Για την Μήδεια του Πιερ Πάολο Παζολίνι
Τι είναι πρωτόγονο και τι πολιτισμένο; Πόσο αποκλίνουν μεταξύ τους το φυσικό και το κοινωνικό; Πόσο αποκλίνουν οι τελετουργίες κι η παράδοση από τον ορθολογισμό; Πόσο τραγικές θα μπορούσε να ήταν οι συνέπειες της επιβεβλημένης απόκλισης του συναισθήματος από τη λογική; Τι θέση έχει ο έρωτας στις πιο εξελιγμένες ιστορικά κοινωνίες; Ποιο μαγικό στοιχείο του έρωτα φοβούνται στις πιο σύγχρονες, πατριαρχικές κοινωνίες; Πόσο απέχει ο άντρας από τη γυναίκα; Και πόσο το ψέμα από την αλήθεια;
Ο Παζολίνι θέτει κι αυτός τα συγκεκριμένα ερωτήματα βασισμένος στο έργο του
Ο Παζολίνι θεωρεί δεδομένη τη γνώση του μύθου από τους θεατές κι έτσι προχώρησε σχεδόν σε μια αφαίρεση των μονολόγων και των διαλόγων από το έργο του Ευριπίδη από την ταινία του. Έτσι η κατανόηση των κινήτρων κυρίως της Μήδειας φαίνεται λειψή αλλά αυτή μας μεταδίδεται μέσα από το σκηνοθετικό στυλιζάρισμα, το ιδιαίτερό του ταίριαγμα του νεορεαλιστικού του στυλ με τις υπέρ-ρεαλιστικές σκηνές, την εξαιρετική φωτογραφία με κυρίαρχη τη χρήση του Μεσογειακού φυσικού φωτός, των αντανακλάσεών του και των σκιών του, αντιλαμβανόμαστε την αίσθηση του διαχρονικού αυτής της ιστορίας, και τη στοχαστικότητα του Παζολίνι που εμποτίζει κάθε πλάνο της ταινίας.
Η Μήδεια έρχεται στον πραγματισμό της νεότερης κοινωνίας της αρχαίας Κορίνθου, από μια κοινωνία όπου η ανθρωποθυσία ενός νέου άντρα, μέσα από ένα συγκεκριμένο τελετουργικό όπου το αίμα από το διαμελισμένο σώμα του χύνεται εκστατικά στις ρίζες των δέντρων, θεωρείται αναγκαία ώστε να εξευμενιστεί η φύση και να ευνοήσει μια καλή σοδειά. Έρχεται σ’ αυτήν την πιο σύγχρονη, πιο ανθρώπινη φαινομενικά κοινωνία μέσα από την ορμή του έρωτά της για έναν εκπρόσωπο αυτής της κοινωνίας. Δεν θα μπορούσε παρά ν’ ακολουθούσε, ν’ αφηνόταν σ’ αυτήν την ορμή της ίδιας της ζωής.
Όταν ο άντρας της την εγκαταλείπει για να παντρευτεί την κόρη του βασιλιά, που είναι ήδη έγκυος, με σκοπό την αναρρίχησή του στο θρόνο, η Μήδεια σκοτώνει: τα παιδιά τους και τη νέα σύζυγό του, αφήνοντάς τον χωρίς απογόνους. Σκοτώνει όχι παρασυρμένη από εκδίκηση παρά κυρίως σαν ο φορέας μιας θεϊκής τιμωρίας κατά των εκπροσώπων αυτής ορθολογικής κοινωνίας που έχει διαπράξει την ύβρι της απώθησης των ενστίκτων, των συναισθημάτων, της ατομικής και προσωπικής αλήθειας. Σκοτώνει εμφανώς, ορατά, σε αντίθεση με τους αφανείς φόνους που διαπράττονται καθημερινά σ’ αυτές τις κοινωνίες, που θα ξεφτίσουν το τόσο λαμπερό χαμόγελο των παιδιών και των νέων ανθρώπων σ’ ένα μηχανικό χαμόγελο των ενηλίκων ανθρώπων που το βλέπεις πια μόνο με την ικανοποίηση της δίψας για εξουσία, για επιβολή. Σκοτώνει τα παιδιά της πριν της τα σκοτώσουν ψυχολογικά.
Η Μήδεια καίει το παλάτι και χαμογελάει όχι χαιρέκακα μα εκπληρώνοντας το ρόλο του φορέα μιας (υπερ)φυσικής τιμωρίας. Γι’ αυτό, στα μάτια όλων εκεί φαίνεται σαν μάγισσα. Η τραγωδία αγγίζει πρώτα απ’ όλα αυτήν την ίδια που θα της πάρουν τα παιδιά της σ’ αυτήν την πατριαρχική κοινωνία καθώς προορίζονται για μια ανέλιξη στα υψηλότερα αξιώματά της. Και τότε πια, η κάμερα θα την τραβήξει για πρώτη φορά, στο τέλος της ταινίας, από ψηλότερο σημείο σε σχέση με τον άντρα της. Η σύγκρουση των πολιτισμών, των ενστίκτων και του πολιτισμού, των φύλων ολοκληρώνεται νομοτελειακά με μια τραγωδία. Ο άντρας γκρεμίζεται από το σαθρό κοινωνικό του θρόνο.
Θα μπορούσε κάποιος να έβρισκε αρκετά ψεγάδια στην ταινία, σεναριακά χάσματα, μονοσήμαντες ερμηνείες. Όμως ο Παζολίνι μας προσφέρει τελικά μια αξέχαστη κινηματογραφική εμπειρία που δεν παύει να παράγει μέσα μας σκέψεις, συναισθήματα και κυρίως στοχαστικότητα, για μέρες μετά τη θέασή της.
—–
«Mήδεια» (1969)
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Πιερ Πάολο Παζολίνι
Πρωταγωνιστούν: Μαρία Κάλλας, Μάσιμο Τζιρότι, Λορέν Τερζιέφ, Τζουζέπε Τζεντίλε
Μουσική: Έλσα Μοράντε
Φωτογραφία: Ένιο Γκουαρνιέρι
Παραγωγή: Φράνκο Ροσσελίνι
Πηγή: Τέταρτο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Άκυρο» σε Κούκλατζη και Μητρετώδη. Που ζήτησαν και που τελικώς μετατέθηκαν
- Γιατί πρέπει να φιλάς τα παιδιά σου το βράδυ, ακόμη και αν κοιμούνται;
- Πώς μια κάρτα αποκάλυψε τη διπλή ζωή του συζύγου της
- Στη Θεσσαλονίκη η Selena Gomez; (φωτό)
- Τέλος από την ΑΕΚ ο Μπάγιεβιτς
- Κατερίνα Παπακώστα: Ψυγεία
- Φωτιά τώρα στην Καρδία Θεσσαλονίκης
- Έκλεψε την παράσταση η Κατερίνα Νοτοπούλου στην ορκωμοσία
- Ολυμπιακός: Η μεγάλη επιστροφή του τεράστιου Γιάγια Τουρέ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Alfa Vita
- Άφησε την Ιατρική για να σπουδάσει Αισθητική - Πέρασε πρώτη στο νεοσύστατο ΠΔ
- «Τριπλή» επιτυχία για τις αδελφές από τη Λαμία [video]
- Λήξη συναγερμού για το πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος»
- Δίψα για μάθηση: Στο ιστορικό του Ρεθύμνου 84χρονος Κρητικός
- Για την Μήδεια του Πιερ Πάολο Παζολίνι
- Λήγουν αύριο οι αιτήσεις των αναπληρωτών για τις δηλώσεις προτίμησης περιοχών
- «Να μην έχεις την ελπίδα ότι θα κρυφτείς μετά από μια επαίσχυντη πράξη» και άλλες συμβουλές του Ισοκράτη
- Τελευταία Νέα Alfa Vita
- Για την Μήδεια του Πιερ Πάολο Παζολίνι
- Λήξη συναγερμού για το πλοίο «Ελευθέριος Βενιζέλος»
- Άφησε την Ιατρική για να σπουδάσει Αισθητική - Πέρασε πρώτη στο νεοσύστατο ΠΔ
- Λήγουν αύριο οι αιτήσεις των αναπληρωτών για τις δηλώσεις προτίμησης περιοχών
- Δίψα για μάθηση: Στο ιστορικό του Ρεθύμνου 84χρονος Κρητικός
- «Τριπλή» επιτυχία για τις αδελφές από τη Λαμία [video]
- «Να μην έχεις την ελπίδα ότι θα κρυφτείς μετά από μια επαίσχυντη πράξη» και άλλες συμβουλές του Ισοκράτη
- Αποσπάσεις Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε ΚΕΣΥ και ΣΜΕΑΕ και από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ 2018-19
- Αποσπάσεις Εκπαιδευτικών ΔΕ σε ΚΕΣΥ και ΣΜΕΑΕ και από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ
- Μέτρα στήριξης για τους φοιτητές που αναζητούν στέγη ζητά το ΜΑΣ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μητρετώδης και Κούκλατζης ζήτησαν μετάθεση στο εξωτερικό, αλλά τους είπαν «όχι»
- Αυξάνονται οι Ρώσοι που παίρνουν σπίτια σε Μάλτα και Κύπρο
- Έρχονται τα νέα iPhone από την Apple
- Τραγικός θάνατος 41χρονου την ώρα που έκοβε ένα πεύκο
- Κουμουτσάκος για Ντιμιτρόφ: Επιβεβαιώνεται η κριτική της ΝΔ για τη συμφωνία των Πρεσπών
- Δ. Κουτσούμπας: Οι νέοι υπουργοί έρχονται να συνεχίσουν τα μνημόνια
- «Πήρα το αίμα μου πίσω με τις Σαββατογεννημένες»
- Καναδάς: Πιθανή μια συμφωνία με τις ΗΠΑ για τη NAFTA μέχρι την Παρασκευή
- Οριστικό "αντίο" του Ντούσαν Μπάγεβιτς στην ΑΕΚ
- Με απουσίες η Μπέρνλι κόντρα στον Ολυμπιακό