Το παιχνίδι του τέλους- Ομάδα Χρώμα, Κωνσταντίνος Χατζής: Κριτική θεάτρου
«Το τέλος βρίσκεται στην αρχή κι όμως συνεχίζεις»
Ποιά η έννοια του τέλους για τον άνθρωπο; Είναι το τέλος της βιολογικής ζωής με τον ερχομό του θανάτου; Το τέλος μιας οδυνηρής κατάστασης και η σπίθα μιας καινούριας προοπτικής; ΄Η μήπως το τέλος των αξιών, των ιδανικών κι ενός ολόκληρου παγιωμένου πολιτισμού;
Πριν το ξεκίνημα του έργου, οι τέσσερις ήρωες της ιστορίας βρίσκονται ήδη στη σκηνή. Ο Χαμ είναι ένας ηλικιωμένος τυφλός, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι και καταδικασμένος σε αέναη ακινησία.
Με το στόμα του Χαμ ο συγγραφέας κραυγάζει πως τίποτα δεν κινείται, τίποτα δεν αλλάζει, τα πάντα είναι πτωματοποιημένα. Η ζωή μοιάζει με φάρσα, η φύση ξέχασε τον άνθρωπο, πέφτουν τα μαλλιά, τα δόντια, τα ιδεώδη του. Δεν πιστεύει σε καμιά λυτρωτική κι ελπιδοφόρα μέλλουσα ζωή και η έννοια του Θεού είναι ανύπαρκτη μέσα στο υπαρκτό χάος. Παρ’ όλη τη σκοτεινιά το παιχνίδι συνεχίζεται με όσες δυνάμεις απομένουν, ενώ η συχνή επανάληψη όλων των ερωτήσεων αντικρίζει πάντοτε την ίδια σκληρή απάντηση: «δεν υπάρχει πια». Δεν υπάρχουν πια ούτε τα πιο αυτονόητα - ένα κουφέτο, ένας αρουραίος, ένα φάρμακο, μια κουβέρτα, ένα νόημα, τα έχει καταπιεί όλα η δίνη του τίποτα. Οι ήρωες, με λόγο συχνά παραληρηματικό και ξεκομμένο από τη λογική, φλερτάρουν έντονα με τον μηδενισμό χωρίς όμως εν τέλει να υποκύπτουν. Θα ήταν πολύ εύκολο να προχωρήσουν στο απονενοημένο διάβημα, όμως τελικά υπομένουν χωρίς να περνούν, σκόπιμα τουλάχιστον, τη διαχωριστική γραμμή ζωής και θανάτου.
Όσοι περιμένουν ένα κλασσικό ανέβασμα με αυστηρή ακολουθία πλοκής και λόγου, μάλλον θα παραξενευτούν. Ο Κωνσταντίνος Χατζής μέσα από μια ιδιόρρυθμη αλλά συμβατή με το κείμενο σκηνοθεσία και με ελάχιστα, απολύτως λειτουργικά σκηνικά δουλεύει όλες τις ερμηνείες με εξοντωτική λεπτομέρεια. Οι σιωπές, παρατεταμένες και χωρίς να καλύπτονται από μουσική επένδυση, εντείνουν την αίσθηση της απραξίας και του κενού. Μοναδική εξαίρεση οι καθημερινοί και οικείοι ήχοι (το ανεβοκατέβασμα της σκάλας, το καρότσι, το ξυπνητήρι). Με το φως και το σκοτάδι να παίζουν κρυφτό, το μαύρο του υπογείου και της ύπαρξης επαναλαμβάνεται στις σκιές των ηρώων που κινούνται στο φόντο της σκηνής, ενώ το διάσπαρτο σαρκαστικό και πικρό χιούμορ γίνεται ο σύμμαχος που ελαφραίνει τη ζοφερή πεσιμιστική ατμόσφαιρα και τη βαριά θεματολογία.
Η Λυδία Κονιόρδου είναι φυσιογνωμικά αγνώριστη και μας χαρίζει ένα ερμηνευτικό διαμάντι στον ρόλο του πλήρως εξαρτημένου τυφλού και ανάπηρου Χαμ που δεν χάνει ευκαιρία να γίνεται κακότροπος, να υποτιμά και να υποτάσσει τους γύρω του κάτω από τον φόβο της εξάρτησης. Μεταβάλλει τη χροιά της φωνής της, μιμείται και μορφάζει με κάθε φράση, ερώτηση, διαπίστωση σε μια ξέφρενη εκφραστικότητα λόγου και κίνησης.
Η Έλενα Τοπαλίδου είναι ο πιστός υπηρέτης Κλοβ. Το βάρος της ψυχικής εξάντλησης έχει αφήσει το αποτύπωμά του στις πλάτες του: γερασμένος πριν την ώρα του, περιφέρει το συνεχώς σκυφτό σώμα και πνεύμα του. Στο πρόσωπό του ο Μπέκετ αφήνει μια χαραμάδα ελπίδας κι αισιοδοξίας - το παιχνίδι του τέλους γι’ αυτόν γίνεται η μεγάλη ανατροπή που τον απαλλάσσει από τις αόρατες αλυσίδες του σπιτιού-φυλακής.
Η Τζίνα Θλιβέρη και η Γεωργία Τσαγκαράκη είναι οι γονείς του Χαμ. Ανάπηροι και οι ίδιοι και παραριγμένοι, φυτοζωούν με μοναδικό στήριγμα αναμνήσεις και παλιές ιστορίες. Η παρουσία τους με τη μορφή γελωτοποιών υπογραμμίζει την ταυτόχρονη κωμικότητα και τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, ωστόσο, αφήνουν μια ανατριχιαστική αίσθηση κάθε φορά που βγαίνουν κι εξαφανίζονται απότομα μέσα στους σκουπιδοτενεκέδες. Κοντά στη δύση της ζωής τους μοιράζονται ακόμα τρυφερότητα και αποτελούν τη ζωντανή αντίθεση με το δίδυμο Χαμ-Κλοβ και την αρρωστημένη εξαρτημένη σχέση αγάπης-ανάγκης-μίσους. Απολαυστική η Τζίνα Θλιβέρη στη διήγηση του ανέκδοτου με τον Εγγλέζο.
Ποιό είναι άραγε το τέλος αυτού του περίεργου παιχνιδιού; Τι απογίνονται οι ήρωες; Ο χρόνος κλείνει πάντα τους λογαριασμούς του και η μοίρα μιλά στον καθένα διαφορετικά: κάποιος ίσως εκεί έξω θα βρει ένα πράσινο λιβάδι, κάποιος θα συνεχίσει μια μάχη προ πολλού χαμένη, κάποιος θα σωπάσει για πάντα.
Το παιχνίδι του τέλους (ENDGAME), του Σάμιουελ Μπέκετ, παρουσιάζεται έως 21 Φεβρουαρίου στο Θέατρο Τέχνης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η photo που σαρώνει! Δείτε τι έκανε η πεθερά στην πρώην νύφη της!
- Ποιο ερωτευμένο ζευγάρι εντόπισε ο φακός να περπατάει χέρι-χέρι στη Γλυφάδα;
- Κώστας Μαρτάκης: "Έλεγαν ότι είμαι ατάλαντος, άφωνος και αλλήθωρος"
- Πρωταγωνιστής του «Μπρούσκο» βρέθηκε στο σημείο που πυροβόλησαν τον Πάνο Καλλίτση!
- Δελτία ειδήσεων: Alpha και ΑΝΤ1 στην κορυφή...
- Η καλή πράξη του David Beckham που έλιωσε το Internet
- «Τρόμος» στο σπίτι των Bradgelina: Άνδρας κρυβόταν στους θάμνους
- Ποιος θα αναλάβει να ξεβρομίσει αυτόν τον τόπο;
- Οι Russkaja live στο Gagarin 205
- "Γλυκιά" συνάντηση με τον Στέλιο Παρλιάρο στο Μέγαρο Μουσικής
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Οι Russkaja live στο Gagarin 205
- Οι Χειμερινοί Κολυμβητές στο Ίλιον cinema + stage
- Το παιχνίδι του τέλους- Ομάδα Χρώμα, Κωνσταντίνος Χατζής: Κριτική θεάτρου
- Monolake live @ Ρομάντσο
- Πόση Γη χρειάζεται ο Άνθρωπος του Λέοντα Τολστόι στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Το Κουιντέτο ξύλινων πνευστών της Κ.Ο.Α. στο Gazarte
- Οι Πλέγμα live ξανά στο Μπαράκι της Διδότου
- Κώδικες και Κλειδιά: έκθεση της Έλενας Μαρίνου στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
- Η Μέθοδος του Θεόδωρου Τερζόπουλου: Συμμετοχές για το το 5ο Διεθνές Εργαστήριο του Θεάτρου Άττις
- Οι δράσεις του Φεβρουαρίου στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Δήμου Αθηναίων
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Το παιχνίδι του τέλους- Ομάδα Χρώμα, Κωνσταντίνος Χατζής: Κριτική θεάτρου
- Το Κουιντέτο ξύλινων πνευστών της Κ.Ο.Α. στο Gazarte
- Monolake live @ Ρομάντσο
- Έκθεση φωτογραφίας για την ταινία Νοτιάς στη Στοά Χόλιγουντ
- Πόση Γη χρειάζεται ο Άνθρωπος του Λέοντα Τολστόι στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Κώδικες και Κλειδιά: έκθεση της Έλενας Μαρίνου στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
- Οι δράσεις του Φεβρουαρίου στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Δήμου Αθηναίων
- Οι Χειμερινοί Κολυμβητές στο Ίλιον cinema + stage
- Η Μέθοδος του Θεόδωρου Τερζόπουλου: Συμμετοχές για το το 5ο Διεθνές Εργαστήριο του Θεάτρου Άττις
- Οι Πλέγμα live ξανά στο Μπαράκι της Διδότου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Oι ταινίες που έκοψαν τα περισσότερα εισιτήρια στην Ελλάδα το 2015
- Η καλή πράξη του David Beckham που έλιωσε το Internet
- Πρωταγωνιστής του «Μπρούσκο» βρέθηκε στο σημείο που πυροβόλησαν τον Πάνο Καλλίτση!
- Ποιος θα αναλάβει να ξεβρομίσει αυτόν τον τόπο;
- Η photo που σαρώνει! Δείτε τι έκανε η πεθερά στην πρώην νύφη της!
- To Vanity Fair υποκλίνεται στις γυναίκες του Χόλιγουντ
- Berlinale 2016: Γνωρίστε την κριτική επιτροπή της Μέριλ Στριπ
- «Τρόμος» στο σπίτι των Bradgelina: Άνδρας κρυβόταν στους θάμνους