Τραβιάτα | από την Εθνική Λυρική Σκηνή – Όπερα σε τρεις πράξεις του Τζουζέππε Βέρντι – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
19, 20, 23, 25, 26, 27, 30 Νοεμβρίου 2016
Μουσική διεύθυνση | Λουκάς ΚαρυτινόςΣκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί | Νίκος Σ. Πετρόπουλος
Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία, Μέλη του Μπαλέτου και Μονωδούς της ΕΛΣ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει την δημοφιλέστατη Τραβιάτα του Βέρντι, στην υψηλής αισθητικής παραγωγή του Νίκου Πετρόπουλου, για πρώτη φορά στην Αίθουσα «Α. Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, με ένα σπουδαίο καστ πρωταγωνιστών. Από τις 19 Νοεμβρίου και για 7 παραστάσεις.
Πασίγνωστες
Η πρεμιέρα της Τραβιάτας, το 1853 στο Τεάτρο Φενίτσε της Βενετίας αναφέρεται συνήθως ως μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες στην Ιστορία της Όπερας. «Η Τραβιάτα ήταν ένα φιάσκο, μην ψάχνεις να βρεις δικαιολογία, απλώς έτσι είναι», έγραφε την επομένη κιόλας, στις 7 Μαρτίου 1953 ο Βέρντι στον εκδότη του Τίτο Ρικόρντι. Ενάμιση αιώνα αργότερα, το αριστούργημα του Βέρντι αναγνωρίζεται ως ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του ρεπερτορίου με εκατοντάδες παραστάσεις κάθε χρόνο στις όπερες όλου του κόσμου και με χιλιάδες θεατών να τις παρακολουθούν εκστατικά.
Στην Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία περιέλαβε το έργο στο δραματολόγιό της το 1942, παρουσιάζοντάς το στο θερινό θέατρο της Πλατείας Κλαυθμώνος, σπουδαίοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν συνεργαστεί σε παραγωγές της Τραβιάτας, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Αντίοχος Ευαγγελάτος, καθώς και σχεδόν όλοι οι σπουδαίοι Έλληνες Μονωδοί.
Στην Τραβιάτα ο Βέρντι επιτυγχάνει ένα λεπτομερές ψυχογράφημα της ηρωίδας του. Ανάλογα με τις μεταπτώσεις στην ψυχολογία της, ο Βέρντι συνθέτει για την φωνή με διαφορετικό τρόπο στην κάθε Πράξη. Στην Α΄ Πράξη η ηδονική ελευθεριότητα και το λαμπερό πλην παρακμιακό Παρίσι περιγράφονται με μουσική που απαιτεί δεξιοτεχνικές ικανότητες της υψιφώνου που ερμηνεύει τον ρόλο του τίτλου. Στην Β’ Πράξη η γαλήνη της ζωής στη φύση και τα βαθιά συναισθήματα της ηρωίδας αποδίδονται με την θερμή φωνή της λυρικής σοπράνο, ενώ η τραγική κατάληψη του ματαιωμένου έρωτα αναδεικνύεται με τις σκούρες αποχρώσεις της φωνής που εκφράζουν τον πόνο και την απόγνωση.
Κάθε σημείο της μουσικής της Τραβιάτας συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη της δράσης και την τραγική κατάληψη. Η δημοφιλέστατη εισαγωγή λειτουργεί σαν χρονικά ανεστραμμένη αναδρομή: ξεκινά σκοτεινά με το θέμα της Βιολέττας λίγες ώρες πριν τον θάνατό της και σταδιακά φωτίζεται, καθώς η μουσική «θυμάται» τον άτυχο έρωτα. Γίνεται όλο και πιο φωτεινή και καταλήγει στην αρχή της ιστορίας, στις πρώτες ανέμελες μέρες καθώς η αυλαία σηκώνεται στην λαμπερή δεξίωση από την οποία ξεκίνησαν όλα. Τα χορωδιακά μέρη συνεισφέρουν εξίσου στην δημιουργία δραματικής έντασης: το χορωδιακό των ταυρομάχων προαναγγέλλει έμμεσα την εξεύρεση ενός θύματος, ενώ το αντίστοιχο καρναβαλικό δηλώνει την αμφισημία της κατάστασης υπογραμμίζοντας αφενός την τραγικότητα της στιγμής, αλλά και την υποκρισία της κοινωνίας απέναντι στην «παραστρατημένη».
Η ιστορική πλέον παραγωγή στην κλασική σκηνοθεσία και τα υπέροχα σκηνικά και κοστούμια του Νίκου Σ. Πετρόπουλου, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2001 στο θέατρο Ολύμπια και έκτοτε έχει σημειώσει τεράστια επιτυχία σε όλες τις αναβιώσεις της, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα «Α. Τριάντη» σε μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου Αρχιμουσικού της ΕΛΣ Λουκά Καρυτινού.
Στον ρόλο του τίτλου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τέσσερις διακεκριμένες υψιφώνους. Στην πρώτη διανομή η διεθνώς αναγνωρισμένη Ελληνίδα σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου, η οποία έχει ερμηνεύσει τον ρόλο στα πέρατα του κόσμου εισπράττοντας διθυραμβικές κριτικές. Στην δεύτερη διανομή η Έλενα Μόζουκ, η οποία διαπρέπει τα τελευταία χρόνια στα ευρωπαϊκά λυρικά θέατρα, αποσπώντας θετικές κριτικές για τις εμφανίσεις της. Η Μόζουκ έχει ερμηνεύσει με μεγάλη επιτυχία την Βιολέτα, μεταξύ άλλων, στην Αρένα της Βερόνας, στο Λιθέου της Βαρκελώνης, στην Γερμανική Όπερα του Βερολίνου κ.α. Στην τρίτη διανομή και την τέταρτη διανομή αντίστοιχα, οι διακεκριμένες υψίφωνοι της ΕΛΣ Μαρία Μητσοπούλου και Βασιλική Καραγιάννη.
Σπουδαίοι Έλληνες Μονωδοί όπως οι Γιάννης Χριστόπουλος, Αντώνης Κορωναίος, Δημήτρης Τηλιακός, Δημήτρης Πλατανιάς, Διονύσης Σούρμπης κ.α. συμπληρώνουν την εξαιρετική διανομή.
Η Τραβιάτα με μια ματιά
Ο συνθέτης / Ο Τζουζέππε Βέρντι, ο διασημότερος συνθέτης του ιταλικού Ρομαντισμού, γεννήθηκε στο Λε Ρόνκολε της βόρειας Ιταλίας το 1813 και πέθανε στο Μιλάνο το 1901. Σπούδασε μουσική στο επαρχιακό Μπουσσέτο και στη συνέχεια στο Μιλάνο. Τα πρώτα του έργα γράφηκαν μέσα στο επαναστατικό κλίμα της εποχής, απηχώντας ιδεολογικά τον αγώνα για την απελευθέρωση των ιταλικών κρατιδίων από τους Αυστριακούς και την ενοποίησή τους σε κυρίαρχη χώρα. Η ενασχόληση του Βέρντι με την πολιτική τον ανέδειξε σε εθνικό σύμβολο. Ως ακροστιχίδα το σύνθημα «Viva Verdi» σήμαινε «Ζήτω ο Βίκτωρ Εμμανουήλ βασιλιάς της Ιταλίας»-«Viva Vittorio Emanuele Re D’ Italia». Το 1861 ο συνθέτης εξελέγη μέλος του πρώτου ιταλικού κοινοβουλίου. Διασημότερες όπερές του είναι οι Ναμπούκκο (1842), Μάκμπεθ (1847/ 1865), Ριγολέττος (1851), Ο τροβαδούρος (1853), Η παραστρατημένη/Τραβιάτα (1853), Η δύναμη του πεπρωμένου (1862), Αΐντα (1871), Οθέλλος (1887) και Φάλσταφ (1893).
Με τη μουσική του ο Βέρντι εξέφρασε σε αισθητικό επίπεδο το πνεύμα του ώριμου Ρομαντισμού και σε πολιτικό επίπεδο την επιθυμία των συμπατριωτών του να δουν την Ιταλία ελεύθερη και ενωμένη. Αγαπήθηκε από ιδιαίτερα πλατύ κοινό και απέκτησε εξαρχής δημοτικότητα που παραμένει αμείωτη μέχρι σήμερα. Στις ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες του 19ου αιώνα, ο Βέρντι υπήρξε ο συνθέτης που έζησε εκείνη τη μοναδική στιγμή στην Ιστορία της μουσικής, κατά την οποία η υψηλή τέχνη έγινε ταυτόχρονα και λαϊκή.
Το έργο / Το ποιητικό κείμενο της τρίπρακτης όπερας Τραβιάτα – «Η παραστρατημένη»– υπογράφει ο Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε (1810-1876). Βασίζεται στο θεατρικό έργο Η κυρία με τις καμέλιες (1852) του Αλέξανδρου Δουμά υιού (1824-1895) και αφορά την ιστορία της Μαρί Ντυπλεσσί (1824-1847), διάσημης «εταίρας» της παρισινής κοινωνίας, με την οποία σχετιζόταν ο ίδιος ο Γάλλος συγγραφέας. Ως μυθιστόρημα το έργο δημοσιεύτηκε το 1848, μόλις ένα χρόνο μετά το θάνατο της 23χρονης Ντυπλεσσί από φυματίωση. Στο Παρίσι, πιθανώς τον Φεβρουάριο του 1852, ο Βέρντι παρακολούθησε τη θεατρική εκδοχή, επίσης του Δουμά υιού. Συνεπαρμένος, αποφάσισε για πρώτη φορά να απευθυνθεί στο κοινό μέσα από ένα θέμα σύγχρονο, στοχεύοντας σε ένα είδος κοινωνικής κριτικής.
Τιμές εισιτηρίων: €20, €35, €50, €70
Παιδικό & φοιτητικό: €12
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ:
Ταμεία Θεάτρου Ολύμπια – Ακαδημίας 59-61, Αθήνα
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη – Κυριακή: 09.00-21.00
& Δευτέρα: 09.00-16.00
Τηλ.: 210 3662 100
Ομαδικές πωλήσεις 210 3711 342
www.nationalopera.gr
Ταμεία Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-18.00 & Σάββατο 10.00-14.00
κατά τις ημέρες των παραστάσεων: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-20.30 /
Σάββατο 10.00-14.00 & 18.00-20.30 / Κυριακή 18.00-20.30
&
Εκδοτήρια Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – Ομήρου 8
Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-16.00
Τηλ.: 210 7282333
www.megaron.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Η ευχάριστη έκπληξη στο δείπνο προς τιμήν του Ομπάμα - ΦΩΤΟ
- Έβαλε το χεράκι της γύρω από την αδερφούλα της που πέθαινε… Αυτό που συνέβη μετά όμως δεν το περιμέναμε!
- ΤΩΡΑ: ΤΑΡΑΚΟΥΝΗΘΗΚΑΝ πάλι τα Ιωάννινα...
- Βόμβα στην αγορά: Ποιος πασίγνωστος οίκος μόδας κατεβάζει ρολά
- Το μυστήριο της βέρας του Ομπάμα...
- Όταν έκλαψε ο Προκόπης...
- Φέρνουν στη βουλή την περίπτωση του ταλαμάγκα και της περίεργης εκπομπής της ερτ
- Ομπάμα: Επικός διάλογος με Παυλόπουλο! "Εδώ μένετε"; [vid]
- Πού πήγε η... βέρα του Ομπάμα; - ΦΩΤΟ - ΒΙΝΤΕΟ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Aixmi
- Χαμός με τη… βέρα του Ομπάμα-Γιατί την έβγαλε από το δάκτυλο του στην Αθήνα;
- Το «έλα να δεις» με τα ελληνικά «σαν αγγλικά» του Τσίπρα (ΒΙΝΤΕΟ)
- Σεισμός στα Ιωάννινα
- Σύσκεψη για τον ΟΑΣΘ συγκάλεσε ο Μπουτάρης
- Xαμός με τα ελληνικά «σαν αγγλικά» του Τσίπρα (ΒΙΝΤΕΟ)
- Bild: Καμία ελάφρυνση για την Ελλάδα, παρά τις δηλώσεις Ομπάμα
- Tαγματάρχης σε Άδωνι για το κόστος των «Eπωνύμως» και «Focus»
- Κλειστή την Τετάρτη η Ακρόπολη για την επίσκεψη Ομπάμα
- Γαλλικά ΜΜΕ: «Πολιτική διαθήκη» του Ομπάμα η ομιλία του στην Αθήνα
- Ματέο Ρέντσι: Θέσαμε βέτο στις Βρυξέλλες
![Τραβιάτα |, Εθνική Λυρική Σκηνή – Όπερα, Τζουζέππε Βέρντι – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,traviata |, ethniki lyriki skini – opera, tzouzeppe vernti – megaro mousikis athinon](https://images32.inewsgr.com/2599/25998995/traviata--apo-tin-ethniki-lyriki-skini--opera-se-treis-praxeis-tou-tzouzeppe-vernti--megaro-mousikis-athinon-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Aixmi
- Τραβιάτα | από την Εθνική Λυρική Σκηνή – Όπερα σε τρεις πράξεις του Τζουζέππε Βέρντι – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Σεισμός στα Ιωάννινα
- Για «κάψιμο σημαίας» και όχι για το πανό η δικογραφία στο «Καραϊσκάκης»
- O Πανιώνιος «έφτιαξε» φανέλα για τον Ομπάμα
- Bild: Καμία ελάφρυνση για την Ελλάδα, παρά τις δηλώσεις Ομπάμα
- Το «έλα να δεις» με τα ελληνικά «σαν αγγλικά» του Τσίπρα (ΒΙΝΤΕΟ)
- Xαμός με τα ελληνικά «σαν αγγλικά» του Τσίπρα (ΒΙΝΤΕΟ)
- Tαγματάρχης σε Άδωνι για το κόστος των «Eπωνύμως» και «Focus»
- Χαμός με τη… βέρα του Ομπάμα-Γιατί την έβγαλε από το δάκτυλο του στην Αθήνα;
- Ματέο Ρέντσι: Θέσαμε βέτο στις Βρυξέλλες
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Φέρνουν στη βουλή την περίπτωση του ταλαμάγκα και της περίεργης εκπομπής της ερτ
- Κρύο και την Τετάρτη -Δείτε που θα πέσει ο υδράργυρος
- Μήνυση της IMDb κατά της Καλιφόρνια για νόμο περί... ηλικίας
- Ο Μελισσανίδης «απέπεμψε» τον Αλεξιάδη από την κυβέρνηση
- “Συγνώμη” από τον πρόεδρο του ΚΕΕΛΠΝΟ στις οροθετικές γυναίκες για τη διαπόμπευση τους το 2012 επί υπουργίας Λοβέρδου
- Ομόφωνα επανεξελέγη ο Πολ Ράιαν πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων
- “Τελεσίγραφο” Τσίπρα στον Σόιμπλε! “Pacta sunt servanda”…
- ΤΩΡΑ: ΤΑΡΑΚΟΥΝΗΘΗΚΑΝ πάλι τα Ιωάννινα...