Το Ηρώδειο ως «όπλο» πολιτιστικής διπλωματίας
Ούτε μία, ούτε δύο, αλλά δέκα φορές επέστρεψε ο Μίκης Θεοδωράκης στη σκηνή για να υποκλιθεί μπροστά στο ενθουσιώδες κοινό του Λονδίνου που είχε παρακολουθήσει τον Οκτώβριο του 1959 από το Βασιλικό Μπαλέτο της Αγγλίας την παράσταση «Αντιγόνη», της οποίας ο έλληνας συνθέτης είχε γράψει τη μουσική.
Λίγο αργότερα κι ενώ η παράσταση πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις για να ανέβει στην ορχήστρα του Ηρωδείου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών
Η υποψηφιότητα του συνθέτη με το κόμμα της ΕΔΑ.
Πρόκειται για μία από τις χαρακτηριστικές ιστορίες που μαρτυρούν «το εξαιρετικά τεταμένο πολιτικά υπόβαθρο των αποφάσεων προγραμματισμού του Φεστιβάλ Αθηνών και τη συντηρητική του κατεύθυνση».
Και μία από τις στιγμές της Ιστορίας του θεσμού σχετικά με τις μετακλήσεις ξένων συγκροτημάτων μπαλέτου από το 1955 έως το 1966 που εξετάζονται στη μελέτη της επίκουρης καθηγήτριας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Στεριανής Τσιντζιλώνη «Υπό τη σκιά του Παρθενώνα, Χορός στο Φεστιβάλ Αθηνών στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου (1955-1966)» που κυκλοφορεί από την Κάππα Εκδοτική.
«Στην καλοκαιρινή Αθήνα του τέλους της δεκαετίας του 1950 και των αρχών της δεκαετίας του 1960, που αποτελούσε μια πολιτιστική κυψέλη μεγάλης δραστηριότητας, ο χορός στρεφόταν όλο και περισσότερο στη θεσμοποίηση της παραστασιακής του διάστασης, σε αντίθεση με την εκπαιδευτική του διάσταση που κυριαρχούσε προπολεμικά, ενώ οι καλλιτέχνες πάλευαν να επιβιώσουν οικονομικά και να δημιουργήσουν ένα κοινό για την τέχνη τους» λέει στα «ΝΕΑ» η κυρία Τσιντζιλώνη.
Στο πλαίσιο αυτό «το Φεστιβάλ Αθηνών δημιούργησε έναν θεσμό με ενδιαφέρον κυρίως για τους διεθνείς καλλιτέχνες και τις μετακλήσεις τους και έτσι δημιούργησε νέες μεγάλες εντάσεις εντός του πεδίου. Το Ηρώδειο άρχισε να φιλοξενεί μεγάλα ονόματα καθώς από την πρώτη στιγμή η φιλοσοφία του Φεστιβάλ ήταν εξωστρεφής με μια προδιάθεση στο μεγάλο συμβολικό κύρος των ονομάτων που θα έδιναν έτσι κύρος και στον θεσμό και στη διεθνή συγκυρία των περιοδειών των καλλιτεχνών» εξηγεί και επισημαίνει ότι οι παραστάσεις μπαλέτου έως την έλευση της δικτατορίας εξετάζονται υπό τριπλό πρίσμα: την πολιτιστική διπλωματία του Ψυχρού Πολέμου, την πρόσληψή τους στην Ελλάδα και την ιστορία του χορού όπως διαμορφώθηκε στις πρώτες δεκαετίες μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Για ποιον λόγο ο χορός συμπεριλήφθηκε στις πρακτικές της πολιτιστικής διπλωματίας;
Καταρχήν διότι περιλάμβανε το σώμα ως φορέα μη λεκτικής επικοινωνίας. Επιπλέον, γιατί ήταν συμπύκνωση πολιτιστικών παραδόσεων και ιδεών όπως η «εκφραστικότητα», η «παράδοση» ή η «πρωτοπορία» που στο συγκείμενο της εποχής συνδέονται με ευρύτερες έννοιες όπως η δημοκρατία, η ατομική ιδιαιτερότητα και πρωτοβουλία, ο ρόλος τους κράτους, τα όρια της κρατικής παρέμβασης κ.τ.λ. Σκεφτείτε όμως ότι και η φιλοσοφία του Φεστιβάλ Αθηνών ως θεσμού, πέρα από τον χορό δηλαδή, διαχειριζόταν και διαμόρφωνε ένα αντίστοιχο πλέγμα ιδεών. Δηλαδή, η πολιτιστική διπλωματία δεν είναι αποτέλεσμα μιας μόνο πλευράς και ο τελικός προγραμματισμός ενός φεστιβάλ ή οι ομάδες που μια χώρα θα υποστηρίξει να περιοδεύσει έχουν πολλές παραμέτρους που συνεχώς αναδιαμορφώνονται με βάση τη διεθνή συγκυρία, τις εξελίξεις, τις καλλιτεχνικές επιδιώξεις, ακόμα και τυχαία γεγονότα.
Και τι μπορούν να «πουν» οι παραστάσεις χορού που παρουσιάζονταν στο Ηρώδειο για τη μελέτη της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου;
Για την περίπτωση της Ελλάδας ότι επιλέχτηκε μια στάση ισορροπιών στο επίπεδο των μετακλήσεων με στόχο να προβληθεί μια αμεροληψία, ενώ στον πολιτικό στίβο οι όροι αντιπαράθεσης ήταν καθαροί και συχνά σφοδροί. Να σημειώσω ότι η έννοια των μετακλήσεων εμπεριέχει τόσο ό,τι παρουσιάστηκε όσο και ό,τι δεν παρουσιάστηκε. Ως αποτέλεσμα, η τέχνη του χορού αποσόβησε τις εντάσεις που υπήρχαν σε άλλες σφαίρες δημιουργώντας όμως τις δικές της εσωτερικές εντάσεις που όμως ακριβώς για αυτόν τον λόγο δεν είχαν ευρύτερο αντίκτυπο. Επίσης, ο χορός αποκαλύπτει ότι η κινητικότητα ξένων σχημάτων στη χώρα ήταν εξαιρετικά έντονη και πριν από την ίδρυση του Φεστιβάλ, γεγονός που δείχνει, αφενός ότι το τοπίο δεν ήταν τόσο άνυδρο όπως πιστεύεται, απλά δεν ήταν κεντρικά οργανωμένο.
Υπήρξε τελικά νικητής από αυτή τη «μάχη»;
Στην πολιτική διάσταση μπορούμε σχετικά εύκολα και καθαρά να διακρίνουμε νικητές ή νικημένους. Στον χορό, και γενικά στις τέχνες, θα πρέπει καταρχήν να ξεκινήσουμε από διαφορετική αφετηρία. Η τέχνη δεν είναι ακριβής καθρέφτης της πολιτικής, επομένως τα κριτήρια για «νίκη» ή «ήττα» δεν είναι ίδια. Κατά βάθος και μακροπρόθεσμα δεν υπήρξε καθαρός νικητής κατά τη γνώμη μου και με βάση όσα η έρευνα προτείνει. Δηλαδή, τόσο ο αμερικανικός χορός όσο και ο σοβιετικός είχαν και έχουν ακόμα καλλιτεχνικές επιρροές σε κοινό και δημιουργούς, δημιούργησαν αισθητικά κριτήρια ή ιδέες περί χορού που και σήμερα συναντάμε με ποικίλους τρόπους. Δύο στοιχεία για μένα έχουν ενδιαφέρον στην ελληνική περίπτωση: ο δυτικός προσανατολισμός της χώρας στην πολιτική σφαίρα που τελικά εγκόλπωσε τον χορό ως μη πολιτική τέχνη με κριτήρια καθαρά αισθητικά και η σύγχυση εννοιών τόσο στην κριτική γλώσσα όσο και στις αντιλήψεις γενικά που δεν βοηθούν τελικά στην αποσαφήνιση των όρων της συζήτησης περί χορού.
Info: Το βιβλίο της Στεριανής Τσιντζιλώνη «Υπό τη σκιά του Παρθενώνα, Χορός στο Φεστιβάλ Αθηνών στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου (1955-1966)» (Κάππα Εκδοτική) παρουσιάζεται την Τρίτη στις 19.30 στο Μουσείο Κανελλοπούλου (Θεωρίας 12, Πλάκα) από τους Κάτια Σαβράμη, Ζηνοβία Λιαλιούτη και Τάσο Σακελλαρόπουλο.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ντόρα Μπακογιάννη: Αυτοκτονική η επιλογή να σταλεί στη Ροδόπη
- Πρώην ποδοσφαιριστής καταγγέλλει ότι χάνει το σπίτι του για 100.000 ευρώ, ενώ του χρωστούν 300.000 ευρώ
- Ποιες γυναίκες δεν θέλει να παντρευτεί ένας άντρας
- MasterChef 2023 - Πορφύρης: Επέστρεψε «διαβασμένος» κι έξαλλος
- Έξι θάνατοι παιδιών από στρεπτόκοκκο στην Ελλάδα: Τα συμπτώματα «καμπανάκι» για τους γονείς – Η παιδίατρος Α. Παρδάλη εξηγεί
- Θεσσαλονίκη: Αφαίρεσαν 700 γραμμάρια τρίχες από το στομάχι 14χρονης με το σύνδρομο Rapunzel
- Τιμολόγια ρεύματος: Τι αλλάζει από την 1η Οκτωβρίου
- Γιάννης Φλωρινιώτης: Η σύζυγός του αποκαλύπτει τον λόγο που ο δεύτερος γιος του δεν πήγε στη κηδεία
- Καρκίνος στο στομάχι: Τα «δύσκολα» συμπτώματα που μπορεί να μπερδέψουν
- Alco: Επτακομματική Βουλή – Πάνω από 20 μονάδες μπροστά η ΝΔ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Έξω από σχολεία και παιδότοπους ο παιδόφιλος – Στα ίχνη του η ΕΛ.ΑΣ
- Το Ηρώδειο ως «όπλο» πολιτιστικής διπλωματίας
- Μαίνονται οι φωτιές στην Αλμπέρτα – Πυκνοί καπνοί στο δυτικό τμήμα του Καναδά
- Στα «ΝΕΑ» της Τρίτης: Πού πέφτουν, πού ανεβαίνουν
- Οι εννιά «πίνακες» που αποτυπώνουν μια κοινωνία ευημερίας και ισότητας - Νέο σποτ ΣΥΡΙΖΑ
- «Τελειωμένος ο Τραμπ αν αποδειχθούν οι κατηγορίες»
- Γιάννης Μαρκόπουλος: Τραγούδια με ρίζες
- «Οταν καταφέρει το τραγούδι να χτυπήσει στην καρδιά δεν το σταματάει τίποτα»
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Το Ηρώδειο ως «όπλο» πολιτιστικής διπλωματίας
- Γιάννης Μαρκόπουλος: Τραγούδια με ρίζες
- «Οταν καταφέρει το τραγούδι να χτυπήσει στην καρδιά δεν το σταματάει τίποτα»
- «Τελειωμένος ο Τραμπ αν αποδειχθούν οι κατηγορίες»
- Στα «ΝΕΑ» της Τρίτης: Πού πέφτουν, πού ανεβαίνουν
- Έξω από σχολεία και παιδότοπους ο παιδόφιλος – Στα ίχνη του η ΕΛ.ΑΣ
- Μαίνονται οι φωτιές στην Αλμπέρτα – Πυκνοί καπνοί στο δυτικό τμήμα του Καναδά
- Οι εννιά «πίνακες» που αποτυπώνουν μια κοινωνία ευημερίας και ισότητας - Νέο σποτ ΣΥΡΙΖΑ
- Πανικός σε λεωφορείο του ΚΤΕΛ Επιβάτισσα ξέχασε το… φίδι της
- Πώς μπορεί ο Πούτιν να προσέλθει σε διαπραγματεύσεις
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κακοκαιρία σαρώνει την Κούβα: Τρεις νεκροί, χιλιάδες εκτοπισμένοι από τις σφοδρές βροχοπτώσεις
- Πανικός σε λεωφορείο των ΚΤΕΛ στη Θεσσαλονίκη - Το είχε ξεχάσει επιβάτιδα
- «Μια αρκούδα!»: Απρόσμενος λουόμενος σε παραλία της Φλόριντα
- Εκλογές 2023 - Μητσοτάκης: στις λαϊκές γειτονιές το μήνυμα για μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων
- Πανελλήνιες 2023: Τελευταία εβδομάδα εξετάσεων για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ - Τα μαθήματα ειδικότητας που θα εξεταστούν
- Σιωπητήριο για τα χρέη των πολιτών στην εφορία
- Λούλα: Δεν μπορεί να διέπει η «δυσπιστία» τη σχέση ΕΕ-Mercosur
- Kαιρός: Πού θα εκδηλωθούν και σήμερα τοπικές βροχές και καταιγίδες - Έως τους 29 βαθμούς η θερμοκρασία
- Πανελλαδικές 2023: Σε μαθήματα ειδικότητας εξετάζονται οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ
- Νυχτερινή αεροπορική επιδρομή της Ρωσίας σε περιοχές της Ουκρανίας