Το «Terror» επιστρέφει στο Θέατρο Αθηνών
Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει. Το συγκλονιστικό δικαστικό θρίλερ του Γερμανού συγγραφέα Φέρντιναντ φον Σίραχ «Terror», στο οποίο αποφασίζει ζωντανά το κοινό με ψηφοφορία για την τελική έκβαση της δίκης, επιστρέφει ανανεωμένο στις 28 Νοεμβρίου στο Θέατρο Αθηνών.
Το έργο έχοντας γνωρίσει τεράστια επιτυχία σε εβδομήντα και πλέον σκηνές στην Ευρώπη και την Αμερική, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά και στην Ελλάδα,
Τώρα, επιστρέφει, με ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό καστ όπου συμμετέχουν οι Μαρίνα Ασλάνογλου, Βασίλης Παλαιολόγος, Μιχάλης Αλικάκος, Γιώργος Σπάνιας, Δημήτρης Λιόλιος και Βιργινία Ταμπαροπούλου.
Η ιστορία ξεκινάει στις 26 Μαΐου και λίγο μετά τις οχτώ το απόγευμα όπου ένα αεροπλάνο της Lufthansa ταξιδεύει από το Βερολίνο στο Μόναχο με 164 επιβάτες, υπό καθεστώς ομηρίας. Η διαταγή του τρομοκράτη τον πιλότο είναι να το ρίξει στο γήπεδο Allianz Arena του Μονάχου, κατά τη διάρκεια του αγώνα Γερμανίας – Αγγλίας, τον οποίο παρακολουθούν ζωντανά 70.000 φίλαθλοι. Η Γερμανική κυβέρνηση ενημερώνεται άμεσα και σηκώνει δυο μαχητικά αεροσκάφη για να παρακολουθούν την κατάσταση από απόσταση αναπνοής και να περιμένουν οδηγίες.
Στη δεύτερη φάση του εργου, βρισκόμαστε στην αίθουσα του δικαστηρίου. Ο κατηγορούμενος εμφανίζεται φορώντας στολή πολεμικής αεροπορίας. Κατηγορείται για τον θάνατο και των 164 επιβατών, μετά από εκτόξευση ρουκέτας η οποία είχε ως αποτέλεσμα την κατάρριψη του υπό ομηρία αεροσκάφους και η οποία πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά με πρωτοβουλία του ίδιου και όχι κατόπιν εντολής ανωτέρου. Ο πρόεδρος του δικαστηρίου εισέρχεται στην αίθουσα και απευθύνεται κατευθείαν στο κοινό. Ξεκινά η ακροαματική διαδικασία. Ξεκινά η παράσταση.
Στην εξέλιξη της υπόθεσης, μπαίνουν αρκετά διλήμματα. Ποιος έδωσε το δικαίωμα σε έναν απλό εκπρόσωπο του γερμανικού κράτους να σκοτώσει λίγους για να σωθούν οι πολλοί; Διαθέτει το δικαστήριο τα κατάλληλα νομικά εργαλεία για να μπορέσει να κρίνει δίκαια τη συνειδητή του απόφαση να αυτενεργήσει κατ’ αυτό τον τρόπο; Ποιος κώδικας τιμής και ποια αίσθηση δικαιοσύνης τού όπλισε το χέρι; Ποιος αποφασίζει ότι το λεγόμενο «μη χείρον βέλτιστον» αποτελεί το μέτρο ηθικής; Τι είναι δίκαιο; Και τι άδικο; Εθνικός ήρωας ή δολοφονικός αλαζόνας; Οι αριθμοί, οι συσχετισμοί, οι υπολογισμοί και το ζύγισμα των ανθρώπινων ψυχών αιωρούνται για ώρα πάνω από την αίθουσα του δικαστηρίου κυριεύοντας τις σκέψεις όλων. Η ακροαματική διαδικασία ολοκληρώνεται. Ο λόγος τώρα στους ενόρκους για την τελική ψηφοφορία. Για την τελική ετυμηγορία.
Οι θεατές της παράστασης έχουν τον λόγο. Αυτοί είναι οι ένορκοι της δίκης που μόλις παρακολούθησαν, αυτοί καλούνται και να απαντήσουν στα ηθικά διλήμματά της. Αυτοί θα κρίνουν αν ο κατηγορούμενος είναι αθώος ή ένοχος. Άραγε, θα αποφασίσουν ως υποψήφιοι θύτες ή ως υποψήφια θύματα; Αυτό δεν μπορεί να το ξέρει κανείς.
Λίγα λόγια από τους δημιουργούς της παράστασης
Γιώργος Οικονόμου – σκηνοθεσία
Terror, τρόμος ή τρομοκρατία. Έχει η κοινωνία τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας; Έχει στρατιωτική δύναμη, εξοπλισμό ασύλληπτο και προσωπικό εκπαιδευμένο για κάθε αποστολή. Έχει όμως λύσει τα νομικά, φιλοσοφικά και ηθικά ζητήματα που αφορούν στην αξία της ανθρώπινης ζωής; Μπορεί η κοινωνία να θυσιάσει ζωές αθώων για να σώσει ζωές άλλων, έστω και περισσοτέρων, αθώων; Στα χρόνια που ακολούθησαν το χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης αυτά τα ερωτήματα αυτά είναι πλέον φλέγοντα ζητήματα κι η ανάγκη να απαντηθούν επανέρχεται διαρκώς κι επιτακτικά. Ο επισμηναγός Κοχ της πολεμικής αεροπορίας της Γερμανίας καταρρίπτει ένα Airbus της Lufthansa. Οι αεροπειρατές που το έχουν καταλάβει απειλούν να το ρίξουν σε ένα κατάμεστο στάδιο που διεξάγεται ένας ποδοσφαιρικός αγώνας Ο επισμηναγός αποφασίζει να παρακούσει τις ρητές διαταγές που έχει να μην χτυπήσει το Airbus. Αποφασίζει να θυσιάσει 164 ζωές για να σώσει 70.000. Σε μια αποστροφή του λόγου της η εισαγγελέας λέει: «Κάνουμε λάθη και τα επαναλαμβάνουμε κάθε φορά εκ νέου, πράγμα που είναι στη φύση της». Ήθος, συνείδηση, κοινή λογική, δίκαιο. Κάθε ένας από αυτούς τους όρους είναι ευαίσθητος, μεταβάλλεται από περίπτωση σε περίπτωση κι είναι από τη φύση τους έτσι φτιαγμένοι ώστε να μην μπορούμε να είμαστε σίγουροι πια πράξη είναι η σωστή σήμερα κι αν οι συλλογισμοί μας θα ισχύουν το ίδιο και αύριο. Το δικαστήριο είναι η σκηνή του Terror. Είναι ο τόπος σύγκρουσης ιδεών, στόχων, χαρακτήρων και προσωπικοτήτων σε μια δίκη ύψιστης σημασίας . Είναι μια δίκη σταθμός, σαν την δίκη της Ιωάννας της Λορένης, του Ντρέιφους σαν τις αντιρατσιστικές δίκες της Αλαμπάμα κι οι συγκρούσεις που παρακολουθεί ο θεατής εύκολα παραπέμπουν και στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, αλλά και στον Ιούλιο Καίσαρα του Σαίξπηρ. ‘Ένορκοι σ’ αυτήν την παράσταση είναι οι θεατές. Αθώος ή Ένοχος; Αυτοί αποφασίζουν.
Μιρέλλα Παπαοικονόμου – διασκευή
Με το έργο του αυτό, ο Ferdinand von Schirach, τραβά με βία το πάπλωμα από την ωραία κοιμωμένη μας ηθική. Από τις πρώτες κιόλας σελίδες, ένιωσα στους ώμους μου το βαρύ φορτίο που εσκεμμένα εναποθέτει ο συγγραφέας στον ανυποψίαστο θεατή. Ευθύνη. Μια ευθύνη που όσο βυθιζόμουν μέσα σε αυτή, γινόταν όλο και πιο προσωπική. Χωρίς καν να το καταλάβω, είχα βρεθεί σε πόλεμο με την ίδια μου την συνείδηση. Η σιγουριά, της αίσθησης δικαίου μέσα μου, κλονίστηκε. Στον αντίποδα της αμφισβήτησης, ο κατηγορούμενος μετατρέπεται στον απόλυτο ήρωα μιας τραγωδίας. Ο Schirach αφήνει στον θεατή την ευθύνη της προσωπικής του κάθαρσης. Η μοίρα ενός τραγικού ήρωα στα χέρια της συλλογικής μας συνείδησης. Ένας ευφυής ελιγμός που με γοήτευσε, με συγκλόνισε και με έφερε ένα βήμα πιο κοντά σε έναν «εαυτό» άγνωστο που όλοι μας κουβαλάμε, ελπίζοντας πως κάποτε θα γνωρίσουμε. Ολοκληρώνοντας την διασκευή του θεατρικού έργου είμαι πλέον βέβαιη πως οι θεατές που θα παρακολουθήσουν αυτή την παράσταση, θα αναμετρηθούν κι εκείνοι με άγνωστες πτυχές της συνείδησής τους.
Ευαγγελία Α. Νάνου – μετάφραση
Οκτώβριος του 2016. Τα γερμανικά Γυμνάσια δέχονται την πρόταση να μελετήσουν και να εντρυφήσουν στο θεατρικό έργο «Terror» του Φέρντιναντ φον Σίραχ. Έκτοτε και για μήνες αποτέλεσε δημόσιο ανάγνωσμα στα γερμανικά εκπαιδευτικά ιδρύματα μέσης εκπαίδευσης. Το ίδιο διάστημα στην Γερμανία οι συζητήσεις για το έργο μονοπωλούν τα μέσα ενημέρωσης και τον έντυπο τύπο. Το έργο γυρίστηκε κατόπιν κινηματογραφική ταινία και πυροδότησε ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον της γερμανικής κοινής γνώμης. Αποφασίζω να το μεταφράσω. Ο εκδοτικός οίκος «Ηριδανός» στην Αθήνα αποφασίζει να το εκδώσει. Και η ιδέα γεννιέται! Η πλοκή με συνεπήρε, με καθήλωσε και με «έβαλε» απέναντι από τον καθρέπτη. Με έκανε κριτή και συνάμα συνένοχο. Έβγαλα τα συμπεράσματά μου. Το θέμα είναι άκρως επίκαιρο, κοινωνικοπολιτικό. Ταρακουνάει τον θεατή, ταρακουνάει την κοινωνία. Η προβληματική είναι σύγχρονη αλλά και ταυτόχρονα διαχρονική. Αφετηρία της μυθοπλασίας αποτελεί ένα «φανταστικό» συμβάν που προκαλεί μια πραγματικά φιλοσοφική συζήτηση. Η γλώσσα ασφαλώς ξύλινη, άμεση, ρεαλιστική, ορθολογιστική, χωρίς ιδιαίτερες συναισθηματικές χροιές. Το συναίσθημα προκαλεί «σοκ», τραντάζει και φοβίζει. Δεν είναι ευπρόσδεκτο. Παρόλο που πρόκειται για τον ακαριαίο θάνατο πολλών αθώων ψυχών, το συναίσθημα εδώ το προσπερνάμε. Δεν υπάρχει καθόλου χώρος παρερμηνείας των διαλόγων. Ψυχρός ανταγωνισμός μεταξύ ορθολογισμού (αριθμοί) και συνείδησης (χρόνος). Οι αριθμοί, οι υπολογισμοί, οι συσχετισμοί παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο όλο συμβάν, όπως ακριβώς το ξέρουμε και από τις αρχαίες τραγωδίες. Ο χρόνος εκλαμβάνεται ως μάρτυρας της ανθρώπινης περιπέτειας, ως κάτι που μπορεί να «λυτρώσει» την αλήθεια και να φέρει στο φως το δίκαιο. Η ουσία του έργου προδίδει τάσεις συνειδητής επαγρύπνησης, προκαλώντας την σύγκρουση των απόψεων και των επιχειρημάτων, διεγείροντας και αφυπνίζοντας το κριτικό πνεύμα και την κριτική σκέψη των θεατών. Ξαφνικά και άμεσα ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον Νόμο, με τους «άγραφους νόμους», με την δικαιοσύνη- και τελικά με την αυταπάτη ότι αυτοί οι προβληματισμοί ανήκουν σε όλους. Όλα της φαίνονται τόσα μακρινά και είναι τόσο κοντά.
* Το έργο «TERROR» του ΦΕΡΝΤΙΝΑΝΤ ΦΟΝ ΣΙΡΑΧ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ηριδανός» σε μετάφραση Ευαγγελίας Α. Νάνου με τον τίτλο «Στον αστερισμό του τρόμου».
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τελικά δεν τα κατάφερε
- Ηλεκτρικό υπόστρωμα: Προσοχή συχνή αιτία ηλεκτροπληξίας, 3 κρίσιμες οδηγίες
- Χωρίς μετρό, ηλεκτρικό και τραμ την Πέμπτη 18/11 - Τι ισχύει για λεωφορεία, τρόλεϊ και δακτύλιο
- «Έπεσα από την ταράτσα, έμεινα σαράντα μέρες στην εντατική» αποκαλύπτει ο Μένιος Σακελλαρόπουλος
- Συγκλονίζει ο 54χρονος που σώθηκε από 300 τσιμπήματα σφηκών - "Μου έβγαζαν δύο ώρες σφήκες από τα μαλλιά και τα γένια"
- Φρίκη στην Αλβανία: Δολοφόνησε με φτυάρι το 8χρονο παιδί των γειτόνων του
- Απεργία ΜΜΜ 18/11 – δακτύλιος: “Ελεύθεροι” αύριο οι δρόμοι
- Άρχισαν τα επεισόδια στους χώρους γύρω από το ΑΠΘ
- Μαρία Ηλιάκη: Η φωτογραφία με την κόρη της
- Πέντε ακόμα περιοχές της Ελλάδας στο «βαθύ κόκκινο»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Δικυκλιστής χτύπησε και εκσφενδόνισε γυναίκα στο αντίθετο ρεύμα
- Το «Terror» επιστρέφει στο Θέατρο Αθηνών
- Δακτύλιος – Δεν θα ισχύσει την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου
- Υπουργική απόφαση-παράθυρο για 9ωρα με τζάμπα υπερεργασία
- Μικροένταση στη Στουρνάρη μετά το τέλος της πορείας
- Επεισόδια με μολότοφ σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Το «Terror» επιστρέφει στο Θέατρο Αθηνών
- Υπουργική απόφαση-παράθυρο για 9ωρα με τζάμπα υπερεργασία
- Μικροένταση στη Στουρνάρη μετά το τέλος της πορείας
- Δικυκλιστής χτύπησε και εκσφενδόνισε γυναίκα στο αντίθετο ρεύμα
- Δακτύλιος – Δεν θα ισχύσει την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου
- Επεισόδια με μολότοφ σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα
- «Ο κοροναϊός είναι σαν τσουνάμι» – Συγκλονιστικές μαρτυρίες γιατρών
- Κοροναϊός – Ακόμη πέντε περιοχές μπήκαν στο «βαθύ κόκκινο»
- Καπραβέλος – Να τεθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης η χώρα
- Μεσολόγγι – Συγκλονίζουν συγγενείς της νοσηλεύτριας που σκοτώθηκε σε τροχαίο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χαμός στην Πορτογαλία: Σε δύο «στρατόπεδα» η Εθνική για Σάντος
- Μπαρμπέιντος: Η κυβέρνηση θέλει να ιδρύσει μια εικονική πρεσβεία στο μετασύμπαν
- Έφη Αχτσιόγλου: "Σαν τον κλέφτη η κυβέρνηση καταργεί άλλο ένα δικαίωμα των εργαζομένων"
- Κορωνοϊός: Γιατί είναι απαραίτητη η τρίτη δόση του εμβολίου
- Χάρης Καστανίδης από Πάτρα: "Να επαναφέρουμε στο προσκήνιο της δημόσιας ζωής τους ανθρώπους και τις ελπίδες τους" - ΦΩΤΟ & ΒΙΝΤΕΟ
- Ώρα Πατρών-Γιώργος Ρώρος: Ονοματοθεσία οδών για τους αγωνιστές Σαμούρη Γιώργο και Μικρώνη Γιάννη
- Γερμανία: Σύσταση για αναμνηστικό εμβολιασμό όλων άνω των 18 ετών θα εκδώσει η αρμόδια Επιτροπή
- Εντυπωσιακές εικόνες: Πελεκάνοι της Τσεχίας οδηγούνται σε θερμότερα νερά
- Τουρκία: Δήλωση Ερντογάν έστειλε «στα τάρταρα» τη λίρα
- To L’oreal Water Saver ανάμεσα στις 100 καλύτερες εφευρέσεις του 2021 του Περιοδικού Time