Οι θεατρικές πρεμιέρες του Ιανουαρίου: Κλασικά έργα, κωμωδίες, μιούζικαλ

Κλασικά κείμενα, κωμωδίες, αλλά και μεγάλα μουσικά θεάματα, σηματοδοτούν το θεατρικό ξεκίνημα για τη νέα χρονιά.

Η θεατρική ατζέντα εμπλουτίζεται, ενώ για ακόμα λίγες ημέρες, έχουν καταχωρηθεί επιπλέον ώρες και ημερομηνίες για πολλές παραστάσεις.

Θεατρικές πρεμιέρες τον Ιανουάριο

Μεταξύ άλλων στις θεατρικές πρεμιέρες του Ιανουαρίου ξεκινά τo μουσικό θρίλερ «Σουίνι Τόντ: Ο Δαιμόνιος Κουρέας της Fleet Street», σε μουσική και στίχους

του θρύλου του αμερικανικού μουσικού θεάτρου, Stephen Sondheim και κείμενο του Hugh Wheeler αλλά και ένα μεγάλο θέαμα αφιερωμένο στον Μίκη Θεοδωράκη.

Στις θεατρικές πρεμιέρες η νέα κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου «Στο τσακ» αλλά και έργο του Φλωμπέρ στο Μέγαρο Μουσικής.

«Αισθηματική αγωγή» Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το μυθιστόρημα «Αισθηματική αγωγή» (1869) του Gustave Flaubert [Γκυστάβ Φλωμπέρ] μεταφέρεται στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον σκηνοθέτη Παντελή Φλατσούση και παρουσιάζεται από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 2 Φεβρουαρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η παράσταση, που ανεβαίνει στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη, αναπλαισιώνει το κλασικό κείμενο και, με όχημα την αφηγηματικότητα αλλά και τη χρήση βίντεο, επιχειρεί πολλαπλούς παραλληλισμούς και διασταυρώσεις των ιστορικών συγκυριών, κατά τις οποίες εκτυλίσσεται το κείμενο του γάλλου συγγραφέα, με τη σημερινή εποχή.

Η μετάφραση είναι του Παναγιώτη Μουλλά. Η διασκευή έγινε από τον Παντελή Φλατσούση και την Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, η οποία υπογράφει επίσης τη δραματουργία. Τον σχεδιασμό των σκηνικών και των κοστουμιών έχει αναλάβει ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Τα βίντεο σχεδίασαν ο Μάριος Γαμπιεράκης και η Χρυσούλα Κοροβέση, ενώ οι φωτισμοί είναι της Ελίζας Αλεξανδροπούλου. Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης συνέθεσε ο Σταύρος Γασπαράτος. Στην επιμέλεια κίνησης και τις χορογραφίες, η Θεανώ Ξυδιά.

Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Βαγγέλης Δαούσης, Χρήστος Διαμαντούδης, Γιώργος Κριθάρας, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ντέμπορα Οντόγκ.

1840 Γαλλία. O νεαρός Frédéric Moreau [Φρεντερίκ Μορώ] ξεκινάει το ταξίδι της ενήλικης ζωής του, γεμάτος προσδοκίες και όνειρα. Στο κατάστρωμα του ποταμόπλοιου που τον μεταφέρει, αντικρίζει, σαν σε όραμα, εκείνη που φαντάζει η ιδανική γυναίκα.

1868 Ο μεσήλικας Frédéric Moreau έχει πλέον ηττηθεί, και κανένα από τα νεανικά του όνειρα δεν έχει εκπληρωθεί. Στον απολογισμό της ζωής που κάνει με τον παιδικό του φίλο, δεν έχει «ίσως» τίποτα να θυμηθεί.

Στις σελίδες της «Αισθηματικής αγωγής» (1869) του Gustave Flaubert, παράλληλα με την προσωπική ιστορία εξελίσσεται και η συλλογική, τα γεγονότα που πλαισιώνουν την επανάσταση του 1848, που τερμάτισε την Ιουλιανή Μοναρχία (1830-1848) και οδήγησε στη δημιουργία της Δεύτερης Γαλλικής Δημοκρατίας (1848-1851), την οποία διαδέχτηκε αμέσως η Δεύτερη Αυτοκρατορία (1852-1870). Με πλαίσιο τη μεταβατική αυτή περίοδο, εποχή κομβική όχι μόνο για τη Γαλλία, ο Flaubert αφηγείται, με ύφος ειρωνικό-σατιρικό, όχι απλώς έναν ανεκπλήρωτο έρωτα για μια παντρεμένη γυναίκα, αλλά και όλη τη διάψευση της γενιάς του σε έναν κόσμο αμφιλεγόμενο.

«Σουίνι Τόντ: Ο Δαιμόνιος Κουρέας της Fleet Street»

«Σουίνι Τόντ: Ο Δαιμόνιος Κουρέας της Fleet Street» από τις 17 έως τις 27 Ιανουαρίου 2025 στο ΟΛΥΜΠΙΑ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ», σε σκηνοθεσία και μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, σκηνικά του Πάρι Μέξη, κοστούμια της Γιωργίνα Γερμανού και φωτισμούς της Στέλλας Κάλτσου.

Το ανατρεπτικό μιούζικαλ επιστρέφει στην καρδιάς της πόλης, στο Ολύμπια – Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», με ένα επιτελείο εξαίρετων λυρικών και εξειδικευμένων τραγουδιστών. Στον επώνυμο ρόλο ο βαρύτονος Χάρης Ανδριανός, ενώ στον ρόλο της συνεργού του, κας Λάβετ, η πρωταγωνίστρια στο χώρο του μιούζικαλ, Σία Κοσκινά. Συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων.

Ο Γιώργος Πέτρου, σκηνοθέτης και μουσικός διευθυντής της παράστασης, γράφει σχετικά: Το «Sweeney Todd» είναι ένα έργο σκοτεινό και φωτεινό μαζί. Ένα έργο στο οποίο η συνύπαρξη του τραγικού και του κωμικού γίνεται με τον πιο ευφυή τρόπο, ενώ οι έννοιες του μίσους και της εκδίκησης παίζουν κρυφτό με την πατρική αγάπη, τον έρωτα και το τυφλό πάθος. Για πολλούς, ένα έργο που μιλάει για την εμμονή.

Ο αστικός μύθος του SWEENEY TODD ξεκίνησε από τα βικτωριανά εβδομαδιαία έντυπα με το όνομα «penny dreadful» του Λονδίνου, για να βρει σύντομα το δρόμο του στη θεατρική σκηνή της εποχής, και στη συνέχεια στη μαυρόασπρη οθόνη του κινηματογράφου. Η ιστορία του φονικού κουρέα που σκότωνε τους πελάτες του με ξυράφι και κατόπιν τους προμήθευε στη συνεργό του κα Lovett, προκειμένου να γίνουν γέμιση για τις… πεντανόστιμες κρεατόπιτές της διασκέδαζε ή και τρόμαζε γενιές ανθρώπων.

Όσο μακάβριο κι αν ακούγεται αυτό το σενάριο, είναι τελικά το μαύρο χιούμορ αυτό που επικρατεί. Γιατί σε όλο αυτό το «παιχνίδι» με τις κρεατόπιτες, δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει κάνεις στοιχεία καρτούν ή comic book. Φυσικά, η ουσία της ιστορίας του Sweeney δεν είναι οι κρεατόπιτες της κας Lovett, αλλά το κίνητρο που έδωσε στον κουρέα της Fleet Street o συγγραφέας Christopher Bond με το ομώνυμο θεατρικό του «μελόδραμα» του 1973, το οποίο αποτέλεσε και την αφορμή για τη δημιουργία του μιούζικαλ από τον Sondheim. O κατά Bond Sweeney είναι ένας κουρέας, το πραγματικό όνομα του οποίου ήταν Benjamin Barker.

Γιάννης Νιάρρος
MERDE στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Η ομάδα των «Παιχτών» επιστρέφει: MERDE. Η νέα τους παράσταση από 24 Ιανουαρίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Πριν την πρεμιέρα, δε λες ποτέ «Καλή επιτυχία!», γιατί είναι, λέει, μεγάλη γρουσουζιά. Αν είσαι Άγγλος, λες “Break a leg!” («Σπάσε το πόδι σου!»). Αν είσαι Ιταλός, λες “In bocca al lupo!” («Στο στόμα του λύκου!»).Εμείς, εδώ, στην Ελλάδα, κρατώντας μια παλιά παράδοση Γαλλική, λέμε “Σκατά!”, ή γαλλιστί,”Merde!”

Το θέμα όμως δεν είναι η πρεμιέρα… Το θέμα είναι πώς φτάνεις μέχρι εκεί. Πώς «φτιάχνεται» το θέατρο; Πώς έρχεται η «έμπνευση»; Τι κάνουνε όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες στην πρόβα; Και ποιος (δεν) πληρώνει για όλα αυτά;

«Κουλτουριάριδες» σκηνοθέτες, «εμπορικοί» ηθοποιοί, «προαγωγοί» και παραγωγοί παλαιάς και νέας κοπής, κριτικοί θεάτρου, ένδοξα «φαντάσματα» του παρελθόντος και αθώοι θεατές, όλοι κομμάτια ενός παζλ, μιας «Βαβέλ» που ψάχνει να βρει λύση στον ακήρυχτο πόλεμο της Τέχνης του Θεάτρου: «Εμπορικό» vs. «Ποιοτικό», Κωμωδία vs. Δράμα, Λαϊκοί vs. Διανοούμενοι, Τέχνη vs. Showbiz… Γιατί κάνουμε θέατρο τελικά; «Για τα λεφτά» ή «για την ψυχή μας»;

Κείμενο: Suyako. Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής & Βασίλης Μαγουλιώτης
Παίζουν (αλφαβητικά): Μαριαλένα Ηλία, Νίκος Καραθάνος, Βασίλης Μαγουλιώτης, Ηλίας Μουλάς, Γιάννης Νιάρρος, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Λυδία Τζανουδάκη, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Αποστόλης Ψυχράμης.
Μουσικοί επί σκηνής: Γιάννης Παπαδόπουλος (πιάνο-πλήκτρα), Δημήτρης Κλωνής (drums), Κώστας Πατσιώτης (κοντραμπάσο), Λεωνίδας Σαραντόπουλος (σαξόφωνο – πνευστά).

Λυδία Κονιόρδου-Μιχάλης Σαράντης-Τάνια Τσανακλίδου

«Όμορφη πόλη – 100 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης»
Με άξονα-μύθο τις γνωστές μελωδίες και την ποίηση του μεγάλου μας μουσουργού Μίκη Θεοδωράκη ο δημιουργός Γιώργος Βάλαρης παρουσιάζει στο θέατρο «Παλλάς» την εμβληματική παράσταση Όμορφη πόλη – 100 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης. Η παράσταση αυτή τιμά τον αείμνηστο συνθέτη μας με αφορμή το «Αφιερωματικό Έτος Μίκη

Θεοδωράκη», που έχει ανακηρυχθεί επίσημα από το Υπουργείο Πολιτισμού για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννησή του.

νέα Όμορφη πόλη τιμούν οι κορυφαίοι τραγουδιστές Μανώλης Μητσιάς, Ελένη Βιτάλη, Δημήτρης Μπάσης και η Γιώτα Νέγκα, η σημαντική τραγωδός Λυδία Κονιόρδου, και ο βραβευμένος Μιχάλης Σαράντης. Μαζί τους η σπουδαία ερμηνεύτρια Τάνια Τσανακλίδου. Την σύνθεση συμπληρώνουν οι χορευτές Φαίδρα Νταϊόγλου, Κωστής Τσιαμάγκας και 7μελής ορχήστρα. Πρόκειται για μια μοναδική θεατρική-μουσική παραγωγή, η οποία ανέβηκε πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1962 και ξανά το 2020 όπου και υμνήθηκε από κοινό και κριτικούς . Αυτή τη φορά αναβιώνει στο Παλλάς για λίγες παραστάσεις από τις 31 Ιανουαρίου ως τις 9 Φεβρουαρίου του 2025.

Δήμητρα Χατούπη, Ανδριανή Κυλάφη, Κωνσταντίνος Γιουρνάς, Άλκηστις Πολυχρόνη

«Ου Φονεύσεις» Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει τη νέα παράσταση της Άντζελας Μπρούσκου «Ου Φονεύσεις». Μια performance, σε σύλληψη και σκηνοθεσία της σημαντικής Ελληνίδας δημιουργού, που κινείται ανάμεσα στο Θέατρο ντοκουμέντο και τη μυθοπλασία. Κείμενα που αφορούν την έντονη πατριαρχία και έχουν γραφτεί από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα για την θέση της Γυναίκας.

Η Γυναίκα ως θύμα διακρίσεων εξαιτίας του φύλου της. Η απαγορευμένη σεξουαλικότητα της Γυναίκας διατρέχει την ιδέα του έργου μέσα στους αιώνες σαν βασικός άξονας. Γιατί τα «εγκλήματα πάθους» και τα «εγκλήματα τιμής» κατά των γυναικών συνεχίζονται με τέτοιον ρυθμό

Διαβάστε επίσης

«Τίτλοι τέλους» για Μπραντ Πιτ και Αντζελίνα Τζολί – Μετά από οκτώ χρόνια οριστικοποιήθηκε το διαζύγιο των δύο σταρ

Η ταινία για τη ζωή του Καποδίστρια δεν ολοκληρώθηκε εξαιτίας μιας υπογραφής – Η καταγγελία του σκηνοθέτη Γιάννη Σμαραγδή (video)

Θάνος Μικρούτσικος: Κυκλοφόρησε το τραγούδι «Το Τραίνο» με αφορμή τα 5 χρόνια από τον θάνατό του

Keywords
κωμωδιες, εργα, μιουζικαλ, sweeney todd, μικης θεοδωρακης, μπραντ πιτ, θεατρο, νέα, hugh, ελλαδα, αθηνα, μετάφραση, γαλλια, ολυμπια, μαρια, κας, book, πειραιας, παζλ, λύση, δραμα, drums, καλοκαιρι, performance, συλληψεις, κινηση στους δρομους, ομαδα διας, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, Καλή Χρονιά, αντζελινα τζολι, λεωνιδας τζανης, ξανα, sweeney todd, ελενη, μετάφραση, βιντεο, το θεμα, γυναικα, ηθοποιοι, θεμα, θριλερ, λυδια, μουσικη, ονειρα, πλαισιο, σημερινη, υπουργειο πολιτισμου, αγαπη, ανδριανος, αλεξανδρα, αξονας, ατζεντα, αφιερωμενο, αφορμη, βιταλη, γεγονοτα, γινεται, γρουσουζια, διευθυνση, εγινε, εμμονη, εντυπα, εποχη, επωνυμο, ερχεται, ετος, τεχνη, ζωη, ζωης, τζολι, ιδεα, υφος, θεοδωρακης, κας, κειμενο, κοστουμια, κωμωδια, λεωνιδας, λύση, λυδια κονιορδου, μαυρο, μεγαρο μουσικης, μυθος, μυθιστορημα, νεγκα, ξεκινημα, ξυδια, ξυραφι, ομαδα, οθονη, ποιηση, οκτω, ομορφη, ονομα, οραμα, ουσια, οχημα, παζλ, παθος, παλλας, ψυχη, ρολο, σελιδες, σεναριο, σεξουαλικοτητα, συνεχεια, συντομα, συλληψη, σια κοσκινα, σια, σκηνοθετες, σκηνοθεσια, στομα, τανια τσανακλιδου, φαιδρα, φυσικα, φορα, χιουμορ, χρηστος, κωνσταντινος, ωρες, αιωνες, book, δημητρης, γιωτα, hugh, υπουργειο, κειμενα, κωστας, ορχηστρα, σκηνη, σκηνικα, ταξιδι, ξεκινησε, χορογραφιες, performance
Τυχαία Θέματα