Υπαιθριστές ζωγράφοι της γενιάς του ’40: Έκθεση ζωγραφικής στα αρχεία του μοντέρνου
Τα αρχεία του μοντέρνου παρουσιάζουν από την Κυριακή 12 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014 την έκθεση ζωγραφικής «Υπαιθριστές ζωγράφοι της γενιάς του ’40».
Η υπαιθριστική γενιά του 40, δηλαδή οι καλλιτέχνες που γεννήθηκαν τη δεκαετία του είκοσι και αρχίζουν να παρουσιάζουν το έργο τους τις δεκαετίες του σαράντα-πενήντα βρέθηκε αντιμέτωπη με ιστορικά γεγονότα που έγιναν τροχοπέδη στη δημοσιοποίηση του έργου της. Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, η κατοχή και στη συνέχεια ο εμφύλιος υπήρξαν τέτοια γεγονότα ιστορικής φύσεως. Στη συνέχεια η έλευση του μοντερνισμού
Το βάρος της παράδοσης φαινόταν αρκετά έντονο πάνω της. Σε τέτοιο βαθμό που η γενιά αυτή να φαίνεται σαν τον ασήμαντο επίγονο που έχει απλά αργοπορήσει. Μάλιστα πολλές φορές παρουσιάζεται σαν να μη θέλει να προβεί σε μια συνολική «υποκατάσταση» που θα δήλωνε το ξεκαθάρισμα των λογαριασμών της με την παράδοση. Όλοι οι παραπάνω λόγοι μας οδηγούν να αναφερθούμε σε μια χαμένη γενιά που δειλά-δειλά παρουσιάζεται στις μέρες μας σε θεματικές παρουσιάσεις, κείμενα ή δημοπρασίες.
Συνήθως, λειτουργούσε σαν μια μεγάλη παρέα που ταξίδευαν και ζωγράφιζαν μαζί ή κατά ομάδες. Από αυτήν τη μεγάλη παρέα πέρασαν: ο Αρτίν Αρτινιάν (1917-1989) τα έργα του οποίου διακρίνονται για τις έντονες χρωματικές τους αντιθέσεις. Ο Δημήτρης Δαρζέντας (1915-1998) μαθητής του Παρθένη (1943-1947). Με τις ελαιογραφίες και τις gouache του συνεχίζει την περιορισμένη τοπιογραφία που έκανε ο δάσκαλος του Παρθένης στην πρώιμη φάση της δημιουργίας . Ο Δημήτρης Κόκκορης (1914) ο αγαπημένος μαθητής του Παρθένη αποτέλεσε το μεγαλύτερο σε ηλικία μέλος αυτής της παρέας. Κάνει μια υπαιθριστική τοπιογραφία με έναν διαφορετικό τρόπο. Οι συμβολικές συνθέσεις του δασκάλου του, με τη σχηματοποίηση των μορφών, τα κολπωτά περιγράμματα με τις λεπτές πινελιές χρώματος που μόλις σκεπάζουν το πανί γίνονται στον Κόκκορη λυρικά τοπία Ο συμβολισμός του δασκάλου εισέρχεται –στο έργο του- στον πραγματικό κόσμο. Ο Αρμένο Ματιόλι (1920) μαθητής του Φερούτσιο Ροντίνι, ο Κώστας Κουνάδης(1925) και ο Θεόδωρος Μάρκελλος(1925) μαθητές του Α. Γεωργιάδη δημιουργούν μια μετα-ιμπρεσιονιστική τοπιογραφία που παρατηρεί προσεκτικά το τοπίο. Παρατηρεί –όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Κουνάδης– την Άνοιξη με τη διαφάνεια της ατμόσφαιρας, το καλοκαίρι με την αντηλιά να θολώνει τις μορφές και τον ήλιο να πυρπολεί τα πάντα, το φθινόπωρο με τις ομίχλες και τις συννεφιές κι ένα μελιχρό φως να διαχέεται και να ομογενοποιεί τις μορφές μέσα στο γκρίζο του. Οι ιμπρεσιονιστές αυτοί είναι διατεθειμένοι να πάνε και να ξαναπάνε στο τοπίο για να «πιάσουν» τα στοιχεία (χρώματα, φως, ακόμη και τα σύννεφα) που τους «ξέφυγαν» χτες. Οι περισσότεροι από αυτούς με νευρικές πινελιές προσπερνούν τις εξαντλητικές λεπτομέρειες για να αποδώσουν το ουσιαστικό. Πολλές φορές ο ίδιος ο χρόνος είναι αντίπαλος τους. Το καλοκαίρι ένα έργο πρέπει να τελειώσει ανάμεσα στις δέκα και στις δώδεκα γιατί μετά ο ήλιος τα καίει όλα. Το (λαμπρό) χρώμα γίνεται το βασικότερο εργαλείο και το ουσιαστικότερο εκφραστικό τους μέσο. Ο κόσμος τους είναι ενεργητικός, δυναμικός, αποτελεί ένα συνεχές γίγνεσθαι. Σ’ αυτούς, η εξπρεσιονιστική δυναμική του χρώματος διατηρείται χωρίς να διασπά τα όρια της αρμονικότητας. Πλατιές, παστώδεις πινελιές αποτελούν τον τρόπο τους. Οι σκιές αποκτούν μια αντανακλαστική χρωματικότητα μεγάλης έντασης. Παράλληλα εγκαταλείπεται η διακοσμητική χρήση του τοπίου. Όπως όλοι οι υπαιθριστές του 19ου αιώνα, η γενιά του σαράντα δεν ενδιαφέρεται για τη δομική απεικόνιση των μορφών αλλά για τη χρωματική τους αντανάκλαση. Η γενιά αυτή παίρνει τις υποσημειώσεις του πατρικού έργου είτε αυτό λέγεται Παρθένης είτε Μαλέας και τις αναπτύσσει. Σαν να απέτυχε ο πρόδρομος να προχωρήσει αρκετά. Πολλοί βέβαια τους κατηγόρησαν ότι αυτό δεν αρκεί. Πολλές φορές η διακριτική παρανάγνωση υποδηλώνει την αδυναμία της υπέρβασης και της συνολικής υποκατάστασης. Ίσως. Σε κάθε περίπτωση ήλθε η ώρα να τους διαβάσουμε ξανά.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- "Έφυγε" η ηθοποιός Νέλλη Αγγελίδου
- Λουκέτο σε εστιατόριο πασίγνωστης Ελληνίδας τηλεμαγείρισσας!
- Την στήριξε, αλλά την πάτησε..Η ευκαιρία της Σπυροπούλου, που αν την χάσει, χάθηκε!
- Σαν θέλει η νύφη και ο γαμπρός...
- Δέσποινα Καμπούρη: Το γεμάτο υπονοούμενα μήνυμα της στο Instagram!
- Νίκος Μουτσινάς για Ηλιάκη: «Αδιαφορώ αν η εκπομπή είναι ίδια με το "Δέστε τους"» (Video)
- Κερδίστε προσκλήσεις για το «Φίλοι ή Κάτι Παραπάνω;»
- Το τερατώδες μωρό - Έντουαρντ Γκόρεϋ
- Πώς θα καταλάβεις ότι δεν σε θέλει για σχέση
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- "Έφυγε" η ηθοποιός Νέλλη Αγγελίδου
- Το τερατώδες μωρό - Έντουαρντ Γκόρεϋ
- Μη μου πεις το τέλος - Μαρία Λιάσκα-Μαυράκη
- Συναυλία με έργα για βιολί και βιολοντσέλο στο Athenaeum
- Dracula Untold, του Γκάρι Σορ
- Οι Jaguar Bombs για δυο live στον Σταυρό του Νότου
- Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα, στο δημοτικό θέατρο Καλαμαριάς Μελίνα Μερκούρη
- Ισχαιμικό επεισόδιο. Ρωτώντας βαδίζουμε, υποδιοικητά - Γιακουμάκης Μανόλης
- Τζέλα, Λέλα, Κόρνας και ο Κλεομένης του Volker Ludwing στο Θέατρο Πορεία
- Αλέξη, φάε κάτι! - Άλισον Φαλκονάκη
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Υπαιθριστές ζωγράφοι της γενιάς του ’40: Έκθεση ζωγραφικής στα αρχεία του μοντέρνου
- Βασιλεία Δημηνίδου: Θα μπορούσε η καθημερινότητα μας να γίνει πιο όμορφη αν γινόμασταν κι εμείς πιο αληθινοί
- Γνωριμία με τη Σύγχρονη Ελληνική Μουσική Δημιουργία από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων
- Αλέξη, φάε κάτι! - Άλισον Φαλκονάκη
- Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα, στο δημοτικό θέατρο Καλαμαριάς Μελίνα Μερκούρη
- Συναυλία με έργα για βιολί και βιολοντσέλο στο Athenaeum
- Το τερατώδες μωρό - Έντουαρντ Γκόρεϋ
- Οι Jaguar Bombs για δυο live στον Σταυρό του Νότου
- Ισχαιμικό επεισόδιο. Ρωτώντας βαδίζουμε, υποδιοικητά - Γιακουμάκης Μανόλης
- Τζέλα, Λέλα, Κόρνας και ο Κλεομένης του Volker Ludwing στο Θέατρο Πορεία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο Μπιλ Μάρεϊ τραγουδά Μπομπ Ντίλαν σε μια σκηνή του «St. Vincent»
- Λουκέτο σε εστιατόριο πασίγνωστης Ελληνίδας τηλεμαγείρισσας!
- Οι καραμανλικοί στο αντάρτικο λόγω δημοσκοπήσεων. Εκνευρισμός Σαμαρά.
- Δείτε τα χθεσινά νούμερα τηλεθέασης του "Πρωινού" του ΑΝΤ1
- Έκλεισε ο τραγουδιστής που θα φέρει γούρι στην πρεμιέρα Σεφερλή!
- Πώς θα καταλάβεις ότι δεν σε θέλει για σχέση
- Το «κύκλωμα» που μας βάζει για ύπνο
- Το tweet της Κορομηλά για την Κουτσελίνη: «Άρχισαν τα όργανα»
- Νίκος Μουτσινάς για Ηλιάκη: «Αδιαφορώ αν η εκπομπή είναι ίδια με το "Δέστε τους"» (Video)
- Σαν θέλει η νύφη και ο γαμπρός...