Πασαρέλα στο μουσείο
Ας αρχίσουμε με τα βασικά; Η μόδα είναι Τέχνη; Για να απαντήσουμε, θα πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να ορίσουμε τι είναι Τέχνη. Και επειδή αυτό είναι λίγο δύσκολο, ας το δούμε διά του παραδείγματος. Ο Κριστιάν Ντιόρ όταν, με το New Look, «επανεφηύρε» τη γυναικεία σιλουέτα ανεβάζοντας πιο ψηλά τη μέση και κάνοντας τα πόδια να δείχνουν πιο μακριά, έκανε Τέχνη. Η Μαντέμ Γκρε, που διαχειριζόταν το φόρεμα σαν να ήταν γλυπτό, έκανε Τέχνη. Πολλές από τις δημιουργίες του Γκαλιάνο και του Μιγιάκε που δίνουν έμφαση στις γραμμές ενός ρούχου και όχι κατά πόσον είναι «φορέσιμο», είναι έργα Τέχνης. Το ότι ο Ζαν
Τα παραδείγματα είναι, βέβαια, τυχαία και ενδεικτικά, υπάρχουν δεκάδες άλλα στην Ιστορία της μόδας. Για παράδειγμα, το μικρό μαύρο φόρεμα της Σανέλ στο οποίο εφαρμόσθηκε η ουσία του μινιμαλισμού, ότι δεν πρόκειται δηλαδή για την απόρριψη του περιττού αλλά για την ανάδειξη του σημαντικού, είναι Τέχνη. Το ότι όμως η Μαντεμουαζέλ, απελευθέρωσε τις γυναίκες από τα δεσμά των κορσέδων, επέβαλε τα ψεύτικα κοσμήματα ή εξευτέλισε την πανάκριβη ζιμπελίνα χρησιμοποιώντας της ως φόδρα σε παλτό από κάμποτο, είναι ένα είδος ανατροπής, μια «επανάσταση» ενάντια στα κατεστημένα αλλά δεν είναι Τέχνη. Το ίδιο και η μίνι φούστα της Κουάντ. Ενα τολμηρό βήμα, μια μπούφλα στον συντηρητισμό της εποχής της, μία μόδα που έγραψε Ιστορία αλλά όχι Τέχνη. Εξάλλου, μόδα και Τέχνη έχουν μία ουσιαστική διαφορά. Ενα από τα «αναγνωριστικά» της Τέχνης είναι η υπέρβαση του χρόνου, ενώ, αντίθετα, η μόδα πρέπει να «πεθαίνει» νωρίς για να επιβιώνει το εμπόριο (δεν το λέω εγώ, ο Κοκτό το έλεγε). Γι’ αυτό και σήμερα υπάρχουν σχεδιαστές που, στην ουσία, είναι περισσότερο ή λιγότερο ευφάνταστοι αντιγραφείς, περισσότερο ή λιγότερο καλοί τεχνίτες που συντηρούν αυτήν την τεράστια παγκόσμια βιομηχανία. Δημιουργούς να τους πεις. Καλλιτέχνες δύσκολο.
Σκέψεις με αφορμή την επίδειξη μόδας που έγινε στο Βρετανικό Μουσείο, στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Και που ο σχεδιαστής Ερντέμ Μοραλιόγλου θεώρησε το ιδανικό, όπως είπε, σκηνικό για να παρουσιάσει τη συλλογή του επειδή ήταν εμπνευσμένη από τη Μαρία Κάλλας. Είμαστε σοβαροί; Από πότε τα μουσεία – και μάλιστα αίθουσες με τέτοια εκθέματα – είναι σκηνικά; Στα οποία μπορούν να στηθούν κάμερες, να μπουν καλώδια, φώτα, καρέκλες, να «βουλιάξουν» από κόσμο ώστε να αναδειχθούν οι ρόμπες ενός κάποιου Ερντέμ και να υποβιβαστούν τα έργα που φιλοξενούν; Στα οποία, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είχαν γυρισμένη την πλάτη οι ινφλουένσερς (που αμφιβάλω αν οι περισσότερες ήξεραν περί τίνος πρόκειται). Ενα ατύχημα να γίνει, ένας προβολέας να πέσει, μια ινφλουένσερ να μπατάρει μαζί με την καρέκλα της και να σαβουρντιστεί στα γλυπτά, όλα καλά; Και μετά σοκαριζόμαστε με τους ακτιβιστές που ρίχνουν σάλτσες σε έργα Τέχνης; Αν δεν σεβαστούν τα ίδια τα μουσεία τον ρόλο και τα εκθέματά τους θα τα σεβαστεί ο κάθε μουρλαμένος;
Στον ΠαρθενώναΒρέθηκαν, βέβαια, και οι καλοθελητές που συγκρίνουν το πανηγυράκι που στήθηκε στο Βρετανικό Μουσείο (καθόλου τυχαίο, κατά τη γνώμη μου, το ότι έγινε σε μια εποχή που η επιστροφή των Γλυπτών βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας) με τη φωτογράφιση μοντέλων του Dior που είχε γίνει στην Ακρόπολη το 2022 και, στην ουσία, επρόκειτο για αναβίωση αντίστοιχης του 1951. Φωτογράφιση χωρίς κοινό, με φυσικό φως όπου το μνημείο δεν ήταν ούτε σκηνικό, ούτε φόντο αλλά ο φυσικός πρωταγωνιστής. Ενώ τα μοντέλα παρέπεμπαν σε σύγχρονες Καρυάτιδες. Οχι τίποτα άλλο αλλά, πλέον, πρέπει να εξηγείται και το αυτονόητο.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χαμός στη Γαλλία με την ταυτότητα που φόρεσε η Μπριζίτ Μακρόν
- Ο μονόδρομος της παραίτησης Κασσελάκη και η ώρα του Αλέξη Τσίπρα
- Παρατάχθηκαν έξω από τη Βουλή τα τρακτέρ των αγροτών – Ξεκίνησαν οι πρώτες πορείες
- Αντώνης Κανάκης: Επίθεση σε ΣΚΑΪ και Πορτοσάλτε - "Συνεχίστε να βγάζετε χολή" απαντά το κανάλι
- Το κομβόι των αγροτών στην Πανεπιστήμιου – Τρακτέρ, αγροτικά και κόρνες (video)
- Ζακ Κωστόπουλος: Συγγενής κατηγορούμενου έφτυσε τη δημοσιογράφο και μάρτυρα Μαρία Λούκα
- ΣΚΑΪ προς Κανάκη: Κανένας δεν χαρίζει 2,5 εκατ. ευρώ αν δεν τα έχεις δουλέψει
- Η μακρόχρονη πορεία προς τα Τέμπη και η αλήθεια για τον ΟΣΕ
- Αγοpάκι περπάτησε 1η φορά μετά από δύσκολη εγχείρηση στη σπονδυλική στήλη – ΒΙΝΤΕΟ
- Κασσελάκης: Πρώτα στους αγρότες στο Σύνταγμα και μετά στη συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Ο φόβος «φρέναρε» την πρόταση μομφής
- Η «Marca» αποθέωσε τον Μεντιλίμπαρ
- Τέμπη: Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει «ειλημμένη η απόφαση απαλλαγής» και αποχωρεί από την Εξεταστική
- Ιντερ-Ατλέτικο Μαδρίτης και Αϊντχόφεν-Ντόρτμουντ οι αποψινές μάχες στους «16» του Champions League
- Κάιρο: Επίσκεψη Χανίγια για συζητήσεις περί νέας ανακωχής στη Γάζα
- Ποιοί είναι οι Amish που ανέφεραν οι Παλαιοχριστιανοί της Κορίνθου -Πώς ζουν;
- Δίκη για Μάτι: Δικηγόρος Δούρου μετά την εισαγγελική πρόταση – «Να βρουν το ηθικό ύψος να απολογηθούν»
- Ονόματα
- Πασαρέλα στο μουσείο
- Κορινθία: Εισαγγελική διαταγή για διενέργεια τεστ DNA στην οικογένεια των «παλαιοχριστιανών»
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Πασαρέλα στο μουσείο
- Ο φόβος «φρέναρε» την πρόταση μομφής
- Ονόματα
- Αποσύνθεση
- Αλήθεια τώρα, θέλει και σκέψη;
- Πύργος: Θύμα ξυλοδαρμού διανομέας – Τον χτύπησαν με ξύλο στο κεφάλι
- Τρίτη πιο δημοφιλής χώρα για διακοπές η Ελλάδα
- Λιβυκό εφετείο ακυρώνει τη συνεργασία με τον Ερντογάν
- Βοήθα, Παναγιά!
- Η «Marca» αποθέωσε τον Μεντιλίμπαρ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τάμεσης: Βρήκαν το πτώμα του δράστη της επίθεσης με οξύ
- Μητσοτάκης: Στόχος μου να κάνω την Ελλάδα πραγματική ευρωπαϊκή χώρα
- Στο Σύνταγμα τα πρώτα τρακτέρ
- Σερβία: Δεν θα επιβάλουμε κυρώσεις στην Ρωσία, δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων TASS ο Αλ. Βούτσιτς
- Weekend Film Sessions: Βιωματικά εργαστήρια κινηματογράφου για παιδιά και εφήβους
- Γάζα: Η κρίση υγείας μπορεί να σκοτώσει άλλους 8.000 ανθρώπους έως τον Αύγουστο
- «Βούλιαξε» το Σύνταγμα από εκατοντάδες τρακτέρ - Σήκωσαν φέρετρο έξω από τη Βουλή
- Γάζα: Η κρίση ίσως στοιχίσει τη ζωή σε άλλους 8.000 ανθρώπους έως τον Αύγουστο ακόμα και αν σταματήσει ο πόλεμος
- Ανοιχτή θεατρική σκηνή της πόλης 2024