Εξορία στην Γέννηση - Γιώργος Χ. Στεργιόπουλος: Κριτική βιβλίου
Ο Γιώργος Χ. Στεργιόπουλος στην ποιητική συλλογή του «Εξορία στην Γέννηση» δοκιμάζει την πένα του στο ενιαίο (πλέον) της ποιητικής γραφής, κυμαινόμενος μεταξύ ποιητικών «πεζών» και πεζολογικών ποιημάτων. Έννοιες κληροδοτημένες στον ποιητή από την προϋπάρχουσα παράδοση –κοινοί τόποι της σύγχρονης ποίησης- γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας της ποιητικής σκέψης και γλώσσας και σε πολλά σημεία ανέρχονται σε ένα επίπεδο εύστοχης πρωτοτυπίας.
Από τη θεματολογία του Στεργιόπουλου που αποκρυσταλλώθηκε επιτυχώς σε ποιητικό λόγο ξεχωρίζει αυτή του Χρόνου, του Ύπνου, του
Ακολουθώντας το κλίμα της γενιάς του, ο Στεργιόπουλος διαβάζει προσεκτικά τον Καβάφη και αφουγκράζεται πιστά κάποια τονικά σημεία, μέσω συντακτικής προσέγγισης. Για παράδειγμα, στο εξής απόσπασμα ακούγεται έντονα το καβαφικό Όσο μπορείς: «Κι αν δεν είμαστε αρκετά θεοί για να γεμίσουμε μ’ αγάπη όλους τους ανθρώπους, ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον ετούτο: να γεμίσουμε με ανθρώπους όση αγάπη απομένει.» Η Μνήμη συνιστά επίσης κινητήριο δύναμη (για παράδειγμα, ανάκληση στιγμών μέσω φωτογραφίας), αλλά συνάμα τονίζεται και η αδυναμία της (Λήθη), αφού σε μια δικαιότερη ζωή, θα «ξεχρεώναμε με αναμνήσεις», όμως «ξεχνούν οι άνθρωποι». Στο ίδιο πνεύμα, οι αναμνήσεις παρουσιάζονται ως τα άνθη- δένδρα που επιβιώνουν ως τα γεράματα για να μας προσφέρουν σκιά, μόνο αν ποτίζονται με αίμα, ιδέες που συναρμόζουν διδάγματα περί Ιησού-αμπέλου με την τελική «άνθιση» του ξύλου του σταυρού με αίμα. Ακόμη «η Ιθάκες» του Στεργιόπουλου σε σχέση με τις καβαφικές συμφωνούν στο ότι είναι «μάταιη αναζήτηση του δρόμου του σωστού». Προσθέτει (και διαφοροποιείται), ωστόσο, τονίζοντας την ουσιαστική αν-υπαρξία του δρόμου, αφού «χάνεται ευθύς μόλις σηκωθεί η φτέρνα»∙ άλλωστε αν κάτι υπάρχει αυτό είναι προγραμματισμένο εκ γενετής («Βγαίνει ο δρόμος, φίδι/ από τον ομφάλιο λώρο….Όλοι περπατάμε τον εαυτό μας.»). Αυτό που μένει είναι –κατά τον ποιητή- «να βρεις...τα σωστά παπούτσια/ κι όχι τον δρόμο τον καλό».
Στα ξεκάθαρα θετικάστοιχεία της ποίησης του Στεργιόπουλου συγκαταλέγεται η εύστοχη χρήση της μεταφοράς. Σε πολλά σημεία αναδεικνύεται το πώς η μεταφορά παρουσιάζει πραττόμενα και γιγνόμενα όχι μόνο παραστατικά αλλά και σαφώς πιο εύθετα (ad hoc) σε σχέση με την κυριολεξία. Σταχυολογώ: α) «Η ζωή σαν να’ κοψε ταχύτητα, εκείνη…χάθηκε μέσα στο φως της πόρτας αποβίβασης.», β) «τίναξε κάτι χρόνια από την μπλούζα (υπολείμματα βουλιμίας νεανικής)», γ) «Πάθος, να ομοιοκαταληκτούν τα σώματα/μα αγάπη, οι έμμετρες, οι σκέψεις.»
Η χρήση αυτή της μεταφοράς και η εν γένει ορμητικά φιλοσοφική γραφή θύμισε στα ποιητικά πεζά το φως και το πάθος του τόνου του Ελύτη και την βαρεία απλότητα του Καζαντζάκη. Αυτό στα πεζά. Στα σε στίχο γραμμένα ποιήματα ήταν σαν να καθίστατο σαφές πως η ποίηση, αν και ενιαία, επιτρέπει στον κάθε ποιητή μερική επιτυχή πρόσβαση. Πιο συγκεκριμένα, στα ποιήματα που δεν ήταν γραμμένα ως πεζά, ο ρυθμός, αντί πιο παλλόμενος, μέσω των φυσικών παύσεων που δίδει η αλλαγή στίχου, διακοπτόταν αφύσικα, πιο αφύσικα απ’ όσο στο φαινομενικά πεζό κείμενο, όπου (λογικά) το έργο του ποιητή είναι δυσκολότερο. Η ξεκάθαρη ποιητική φωνή των πεζών χανόταν στα ποιητικά, ο τόνος ήταν ασύμφωνος και μετέβαινε σε άλλους μη αναμενόμενους (από τις απροσδόκητα βαλμένες παύσεις). Αυτό που κρατούσε το κείμενο αξιοπρεπές ήταν η επιτυχής χρήση της γλώσσας και το θεματικό ενιαίο ποιητικών πεζών και πεζολογικών ποιημάτων. Τέτοιες «μεταβολές» δεν παύουν ωστόσο να είναι αξιόλογες ποιητικά και άξιες προσεκτικής ανάγνωσης.
Η ποιητική συλλογή του Γιώργου Χ. Στεργιόπουλου, με τίτλο «Εξορία στην Γέννηση», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Παντρεύτηκε η κουκλάρα του Dancing!
- Στον εισαγγελέα, υποβασταζόμενη η 38χρονη συζυγοκτόνος από την Κοιλάδα
- Η κοκκινομάλα φρουρός και σύντροφος του Παύλου Χαίκάλη [photo]
- Αυστραλία: Είναι η Μαντλίν το κοριτσάκι που βρέθηκε στη βαλίτσα; Νέα τροπή στην υπόθεση
- Μπόμπι Κριστίνα: Ο πατέρας της αφού της είπε «το τελευταίο αντίο» πήγε για… φαγητό
- Ζωή Κωνσταντοπούλου: Η απόλυτη πρωταγωνίστρια στις Εκκλησιάζουσες του Μπέζου
- Το 5ο Athens Open Air Film Festival ολοκληρώνει τις προβολές του για τον Ιούλιο
- 17 προτάσεις για την Αλόννησο
- Νοσταλγία, του Αντρέι Ταρκόφσκι
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Το 5ο Athens Open Air Film Festival ολοκληρώνει τις προβολές του για τον Ιούλιο
- Νοσταλγία, του Αντρέι Ταρκόφσκι
- Η Ελένη Πέτα στο 1ο Φεστιβάλ Λουτρακίου
- Καταστροφές και Θρίαμβοι - Στάθης Ν. Καλύβας
- Εξορία στην Γέννηση - Γιώργος Χ. Στεργιόπουλος: Κριτική βιβλίου
- Η Λένα Αλκαίου ζωντανά στο Χυτήριο
- Ο Κύριος Κιχ και το Μυστικό Κουτί των Ήχων στο Φεστιβάλ Νάξου 2015
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Εξορία στην Γέννηση - Γιώργος Χ. Στεργιόπουλος: Κριτική βιβλίου
- Ο Κύριος Κιχ και το Μυστικό Κουτί των Ήχων στο Φεστιβάλ Νάξου 2015
- Η Ελένη Πέτα στο 1ο Φεστιβάλ Λουτρακίου
- Το 5ο Athens Open Air Film Festival ολοκληρώνει τις προβολές του για τον Ιούλιο
- Νοσταλγία, του Αντρέι Ταρκόφσκι
- Καταστροφές και Θρίαμβοι - Στάθης Ν. Καλύβας
- Η Λένα Αλκαίου ζωντανά στο Χυτήριο
- Η Ηλέκτρα του Ευριπίδη για μία παράσταση στο Αίγιο
- «Μυστική συνάντηση» με τον Σταμάτη Κραουνάκη και τον Παναγιώτη Μάργαρη στην Ασέα Αρκαδίας
- Το Βερολίνο αποκτά Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η κοκκινομάλα φρουρός και σύντροφος του Παύλου Χαίκάλη [photo]
- «Jack, I feel like I'm flying»: η Κέιτ Γουίνσλετ αναπαριστά την πιο διάσημη σκηνή του «Τιτανικού»
- Στον εισαγγελέα, υποβασταζόμενη η 38χρονη συζυγοκτόνος από την Κοιλάδα
- Αυστραλία: Είναι η Μαντλίν το κοριτσάκι που βρέθηκε στη βαλίτσα; Νέα τροπή στην υπόθεση
- «Τρέιλερ»: ο Κρίστοφερ Νόλαν συναντά το σκοτεινό σύμπαν των αδερφών Κουέι
- Μπόμπι Κριστίνα: Ο πατέρας της αφού της είπε «το τελευταίο αντίο» πήγε για… φαγητό
- Στροφή στα τηλεπαιχνίδια- Ο Γιώργος Αυτιάς θα παρουσιάζει το Bingo
- Καιρός: Δελτίο επιδείνωσης - Τρεις ημέρες η θερμοκρασία πάνω από 40 βαθμούς - Πότε θα δροσίσει
- Παντρεύτηκε η κουκλάρα του Dancing!