«Υπάρχει ανάγκη για χειροποίητα αντικείμενα με ανθρώπινη ιστορία»
Μικρά επεισόδια της ζωής του όταν ακόμη εργαζόταν στα media, σε έναν τηλεοπτικό σταθμό, συσσωρεύτηκαν σαν σκηνές από ταινία του Σταύρου Τσιώλη – όπως λέει ο ίδιος – και τον έφεραν στην κεραμική. Ο Γιάννης Ζώης ξεκίνησε μια δεύτερη καριέρα όταν άρχισε να παρακολουθεί σεμινάρια εκμάθησης κεραμικής σε εκπαιδευτικά σεμινάρια στον Δήμο Νίκαιας. Εκεί έμαθε να αγαπά τη χειροτεχνία τόσο πολύ που βγήκε από το εργασιακό καθεστώς των media και ύστερα από κόπο άνοιξε το δικό του εργαστήριο το 2013.
Θα έλεγα ότι είμαι ένας τεχνίτης με εικαστικές ανησυχίες. Τίποτα δεν πέφτει στο κενό. Υπάρχει ανταμοιβή. Είμαι ευχαριστημένος που ακολούθησα την επιθυμία μου να ασχοληθώ με την ύλη. Αγαπώ την κεραμική. Ο μόνος φόβος είναι μήπως σταματήσω να την αγαπώ όπως στο ξεκίνημα. Αυτή η αγάπη σταματά όταν για δεκάωρα δουλεύεις απλές παραγγελίες και επαναλαμβάνεις φόρμες, ενώ θέλεις να κρατήσεις την ενέργειά σου και τον εαυτό σου διαθέσιμο για τους πειραματισμούς σου με την ύλη.
Η εμπειρία από το «Homo Faber» ήταν οι συναντήσεις μου με άλλους τεχνίτες στο πλαίσιο που έθεσε το Ιδρυμα Μικελάντζελο για τη διάσωση και τη διάδοση της χειροτεχνίας και των παλιών τεχνικών. Είναι η ιδέα διατήρησης ενός κεφαλαίου πολιτιστικής κληρονομιάς που αφορά όλη την υφήλιο, υποστηρίζοντας τους σύγχρονους τεχνίτες σε όλον τον κόσμο. Μια ιδιωτική πρωτοβουλία που επιδιώκει τη συγκρότηση ενός πυρήνα ανθρώπων από τους οποίους θα ανατροφοδοτείται η δημιουργική χειροτεχνία. Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για αφήγηση ιστοριών. Μια ανάγκη για χειροποίητα αντικείμενα με ανθρώπινη ιστορία.
Το δικό μου ταξίδι ζωής στην έκθεση «Homo Faber» στη Βενετία ήταν ο δημιουργικός διάλογος με τον κεραμίστα από το Ουζμπεκιστάν Σοκρούκ Ρακίμοβ. Στο εργαστήριό μου στην Αθήνα συνεργαστήκαμε σε ένα πρόγραμμα κοινής δημιουργίας και μοιραστήκαμε τους ρόλους αρχιμάστορα – μαθητή. Η ανθρώπινη διασύνδεση είναι σημαντική για το μέλλον της χειροτεχνίας. Δεν πρέπει να σταματήσει ο διάλογος μεταξύ των τεχνιτών οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετικές γενεές, διάλογος μεταξύ δασκάλων και μαθητών. Αυτή ήταν η κεντρική ιδέα του εκπαιδευτικού προγράμματος «Homo Faber Fellowship» κατά το οποίο επέβλεπα τον μαθητή μου. Ο έβδομης γενιάς κεραμίστας συνεργάστηκε μαζί μου για τη δημιουργία ενός τοτέμ εμπνευσμένου από γεωμετρικά μοτίβα και ζωικές μορφές πάνω στο θέμα του Art Deco κινήματος. Το γλυπτό μας αποτελείται από τέσσερα διαφορετικά αγγεία που αποσπώνται ή αποτελούν ενιαίο σύνολο μιας μεγάλης αρθρωτής στήλης. Δημιουργήσαμε το τοτέμ χρησιμοποιώντας πορσελάνη και ξύλο μαόνι. Είναι διακοσμημένο με επαναλαμβανόμενες χειροποίητες απεικονίσεις της πανίδας σε χρυσό 22 καρατιών, εμπνευσμένες από μοτίβα του Ουζμπεκιστάν, τα οποία ανήκουν στο αρχείο της οικογένειάς του και τα οποία αντανακλούν το οικοσύστημα, τη χλωρίδα και την πανίδα. Η έμπνευση για τη μορφή του τοτέμ προέρχεται από βουδιστικούς κυλίνδρους προσευχής, ισλαμικά μοτίβα, υαλουργήματα Art Deco που βρέθηκαν σε ουρανοξύστες της δεκαετίας του ’20, καθώς και ελληνικούς κίονες. Ο πρόεδρος της διοργάνωσης στάθηκε μπροστά από το έργο μας στην ομιλία του για να μιλήσει για το θέμα της έκθεσης, «Ταξίδι ζωής». Ηταν πολύ τιμητικό αυτό για εμάς.
Μια ιδέα η οποία με απασχολεί και επανέρχομαι σε αυτήν έχει να κάνει με τη δομή και το χτίσιμο. Ψάχνω τη φόρμα με την οποία θα σχηματίζω διαφορετικά αντικείμενα προσθέτοντας αυτές τις κεραμικές μονάδες. Μου αρέσει το αντικείμενό μου να ανοίγει έναν δρόμο σύνθεσης αλλά ο θεατής του να σταματά όπου θέλει φτιάχνοντας τη δική του νοηματική διαδρομή. Δεν μου αρέσουν τα περιγραφικά έργα, γιατί δεν επιτρέπουν στον θεατή να μαντέψει και να συμπεριλάβει δικές του εικόνες στο αντικείμενο. Ενώ η εξερεύνηση της δομής έχει ενδιαφέρον, επειδή βρίσκω τρόπους ώστε το ένα κομμάτι να συμπληρώνει το άλλο, ή να λειτουργεί μεμονωμένα, αφήνοντας περιθώρια για την πολλαπλή ανάγνωση του αντικειμένου.
Η κλίμακα δεν με απασχολεί. Και δεν τη φοβάμαι, από τη στιγμή που μπορώ να ψήσω σε υψηλή θερμοκρασία ως εκεί που δεν θα καταρρεύσει το υλικό μου. Για παράδειγμα, ως το σημείο που δεν θα επηρεαστεί η ανθεκτικότητα σε ένα διαφανές πορσελάνινο αντικείμενο. Αλλο απαιτητικό πρότζεκτ αυτό, αφού πρέπει να διαβρώσεις προσεκτικά με αλκαλικό οξύ τον λευκό πηλό για να κάνεις διάφανη την πορσελάνη χωρίς να σου φεύγουν κομμάτια και να παραμείνει λεία. Αν κάνεις κεραμική, καλό είναι να γνωρίζεις από τεχνολογία υλικών, που τη μαθαίνεις είτε με σεμινάρια είτε με πολύωρο διάβασμα. Ταυτόχρονα διαβάζω και πειραματίζομαι. Η γνώση χημείας είναι απαραίτητο εφόδιο, γιατί θα τη χρειαστείς όταν ψάχνεις να εφεύρεις έναν τρόπο για να δημιουργήσεις αυτό που γυροφέρνεις στο μυαλό σου.
InfoCoffee spot
Ιππώνακτος 25,
Νέος Κόσμος
Link
https://www.
homofaber.com/
en/discover/zoisgiannis-3nkf7w
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αναζητείται ο δημιουργός γκράφιτι σε σχολείο
- Γεράσιμος Παπαδόπουλος: “Έρχεται νέα φάση σεισμικής έξαρσης ” – Τι αποκαλύπτει ο διδάκτωρ σεισμολογίας για την Ελλάδα
- Θρήνος για τον γιατρό που σκοτώθηκε σε τροχαίο στη Λαμία: «Καλύτερα να πέθαινα εγώ» λέει ο 82χρονος οδηγός που τον χτύπησε
- Καθηλώνει η Κατερίνα Μαστραντωνάκη: «Κλαίω για τα παιδιά μου, όταν σκέφτομαι ότι μπορεί να πεθάνω»
- Επιταγή ακρίβειας: Πότε θα λάβουν οι δικαιούχοι τα 200 ευρώ
- Ίσκο: «Πρέπει να παίρνω ένα χάπι κάθε ημέρα για τέσσερα χρόνια»
- Η στιγμή που ισραηλινό τανκ «θάβει» τον Γιαχία Σινουάρ στα συντρίμμια – Βίντεο από την επίθεση
- Σοκ στην Τουρκία με τη «συμμορία των βρεφών» – Σκότωσαν τουλάχιστον 12 μωρά – Η συνεργασία της σπείρας με νοσοκομεία
- Τρένο καυσίμων εκτροχιάστηκε στη Σρι Λάνκα μετά από σύγκρουση με άγριους ελέφαντες
- Γιατί ο Πρίγκιπας Χάρι και η Μέγκαν Μαρκλ αγόρασαν σπίτι στην Πορτογαλία
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Αγρια επίθεση από Πολάκη σε Κασσελάκη
- Έφτασε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και… δεν πίστευε στα μάτια του όταν μπήκε στο μπάνιο
- Οδηγεί με τιμόνι μια παντόφλα – Ασυνείδητοι οδηγοί ρισκάρουν ζωές ανθρώπων
- Βάσω Παπανδρέου: Η Σιδηρά Κυρία της Αλλαγής
- «Νοικιάζεται ημιεπιπλωμένη σκηνή εντός Πολυτεχνείου» – Κραυγή αγωνίας από τους φοιτητές
- Μυστήριο με τις γλοιώδεις μάζες που ξεβράστηκαν σε παραλία – Κανείς δεν ξέρει τι είναι
- Οδηγός μηχανής χτύπησε και εγκατέλειψε 27χρονο – Στο κεφάλι τραυματίστηκε ο νεαρός
- Θύμα ξυλοδαρμού έπεσε παιδί σε νηπιαγωγείο – «Συχνό φαινόμενο να δέχονται τα παιδιά επίθεση»
- «Υπάρχει ανάγκη για χειροποίητα αντικείμενα με ανθρώπινη ιστορία»
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Υπάρχει ανάγκη για χειροποίητα αντικείμενα με ανθρώπινη ιστορία»
- Οδηγεί με τιμόνι μια παντόφλα – Ασυνείδητοι οδηγοί ρισκάρουν ζωές ανθρώπων
- Μυστήριο με τις γλοιώδεις μάζες που ξεβράστηκαν σε παραλία – Κανείς δεν ξέρει τι είναι
- «Νοικιάζεται ημιεπιπλωμένη σκηνή εντός Πολυτεχνείου» – Κραυγή αγωνίας από τους φοιτητές
- Οδηγός μηχανής χτύπησε και εγκατέλειψε 27χρονο – Στο κεφάλι τραυματίστηκε ο νεαρός
- Έφτασε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και… δεν πίστευε στα μάτια του όταν μπήκε στο μπάνιο
- Αγρια επίθεση από Πολάκη σε Κασσελάκη
- Βάσω Παπανδρέου: Η Σιδηρά Κυρία της Αλλαγής
- Θύμα ξυλοδαρμού έπεσε παιδί σε νηπιαγωγείο – «Συχνό φαινόμενο να δέχονται τα παιδιά επίθεση»
- Εφηβεία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Θεσσαλονίκη: Σοκάρει το βίντεο ντοκουμέντο από την παράσυρση του 27χρονου που νοσηλεύεται ακόμα – Τον χτύπησε μηχανή και έγινε καπνός
- Reuters: Η Μοσάντ έφτιαξε και διοχέτευσε τους βομβητές στα μέλη της Χεζμπολάχ
- Π.Μαρινάκης: Θα πολεμήσουμε μέχρι τέλους τα fake news και την παραπληροφόρηση που είναι επικίνδυνες εθνικά
- Τροποποιούνται τα δρομολόγια του Τραμ στη Γραμμή 6 την Κυριακή
- Χοντρά μακαρόνια με τόνο, πικάντικη σάλτσα και πράσινες ελιές
- Παράνομες συνταγογραφήσεις: Ο ΙΣΑ ζητά τα στοιχεία των εμπλεκόμενων ιατρών
- Reuters: Πώς η Μοσάντ παγίδευσε τους βομβητές της Χεζμπολάχ
- Πούτιν: Η Ρωσία δεν θα επιτρέψει στην Ουκρανία να αποκτήσει πυρηνικά όπλα
- Σ. Φάμελλος: Η κοινωνία ζητά να τελειώσουμε με τα εσωκομματικά
- Ιντερνετική πανδαισία από την ιστοσελίδα της FIBA