«Η Δίκη του Κ» στο θέατρο «Πόρτα»
«Η Δίκη του Κ», μια παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα «Η Δίκη», του Φραντς Κάφκα, παρουσιάζεται στο θέατρο Πόρτα (Μεσογείων 59), από την Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου.
Κάποιος θα πρέπει να είχε συκοφαντήσει τον Γιόζεφ Κ., καθώς χωρίς να έχει κάνει τίποτε κακό, ένα ωραίο πρωί συνελήφθη”.
Έτσι αρχίζει ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα του εικοστού αιώνα. Ο Γιόζεφ Κ., ανώτερος υπάλληλος τραπέζης και καθ’ όλα αξιοπρεπής πολίτης, ειδοποιείται από μια σειρά οργάνων μιας ακαθόριστης ανώτερης Αρχής,
Σημείωμα του Θωμά Μοσχόπουλου
Το έργο του Κάφκα δεν χρειάζεται συστάσεις, όπως δεν χρειάζονται ο Όμηρος, ο Σαίξπηρ ή ο Γκαίτε . Έχουν γραφτεί πολύ περισσότερες γραμμές γι’ αυτόν και το έργο του απ’ όσες ο ίδιος είχε γράψει ποτέ, δημιουργώντας την παρακαταθήκη του σκοτεινού του μύθου. Η ανεξίτηλη γοητεία των έργων του και η ένταση των κόσμων που δημιουργεί έχει γίνει ο καθρέφτης άπειρων ερμηνευτών και ερμηνειών που υποστηρίζουν πως εκείνες ρίχνουν το σωστό φως μέσα από τις τεκμηριωμένες προσεγγίσεις τους στο μυστήριο των κλασσικών αυτών κειμένων. Έτσι, έχουμε ψυχαναλυτικές αναγνώσεις του Κάφκα, άμεσα συνδυασμένες με την προσωπική του ζωή, φιλοσοφικές, κοινωνικοπολιτικές, θεολογικές-μεταφυσικές, μεταμοντέρνες, καθώς επίσης αναγνώσεις υπό το πρίσμα της εβραϊκής ταυτότητας του συγγραφέα έως και κάποιες που προσδίδουν “προφητικό” χαρακτήρα στο έργο του, μιας και σύμφωνα μ’ αυτές ο συγγραφέας προεικάζει την επερχόμενη άνοδο του ολοκληρωτισμού στην Ευρώπη ή ακόμα και το ίδιο το Ολοκαύτωμα. (Οι τρεις μικρότερες αδερφές του και οι οικογένειές τους έχασαν τις ζωές τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης). Ποια όμως είναι η “σωστή”; Όλες. Και καμία. Όπως σε κάθε μεγάλο έργο τέχνης, οι ερμηνείες είναι ανατρεπτικά υποκειμενικές και διαρκώς μεταβαλλόμενες ακολουθώντας πιστά το zeitgeist της κάθε εποχής που αναζητά να αναγνωρίσει τον εαυτό της μέσα στο μεγάλο έργο του παρελθόντος.
Γιατί όμως επιλέξαμε εμείς να παρουσιάσουμε την δική μας ανάγνωση και σε αυτόν το συγκεκριμένο χωροχρόνο, στην Ελλάδα του 2016-17; Ο Κάφκα “χρεώνεται” και κάτι για το οποίο ελάχιστοι συγγραφείς θα μπορούσαν να καυχηθούν. Μια νέα λέξη στο παγκόσμιο λεξιλόγιο για να προσδιοριστεί μια πολύ συγκεκριμένη κατάσταση και ατμόσφαιρα. Η λέξη “καφκικός”.
Μια λέξη που αυτόματα απαντά στην παραπάνω ερώτηση. Άραγε πόσοι από μας θυμούνται εποχές, που ο χαρακτηρισμός “καφκικές” να ήταν πιο ταιριαστός; Πολιτικολογούμε; Καθόλου. Ενεργοποιούμε τους πιο σαρδόνιους επιβιωτικούς μηχανισμούς μας. Όπως άλλωστε σημειώνει ο μελετητής του Κάφκα Franz Baumer, ο Κάφκα δεν αρθρώνει “κάποιο πολιτικό δόγμα, αλλά μια πνευματική κατάσταση και μια κριτική ευαισθησία που το κύριο όπλο της είναι η ειρωνεία και το χιούμορ.”
Ναι, ο Κάφκα έχει χιούμορ. Μαύρο φυσικά. Αλλά χιούμορ. Παρωδεί, σχολιάζει, ασκεί αμείλικτη κριτική και αυτοκριτική και θα μπορούσε άνετα να διεκδικήσει την πνευματική πατρότητα του θεάτρου του Παραλόγου. (Κάτι που πολλοί από τους εκπροσώπους του έχουν ανοιχτά παραδεχτεί, όπως ο Χάρολντ Πίντερ που έχει διασκευάσει τη Δίκη σε κινηματογραφικό σενάριο, ενώ το έργο του Πάρτυ Γενεθλίων θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί ανάπτυγμα των πρώτων κεφαλαίων του βιβλίου). Όταν ο Κάφκα, διάβαζε στους φίλους του τα πρώτα κεφάλαια της Δίκης όλοι μαζί ξελιγώνονταν στα γέλια. Παράδοξο; Ίσως. Αλλά μήπως αυτό εννοεί ο Μπέκετ λέγοντας “μπροστά σου το χειρότερο ώσπου να αρχίσεις να γελάς”;
Επίσης, ναι, ο Κάφκα έχει θεατρικότητα. Δεν θα επικαλεστούμε τις συνεχείς μεταφορές του έργου του– και ειδικότερα της Δίκης- στη σκηνή, αλλά κάτι που αφορά τις αναφορές του ίδιου του συγγραφέα. Όπως μελετητές του Κάφκα σαν την Evelyn Torton Beck ή τον Guido Massino, που υπογραμμίζουν την πολύ βαθιά εντύπωση που έκανε στον Φράντς Κάφκα καθώς και την καθοριστική σημασία που είχε στην τελική διαμόρφωση του ύφους των ώριμων έργων του–και φυσικά της Δίκης- η επαφή του με το θέατρο Yiddish: μια μορφή λαϊκού εβραϊκού θεάτρου που αναπτύχθηκε αρχικά στην Κεντρική Ευρώπη από το τέλος του 18ου αιώνα και που το ρεπερτόριο των “μπουλουκιών” που το στήριζαν ήταν απλοϊκά μελοδράματα με έντονες εναλλαγές κωμικού στοιχείου γραμμένα στα Yiddish– γλώσσα που μιλούσαν οι Eβραίοι της Κεντρο-Ανατολικής Ευρώπης. Η πρώτη επαφή του νεαρού Κάφκα με το είδος έγινε το 1910 στο Café Savoy της Πράγας, όπου σε μια μικρή αυτοσχέδια σκηνή, η σχεδόν γκροτέσκα αυτή μορφή θεατρικής τέχνης προκαλεί μια “φώτιση” στον εκκολαπτόμενο μεγάλο συγγραφέα, όπως άλλωστε και ο ίδιος σημειώνει στα ημερολόγιά του. Ο θιασάρχης, σκηνοθέτης και ηθοποιός του θιάσου Yitzak Levi γίνεται πολύ στενός του φίλος. Οι μελετητές αναγνωρίζουν άμεσες αναφορές και δείγματα παρωδίας σκηνών των έργων που παρακολούθησε στα μετέπειτα γραπτά του. Όπως αναφέρει η E. T. Beck “η δομή και η τεχνική, η θεατρικότητα των Yiddish έργων διατρέχουν την ύφανση της Δίκης […] το στοιχείο του μυστηρίου του σασπένς διατηρείται σε όλο το έργο […] σε μια μορφή κλιμακώσεων και αποκλιμακώσεων συγγενών με αυτές της δραματικής τέχνης […] Επιπλέον, η εμφανής έλλειψη ενδιαφέροντος του Κάφκα για βαθύτερη ανάλυση της ψυχολογίας των χαρακτήρων του αντανακλά την πρωτόλεια καταγραφή και τα υπεραπλουστευμένα κίνητρα που ενεργοποιούν τους χαρακτήρες των Yiddish θεατρικών έργων”.
Τι σημαίνουν εν τέλει όλα αυτά; Πώς η ενασχόληση με τη Δίκη μπορεί να βυθίσει σε γνωστούς- άγνωστους…ονειρικούς κόσμους, να τρομάξει, να διασκεδάσει, να γοητεύσει, να ταράξει, να ανακουφίσει, να προκαλέσει γέλιο ή το ακριβώς αντίθετο; Ανάλογα με το τι θα επιλέξει να δει το κοινό που θα παρακολουθήσει την παράσταση “Η Δίκη του Κ.” που το “Φυσικό Θέατρο της Οκλαχόμα”- το οποίο επισκέπτεται εκτάκτως την πόλη μας – παρουσιάζει στο ΠΟΡΤΑ. Τα υπόλοιπα επί σκηνής.
Διασκευή- Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Φλατσούσης
Φωτογραφίες, Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας
***
Ερμηνεύουν οι: Σωκράτης Πατσίκας, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίττυ Παϊταζόγλου, Θάνος Λέκκας, Μάνος Γαλανής, Ειρήνη Μπούνταλη, Παντελής Βασιλόπουλος, Μιχάλης Μιχαλακίδης, Ελένη Βλάχου, Φοίβος Συμεωνίδης
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:15
Τιμές εισιτηρίων: Παρασκευή και Σάββατο: Κανονικό 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€, Ανέργων 8€ και Κυριακή: (ειδική τιμή: κανονικό 12€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 12€, Ανέργων 8€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ...Τα τελευταία λόγια της 22χρονης φοιτήτριας που έπεσε από τον 9ο όροφο φοιτητικής εστίας
- 10 από τις πιο καμμένες στιγμές της ελληνικής τηλεόρασης!
- Ηρωική “έξοδος” Γιαννόπουλου
- Έστρωσαν τη νέα άσφαλτο χωρίς να μετακινήσουν τα αυτοκίνητα!
- Συνελήφθη ο σύντροφος της 23χρονης που βρέθηκε νεκρή σε παράπηγμα
- Θα πεθάνετε την επόμενη πενταετία; Κάντε μια απλή εξέταση αίματος
- Περνούν στον Αλαφούζο "ΤΑ ΝΕΑ";
- Πώς να φτιάξετε σπιτικό καθαριστικό για αστραφτερό μπάνιο
- Τη σκότωσε και την πέταξε σε ξύλινη παράγκα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις ΕΡΤ
- Δεκάδες πρόσφυγες και μετανάστες εγκαταλείφθηκαν στο Σέιχ-Σου
- Παράδειγμα προς μίμηση από 12χρονη στις Σέρρες (video)
- Αποτελέσματα εκλογών Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης
- Νεκροί και αγνοούμενοι σε ορυχείο έπειτα από σεισμό στην Πολωνία
- «Η Δίκη του Κ» στο θέατρο «Πόρτα»
- Η Μέρκελ δεν «βλέπει» επέκταση ενταξιακών συνομιλιών με την Τουρκία
- Αίτημα για έκτακτη επιχορήγηση του ΟΑΚ για την εκκαθάριση χρεών του παρελθόντος προς τη ΔΕΗ
- WSJ: Πρόταση του ESM για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους κατά 20%
- ΤτΕ: Εντός στόχου oι τράπεζες για την μείωση των «κόκκινων» δανείων
- Συνεργασία ΕΡΤ-Κρατικής Τηλεόρασης του Βιετνάμ (video)
![Η Δίκη, Πόρτα,i diki, porta](https://images32.inewsgr.com/2613/26138300/i-diki-tou-k-sto-theatro-porta-1-160.jpg)
- Τελευταία Νέα ΕΡΤ
- «Η Δίκη του Κ» στο θέατρο «Πόρτα»
- Στη Ζάκυνθο ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Ιονίων Νήσων
- Συνεργασία ΕΡΤ-Κρατικής Τηλεόρασης του Βιετνάμ (video)
- ΑΔΕΔΥ: Oι δημόσιοι υπάλληλοι παίζουν ποδόσφαιρο
- Ο Τραμπ εγκατελείπει τις επιχειρήσεις του για την Προεδρία των ΗΠΑ
- Πάνω από 3,5 εκ. ευρώ σε δήμους της Μαγνησίας για επενδύσεις ή κάλυψη δαπανών
- Θύμησες από το παρελθόν
- Πλημμύρες και σκουπίδια στο συντονιστικό όργανο του δήμου Ζακύνθου
- 22 πρόσφυγες από τη Συρία φιλοξενούνται στην Καλαμαριά
- WSJ: Πρόταση του ESM για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους κατά 20%
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ανακάμπτουν τα ελληνικά ομόλογα - Στο 6,82% η απόδοση του 10ετούς
- Τι θα κάνει ο Ρέντσι αν χάσει την Κυριακή;
- Νέα εκπομπή στην ΕΡΤ2: «Πύργος Αθηνών»
- CNN: Ανήλικοι πρόσφυγες εκδίδονται στο κέντρο της Αθήνας για λίγα ευρώ (Βίντεο)
- Τελευταία Χριστούγεννα για τους Ομπάμα στον Λευκό Οίκο: Δείτε τον εντυπωσιακό στολισμό (φωτό)
- Από «τρολ» του ΣΥΡΙΖΑ στην Κουμουνδούρου… στο ταξίδι του Τσίπρα στην Κούβα!
- Public Issue: Διογκώνεται η απογοήτευση στους πολίτες
- Χιόνια και στα ορεινά της Κέρκυρας (Βίντεο)
- Εκτεθειμένος ο Τσίπρας: Ταξίδεψε στην Κούβα τρολ του ΣΥΡΙΖΑ [Εικόνες και Βιντεο]
- Η Βενεζουέλα βυθίζεται στην νομισματική κρίση. Το 55% της αξίας του έχασε το μπολίβαρ