Happy Birthday: έκθεση γλυπτών του Γιώργου Λάππα στο Μουσείο Μπενάκη
Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, παρουσιάζει στο Κεντρικό Κτήριο του Μουσείου μία έκθεση ˗ φόρο τιμής στο έργο του Έλληνα καλλιτέχνη Γιώργου Λάππα (1950-2016).
Πρόκειται για μια επιλογή από πρόσφατα και εν πολλοίς άγνωστα έργα του καλλιτέχνη, η οποία επιχειρεί να αναδείξει πτυχές των αναζητήσεών του και να συσχετίσει το εύρος των πολιτισμικών αναφορών του με το ιστορικό περιβάλλον του Μουσείου. O τίτλος της έκθεσης αντλεί από μια σειρά γλυπτών του με την επιγραφή «Happy Birthday».
O Γιώργος Λάππας υπήρξε ένας από
Στην έκθεση, σημαντικές εγκαταστάσεις και γλυπτά από διάφορες ενότητες του πρόσφατου έργου του, αποδίδουν το στίγμα και το εύρος των πειραματισμών και των κατευθύνσεών του. Παράλληλα, στις οριζόντιες, επιμήκεις πλευρές του χώρου, αναπτύσσονται, σε φρίζα με συνεχή διάταξη, μικρά γλυπτά από αλουμίνιο που κατασκεύαζε συστηματικά τις τελευταίες δεκαετίες της δημιουργικής του πορείας. Αυτοτελή έργα αλλά και συνάμα σημειώσεις ενός ατελεύτητου «έργου εν προόδω», γλυπτικοί πειραματισμοί ή ερευνητικές χειρονομίες, τα γλυπτά αυτά ήταν προσεκτικά ταξινομημένα, κωδικοποιημένα και αριθμημένα σε κουτιά που κάλυπταν απ’ άκρη σ’ άκρη τα ράφια του εργαστηρίου. Διακόσια πενήντα, περίπου, από αυτά επιλέχθηκαν και τοποθετήθηκαν, σε ρευστή διάταξη, χωρίς ιεράρχηση, ή ομαδοποίηση, με τρόπο που να συνθέτουν ένα «κείμενο», το νόημα του οποίου γίνεται αντιληπτό μέσω των αλληλουχιών και των διαφοροποιήσεων. Πρόκειται για ένα αρχείο γλυπτών τα οποία αντιπαρατίθενται και διασταυρώνονται, αρθρώνοντας μια αφήγηση γύρω από την ανθρώπινη κατάσταση, τα αινίγματα της ύπαρξης, την ιστορία, την ατομικότητα και το πλήθος, με έντονο το παράδοξο και το ειρωνικό στοιχείο.
Η γραμμική παράθεση αυτών των γλυπτών στις προθήκες γίνεται με βάση τη χωρική σειρά και τη διαδοχή των ταξινομήσεων που έκανε ο καλλιτέχνης στο εργαστήριό του. Μια τέτοια εκθεσιακή λογική μοιάζει αρχαιολογική αλλά, στην περίπτωση ενός γλύπτη, για τον οποίο η αίσθηση της κίνησης διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο, υιοθετεί, επίσης, τον κινηματογραφικό μηχανισμό (apparatus) του παραθετικού μοντάζ:* Ο θεατής μπορεί να παρατηρήσει την «πλοκή» των γλυπτών με τη μορφή κοντινών «πλάνων» ή «επεισοδίων» που συμπλέκονται, διακρίνοντας, ταυτόχρονα, τα διάκενα και τις ραφές. Με τον τρόπο αυτό, επιχειρήσαμε την υπέρβαση του βασανιστικού διλήμματος του «πως θα έστηνε τα έργα αυτά ο καλλιτέχνης;» και «πως εμείς σήμερα;», αναζητώντας το υπέδαφος όπου βρίσκεται η κοινή τους ρίζα. Δηλαδή εκεί όπου αναδύεται η ασυναγώνιστη αφηγηματική πρακτική του Λάππα.
Η έκθεση-αφιέρωμα με τον τίτλο Happy Birthday, δεν έχει αναδρομικό χαρακτήρα αλλά αποτελεί − με αφορμή την πρόσφατη και αναπάντεχη απώλεια του καλλιτέχνη − μια ερμηνευτική πρόκληση. Ζητούμενο και κίνητρό της είναι η κατανόηση της καλλιτεχνικής του έρευνας, της δύναμης και της ενέργειας που είχε το έργο του, τη δεδομένη χρονική στιγμή. Πόσο μάλλον που πραγματοποιείται στο κεντρικό Κτήριο του Μουσείου Μπενάκη, σ’ ένα εκθεσιακό χώρο που καταγράφει σημαίνοντα ίχνη του ελληνικού πολιτισμού και τον «διακειμενικό» διάλογό του με άλλες παραδόσεις.
Εάν η αρχειακή πυκνότητα του εργαστηρίου του υπήρξε το σημείο αφετηρίας στη συνάντηση με τον δημιουργό και με το έργο του, το Μουσείο αποτελεί τον δεύτερο κρίσιμο σταθμό στη διαδικασία της διαλογικής προσέγγισης αυτού του πολύτιμου γλυπτικού αποθέματος. Ο μουσειακός τόπος και τα αντικείμενα που περιλαμβάνει μπορούν να εμπλουτίσουν τη θεώρηση του έργου του Λάππα, αναδεικνύοντας τα αδιάγνωστα πολιτισμικά, κοινωνικά και νοηματικά του στρώματα.
* Το παραθετικό μοντάζ, γράφει ο Gilles Deleuze στο βιβλίο του Κινηματογράφος 2. Εικόνα-χρόνος (Παρίσι, 1985), αναγκάζει τον θεατή να δώσει προσοχή σ’ εκείνο που βρίσκεται «ανάμεσα», είναι η μέθοδός του και («αυτό και στη συνέχεια εκείνο»), αποτρέποντας κάθε κινηματογράφο του Ενός.
Επιμέλεια έκθεσης: Αφροδίτη Λίτη, Δάκης Ιωάννου, Πολύνα Κοσμαδάκη, Γιώργος Τζιρτζιλάκης
Έργα.: 1. Γλυπτό από τη σειρά Προσκλήσεις, εξορκισμοί και ζαχαρωτά γλυπτά
2. Πλατεία ελευθερίας, λεπτομέρεια
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Το FBI προειδοποιεί: Καλύψτε όλοι άμεσα τις κάμερες στους υπολογιστές σας
- Ο Δημήτρης Καμπουράκης γράφει: «Πώς βίωσα και βιώνω εγώ προσωπικά την κατάρρευση του Mega...»
- Παρήγγειλε στη WIND το δικό σου iPhone 7
- Χωρίστηκε στη μέση το Mega
- Πόσο χίπστερ είσαι, τελικά;
- Φώτης Σεργουλόπουλος: Ξεσπά on camera για τα αναληθή δημοσιεύματα [vds]
- Στέλιος Διονυσίου: «Ο Χωρισμός», καινούριο single πριν το άλμπουμ
- Αποχώρησαν οι δίδυδες ρεπόρτερ του Star- To μήνυμά τους [photo]
- Νατάσσα Μποφίλιου για Ωραιόκαστρο: Το σχολείο να είναι ...
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Happy Birthday: έκθεση γλυπτών του Γιώργου Λάππα στο Μουσείο Μπενάκη
- Ποιο σώμα; των Ελένης Κοσμά και Κορίνας Κονταξάκη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
- To AegeanDocs Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Ντοκιμαντέρ επιστρέφει σε 11 νησιά του Αιγαίου!
- Waste, σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση στο Bios
- Save_Delete_Cancel: ομαδική έκθεση στο Beton7
- Ήρωες &Ηρωίδες στις συναντήσεις του Bookpoints στη Θεσσαλονίκη
- Liminal States: ομαδική έκθεση στο Fo Kia Nou 24/7 Contemporary Art Space
- Τα Αίθρια Λογοτεχνικά Μεσημέρια συνεχίζονται από το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας
- Περιπέτεια στη Σκουπιδανία στο Θέατρο Παραμυθίας
- Films in Pinboards: εγκατάσταση του Νίκου Περάκη στο Ινστιτούτο Γκαίτε
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μια υπέροχη cocktail βραδιά στο bar του Gazi College Γλυφάδας
- Niko-Polis Blog: Ριζική αλλαγή σχεδίων!
- Έως την Κυριακή, γεμίζουμε τις άδειες τσάντες
- Tα εγκαίνια νέου παιδικού σταθμού στη Γλυφάδα
- Ο παιδότοπος του Varkiza Resort είναι βγαλμένος από παραμύθι
- Ποδηλατικός γύρος στα 3Β
- Το Rising Star ταξιδεύει στην Κρήτη
- Αποφασίστηκε η εκταφή του Αλέξανδρου Βέλιου
- O «Άγριος Σπόρος» επιστρέφει στο Επί Κολωνώ με τον Τάκη Σπυριδάκη