Γιατί μου άρεσε το «Ουζερί Τσιτσάνης»
Ομολογώ ότι μπήκα στην αίθουσα έμπλεος αρνητικών προϊδεασμών. Είχα δώσει ιδιαίτερα μεγάλο βάρος στις περισπούδαστες αναλύσεις γνωστών κριτικών κινηματογράφου που μιλούσαν για οιονεί τηλεσκηνοθεσία, τόνιζαν κάποιες αδυναμίες στο μοντάζ και επεσήμαιναν ορισμένα προβλήματα στην απόδοση των διαλόγων. Σε γνωστό εβδομαδιαίο περιοδικό, μάλιστα, η ταινία περιγραφόταν ως περίπου ανάξια σχολιασμού!
Όμως, δεν είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά στα οποία θα ήθελα να σταθώ μιλώντας για το «Ουζερί Τσιτσάνης» του Μανούσου Μανουσάκη. Η
Ο ελληνικός κινηματογράφος έχει πάμπολλες φορές καταπιαστεί με τα εγκλήματα του φασισμού. (Προσωπικά, θεωρώ το «Αυτοί που μίλησαν με τον θάνατο» του Γιάννη Δαλιανίδη ως μία από τις κορυφαίες ταινίες του είδους.) Κάποιες φορές, εν τούτοις, ο καταγγελτικός λόγος προσπαθεί να αυτο-τεκμηριωθεί αγιογραφώντας τα θύματα. Εθιστήκαμε να βλέπουμε ταινίες όπου περιγράφονται οι κακοπάθειες της εμφυλιακής και μετεμφυλιακής Αριστεράς, ήταν όμως πάντοτε ταμπού να προβάλλονται οι (αδιαμφισβήτητα υπαρκτές) αδικοπραξίες της.
Τη σκυτάλη της αγιογράφησης έχει πάρει στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο η μετανάστευση. «Πληροφορηθήκαμε» πρόσφατα ότι η Ελλάδα είναι ένας τόπος όπου εκατοντάδες φασιστών κυκλοφορούν ανεμπόδιστα στους δρόμους επιδιδόμενοι στο σπορ της δολοφονίας μεταναστών, σαν να πρόκειται για κοινούς χομπίστες που βγαίνουν παρέα στο δάσος για κυνήγι! Φυσικά, «κακοί» μετανάστες δεν υπήρξαν ποτέ σ’ αυτή τη χώρα. Ή, κι αν υπήρξαν, ποιος θα καθόταν τώρα να φτιάξει ολόκληρη ταινία με θέμα τον μαρτυρικό θάνατο ενός ηλικιωμένου για λίγα ευρώ…
Φτάσαμε στα μέσα της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα για να δούμε, επιτέλους, μια σοβαρή ιστορική προσέγγιση του ελληνικού σινεμά στο μεγαλύτερο έγκλημα του φασισμού (στην εκδοχή του ναζισμού): το εβραϊκό Ολοκαύτωμα! Τούτη τη φορά, τα θύματα ούτε ηρωοποιούνται ούτε καθαγιάζονται. Εξίσου με το αίσχος των Ελλήνων δωσίλογων, στο «Ουζερί Τσιτσάνης» δεν αποκρύπτονται και κάποιες δυσάρεστες αλήθειες για τους ίδιους τους Εβραίους, όπως ο θρησκευτικός τους ρατσισμός καθώς και το γεγονός ότι κάποιοι εξ αυτών συνεργάστηκαν με τον κατακτητή εναντίον του ίδιου τους του λαού.
Όπως ορθά παρατήρησε παρακαθήμενή μου ωραιοτάτη θεατής, ο Μανουσάκης αποφεύγει έξυπνα την παγίδα να κάνει την ταινία ένα «Τσιτσανικό» μιούζικαλ με φόντο, απλά, την κατοχική Θεσσαλονίκη (κάτι σαν μια ελληνική εκδοχή τού «Καμπαρέ»). Τα τραγούδια σκόπιμα ακούγονται αποσπασματικά, ίσα για να δώσουν τις απαραίτητες μουσικές πινελιές χωρίς να κλέψουν χρόνο από τα δρώμενα. Εξαιρετική και η διασκευή λαϊκών μουσικών θεμάτων από τον Θέμη Καραμουρατίδη για τις ανάγκες της πρωτότυπης μουσικής επένδυσης της ταινίας.
Όχι με διάθεση μιας αφ’ υψηλού σινεφίλ κριτικής, αλλά σαν απλός θεατής που βλέπει το σινεμά ως τέχνη που στοχεύει στην πνευματική και ψυχική ανύψωση, ομολογώ ότι η ταινία του Μανουσάκη, παρά τις όποιες τεχνικές αδυναμίες της, με οδήγησε στην έξοδο της αίθουσας με ένα αίσθημα υψηλής καλλιτεχνικής εμπειρίας. Κάτι που δεν συνέβη με τη νέα ταινία του ναρκισσευόμενου, σχετικά νεαρού σκηνοθέτη, που επιχείρησε να εκβιάσει το συναίσθημα του κοινού με λαϊκιστικές υπερβολές οι οποίες, κάποιες στιγμές, αγγίζουν τα όρια του κωμικού!
Και, μια και μιλάμε για το Ολοκαύτωμα: Το να δημιουργείς σκηνοθετικούς συνειρμούς παρομοιάζοντας μια σύγχρονη πολυεθνική με το Άουσβιτς, δεν είναι απλά λαϊκισμός. Είναι αληθινός εκχυδαϊσμός της Ιστορίας!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Μάκης Ψωμιάδης: Τραγικές φιγούρες η σύζυγος και τα παιδιά του. Ράγισαν καρδιές στη κηδεία
- Τι κρύβει το 2016 για κάθε ζώδιο;
- Απίστευτο! Είχε πόνους επί 18 χρόνια και τελικά μέσα του ζούσε... [photo]
- Η Τουρκία έβαλε το αυτογκόλ του αιώνα με την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού
- Δείτε την Καίτη Γαρμπή όταν ήταν χορεύτρια του Γιάννη Φλωρινιώτη [φωτο, video]
- Γερμανια: βιολιστρια ξεχασε στο τρενο το ''στραντιβαριουσ'' της, αξιας 2,4 εκατ. ευρω...
- Θεία μετέτρεψε την 3 ετών ανιψιά της σε γιαγιά - ΦΩΤΟ
- Αυτός είναι ο 34χρονος που μαχαίρωσε τη σύζυγό του - ΦΩΤΟ
- Η Τουρκία έβαλε το αυτογκόλ του αιώνα με την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού
- Με αναστολη των υψους 1,5 δις ετρω επενδυσεων στην ελλαδα, απειλει η εldorado...
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Aixmi
- Κυριάκος για Καραμανλή: Η ΝΔ δεν έχει βασικό μέτοχο -Μειμαράκης: Πρόεδρος της καρδιάς μου
- Die Zeit: Τσίπρας, ο ανώτατος των Τροϊκανών
- Γιατί μου άρεσε το «Ουζερί Τσιτσάνης»
- Αλεξιάδης: Πιθανή διατήρηση μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά με πρόσφυγες
- Η Ρεάλ Μαδρίτης τιμά τον Ζινεντίν Ζιντάν (ΒΙΝΤΕΟ)
- Επεισόδια και χημικά στην πορεία του ΠΑΜΕ
- Τελευταία Νέα Aixmi
- Γιατί μου άρεσε το «Ουζερί Τσιτσάνης»
- Η Ρεάλ Μαδρίτης τιμά τον Ζινεντίν Ζιντάν (ΒΙΝΤΕΟ)
- Αλεξιάδης: Πιθανή διατήρηση μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά με πρόσφυγες
- Die Zeit: Τσίπρας, ο ανώτατος των Τροϊκανών
- Επεισόδια και χημικά στην πορεία του ΠΑΜΕ
- Κυριάκος για Καραμανλή: Η ΝΔ δεν έχει βασικό μέτοχο -Μειμαράκης: Πρόεδρος της καρδιάς μου
- Μαχητής του ISIS εκτέλεσε τη μητέρα του
- Μαξίμου: Κύκλοι της Ευρώπης δυναμιτίζουν το κλίμα πριν από κάθε διαπραγμάτευση
- Κατά της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών ο Κ. Μίχαλος
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Απίστευτο! Είχε πόνους επί 18 χρόνια και τελικά μέσα του ζούσε... [photo]
- Η Χριστοφιλοπούλου καλεί τον Κατρούγκαλο να αποσύρει το ασφαλιστικό
- Κολοβός: «Παίζω όπου μου πει ο προπονητής»
- Οι τζιχαντιστές ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση στο Κάιρο
- Τα ευρήματα σε διαμέρισμα στο Βέλγιο συνδέονται με τις επιθέσεις στο Παρίσι
- Μυτιλήνη: 25χρονη σκηνοθέτησε ένοπλη ληστεία σε βάρος της
- Η Τουρκία έβαλε το αυτογκόλ του αιώνα με την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού
- Οδεύει προς Ευρώπη ο Παπανικολάου
- "Θα πέσουνε λουκέτα και έκρηξη της μαύρης εργασίας με τις νέες εισφορές..."
- Ο Τσάνινγκ Τέιτουμ έγινε... Μπιγιονσέ και πριγκίπισσα Έλσα- ΒΙΝΤΕΟ