Η «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους από τη Λυρική Σκηνή

Έργο ανάλαφρο, γεμάτο χιούμορ και ανατροπές, πλημμυρίζει από τη μουσική της αυτοκρατορικής Βιέννης σε μουσική διεύθυνση Μιχάλη Οικονόμου, Ζωής Τσόκανου και Ανδρέα Πυλαρινού. Ο Αλέξανδρος Ευκλείδης μεταφέρει τη δράση του έργου στην αθηναϊκή μπουρζουαζία της δεκαετίας του ’60. Στο ξέφρενο πάρτι του πρίγκιπα Ορλόφσκι οι ήρωες του Στράους συναντιούνται με προσκεκλημένους-έκπληξη.

Η «Νυχτερίδα» είναι το πρώτο έργο με το οποίο ξεκίνησε τις δραστηριότητες της η Εθνική Λυρική Σκηνή, στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου,

στις 5 Μαρτίου 1940. Το έργο είχε δοθεί στα ελληνικά. Από τότε έως και σήμερα, η «Νυχτερίδα» παρουσιάζεται πάντα στην ελληνική γλώσσα σε όλες τις παραστάσεις της στην ΕΛΣ. Η μετάφραση της νέας παραγωγής είναι του Δημήτρη Δημόπουλου.

Η μεταφορά στα «καθ’ ημάς» είναι μια διαδικασία απολύτως συνυφασμένη με το ελαφρό μουσικό θέατρο παγκοσμίως. Πριν θεωρηθεί ένα από τα αριστουργήματα της σοβαρής μουσικής, η «Νυχτερίδα» υπήρξε ένα λαϊκότατο έργο, που γνώρισε τοπικές διασκευές στις διαφορετικές χώρες που παίχτηκε. Η σκηνοθετική πρόταση του Ευκλείδη προκύπτει από τη λογική αυτή και επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στον απαιτούμενο σε ένα τέτοιο έργο σεβασμό και στην εξίσου θεμιτή στο είδος της οπερέτας ασέβεια. Εξάλλου, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες διαστάσεις της οπερέτας είναι ακριβώς αυτή: Να παίζει με τα όρια, να παράγει νόημα μέσα από ένα διαρκές μπες-βγες στα διάφορα πλαίσια με τα οποία συνδιαλέγεται: του ελαφρού θεάτρου, αλλά και της σοβαρής μουσικής, του υψηλού, αλλά και του ευτελούς, του αστικού, αλλά και του «λαϊκού», των διεθνών καλλιτεχνικών ρευμάτων, αλλά και της εντοπιότητας.

Η επαναπλαισίωση που επιχειρείται στη νέα εκδοχή της «Νυχτερίδας» δεν είναι τίποτε άλλο από μια αλλαγή κάδρου: αυτό που έχει σημασία είναι ο πίνακας. Στο έργο όλα ξεκινούν από φάρσα που είχε γίνει στο παρελθόν: μετά από αποκριάτικο χορό ο Δρ. Φάλκε βρέθηκε να τριγυρνά στους δρόμους, μέρα μεσημέρι, μασκαρεμένος με κοστούμι νυχτερίδας. Υπεύθυνος ήταν ο Γκάμπριελ φον Άιζενσταϊν, στον οποίο ο Φάλκε αποφασίζει να ανταποδώσει τα ίσα κατά τη διάρκεια χορού που παραθέτει ο Ρώσος πρίγκιπας Ορλόφσκι. Άφθονη σαμπάνια και μάσκες φροντίζουν για κέφι, παρασύροντας τους πρωταγωνιστές σε σειρά παρεξηγήσεων. Για διαφορετικούς λόγους, όλοι καταλήγουν στη φυλακή, όπου τελικά αποκαλύπτεται η πραγματικότητα.

Παρά το γεγονός ότι η «Νυχτερίδα» θεωρείται η αντιπροσωπευτικότερη και διασημότερη βιεννέζικη οπερέτα, υπερβαίνει τα στερεότυπα του είδους, δηλαδή δεν αποτελεί ακόμα μια συρραφή από βαλς, μαζούρκες και πόλκες, τις οποίες μάλιστα ο Στράους έγραφε με χαρακτηριστική άνεση, αλλά κατόρθωσε να αναπτύξει δομές ικανές να στηρίξουν μια κωμική όπερα.

Συντελεστές παράστασης:

Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Οικονόμου (22, 23, 26, 28/2 – 23, 24/4), Ζωή Τσόκανου (1, 5, 7, 8/3), Ανδρέας Πυλαρινός (4, 7, 14, 18/5)

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης

Μετάφραση ποιητικού κειμένου: Δημήτρης Δημόπουλος

Σκηνικά: Σωτήρης Στέλιος

Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη

Χορογραφία: Μαρία Κουσουνή

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Παίζουν: Διονύσης Σούρμπης (22, 26, 28/2 – 5, 8/3 – 24/4 – 4/5), Δημήτρης Πακσόγλου (23/2 – 1, 7/3 – 23/4 – 7, 14, 18/5), (Γκάμπριελ φον Άιζενσταϊν), Έλενα Κελεσίδη (22, 26, 28/2 – 5, 8/3 – 24/4), Μαρία Μητσοπούλου (23/2 – 1, 7/3 – 23/4), Μαρία Κόκκα (4, 7, 14, 18/5) (Ροζαλίντα), Βαγγέλης Χατζησίμος (22, 28/2 – 1, 5, 8/3 – 24/4 – 7, 18/5), Σταμάτης Μπερής (23, 26/2 – 7/3 – 23/4 – 4, 14/5) (Φρανκ), Ελένη Βουδουράκη (22, 28/2 – 1, 5/3), Μαρισία Παπαλεξίου (23/2, 7/3 – 4, 18/5), Έλενα Μαραγκού (26/2 – 8/3 – 23, 24/4), Μαρίτα Παπαρίζου (7, 14/5) (Πρίγκιπας Ορλόφσκι), Αντώνης Κορωναίος (22, 28/2 – 1, 5, 8/3 – 24/4), Γιάννης Χριστόπουλος (23, 26/2 – 7/3 – 23/4), Νίκος Στεφάνου (4, 7, 14, 18/5) (Άλφρεντ), Άκης Λαλούσης (22, 26/2 – 5, 8/3 – 24/4 – 4/5), Αρκάδιος Ρακόπουλος (23, 28/2), Χάρης Ανδριανός (1, 7/3 – 23/4 – 7, 14, 18/5) (Δρ. Φάλκε), Θανάσης Ευαγγέλου (22, 23, 26, 28/2 – 7/3 – 23/4), Δημήτρης Ναλμπάντης (1, 5, 8/3 – 24/4 – 4, 7, 14, 18/5) (Δρ. Μπλιντ), Βασιλική Καραγιάννη (22, 26/2 – 1, 5, 8/3 – 24/4 – 4, 14/5), Κάτια Πάσχου (23/2 – 7/3 – 7, 18/5), Μαριάννα Μανσόλα (28/2 – 23/4) (Αντέλα), Βάγια Κωφού (22, 23, 26, 28/2 – 24/4 – 4/5), Λυδία Αγγελοπούλου (1, 5, 7, 8/3 – 23/4 – 7, 14, 18/5) (Ίντα), Παναγιώτης Αθανασόπουλος (22, 28/2 – 1, 5, 8/3 – 24/4 – 7, 18/5), Παύλος Μαρόπουλος (23, 26/2 – 7/3 – 23/4 – 4, 14/5) (Φρος/Αλή Μπέης), Xρήστος Αμβράζης (22, 28/2 – 1, 5, 8/3 – 24/4 – 7, 18/5), Παναγιώτης Πρίφτης (23, 26/2 – 7/3 – 23/4 – 4, 14/5) (Μάρρεϋ), Ειρήνη Κώνστα (22, 28/2 – 1, 5, 8/3 – 24/4 – 7, 18/5), Ειρήνη Αθανασίου (23, 26/2 – 7/3 – 23/4 – 4, 14/5) (Τζίνα).

INFO: Εθνική Λυρική ΣκηνήΘέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα , 210 3611516, www.nationalopera.gr. Στις 22, 23, 26, 28 Φεβρουαρίου (20:00). Στις 1, 5, 7, 8 Μαρτίου (20:00). Στις 23, 24 Απριλίου (20:00). Στις 4, 7, 14, 18 Μαΐου (20:00). Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία Θεάτρου Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, Στάση Μετρό Πανεπιστήμιο. Τρίτη-Κυριακή: 09:00–21:00, Δευτέρα: 09:00-16:00. Τηλ. πωλήσεις: 210 3662100. Ομαδικά: 210 3711342. Ηλεκτρονικά: www.nationalopera.gr.. Είσοδος: 7 – 40 ευρώ.

Keywords
Τυχαία Θέματα