Back To The Futuro: Το πρώτο σπίτι σε σχήμα UFO -Ένας κατοικήσιμος ιπτάμενος δίσκος -Θα το ζήλευε ο Κιούμπρικ
Το «σπίτι του μέλλοντος» του Φινλανδού Matti Suuronen είχε σχήμα ιπτάμενου δίσκου. Και μπορεί να αποδείχτηκε ένα μη πρακτικό οίκημα, αλλά η φουτουριστική αισθητική του εξακολουθεί να γοητεύει.
Όπως τα τζετ-πακ, τα ιπτάμενα αυτοκίνητα και τα ρομπότ, το σπίτι Futuro του 1968 υποτίθεται ότι θα έφερνε την επανάσταση στον τρόπο που ζούσαμε. Σε αντίθεση με αυτά τα άλλα βασικά στοιχεία ενός φανταστικού μέλλοντος, ωστόσο, αυτό το «αρχιτεκτονικό παράδοξο» υπήρξε στην πραγματικότητα (και εξακολουθεί να υπάρχει ακόμη σε κάποια μέρη της υφηλίου).
Μια πολύχρωμη κάψουλα σε ελλειπτικό
Με τα παρατσούκλια «Ιπτάμενος Δίσκος» και «Σπίτι UFO», συμβόλιζε τη φιλόδοξη εποχή του διαστημικού αγώνα. Οι λάτρεις του Futuro εκτιμούν ότι από τα 100 περίπου που κατασκευάστηκαν, έχουν απομείνει λίγο πάνω από τα μισά.
«Το έβλεπα σαν να ήταν διαστημόπλοιο»Ένα από αυτά ανήκει στον Craig Barnes, έναν καλλιτέχνη με έδρα το Λονδίνο, ο οποίος είδε ένα από τα Futuro σε «μια ατημέλητη και άθλια» κατάσταση κατά τη διάρκεια των διακοπών του στο Port Alfred της Νότιας Αφρικής. Αποφάσισε έτσι να το διασώσει. «Έβλεπα αυτό το Futuro από τότε που ήμουν τριών ετών. Το έβλεπα σαν ένα διαστημόπλοιο. Πέρασα από εκεί το 2013 και εργάτες γκρέμιζαν ένα γκαράζ δίπλα του».
Ο Barnes έμαθε για τα σχέδια μετεγκατάστασης του Futuro στους χώρους ενός ξενώνα. Βρήκε τον ιδιοκτήτη του και το αγόρασε. «Σκέφτηκα ότι ήταν αγενές να του φέρονται με τέτοιο τρόπο και μέσα σε πέντε τρελές ημέρες το αγόρασα, το αποσυναρμολόγησα και κανόνισα να μεταφερθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Το Futuro έμοιαζε σαν να ήρθε από το Διάστημα, αλλά στην πραγματικότητα ήταν από τη Φινλανδία. Σχεδιάστηκε από τον Matti Suuronen, αρχιτέκτονα και ενθουσιώδη παίκτη του βόλεϊ που συμμετείχε στο εθνικό πρωτάθλημα της Φινλανδίας.
«Του είχε ανατεθεί από έναν φίλο του να σχεδιάσει μια καμπίνα σε μια πίστα σκι» λέει η κόρη του, Sari. «Η οικογένεια χρειαζόταν ένα μέρος στον απότομο λόφο όπου θα μπορούσαν να μείνουν το Σαββατοκύριακο, να ζεσταθούν και να γευματίσουν».
Η καμπίνα φιλοξενούσε οκτώ άτομα και κρατιόταν ψηλά πάνω από το έδαφος πάνω σε ατσάλινα πόδια. Το ελλειπτικό σχήμα σήμαινε ότι το χιόνι δεν μπορούσε να βρει χώρο για να φωλιάσει, άρα δεν θα έπιανε ποτέ χιόνι πάνω στο σπίτι.
Είχε σταθερά καθίσματα, κουζίνα, μπάνιο, υπνοδωμάτια και ένα κεντρικό τραπέζι. Το μαγείρεμα γινόταν χρησιμοποιώντας ένα φορητό φουρνάκι. Και, επειδή είχε διάμετρο μόλις οκτώ μέτρα, η κάψουλα μπορούσε να μεταφερθεί με φορτηγό ή με ελικόπτερο.
Ο Suuronen ήταν πρωτοπόρος στη χρήση ενισχυμένου πλαστικού και τεχνητών υλικών όπως η πολυεστερική ρητίνη, ο υαλοβάμβακας και το ακρυλικό.
Ένα άλλο δημιούργημά του ήταν ένα πρατήριο καυσίμων στο Lempäälä, στη νοτιοδυτική Φινλανδία, κατασκευασμένο κυρίως από πλαστικό. Ήταν τόσο διάσημο, ώστε οι αυτοκινητιστές έκαναν συχνά μεγάλες παρακάμψεις προκειμένου να το επισκεφθούν.
Γεννημένος το 1933, ο Suuronen ισχυρίστηκε ότι το Futuro ήταν καθαρά μια εφαρμογή των μαθηματικών, αλλά πολλοί πιστεύουν ότι επηρεάστηκε - ίσως υποσυνείδητα - από την επιστημονική φαντασία της δεκαετίας του '60.
Οι ιπτάμενοι δίσκοι είχαν εμφανιστεί στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και μέχρι τη δεκαετία του '50, εμφανίζονταν συχνά σε ταινίες, μεταξύ των οποίων τα «The Day the Earth Stood Still», «Forbidden Planet» και «Earth vs the Flying Saucers».
Το πρώτο δείγμα «αρχιτεκτονικής της διαστημικής εποχής» θεωρείται ότι είναι το «Σπίτι του Μέλλοντος», που εγκαταστάθηκε στην Ντίσνεϊλαντ της Καλιφόρνιας το 1957.
Ζητήθηκε από τους σχεδιαστές να φανταστούν πώς θα μπορούσε να είναι η ανθρώπινη κατοικία σε 30 χρόνια από τώρα. Η κατασκευή από υαλοβάμβακα ήταν τοποθετημένη σε ένα βάθρο και είχε τέσσερις συμμετρικές πτέρυγες. Περισσότεροι από 20.000.000 άνθρωποι το επισκέφθηκαν κατά τη διάρκεια των 10 ετών που παρέμεινε όρθιο.
Σπίτια της «ατομικής εποχής»Αλλά ο αρχιτέκτονας που συνδέεται κυρίως με τα σπίτια της «ατομικής εποχής» είναι ο John Lautner. Το πιο διάσημο έργο του, το Chemosphere, χτίστηκε το 1960, με θέα την κοιλάδα του Σαν Φερνάντο στο Λος Άντζελες.
Πρόκειται για ένα οκτάγωνο, το οποίο είναι σκαρφαλωμένο σε έναν τσιμεντένιο στύλο εννέα μέτρων και στο οποίο φτάνει κανείς με τελεφερίκ. Ο σημερινός ιδιοκτήτης του είναι ο Benedikt Taschen, ιδρυτής του ομώνυμου γερμανικού εκδοτικού οίκου.
Αντιθέτως, ο Suuronen είχε ένα πιο οικείο, χρηστικό όραμα για το Futuro του. Βάσισε την εταιρεία του στο Espoo, μια πόλη κοντά στο Ελσίνκι, που είναι πιο γνωστή για την έδρα του Φινλανδικού Μουσείου Ωρολογοποιίας - και για το μέρος προέλευσης του death metal συγκροτήματος Children of Bodom.
Ο Suuronen σχεδίασε το σπίτι της οικογένειάς του και έζησε εκεί με τη σύζυγό του, Sirkku, επαγγελματία πιανίστα, και τα τρία τους παιδιά. Το «μάτι» του και η εξυπνάδα του ήταν τέτοια που μπορούσε να διαβάσει τα τεχνικά σχέδια... ακόμη και ανάποδα - γεγονός που τον καθιστούσε κάτι σαν τον... Μότσαρτ του σύγχρονου ντιζάιν.
Ακόμα και στην πιο πολυάσχολη εποχή τους, ο Suuronen δεν απασχολούσε περισσότερους από δώδεκα ανθρώπους και ο καθένας ξεκινούσε τη δουλειά του στις 10 το πρωί.
Το 1968, το Futuro παρουσιάστηκε στην έκθεση Finfocus στο Λονδίνο, τοποθετημένο στο πάνω κατάστρωμα ενός φέρι που ήταν αγκυροβολημένο στον Τάμεση.
Καταγράφηκαν περισσότερες από 400 αιτήσεις και το ενδιαφέρον των ΜΜΕ ήταν μεγάλο. Στις 20 Ιουλίου 1969, την ημέρα που το Apollo 11 προσεδαφίστηκε στο φεγγάρι, οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο με τον τίτλο: «Το Futuro, το σπίτι σε σχήμα ιπτάμενου δίσκου φτάνει στη Γη».
Η άδεια κατασκευής του Futuro δόθηκε σε περίπου 30 εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Σχεδόν 2.000 άτομα απασχολούνταν κάποτε στα 11 εργοστάσιά της. Αλλά δυστυχώς, η εταιρεία πτώχευσε το 1979.
Το πρώτο Futuro που εγκαταστάθηκε ως κατοικία ήταν στη λίμνη Puula, κοντά στο Espoo. Το Futurο 001 αγοράστηκε ως θερινή κατοικία από τον Φινλανδό κωμικό ηθοποιό Matti Kuusla.
Οι ντόπιοι δεν το είδαν εξαρχήξς με καλό μάτι: είπαν ότι ήταν αταίριαστο σε ένα αμιγώς αγροτικό περιβάλλον. Αυτό το μοτίβο επαναλήφθηκε και αλλού, ιδίως στις ΗΠΑ, όπου η άδεια ανέγερσής τους συχνά απορρίπτόταν από τις Αρχές.
Επίσης, οι τράπεζες ήταν απρόθυμες να παράσχουν χρηματοδότηση σε πιθανούς δανειολήπτες και στη συνέχεια η πετρελαϊκή κρίση του 1973, η οποία είδε τις τιμές να τετραπλασιάζονται, ουσιαστικά τερμάτισε το πείραμα Futuro.
Το πλαστικό είχε θεωρηθεί ως ένα φθηνό οικοδομικό υλικό, αλλά για την παραγωγή του απαιτείται πετρέλαιο και το κόστος του σπιτιού αυξήθηκε απαγορευτικά. Μέσα σε λίγα χρόνια, το Futuro είχε γίνει από κάτι επαναστατικό σε ένα κατασκευαστικό απολειφάδι.
Ενώ πολλά από τα περίπου 100 Futuro που κατασκευάστηκαν καταστράφηκαν ή βανδαλίστηκαν, άλλα βρήκαν νέες ζωές - ως εστιατόρια, παιδικά δωμάτια - μέχρι και... κυνοκομείο για σκύλους.
Ένα μάλιστα κατέληξε ως δωμάτιο VIP στο 2001 Odyssey, ένα στριπτιτζάδικο στην Tampa Bay της Φλόριντα. Αρκετά εκτίθενται σε μουσεία και ένα κτίριο στη Φρανκφούρτη έχει βιδωμένο στο πλάι του ένα... μισό Futuro (που κόπηκε στα δύο).
Ο Suuronen πέρασε τα τελευταία του χρόνια πάμπτωχος. «Ήταν πολύ ευγενικός για να είναι επιχειρηματίας», λέει η Sari.
«Δεν ήξερε πώς να εκμεταλλευτεί τη φήμη του Futuro, να βγάλει χρήματα από αυτό. Είχε πολλά προβλήματα υγείας και δεν είχε την ενέργεια να επιδιώξει περισσότερα συμβόλαια σχεδιασμού».
Η οικονομική ύφεση στη δεκαετία του 1990 στη Φινλανδία επηρέασε επίσης την οπικογένεια του κατασκευαστή. Η τράπεζα πήρε το σπίτι τους και το πούλησε σε πλειστηριασμό για πολύ λίγα χρήματα. Έτσι έχασαν τα πάντα.
Ο Suuronen πέθανε το 2013, σε ηλικία 79 ετών. Είχε καρκίνο, καθώς και καρδιακά και αναπνευστικά προβλήματα. «Ήταν πάντα υπερβολικά πολύ αισιόδοξος για την υγεία του», λέει η Sari. «Έπαιζε βόλεϊ μέχρι την τελευταία του στιγμή. Δεν έχασε ποτέ το ζωντανό, δημιουργικό του μυαλό και τη λαχτάρα του να δημιουργήσει κάτι περισσότερο για τον κόσμο».
Εν τω μεταξύ, μετά από χρόνια σκληρής δουλειάς και με πολλά έξοδα εκ μέρους του, ο Barnes ανακαίνισε το Futuro που αγόρασε στη Νότια Αφρική.
Το σφαιρικό σπίτι εκτέθηκε στο Λονδίνο στην οροφή της γκαλερί Matt's Gallery και εγκαταστάθηκε στο Central Saint Martins, στη συνέχεια μεταφέρθηκε στη Χάβρη, στη βόρεια Γαλλία, για το φετινό καλοκαιρινό φεστιβάλ της πόλης.
Η πατέντα για το Futuro παρέμεινε στην οικογένεια Suuronen.
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Έρχεται μεγάλη πανελλαδική απεργία για τα Τέμπη - Πότε «κατεβαίνουν» ρολά
- Η Μουρτζούκου παραδέχθηκε ότι γνώριζε την Πισπιρίγκου - «Κοπάναγαν τα παιδιά και έφυγα»
- Εφυγε από τη ζωή ο Θόδωρος Χαριτόπουλος, δεξί χέρι του Κωνσταντίνου Καραμανλή
- Γνωστός επιχειρηματίας παρέσυρε την Αλεξάνδρα Νίκα και το μωρό της – Δεν καταθέτει μήνυση η σύζυγος του Κωνσταντίνου Αργυρού
- Μάριος Αθανασίου: «Με τον γιο μου έγινε αυτό που δεν έπρεπε να γίνει»
- Σεισμοί Σαντορίνη: Στα χαρακώματα ο Άκης Τσελέντης με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης
- ΓΣΕΕ: Κάλεσμα για απεργιακή κινητοποίηση για τα Τέμπη
- Ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών στα λεωφορεία και τα τρένα του προαστιακού της Δυτικής Αθήνας με 130 αστυνομικούς
- Θεαματική αναδίπλωση ΓΣΕΕ: Υπό πίεση απεργία «την ημέρα και ώρα που θα υποδείξει ο σύλλογος συγγενών θυμάτων των Τεμπών»
- Ο καθηγητής Παπανικολάου για τη Σαντορίνη: «Υπάρχει πιθανότητα για 6 Ρίχτερ, αλλά όχι για τσουνάμι»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEfimerida
- «Πυρ και μανία» ο Πούτιν με την αποτυχία του πυρηνικού πυραύλου Satan 2 -Καρατόμησε τον επικεφαλής της Roscosmos
- ΕΚΠΑ: 109 σεισμοί στη Σαντορίνη μόνο τη Δευτέρα -Οι 13 πάνω από 4 Ρίχτερ [δείτε χάρτη]
- Μπάμπης Αναγνωστόπουλος: Του στέλνουν γράμματα στη φυλακή γυναίκες θαυμάστριες! -Καινούργιου: «Αυτό είναι άρρωστο»
- Πισπιρίγκου: «Καλή μάνα μπορεί να μην ήμουν, αλλά όχι δολοφόνος»
- Ρωσία: Σε δεκάδες χρόνια φυλακή καταδικάστηκαν δύο άνδρες για προδοσία
- «Η Αλεξάνδρα Νίκα είχε το μωρό στην αγκαλιά της, δεν έχει χτυπήσει», είπε ο πατέρας του Κωνσταντίνου Αργυρού
- Δήμος Αθηναίων: Παράταση της ρύθμισης οφειλών έως και 60 δόσεις, έως τις 14 Μαρτίου 2025
- Στιγμές τρόμου έζησε 20χρονη σταρ του OnlyFans: Άντρας εισέβαλε στο σπίτι της -Τι συνέβη
- Μπάμπης Αναγνωστόπουλος: Του στέλνουν γράμματα στη φυλακή γυναίκες θαυμάστριες! - Καινούργιου: «Αυτό είναι άρρωστο»
- ΕΚΠΑ: 109 σεισμοί στη Σαντορίνη μόνο τη Δευτέρα -Οι 13 πάνω από 4 Ρίχτερ, δείτε χάρτη
![Back, Futuro, UFO -, Κιούμπρικ,Back, Futuro, UFO -, kioubrik](https://images32.inewsgr.com/5535/55351225/Back-To-The-Futuro-to-proto-spiti-se-schima-UFO---enas-katoikisimos-iptamenos-diskos---tha-to-zileve-o-kioubrik-160.jpg)
- Τελευταία Νέα iEfimerida
- Back To The Futuro: Το πρώτο σπίτι σε σχήμα UFO -Ένας κατοικήσιμος ιπτάμενος δίσκος -Θα το ζήλευε ο Κιούμπρικ
- Ο Τραμπ επιστρέφει στα πλαστικά καλαμάκια: «Τέλος τα χάρτινα, δεν κρατανε, σπάνε»
- Παναθηναϊκός: Με Αλαφούζο η προπόνηση -«Θέλουμε το πρωτάθλημα, να αναλάβετε τις ευθύνες σας», είπε στους παίκτες
- Ταυτοποιήθηκε 45χρονος για διαδικτυακή απάτη -Απέσπασε μαζί με άλλους κρυπτονομίσματα αξίας 53.825 ευρώ
- Ρωσία: Σε δεκάδες χρόνια φυλακή καταδικάστηκαν δύο άνδρες για προδοσία
- Πισπιρίγκου: «Καλή μάνα μπορεί να μην ήμουν, αλλά όχι δολοφόνος»
- «Η Αλεξάνδρα Νίκα είχε το μωρό στην αγκαλιά της, δεν έχει χτυπήσει», είπε ο πατέρας του Κωνσταντίνου Αργυρού
- «Πυρ και μανία» ο Πούτιν με την αποτυχία του πυρηνικού πυραύλου Satan 2 -Καρατόμησε τον επικεφαλής της Roscosmos
- Η Δώρα Αναγνωστοπούλου περιγράφει πώς είναι στο σπίτι, ως σύζυγος και μητέρα
- Ο Γ. Γεραπετρίτης ενημέρωσε το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής για τις τελευταίες εξελίξεις στη Μ. Ανατολή
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μαρινάκης: Η Ελλάδα έχει βελτιώσει τη θέση της σε αμυντικό επίπεδο
- Πακέτα της USAID βρέθηκαν σε κρυφό οπλοστάσιο της Χεζμπολάχ στον Λίβανο: Ισραηλινός στρατιώτης
- Θεσσαλονίκη: Πέθανε ο αρχιτέκτονας Δώρης Σεμψής
- Βουλή: υπερψηφίστηκε ο νέος φορολογικός κώδικας για τις συναλλαγές
- Δελτίο στη νοηματική 11/02/2025
- Γερουλάνος: Η ΝΔ φορολογεί το εισόδημα που φαντάζεται ότι υπάρχει και όχι τον πλούτο που ξέρει ότι υπάρχει
- Δίκη Πισπιρίγκου: «Καλή μάνα μπορεί να μην ήμουν, αλλά όχι δολοφόνος»
- Τζάστιν Μπίμπερ: Σε κακή κατάσταση και όλο πιο καταβεβλημένος μετά τη σύλληψη του μέντορά του Diddy
- Μοσχάτο: Ο παραολυμπιονίκης Βασίλης Τσαγκάρης που σκότωσε τον ξενοδόχο μιλάει μέσα από τις φυλακές – Τα ισόβια, τα προβλήματα υγείας και η απεργία πείνας
- Ρούλα Πισπιρίγκου: «Καλή μάνα μπορεί να μην ήμουν, αλλά όχι δολοφόνος»