καιρός την Κυριακή με βροχές και καταιγίδες από το απόγευμα
- Κορονοϊός: Σε καραντίνα πόλεις της Κίνας - Στους 56 οι νεκροί με πάνω από 1.975 τα κρούσματα
- Στ. Πέτσας: Οικονομία και γεωπολιτική οι δύο βασικές προκλήσεις της χώρας
- Τουρκία: Στους 31 οι νεκροί, πάνω από 1.500 οι τραυματίες (Photo)
- Τουρκία: Στους 31 οι νεκροί, πάνω από 1.500 οι τραυματίες - Φόβοι για υψηλό μετασεισμό
- Ιράν: Μπορούμε αν το θελήσουμε να εμπλουτίσουμε ουράνιο σε οποιοδήποτε ποσοστό
- Ρωσία: Επτά Κινέζοι τουρίστες μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο λόγω ανησυχητικών συμπτωμάτων
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο τραγικός απολογισμός των θυμάτων από το φονικό σεισμό στην Τουρκία- 31 νεκροί
- Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Ανακοίνωσε την εκκένωση του αμερικανικού διπλωματικού προσωπικού από την Ουχάν
- Κοροναϊός Κίνα: Δραματική αύξηση των νεκρών – Κλείνει η Disneyland και το Ocean Park
- Εντυπωσιακές εικόνες από τους εορτασμούς για την Ημέρα της Αυστραλίας
- F-16 διασχίζει σε 40» το φαράγγι του Βουραϊκού
- Samsung Galaxy Fold 2: Οι πρώτες πληροφορίες αποκαλύπτουν πανίσχυρα specs
- Αλλάζει "πρόσωπο" ο καιρός στην Πάτρα - Έρχονται βροχές
- Φορολογικές δηλώσεις : Έρχονται αλλαγές το 2020 – Δείτε ποιοι θα είναι οι κερδισμένοι
- Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της Κυριακής 26 Ιανουαρίου με μια ματιά
- Δένδιας στον «E.T.»: Η Τουρκία δεν μπορεί να αλλάξει την γεωγραφία