Τίποτα δεν χαρίζεται - Μάρω Δούκα: Κριτική βιβλίου
11:03 25/4/2016
- Πηγή: Culture Now
Από τον Μανόλη Αναγνωστάκη και τον Γεώργιο Βιζυηνό, από τους Γιάννη Ρίτσο, Αλέξανδρο Κοτζιά, Στρατή Τσίρκα, Βασίλη Βασιλικό έως και τον Τάσο Λειβαδίτη. Και από τους Γιάννη Τσαρούχη, Διονύσιο Σολωμό, Κώστα Ταχτσή, Διδώ Σωτηρίου, Παύλο Ζάννα, Μ. Καραγάτση, Γιάννη Κοντό, Αντρέα Φραγκιά Μάνο Χατζιδάκι έως και τον Γιώργο Ιωάννου, η Μάρω Δούκα καταγράφει το συναίσθημα που πυροδότησε στη ζωή της η σχέση της με τους ανθρώπους αυτούς και τις αναγνωστικές προσεγγίσεις της στο έργο τους.
Η Δούκα επιστρέφει με μια συλλογή δοκιμιακού λόγου με κείμενα που εκφωνήθηκαν κάποια στιγμή προς τιμήν αυτών
Γράφει η Μάρω Δούκα:
«Ακόμη και τότε, πριν από τόσα χρόνια, ακόμη και σήμερα, έπειτα από τόσα χρόνια, για μένα έγραφα, για μένα γράφω. Για να μπορώ να ρίχνω μπρος πίσω τις ματιές μου. Να αυξομειώνω την ένταση. Να συνομιλώ με τα επίμονα, τα αόρατα, τα άπιαστα. Να περιθάλπω τα πεταμένα, τα άχρηστα, τα πονεμένα. Να ανυψώνω τα εφήμερα, τα αδιόρθωτα, τα άρρωστα. Να περιποιούμαι τα αδέσποτα, τα άστεγα, τα αδιάλυτα! Όπως και τότε, πριν από τόσα χρόνια, έτσι και σήμερα, απ' την ανάγκη μου να σκεφτώ, να αντισταθώ, να υπάρξω, να συνυπάρξω. Εφόσον ναι, κι αν δεν το ήξερα, αργά και με κόπο, το έμαθα: Τίποτα δεν χαρίζεται».
Αυτό που διαφαίνεται σε όλα τα κείμενα αυτής της συλλογής είναι πόσο σεβασμό νιώθει η Δούκα απέναντι στους δημιουργούς. Κάθε προσδιοριστική λέξη που χρησιμοποιεί γι’ αυτούς είναι με προσοχή συναρμολογημένη και λειτουργεί καίρια στην προσπάθειά της να αναδείξει πόσο σημαντικός είναι ο λογοτεχνικός τους λόγος. Εκείνοι την έμαθαν να παρατηρεί, να ακούει και να βλέπει γύρω της, διαμόρφωσαν τη συγγραφική της συνείδηση, την έκαναν να συναισθανθεί πόση παρηγοριά μπορεί να βρει κανείς στην αφήγηση.
Ωστόσο, με εξαίρεση τον Καραγάτση, η Δούκα θα σταθεί σκεπτική απέναντι στη γενιά του ’30 αλλά και από τις γυναίκες συγγραφείς της εποχής καμιά εκτός από τη Διδώ Σωτηρίου δε θα αναφερθεί. Αφιερώνει όμως αρκετές σελίδες στον Βιζυηνό. Η αγάπη της για αυτόν είναι εμφανής. Μοιάζει να θέλει να αποκαταστήσει τον αδικημένο συγγραφέα και να φωτίσει την αξία του για να μείνει παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές η αποτίμηση του έργου του.
Η σχέση της λογοτεχνίας με τον αναγνώστη, του Ιστορικού μυθιστορήματος με τη μυθοπλαστική προσέγγιση των γεγονότων, της κριτικής υπό το πρίσμα του συναισθήματος και της ανταπόκρισης που μπορεί να έχει γίνονται οι λόγοι εκείνοι που κάνουν το βιβλίο αυτό εξαιρετικά ενδιαφέρον και ταυτόχρονα φέρνουν κοντά στον αναγνώστη τους δημιουργούς στους οποίους αναφέρεται κάθε φορά η συγγραφέας.
Άνθρωποι της τέχνης και του πνεύματος που έχουν φύγει. Η Δούκα τους πλησιάζει έντονα φορτισμένη συναισθηματικά και γι’ αυτό δίνει την εντύπωση στον αναγνώστη πως βρίσκονται ολοζώντανοι δίπλα του. Τους φέρνει ξανά στο προσκήνιο με την ελπίδα, μέσα από τα κείμενα αυτά, ο αναγνώστης των επόμενων γενεών να τους γνωρίσει. Να μη χαθεί το χρώμα της δημιουργίας τους. Να μη πέσει στη λήθη η ύπαρξη και η προσφορά τους. Και παράλληλα τους συστήνει εκ νέου σε όλους όσοι δεν έσκυψαν στο βάθος, δεν άγγιξαν τον πυρήνα του έργου τους, έστω και αν έχουν διαβάσει τα βιβλία τους, έχουν ακούσει τις μουσικές τους νότες, έχουν δει το φως των χρωμάτων στους πίνακές τους. Το μέλλον θα είναι εφιαλτικό μακριά από τον πολιτισμό τους. Το αφήγημα πρέπει να διασωθεί. Να μη χαθεί η παρακαταθήκη των ονείρων τους. Γράφει χαρακτηριστικά: «…θα έχω να αναρωτιέμαι τι μας απέμεινε από τους πολυδάπανους φωτισμούς και τις πολύχρωμες εκτινάξεις των βεγγαλικών για την υποδοχή της νέας χιλιετίας... Ποια η παρακαταθήκη, ποιο το μήνυμα; Και το αφήγημα... Πού είναι το αφήγημα;»
Η Δούκα αγωνιά για το μέλλον τους και για το μέλλον που περιμένει τη λογοτεχνία, την τέχνη γενικότερα, τον πολιτισμό μας μακριά από τους σημαντικούς αυτούς δημιουργούς. Θέτει τους προβληματισμούς της και τα ερωτήματα και καλεί τον αναγνώστη να βρει μόνος τους τις απαντήσεις. Κι όλα αυτά με εξαιρετικά ελληνικά τονίζοντας έτσι την ευθυβολία της ελληνικής γλώσσας σε κάθε νόημα που επιχειρεί κανείς να δώσει. Και με πολλή, πάρα πολλή, αγάπη.
Το βιβλίο της Μάρως Δούκα, Τίποτα δεν χαρίζεται, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
Keywords
το φως, μνήμη, αφοσίωση, προσφορες, φως, βιβλια, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, αξια, Καλή Χρονιά, ξανα, αδεσποτα, μνήμη, ληθη, ριτσος, φως, αγαπη, αγωνια, αφηγηση, αφοσίωση, βιβλιο, γινονται, διδω σωτηριου, διδω, δικη, δωσει, ελπιδα, εξομολογηση, τεχνη, ζωη, ιδια, υπομονη, ιωαννου, εκδοσεις, λογοτεχνια, μακρια, μανο, νοημα, νοτες, πινακες, πρισμα, σελιδες, σωτηριου, το φως, φορα, χρωμα, ελληνικα, κειμενα, μεινει, μοιαζει
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πώς να τηγανίσετε σωστά τις πατάτες σας για να μην είναι καρκινογόνες
- Φαίη Σκορδά: Με εντυπωσιακό στυλ σε γνωστό εμπορικό κέντρο (Φωτογραφίες)
- Θανάσης Ευθυμιάδης-Άννα Δημητρίεβιτς: «Διαλέξαμε να είμαστε χρεωμένοι και υγιείς. Κι ευτυχισμένοι»
- Τέλος εποχής για γνωστό ραδιοφωνικό σταθμό
- Και όμορφη και καταραμένη: Η Σκάρλετ Τζοχάνσον στο ρόλο της Ζέλντα Φιτζέραλντ
- ISIS Η Αποκάλυψη - William McCants
- Εκτός έδρας - Ανδρέας Αντωνιάδης
- Mara Teigen, η Angelina Jolie του instagram
- Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς είναι ο Ριχάρδος Γ' στο δεύτερο κύκλο του «The Hollow Crown»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Τίποτα δεν χαρίζεται - Μάρω Δούκα: Κριτική βιβλίου
- Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση, του Χάινερ Μύλλερ στο Θέατρο Άττις
- ISIS Η Αποκάλυψη - William McCants
- Βγερού γλυκά φανού, του Γιώργου Χατζόπουλου στο Θέατρο Άνεσις
- Γιορτή της Μητέρας, του Γκάρι Μάρσαλ
- Εκτός έδρας - Ανδρέας Αντωνιάδης
- Γιάννης Ευσταθιάδης: Μία συνέντευξη με τον άλλο μου εαυτό
- Ο Διονύσης Σαββόπουλος για μία συναυλία στην πλατεία της Νέας Σμύρνης
- Ρεσιτάλ πιάνου του Θόδωρου Κοτεπάνου με αριθμητική θεματική στο Αβγό
- Δημήτρης Παπατρέχας: Έξοδος
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- ΧΩΡΙΣ ΕΣΕΝΑ:Επεισόδιο 88-Προβολή
- Θανάσης Ευθυμιάδης-Άννα Δημητρίεβιτς: «Διαλέξαμε να είμαστε χρεωμένοι και υγιείς. Κι ευτυχισμένοι»
- Φαίη Σκορδά: Με εντυπωσιακό στυλ σε γνωστό εμπορικό κέντρο (Φωτογραφίες)
- Μένια Μαθιουδάκη: «Ήταν ένα στοίχημα για μένα η παρουσίαση»
- Niko-Polis Blog: Είναι η Ρούλα που αγαπούσες;
- Με μια φωνή, ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙΣ!
- Mara Teigen, η Angelina Jolie του instagram
- Η Λίζα Δουκακάρου μιλά για την πορεία της αλλά και τη σχέση της με το Mega
- Δείτε την Τάμτα με τον Πάρι Κασιδόκωστα στον κινηματογράφο!
- Και όμορφη και καταραμένη: Η Σκάρλετ Τζοχάνσον στο ρόλο της Ζέλντα Φιτζέραλντ