Θεσσαλονίκη: Εκλεισε το θρυλικό eden στην Καλαποθάκη -Στέκι καλλιτεχνών, χώρος ζυμώσεων διανοούμενων
Οι ξύλινες καρέκλες με τη γκρι επένδυση έμειναν για πρώτη φορά, μετά από δύο και πλέον δεκαετίες, σε έναν άδειο χώρο, χωρίς θαμώνες, σε ένα από τα κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης.
Παραμένουν τα τραπέζια, με τα οποία κάνουν σετ, αλλά κι αυτά χωρίς ποτά και τα προσωπικά αντικείμενα των πελατών. Αν μπορούσαν να μιλήσουν, θα έλεγαν ιστορίες για πολλούς περαστικούς και κυρίως θαμώνες,
Το eden, ένα στέκι κουλτούρας και διανόησης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στη συμβολή των οδών Καλαποθάκη και Κομνηνών έκλεισε, κλείνοντας έναν κύκλο 23 ετών, στον οποίο χώρεσαν ετερόκλητοι άνθρωποι, που κάθε βράδυ γίνονταν μία παρέα, αμέτρητα περιστατικά και πολλές αξέχαστες στιγμές.
«Όσο περνάει ο καιρός τα συναισθήματα είναι πιο έντονα και κάθε μέρα και πιο δύσκολη. Πιστεύω όμως ότι σταδιακά θα φεύγουν αυτά τα ψυχολογικά βάρη από πάνω μας και θα μείνουν οι ωραίες αναμνήσεις. Είναι σαν να χάνεις κάτι πολύ δικό σου», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Χρήστος Καϊσούδης, ο άνθρωπος που με τον αδερφό του, Γιώργο, άνοιξαν το eden το 2001.
«Έντεν» επικράτησε να λέγεται, έτσι το αποκαλεί και ο ίδιος στη διάρκεια της συνομιλίας μας, αν και -όπως λέει, κανονικά είναι ίντεν ή εντάν στα γαλλικά. Καθισμένος σε ένα τραπέζι επί της οδού Κομνηνών, στο άδειο πια μαγαζί, πίνει ένα τελευταίο κρασί, δίνοντας αυτήν τη συνέντευξη, που -όπως λέει, ήθελε να έχει την αύρα του καταστήματος. Στους πελάτες που το αγάπησαν πολύ, έδωσε την ευκαιρία να το αποχαιρετήσουν, κάνοντας δύο τελευταία πάρτι, στις 31 Μαΐου και 1 Ιουνίου.
«Το μαγαζί ήταν προσωποκεντρικό»«Έπεσε πολύ …κλάμα από τους πελάτες μας που αποχωρίζονται το στέκι τους. Άλλωστε 23 χρόνια είναι μισή ζωή. Στην αρχή έλεγα μα είναι δυνατόν ο κόσμος να στεναχωριέται πιο πολύ από μένα; Όμως η αλήθεια είναι ότι εμείς δεν το καταλαβαίναμε από την πολλή ένταση και το βιώνουμε τώρα», αναφέρει, τονίζοντας πως τις δύο τελευταίες μέρες λειτουργίας του επικράτησε το αδιαχώρητο. «Όσοι δεν κατάφεραν να έρθουν, έπαιρναν τηλέφωνο, γράφανε στα social media και ρωτούσαν γιατί κλείνει», λέει.
Το «γιατί», το απαντά και σήμερα ο ίδιος, λέγοντας ότι μετά από 23 χρόνια και σχεδόν άλλα τόσα πριν και πάλι στη νύχτα, συσσωρεύτηκε πολλή κούραση, με αποτέλεσμα το άγχος και τα νεύρα να περισσεύουν και η ηρεμία να λείπει. «Το μαγαζί ήταν προσωποκεντρικό», εξηγεί, χρησιμοποιώντας με δυσκολία τον αόριστο, αφού συχνά του ξεφεύγει ο ενεστώτας. «Δηλαδή οι πελάτες δεν έλεγαν θα πάμε στο eden, έλεγαν θα πάμε στον Γιώργο ή στο Χρήστο, ανάλογα ποιον ένιωθαν πιο δικό τους. Και αυτή η διαπροσωπική σχέση κράτησε 23 χρόνια, όμως αυτό δεν ήταν απόλυτα καλό, γιατί δεσμευόμασταν πολύ μέσα στο χώρο και για παράδειγμα, όταν έλειπα, μου λέγανε "πέρασα και δεν σε βρήκα"», περιγράφει. Παρόλο που τα δύο αδέρφια μοίραζαν τη μέρα σε περίπου τέσσερα διαστήματα, κάποια εκ των οποίων συνέπιπταν κι άλλα ήταν εκεί εναλλάξ, οι ώρες που έδινε ο καθένας του το «παρών» ήταν πολλές και συμφώνησαν πως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να γραφτεί το οριστικό τέλος.
Τρία θρυλικά μαγαζιά της Θεσσαλονίκης με φανατικούς θαμώνεςΤο φορτισμένο συναισθηματικά κλίμα και τον αποχωρισμό ανθρώπων από ένα στέκι που τους χαρακτήριζε, δεν το έζησε για πρώτη φορά ο Χρήστος Καϊσούδης. Ανάμεσα στα μαγαζιά που κατά καιρούς είχε, περιλαμβάνονται δύο θρυλικά για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Το Λούκυ Λουκ και ο Μύλος, που το καθένα έγραψε τη δική του ιστορία.
Σε ηλικία 16 ετών έφυγε από την πατρίδα του, τα Γιαννιτσά, με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Δούλευε ως ηχολήπτης το καλοκαίρι και το χειμώνα ως σερβιτόρος ή μπάρμαν στο Λούκυ Λουκ. Ένα μαγαζί, που όταν ο ιδιοκτήτης του κουράστηκε και αποσύρθηκε, έγινε δικό του και του Νίκου Μοδιώτη.
Από το 1985 ήταν εκεί και έμεινε για μία δεκαετία ώσπου να έρθει η ιδέα του Μύλου, την οποία είχαν και υλοποίησαν με τον Νίκο Στεφανίδη. Το 2011, ένα χρόνο πριν κλείσει ο Μύλος, ο Χρήστος Καϊσούδης επέστρεψε στο Λούκυ Λουκ. Όταν το 2017 έφτασε η ώρα να κλείσει, το γεγονός επίσης συνοδεύτηκε από ένα αξέχαστο αποχαιρετιστήριο πάρτι στις 25 Μαρτίου του ίδιου έτους.
«Εκεί να δεις κλάμα… Είχαν έρθει δικηγόροι, γιατροί, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, γεωπόνοι διαφόρων ηλικιών από όλη την Ελλάδα. Κοινό τους χαρακτηριστικό ήταν ότι όλοι σπούδασαν στη Θεσσαλονίκη και είχαν περάσει τα νιάτα τους μέσα σ' εκείνο το μπαράκι. Ήρθαν λοιπόν από όλη τη χώρα εδώ, για να αποχαιρετήσουν τα νιάτα τους», θυμάται.
Το «festival spot» οι αυθόρμητες βραδιές και τα βαριά ονόματαΟ Μύλος, ο πολυχώρος διασκέδασης που άλλαξε τα δεδομένα στη νύχτα, στη διάρκεια λειτουργίας του διοργάνωσε πάνω από 8.500 συναυλίες. Περισσότερα από εκατό άτομα δούλευαν κάθε βράδυ, ενώ εκατομμύρια άνθρωποι πέρασαν από εκεί.
Εκεί έγινε η πρώτη επαφή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επί καλλιτεχνικής διεύθυνσης του αείμνηστου Μισέλ Δημόπουλου και όλα τα πάρτι της διοργάνωσης πραγματοποιούνταν στο Μύλο.
Τα επόμενα χρόνια, αφού ο Μύλος έκλεισε, η διοίκηση του Φεστιβάλ άλλαξε και άνοιξε το eden, οι παλαιότεροι εργαζόμενοι του Φεστιβάλ γνώρισαν στα νέα στελέχη τον Χρήστο Καϊσούδη, όμως ήδη οι καλεσμένοι της διοργάνωσης επέλεγαν ως σημείο συνάντησης το μπαράκι που ήταν στα μισά της διαδρομής των δύο βασικών σημείων του Φεστιβάλ (λιμάνι και πλατεία Αριστοτέλους).
«Οι στιγμές από τα φοβερά πάρτι που έγιναν εδώ, είναι ανεπανάληπτες. Υπήρχαν μέρες που το Φεστιβάλ είχε τρία πάρτι σε όλη την πόλη και κάποια στιγμή μετά τη μία ή μιάμιση τα ξημερώματα, όλοι κατέληγαν εδώ και γινότανε χαμός μέσα κι έξω από το μαγαζί, λες και ήτανε beach bar», επισημαίνει.
Όλη η αγάπη και εμπιστοσύνη του κόσμου, οφείλεται, όπως λέει, στους κώδικες επικοινωνίας που είχε ο ίδιος και ο συνέταιρος - αδερφός του Γιώργος με τους πελάτες και τη φιλία, την οποία αναπτύχθηκε μαζί τους. Καθοριστικό ρόλο όμως τονίζει ότι έπαιξε και το πάρα πολύ καλό προσωπικό που εργάστηκε στο μαγαζί όλα αυτά τα χρόνια, στο οποίο χρωστάει πολλά.
Ο Χρήστος Καϊσούδης αποφεύγει να αναφερθεί στους διάσημους που πέρασαν από το μαγαζί, καθώς είναι αδύνατον να μπορέσει να τους θυμηθεί όλους. Αναφέρεται όμως στο χαρακτηριστικό που γοήτευε τους δημοφιλείς αυτούς ανθρώπους με τις άπειρες εμπειρίες. «Πάθαιναν πλάκα γιατί βρίσκαν ένα μαγαζί με αυθεντικότητα, με ηρεμία, έβλεπαν ότι όλοι μιλούσαν μεταξύ τους, ήτανε σχεδόν όλο το μαγαζί μία παρέα, ο ένας γνώριζε τον άλλον, μιλούσαν από το ένα τραπέζι στο άλλο και με τους πελάτες στο μπαρ…», λέει. Επίσης, τους ανθρώπους που το επέλεγαν τυχαία για πρώτη φορά, είχε και πάλι τον τρόπο να τους προσελκύσει και να τους κάνει να αισθανθούν οικεία.
Μία πρόσφατη βραδιά που ο 90χρονος Τάκης Τσαγκάρης επιδίδονταν σε ταχυδακτυλουργικά κόλπα μαγεύοντας τους πελάτες ή μία πολύ παλιότερη, που ο Χρήστος Μητρέτζης έχασε τον …κιθαρίστα του Δημήτρη Σφίγγο,πριν από την προγραμματισμένη live εμφάνισή τους στο eden και προθυμοποιήθηκε να τον αντικαταστήσει ο Μπάμπης Παπαδόπουλος από τις Τρύπες, είναι μόνο κάποια από τα αξέχαστα περιστατικά που θυμάται ο κ. Καϊσούδης, όπως φυσικά και τη βραδιά που κόπηκε για περίπου μιάμιση ώρα το ρεύμα και ο Νίκος Παπάζογλου με την παρέα του έπαιξε μουσική με δανεικά όργανα από τη -γειτονική τότε- ταβέρνα Τομπουρλίκα.
Ώρα για ξεκούραση και σχέδια για ένα νέο …edenΑυτό που θα λείψει περισσότερο στους ιδιοκτήτες του eden, είναι η μεγάλη παρέα που δημιουργούνταν καθημερινά στους χώρους του. «Μου έχει λείψει να βγαίνω με δυο-τρεις, πέντε φίλους και να μη με νοιάζει. Να μην έχω στο νου μου ότι αυτή την ώρα πρέπει να φύγω, πρέπει να πάω στο μαγαζί ή να μιλάω με το προσωπικό και να ρωτάω τι γίνεται εκεί, αν με ψάχνει κάποιος, ποιος και να μου τον δώσει να του μιλήσω», λέει αρχικά, για να συμπληρώσει το ακριβώς αντίθετο. «Βέβαια, δεν είναι το ίδιο να παίρνεις έναν φίλο σου ή μια παρέα και να πηγαίνεις σε ένα μαγαζί. Εδώ ήξερες όλους, τους πάντες, είναι διαφορετικά», σημειώνει.
Επόμενος στόχος για τον άνθρωπο που πέρασε όλη την ενήλικη ζωή του στη νύχτα, είναι η ξεκούραση, την οποία όμως και πάλι οριοθετεί χρονικά, διότι το …μικρόβιο προφανώς και δεν πρόκειται να φύγει από μέσα του. «Για τρεις μήνες θα ξεκουράζομαι και θέλω να ξεμπερδέψω από το να πληρώνω χρέη. Έπειτα από εκεί όμως, θα έχω το μυαλό μου ανοιχτό για το τι και πώς θα το κάνω», υπογραμμίζει και προφανώς αναφέρεται σε ένα νέο μαγαζί, πάντα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αυτή τη φορά όμως με την προϋπόθεση ότι θα έχει χαμηλό ενοίκιο. «Εγώ θα το κάνω για να έρχονται οι αγαπημένοι μου φίλοι από τα δύο Φεστιβάλ, Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ. Μόνο και μόνο γι' αυτό αξίζει τον κόπο», λέει, ενώ έχει ήδη αποφασίσει το όνομα του νέου του μαγαζιού. «Είναι μια ιδέα του γιου μου, μία ονομασία με δύο λέξεις, η μία εκ των είναι και πάλι eden», καταλήγει.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αφροδίτη Λατινοπούλου: Από τις αξύριστες μασχάλες και τους «λαθρομετανάστες» στην Ευρωβουλή
- Όσα είπε η Λιάνα Κανέλλη μετά την πτώση της στο πλατό του ΑΝΤ1 – Δείτε το βίντεο
- Coldplay: Λογικά ήταν από… χρυσό – Πόσο κόστισε ένα εισιτήριο για την συναυλία τους στην Ελλάδα
- Φωτιά τώρα στην Κερατέα
- Αιχμές Γιαννακοπούλου για Ανδρουλάκη – Η αντίδραση Δουδωνή
- Σοκ στην Εύβοια: Ηλικιωμένος έχασε τις αισθήσεις του και κατέληξε την ώρα της ψηφοφορίας
- Ευρωεκλογές - Η συγκίνηση του Αυτιά: «Δεν κοιμήθηκα, έχω λάβει το μήνυμα από τον ελληνικό λαό»
- Λιάνα Κανέλλη: Τα νεότερα για την υγεία της μετά το ατύχημα - «Χτύπησα το πόδι και το πλευρό μου»
- Survivor 2024 – spoiler: Ποιος είναι ο επόμενος για αποχώρηση – τι θα ισχύσει για την ανάδειξη του νικητή
- Παναθηναϊκός: Με σχήμα “Five Out” βραχυκυκλώνει τον Ολυμπιακό
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEfimerida
- Πρόστιμο έως 50.000 ευρώ για τη χειρότερη συνήθεια των Ελλήνων -Ποια είναι αυτή
- Η Nova αναπτύσσει το ICT έργο «Ψηφιακή ανάδειξη της Σαλαμίνας»
- Apple: Τι αναμένεται να ανακοινώσει στο WWDC - Έμφαση στις AI λειτουργίες
- Σαρώνει η τεχνητή νοημοσύνη -H αξία της Nvidia ξεπέρασε της Apple
- Ενδοοικογενειακή βία στην Αλεξανδρούπολη: Περιέλουσε με χλωρίνη τη σύντροφό του και την έστειλε στο νοσοκομείο
- Ποια είναι η Ολίβια Χένσον, η νέα δούκισσα του Γουέστμινστερ που παντρεύτηκε τον πλουσιότερο Βρετανό
- Σκέρτσος: Δεν υπάρχει αλλαγή στο πολιτικό σκηνικό και τους συσχετισμούς
- Μέγαρο Μουσικής: Αυλαία σήμερα στον Κήπο για μουσικές παραστάσεις και προβολές -Το πρόγραμμα
- Basket League: Μονόδρομος η νίκη για τον Παναθηναϊκό, «σκούπα» τίτλου ψάχνει ο Ολυμπιακός
- Υποχωρεί το Χρηματιστήριο του Παρισιού μετά την προκήρυξη πρόωρων εκλογών από τον Μακρόν
- Τελευταία Νέα iEfimerida
- Θεσσαλονίκη: Εκλεισε το θρυλικό eden στην Καλαποθάκη -Στέκι καλλιτεχνών, χώρος ζυμώσεων διανοούμενων
- Παράλυση προσώπου: Αίτια και αντιμετώπιση
- Ποια είναι η Ολίβια Χένσον, η νέα δούκισσα του Γουέστμινστερ που παντρεύτηκε τον πλουσιότερο Βρετανό
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Στις 1.443,86 μονάδες ο Γενικός Δείκτης, με πτώση 0,99%
- Ενδοοικογενειακή βία στην Αλεξανδρούπολη: Περιέλουσε με χλωρίνη τη σύντροφό του και την έστειλε στο νοσοκομείο
- Apple: Τι αναμένεται να ανακοινώσει στο WWDC - Έμφαση στις AI λειτουργίες
- Η συλλογή αυτοκινήτων του Τζόνι Ντεπ – Το μεγάλο πάθος του Χολιγουντιανού σταρ
- Υποχωρούν οι ευρωπαϊκές αγορές μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών -Πτώση σε χρηματιστήρια, ευρώ, ομόλογα
- Γαλλία: Ο εκλεκτός της Λεπέν, Ζορντάν Μπαρντελά, ανακοίνωσε υποψηφιότητα για πρωθυπουργός
- Το ευρώ υποχωρεί 0,38% στα 1,076 δολάρια, σήμερα Δευτέρα 10 Ιουνίου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Καιρός: Έρχεται καύσωνας και έκτακτο δελτίο από την ΕΜΥ – Στο πορτοκαλί η προειδοποίηση
- Κολυδάς: Η ΕΜΥ θα εκδώσει έκτακτο δελτίο για θερμοκρασίες πάνω από 42 βαθμούς
- Ρυτίδες στο λαιμό: Τα τέσσερα βασικά προϊόντα που βοηθούν στην αντιμετώπισή τους
- Μάκης Βορίδης: Υπήρξε «στεναχώρια» με κάποιες κυβερνητικές επιλογές
- Πανελλήνιες 2024: 17 καθηγητές διαφωνούν με την επίλυση του θέματος της Βιολογίας- Ζητούν αναβαθμολόγηση των γραπτών
- Ευρωεκλογές: Με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα ο ΣΥΡΙΖΑ – Ικανοποίηση και προβληματισμός
- Greek Classics: 6 διαχρονικές ελληνικές ταινίες στο Cine Paris
- To voucher των 400 ευρώ δικαιούνται 25.000 άνεργοι - Πώς θα κάνετε την αίτηση
- Μάικλ Μόσλεϊ: Σε εξέλιξη η νεκροψία για τα αίτια θανάτου