Αμφίσημος Λόγος: Έκθεση του Σαράντη Γκάγκα στην Γκαλερί Λόλα Νικολάου
Την Παρασκευή 6 Μαΐου 2016 εγκαινιάζεται στην Γκαλερί Λόλα Νικολάου, η έκθεση του Σαράντη Γκάγκα με τίτλο ΑΜΦΙΣΗΜΟΣ ΛΟΓΟΣ. (Γραφές σε τελάρα - αναθηματικές στήλες - έργα χώρου μικρών διαστάσεων)
Ανάμεσα στις παρουσιάσεις του έργου του Σαράντη Γκάγκα επισημαίνεται η συμμετοχή του στην 25η μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 2009, τη 15η Lulea Biennale
Σχόλιο στην έκθεση του Σαράντη Γκάγκα
"Όσα ο άνθρωπος εκθέτει ή εκφράζει είναι μια σημείωση
στο περιθώριο ενός κειμένου που είναι τελείως σβησμένο.
Μπορούμε, περίπου, από το νόημα της σημείωσης
να μαντέψουμε ποιο θα ήταν το νόημα του κειμένου".
Βιβλίο της ανησυχίας, Fernando Pessoa
[...ΟΤΙ ΤΑΙΣ ΗΜΕΡΑΙΣ ΚΑΙ ΤΑΙΣ ΝΥΞΙ ΣΥΜΠΛΕΚΟΜΕΝ... ΙΔΙΟΝ ΤΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑ...
Ο ΧΡΟΝΟΝ ΟΝΟΜΑΖΟΜΕΝ]
Η συνάντηση του Σαράντη Γκάγκα με αυτό το κείμενο του Επίκουρου υπήρξε αποφασιστική, όπως συμβαίνει με τις καθοριστικές συμπτώσεις που λειτουργούν ως αιφνίδιες πράξεις συνείδησης.
Πάντα το ίδιο απόσπασμα από την "ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ" επιστολή του Επίκουρου στον Ηρόδοτο, χαράσσεται, ανατυπώνεται, γράφεται και επανεγγράφεται, ξανά και ξανά, επαναλαμβάνεται εμμονικά και κατακτά εν τέλει τη δυναμική "εικόνας" με προσευχητική μουσική άρθρωση, το οποίο δεν είναι πλέον ούτε αναγνωρίσιμο, ούτε αναγνώσιμο. Αυτή είναι η μέθοδος.
Ο Σταμάτης Γκάγκας "διαβάζει" γράφοντας και ξαναγράφοντας το απόσπασμα του Επίκουρου, κάνει δηλαδή μια εικαστική επαναλαμβανόμενη ανάγνωση. Εξάλλου με την πρακτική της αντιγραφής, ως άσκησης προσωπικής αναγνωστικής προσέγγισης, αναπτύσσει εκείνες τις "χειρονομίες" που αγγίζουν κατηγορίες του πλασματικού και αποκαλυπτικού λόγου. Και είναι αυτό μια ιδιάζουσα στοχαστική εμπειρία, γιατί ο λόγος φτιάχνει εικόνες ακατάληπτες, που όμως αναδύουν ένα πλήθος από "φωνές".
Η εικαστική του εκφραστική δομείται εμμονικά, καθώς προσπαθεί να ερμηνεύσει την έννοια του χρόνου: ανάγνωση, αντιγραφή και ερμηνεία κειμενική, αλλά και κείμενο "ζωγραφικό" χωρίς περίγραμμα, ούτε φόντο, ούτε σκιές, προκειμένου να παραχθεί ένας μετωπικός εικαστικός χώρος χωρίς ιεραρχήσεις. Ένα κείμενο προοδευτικής έκλειψης του ορατού που γράφει και σβήνει ταυτόχρονα σαν να μιλάει με ηθελημένη σιωπή.
Γράφει λοιπόν και "ιχνο-γραφεί" και "ζω-γραφίζει" ταυτόχρονα, αποφασίζοντας μια πρακτική διαδικασία που "πιάνει" χώρο ενώ σχετίζεται αναγκαστικά με την έννοια του χρόνου. Με άλλα λόγια μετέρχεται σε μια άσκηση χωροχρονικής αντίληψης παρόμοια με μια δημιουργική περιπέτεια του "εγώ" που ψάχνει διεξόδους.
Το αρχικό κείμενο καθώς αποδομείται καταλήγει να αποκαλύψει την απόκρυφη όψη της γραφής καθώς και το παιχνίδι της πολυσημίας και των γρίφων της. Σε αυτή τη μη αναγνώσιμη εκδοχή, η γραφή, ως εικαστικό πλέον αποτέλεσμα, φαίνεται να αποκτά τα στοιχεία εποπτείας αυτού που θα ονομάζαμε αχαρτογράφητη περιοχή του ασυνειδήτου. Μια ζωγραφική επιδερμίδα εν τέλει, κυρίως με γκρίζες χρωματικές τονικότητες, που εγκλείει την πνευματική της πηγή καθώς και το μυστικό βίωμα της επανάληψης, όλη την υπομονετική προσπάθεια υπάκουου μαθητή.
Αναμφίβολα αυτή η εμπειρική πρακτική της αντιγραφής, μας μιλάει κατάφορα για τον προσωποποιημένο ΧΡΟΝΟ και τα παιχνίδια του, αλλά και για τον ΧΡΟΝΟ ως αφηρημένη έννοια που μεταλλάσσεται σε χωρικές εικόνες, τον ΧΡΟΝΟ που μετατρέπεται σε χώρο. Με αυτήν την καλλιτεχνική του πρακτική ο Σαράντης Γκάγκας, σαν σε μια παραδειγματική άσκηση στοχασμού, φαίνεται να θέλει να μας ομολογήσει μέσα από τους αλλεπάλληλους "λεκτικούς" σχηματισμούς μια άφατη ενότητα πολλών στιγμών προσωπικού του "ημερολογίου", να ανα-φωνήσει δηλαδή με κρυπτικό τρόπο, απορίες, αγωνίες, αναμονές, αναβολές, ανάγκες, επιθυμίες, τέρψεις, προσδοκίες... γιατί όλα είναι συνυφασμένα με το χρόνο ως ορίζοντα κατανόησης του είναι, για ό,τι συμβαίνει κάθε φορά, εδώ και τώρα, και όλα καταλήγουν σε ενδοσκόπηση και αυτογνωσία.
Διάβασα πολλές φορές το απόσπασμα που χρησιμοποιεί ο Σαράντης Γκάγκας στα έργα του, έτσι για να μετέλθω κι εγώ σε έναν τύπο ρηματικής επανάληψης, αποκαλυπτικής, ίσως. Απομόνωσα μια φράση μόνο από το απόσπασμα του Επίκουρου σε μεταγραφή στα νέα ελληνικά: "...ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΟΥΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ..."
Αυτόματα ανακάλεσα έναν στίχο του Σοφοκλή από τον Αίαντα: "ΩΣ ΗΜΕΡΑ ΚΛΙΝΕΙ ΤΕ ΚΑΝΑΓΕΙ ΠΑΛΙΝ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑΝΘΡΩΠΙΝΑ", που μου φάνηκε πως βοηθούσε στην ολοκλήρωση νοήματος πάνω στο εννοιακό φάσμα του χρόνου, των στιγμών και της συνέχειάς του σε μια ζω-γραφική βιο-γραφία.
Ο Επίκουρος, σκέφτομαι, μας προσφέρει μια οδηγία για τη μέτρηση του χρόνου κι ο Σοφοκλής, κάνοντας μια διαπίστωση πάνω στην επαναληπτική χρονική κίνηση, αποφαίνεται με αφοριστικό τρόπο για την ανθρώπινη κατάσταση.
Κι έπειτα μου ήρθαν στο μυαλό οι δύο ήρωες του Flauber, ο Bouvard και ο Pecuchet, που προσπαθούν να συμπυκνώσουν όλη τη σοφία του κόσμου, αντιγράφοντας!
Σίγουρα ο Σαράντης Γκάγκας κάνει σε αυτή την αγωνιώδη μα και ανακουφιστική αντιγραφική πράξη, ένα ειρωνικό σχόλιο!
Θάλεια Στεφανίδου
Απρίλιος, 2016
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Σαρωτικά νούμερα για Παπαδάκη και Τσιμτσιλή
- Παπαθωμά για Πετράκο: «Έτσι τον είδα και έμεινα» [vds]
- O Πέτρος Κωστόπουλος σε μια αποκλειστική συνέντευξη απαντάει για τη χειρονομία που έκανε: «Δεν κάθομαι να μιλάω στις κάμερες αν έχω γκόμενα ή για τον Γρηγόρη...» (Video)
- Αντίο στον Γιάννη Βόγλη (1937-2016)
- Σε ποια θέση παίζουν την Ελλάδα στα στοιχήματα;
- Εφυγε ο μεταφραστής του Σαίξπηρ Ερρίκος Μπελιές. ΄Ηταν μόλις 66 ετών
- Workshop με τον Λεωνίδα Καβάκο στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες
- Το βίντεο με τον Γιώργο Μαυρίδη να παίζει πιάνο και την έκπληξη που μας επιφυλάσσει στο τέλος!
- Το 3o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας ταξιδεύει στην Ταινιοθήκη
- Ο Πέτρος Ιακωβίδης έδωσε όρκους… επιτυχιών με τη Minos EMI
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Το 3o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας ταξιδεύει στην Ταινιοθήκη
- Ταξίδι με Άνθη Μυστικά: Αφιέρωμα στον Φώτη Κόντογλου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
- Αμφίσημος Λόγος: Έκθεση του Σαράντη Γκάγκα στην Γκαλερί Λόλα Νικολάου
- Η Παρεξήγηση του Albert Camus στο Θέατρο Radar: Παράταση παραστάσεων
- It’s Me O Lord!: Ο Παναγιώτης Τερζάκης με ένα μοναδικό ρεσιτάλ στη σκηνή του Olvio
- Τρίτο κουδούνι ή Το θέατρο αλλιώς: παραστάσεις του προγράμματος στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Το Βιβλίο της Ζούγκλας, του Jon Favreau
- Το Human Requiem, ο Ύμνος στη ζωή και την αλληλεγγύη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Πάνω από 370.000 ευρώ για την υγεία των παιδιών από τον Όμιλο ΟΤΕ
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Αμφίσημος Λόγος: Έκθεση του Σαράντη Γκάγκα στην Γκαλερί Λόλα Νικολάου
- Ταξίδι με Άνθη Μυστικά: Αφιέρωμα στον Φώτη Κόντογλου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
- Πάνω από 370.000 ευρώ για την υγεία των παιδιών από τον Όμιλο ΟΤΕ
- It’s Me O Lord!: Ο Παναγιώτης Τερζάκης με ένα μοναδικό ρεσιτάλ στη σκηνή του Olvio
- Τρίτο κουδούνι ή Το θέατρο αλλιώς: παραστάσεις του προγράμματος στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Η Παρεξήγηση του Albert Camus στο Θέατρο Radar: Παράταση παραστάσεων
- Το Βιβλίο της Ζούγκλας, του Jon Favreau
- Το Human Requiem, ο Ύμνος στη ζωή και την αλληλεγγύη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Το 3o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας ταξιδεύει στην Ταινιοθήκη
- Pathways: Έκθεση της Ελένης Χατζηιωάννου στη Γκαλερί Κυπριακή Γωνία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η αυθεντική Απολογία του Σωκράτη στον Πειραιά
- Sivert Hoyem: Τελευταίες λεπτομέρειες για τα 2 live και το opening act
- Παπαθωμά για Πετράκο: «Έτσι τον είδα και έμεινα» [vds]
- Σε ποια θέση παίζουν την Ελλάδα στα στοιχήματα;
- "BlindTaste" με δυνατό ανταγωνισμό αυτή την εβδομάδα! Δείτε το σημερινό trailer
- Ο αγαπημένος ήρωας Πο μόνο στα «Αηδονάκια»!
- Τι γίνεται με Ουγγαρέζο και Ant1;
- O Πέτρος Κωστόπουλος σε μια αποκλειστική συνέντευξη απαντάει για τη χειρονομία που έκανε: «Δεν κάθομαι να μιλάω στις κάμερες αν έχω γκόμενα ή για τον Γρηγόρη...» (Video)
- Αντίο στον Γιάννη Βόγλη (1937-2016)
- Η Γλυκερία τραγουδά για το Κέντρο Υποδοχής & Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων