Focus: Syria | Δυο παραστάσεις αφιερωμένες στη Συρία στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε τη Συρία μέσα από τα μάτια των δικών της καλλιτεχνών, παρουσιάζοντας σε δύο μέρες (26 & 27 Οκτωβρίου) δύο παραστάσεις θεατρου και χορού: το «While I was waiting» (διεθνής συμπαραγωγή της Στέγης) από τον Ομάρ Αμπουσάαντα και το «Displacement» από τον Μιθκάλ Αλζγκάιρ. O Σύριος ακτιβιστής σκηνοθέτης Ομάρ Αμπουσαάντα καταγράφει το σήμα της ανθρώπινης ζωής και, μαζί, την ελπίδα μιας ολόκληρης χώρας για ανάσταση από τον όλεθρο, ενώνοντας τη φωνή του με τη σπαρακτική κραυγή του λαού του για σωτηρία, ενώ ο ανερχόμενος Σύριος χορογράφος Μιθκάλ Αλζγκάιρ πραγματεύεται μέσω μουσικών και κινητικών μοτίβων παραδοσιακών χορών τα θέματα της εκτόπισης και της εξορίας.
Omar Abusaada & Mohammad Al Attar
While I was waiting | ΘΕΑΤΡΟ
Μια σπαρακτική πολιτική αλληγορία βγαλμένη από τα ερείπια της Δαμασκού.
Τόπος: Η Δαμασκός της Συρίας στα πρόθυρα της διάλυσης. Χρόνος: 2015, πέμπτο έτος της αιματηρής εμφύλιας διαμάχης. Ο νεαρός Ταΐμ πέφτει θύμα ανελέητου ξυλοδαρμού σε ένα από τα δεκάδες σημεία στρατιωτικού ελέγχου της πόλης και μεταφέρεται στο νοσοκομείο σε κωματώδη κατάσταση. Είναι το δεύτερο τραγικό συμβάν που συγκλονίζει την οικογένειά του –μετά το θάνατο του πατέρα του– και τη φέρνει αντιμέτωπη με βασανιστικά ερωτήματα και οδυνηρές αποκαλύψεις.
Στο βαθύ του ύπνο, στα όρια συνειδητού και ασυνείδητου, ο Ταΐμ φαντάζει με βωβό παρατηρητή τόσο της οικογενειακής κρίσης όσο και των σαρωτικών αλλαγών που μετασχηματίζουν γοργά την πατρίδα του σε μια no man’s land. Τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο.
Πέντε χρόνια μετά τη συμμετοχή τους στο Meeting Points 6, το φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης για την Αραβική Άνοιξη, ο Σύριος σκηνοθέτης Ομάρ Αμπουσαάντα και ο σταθερός συνεργάτης του, ο συγγραφέας Mohammad Al Atar, επιστρέφουν στη Στέγη για να ερευνήσουν την υπαρξιακή πάλη που εγείρουν τραυματικές συνθήκες, όπως η απουσία, η αναμονή και η ανάγκη του να ανήκεις. Στο όριο μεταξύ θεάτρου ντοκουμέντου και θεάτρου επινόησης και κάνοντας χρήση οπτικοακουστικών μέσων και αρχειακού υλικού, ο Αμπουσαάντα αναγνωρίζει σε μια ιστορία μυθοπλασίας τη σύγχρονη ιστορία μιας χώρας. Ο Ταΐμ είναι η προσωποποίηση μιας ενδιάμεσης «γκρίζας» ζώνης, που δεν βρίσκεται εν ζωή, μα ούτε έχει αγγίξει το θάνατο, μιας επώδυνης ακροβασίας ανάμεσα στην ελπίδα και την απελπισία.
Γεννημένος στη λαβωμένη Δαμασκό, ο Ομάρ Αμπουσαάντα αντιμετωπίζει το πολιτικό θέατρο ως μια πράξη αντίστασης, παρότι, όπως λέει ο ίδιος, «οι αξίες του απέτυχαν να πραγματωθούν, όταν αυτό ήταν ακόμα δυνατό». Συνάμα, το θέατρό του λειτουργεί σαν μια δυνατότητα καταγραφής της Ιστορίας, επαναφέροντας το ερώτημα για την επίδραση της μυθοπλασίας σε μια σπαρασσόμενη πραγματικότητα. Για τις δραματουργικές ανάγκες του While I was waiting, ο σκηνοθέτης ήρθε σε επαφή με οικογένειες ανθρώπων που βρίσκονται σε κώμα και με γιατρούς, προκειμένου να κατανοήσει τους μηχανισμούς του ανθρώπινου σώματος σε καταστολή. Η παράστασή του «επεμβαίνει» σαν μια επιχείρηση διάσωσης σε εμπόλεμη ζώνη.
Alors que j'attendais ©Didier Nadeau
Σκηνοθεσία: Omar Abusaada
Κείμενο: Mohammad Al Attar
Ερμηνεύουν: Amal Omran, Mohammad Alarashi, Nanda Mohammad, Fatina Laila, Mouiad Roumieh, Mohamad Al Refai
Σκηνικά: Bissane Al Charif
Φωτισμοί: Hasan Albalkhi
Βίντεο: Reem Al Ghazzi
Μουσική: Samer Saem Eldahr (Hello Psychaleppo)
Τεχνική Διεύθυνση: Camille Mauplot
Κατασκευή Σκηνικών: Sylvain Georget & Patrick Vindimian
Παραγωγή: Festival d’Avignon (Γαλλία), Napoli Teatro Festival (Ιταλία), AFAC (Arab Fund for Art and Culture), Pôle Arts de la scène - Friche La Belle de Mai Marseille (Γαλλία), Theater Spektakel Zürich (Ελβετία), Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Αθήνα), Vooruit Gent (Βέλγιο), La Batie Festival de Genève (Ελβετία), Les Bancs publics / Les Rencontres à l’échelle Marseille (Γαλλία), Festival d'Automne à Paris (Γαλλία)
Με τη βοήθεια των La Criée Marseille και Le Tarmac Paris (Γαλλία)
Διαβάστε περισσότερα:
Ο Ομάρ Αμπουσαάντα γεννήθηκε και ζει στην Δαμασκό. Απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Δραματικής Τέχνης της πόλης, εργάζεται ως συγγραφέας και σκηνοθέτης. Το 2002 ίδρυσε την ομάδα Studio Theater, η οποία έκανε το ντεμπούτο της με το έργο Insomnia, το 2004.
Η Συγχώρεση (El affich, στα αραβικά), η δεύτερη δουλειά του Αμπουσαάντα με το Studio Theater, βασίστηκε σε αυτοσχεδιασμούς, σε συνεργασία με μια ομάδα τροφίμων κέντρου κράτησης ανηλίκων.
Το Μάρτιο του 2012, o Αμπουσαάντα συμμετείχε με το θεατρικό αναλόγιο Look at the Streets… This is how Hope looks like στο φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης από τον αραβικό κόσμο, Meeting Points 6, προσκεκλημένος της Στέγης. Επρόκειτο για μια κριτική αναδρομή στα γεγονότα της Αραβικής Άνοιξης, της εξέγερσης που αποτέλεσε την εκκίνηση για τον τρομερό εμφύλιο που μαίνεται με αμείωτη ένταση έως σήμερα στη Συρία.
Το 2013, o Αμπουσαάντα έκανε την πρώτη του απόπειρα στην αρχαία τραγωδία, σκηνοθετώντας μια εκδοχή των Τρωάδων του Ευριπίδη. Η παράσταση προέκυψε ως αποτέλεσμα ενός εργαστηρίου με 60 γυναίκες πρόσφυγες από την Συρία και, μεταξύ άλλων, παρουσιάστηκε στο θέατρο Young Vic του Λονδίνου, υπό τον τίτλο Queens of Syria, ενώ προηγουμένως είχε κάνει πρεμιέρα στο Αμάν της Ιορδανίας. Στο πλαίσιο αυτού του πρότζεκτ, 15 καταδιωγμένες Σύριες πήραν το βάπτισμα της σκηνής εξιστορώντας, ως γνήσιες μάρτυρες, βιώματα απώλειας, προσφυγιάς και εξορίας.
Για πολλά χρόνια, ο Αμπουσαάντα ταξίδευε σε απομακρυσμένες περιοχές της υπαίθρου της Συρίας, της Αιγύπτου και της Υεμένης, ανεβάζοντας παραστάσεις και παροτρύνοντας τους ντόπιους να συμμετάσχουν σε αυτές. Έκτοτε, το θέατρό του έχει ενσωματώσει στοιχεία από τη συριακή παράδοση πάνω σε νέες φόρμες όπως είναι το θέατρο ντοκουμέντο.
Παιδί και αυτός της δοκιμαζομένης Δαμασκού, ο Μοχάμαντ Αλ Άταρ γεννήθηκε το 1980. Έχοντας κάνει σπουδές αγγλικής φιλολογίας, θεατρολογίας και παιδαγωγικής του θεάτρου, υπήρξε συνεργάτης πλήθους εντύπων και εφημερίδων της χώρας του, εκδηλώνοντας εκτενές ενδιαφέρον για να γεγονότα της Αραβικής Άνοιξης. Από το 2006, οπότε και εντάχθηκε στην ομάδα του Studio Theater, συμμετέχει τόσο ως περφόρμερ όσο και ως δραματουργός σε παραγωγές του θιάσου. Έργα του έχουν ανέβει, μεταξύ άλλων, στο Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, το Βερολίνο, τις Βρυξέλλες, το Εδιμβούργο και τη Σεούλ.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
- Τετάρτη 26 Οκτωβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
- Πέμπτη 27 Οκτωβρίου
Εργαστήριο με τον Omar Abusaada
Info: Κεντρική Σκηνή | 26 & 27 Οκτωβρίου 2016 | 21:00
Εισιτήρια: Κανονικό: 7 - 10 - 15 - 18 €
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 8 - 12 - 14 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 7 - 11 - 13 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €
Combo 1+1 (με μειωμένη τιμή): 1 εισιτήριο της παραγωγής «While I was Waiting» & 1 εισιτήριο της παραγωγής «Displacement»
Combo 2x1 (με μειωμένη τιμή) = 2 εισιτήρια για την ίδια ημέρα
*****
Mithkal Alzghair
Displacement | ΧΟΡΟΣ
«Χορεύοντας εδώ για το θάνατο εκεί» - Mithkal Alzghair
«Δεν ψάχνω ένα παρελθόν που δεν υπάρχει πια, ούτε θέλω να δημιουργήσω ένα μέλλον χωρίς αναμνήσεις» δηλώνει ο ανερχόμενος Σύριος χορογράφος που ζει από το 2010 στη Γαλλία. «Αυτό που με ενδιαφέρει είναι το πώς γίνεται ορατή η κληρονομιά και η ταυτότητα του συριακού σώματος και πώς αυτή επηρεάζεται μέσα στο πολύπλοκο πλαίσιο των επαναστάσεων, των πολέμων, των συγκρουόμενων ιδεολογιών, του πόθου για ελευθερία, της καταστροφής και της μετανάστευσης.» Στο τελευταίο του έργο, ο Αλζγκάιρ ξεκινά από μουσικά και κινητικά μοτίβα παραδοσιακών χορών. Μέσα από τη δυναμική της συριακής κουλτούρας και παράδοσης, εξερευνά το πώς αυτή δημιουργήθηκε, αλλά και πόσο θα αλλάξει υπό την πίεση των ραγδαίων αλλαγών που υφίσταται η χώρα του.
Το σώμα, κατεξοχήν τόπος της εμπειρίας, εκφράζει την τραυματική πραγματικότητα που βιώνει ο συριακός λαός: Σώμα σε σταθερό σημείο επί αιώνες, τώρα πλέον περιορισμένο, εγκλωβισμένο, σώμα πάσχον, σώμα σε αναμονή –αναποφάσιστο ανάμεσα σε κίνηση και ακινησία–, σώμα σε δράση, σε διαφυγή, εκτόπιση, εξορία. Με το Displacement, ο ταλαντούχος αυτός νέος χορογράφος απαντά καταρχήν στο δικό του προβληματισμό. Ανάμεσα σε δύο χώρες, αλλά και ανάμεσα στην τέχνη και την πραγματικότητα, κατορθώνει να αναδείξει «εδώ» αυτό που συμβαίνει «εκεί».
Alzghair Déplacement ©Dani Abo Louh
Χορογραφία: Mithkal Alzghair
Ερμηνεύουν: Rami Farah, Shamil Taskin, Mithkal Alzghair
Σύμβουλος Δραματουργίας: Thibaut Kaiser
Συμπαραγωγή: Godsbanen – Aarhus (Δανία) / Musée de la Danse-CCN de Rennes et de Bretagne / the foundation AFAC / Les Treize Arches-Scène conventionnée de Brive
Με την υποστήριξη: Centre National de la Danse – Pantin, Studio Le Regard du Cygne, Théâtre Louis Aragon, scène conventionnée danse de Tremblay-en-France
Διαβάστε περισσότερα:
Το Displacement, εκπροσωπώντας τη Συρία και την Τουρκία, πήρε το 1ο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό χορού Danse Élargie, το 2016. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία και την Κορέα. Στη Σεούλ οργανώθηκε από το LG Arts Center και στη Γαλλία από το Théâtre de la Ville στο Παρίσι και το Musée de la Danse στη Ρεν, σε συνεργασία με τη Fondation d’entreprise Hermès.
Ο Μιθκάλ Αλζγκάιρ σπούδασε κλασικό και σύγχρονο χορό στη Δαμασκό και χορογραφία στο Εθνικό Κέντρο Χορογραφίας του Μονπελιέ. Έργα του έχουν παρουσιαστεί στη Συρία, το Λίβανο, τη Γαλλία, το Βέλγιο, τη Δανία και την Ιταλία.
Το Displacement δεν είναι το πρώτο του έργο που αναφέρεται στον πόλεμο στη Συρία. Ο πόλεμος και οι συνέπειές του αποτελούν το επίκεντρο της δημιουργίας του τα τελευταία χρόνια. Το 2014 δημιούργησε το φιλμ Out of there, που περιλαμβάνει αρχειακό υλικό από την καθημερινή πραγματικότητα στη χώρα του.
Στο Displacement, εκτός από τον ίδιο τον Αλζγκάιρ, χορεύουν ο Σύριος χορευτής, ηθοποιός και σκηνοθέτης Rami Farah και ο Τούρκος χορευτής και χορογράφος Samil Taskin.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Πέμπτη 27 Οκτωβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
Info: Μικρή Σκηνή | 26 & 27 Οκτωβρίου 2016 | 19:00
Εισιτήρια: Κανονικό: 7 - 18 €
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 14 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 13 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €
Combo 1+1 (μειωμένες τιμές): 1 εισιτήριο της παραγωγής «While I was Waiting» & 1 εισιτήριο της παραγωγής «Displacement»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο φίλος που καθόταν εθελοντικά τέρμα κι άλλοι ήρωες στους οποίους δεν είπαμε ποτέ ευχαριστώ
- Το WTF νέο της ημέρας: Μπορείς να φανταστείς Aladdin από Guy Ritchie;
- Ποια όμορφη Ελληνίδα εντόπισε ο φακός σε βόλτα της στη Γλυφάδα;
- Αυτά είναι τα 19 σχολεία που θα υποδεχθούν τα προσφυγόπουλα
- Κατερίνα Καινούργιου: Η αντίδρασή της στην ερώτηση του Γουμενίδη για τον Σταθοκωστόπουλο....
- Επιλέγοντας (μάλλον αυθαίρετα) ποιο ελληνικό σινεμά ταξιδεύει στον κόσμο!
- Το μουσικό σχήμα Μπάλλος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο – Up Stage
- Δημουλίδου: «Είμαι σίγουρη ότι μας ψεκάζουν, κρύβονται πολλά από πίσω»! [vds]
- Μαρία Σπυράκη:«Ο κύκλος στη δημοσιογραφία έκλεισε...»
- «Σιγά»: Καινούριο single από τη Χριστίνα Σάλτη (teaser)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Το μουσικό σχήμα Μπάλλος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο – Up Stage
- Η Υπηρέτρια (The Handmaiden), του Παρκ Τσαν-Γουκ
- Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα, από τον Θανάση Σαράντο στη Μονή Λαζαριστών
- Antigone Now: Ένα τολμηρό και καινοτόμο Φεστιβάλ στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας
- «Η διατροφή στην αρχαία Ελλάδα»: Νέα μουσειοσκευή από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
- Τελευταία Νέα Culture Now
- «Η διατροφή στην αρχαία Ελλάδα»: Νέα μουσειοσκευή από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
- Η Υπηρέτρια (The Handmaiden), του Παρκ Τσαν-Γουκ
- Antigone Now: Ένα τολμηρό και καινοτόμο Φεστιβάλ στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας
- Το μουσικό σχήμα Μπάλλος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο – Up Stage
- Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα, από τον Θανάση Σαράντο στη Μονή Λαζαριστών
- Από τη σιωπή ως την άνοιξη, του Λεωνίδα Προυσαλίδη στο Θέατρο Δημήτρης Χορν
- Το Παναρμόνιο του Κωνσταντίνου Α. Ψάχου: Βυζαντινομουσικολογική ημερίδα και συναυλία στο Μέγαρο
- Το ΦΚΘ παρουσιάζει το EUFORIA 2015-2016
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- «Σιγά»: Καινούριο single από τη Χριστίνα Σάλτη (teaser)
- Κατερίνα Καινούργιου: Η αντίδρασή της στην ερώτηση του Γουμενίδη για τον Σταθοκωστόπουλο....
- Αθηνά Μαξίμου: Σταματήσαμε τις διαδικασίες για υιοθεσία με τον Αιμίλιο Χειλάκη, γιατί....
- Αυτά είναι τα 19 σχολεία που θα υποδεχθούν τα προσφυγόπουλα
- Επιδημία τρόμου η φάρσα με τους κλόουν - ΒΙΝΤΕΟ
- Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φέρνει στους μαθητές... Euforia
- Δημουλίδου: «Είμαι σίγουρη ότι μας ψεκάζουν, κρύβονται πολλά από πίσω»! [vds]
- Σταμάτησαν για λίγο τα γυρίσματα της ΡΑΧΟΥΛΑΣ-Τι συνέβη;
- Μαρία Σπυράκη:«Ο κύκλος στη δημοσιογραφία έκλεισε...»