«Αδειάζει, γεμίζει, το φως»: Συνάντηση 17 σύγχρονων καλλιτεχνών στο Ιδρυμα Θεοχαράκη

Stephen Antonakos, Remembrance, 1987-1989 (απόσπασμα) Χωρίς τίτλο (για τον αδελφό μου Πήτερ), 1987, νέον, φύλλο χρυσού επάνω σε ξύλο, 91,44 x 91,44 x 10,16 εκ. Χωρίς τίτλο (για την αδελφή μου Κανέλλα), 1989, νέον, φύλλο αλουμινίου επάνω σε ξύλο. 

Ενα διάλογο δεκαεπτά καταξιωμένων και νεότερων καλλιτεχνών πάνω στην κεντρική ιδέα του φωτός φέρνει στο προσκήνιο η έκθεση «Αδειάζει, γεμίζει, το φως», που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου στις 20:00 στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη και θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου 2025. Ο λόγος για τους: Τakis, Stephen Antonakos , Chryssa, Γιάννης Μπουτέας,

Γιώργος Λάππας, Ευγενία Αποστόλου, Πηνελόπη Γερασίμου, Δημήτρης Εφέογλου, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Γιώργος Κόντης, Άννα Λάσκαρη, Παύλος Νικολακόπουλος, Ευτύχης Πατσουράκης, Φώτης Σαγώνας, Ίρις Τουλιάτου, Δέσποινα Χαριτωνίδη, Μαρία Χασάπη.

Μετά από πρόταση της Μαρίνας Μήλιου-Θεοχαράκη, δύο επιμελητές διαφορετικών γενεών και με διαφορετική πορεία, ο Τάκης Μαυρωτάς, διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος, και ο Πάνος Γιαννικόπουλος, συνεργάζονται και επιλέγουν έργα καταξιωμένων και νεότερων καλλιτεχνών, που διερευνούν τις εννοιολογικές αναφορές του φωτός, από τη μεταφυσική του διάσταση μέχρι την πλαστική, αλλά και την καθημερινή του παρουσία, από τη δεκαετία του ’60 έως σήμερα.

«Το φως παραμένει η αξεπέραστη αιτία και αφορμή της τέχνης, αφού ο εικαστικός δημιουργός συνεχίζει να κάνει ορατό το αόρατο και αισθητό το νοούμενο, αποκαλύπτοντας το όραμά του» σημειώνει χαρακτηριστικά στον πολυσέλιδο κατάλογο της έκθεσης ο Τάκης Μαυρωτάς επιλέγοντας  εμβληματικά έργα διακεκριμένων –τόσο στην ελληνική όσο και την παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή–  εικαστικών, όπως η Chryssa, ο Stephen Antonakos, ο Takis, ο Γιώργος Λάππας και ο Γιάννης Μπουτέας.

Οι νεότεροι καλλιτέχνες που επέλεξε ο Πάνος Γιαννικόπουλος - ανάμεσά τους η Μαρία Χασάπη, ο Γιώργος Κόντης, η Ίρις Τουλιάτου και η Νικομάχη Καρακωστάνογλου – διαλέγονται στους τρεις ορόφους του Ιδρύματος Θεοχαράκη με την προηγούμενη, προβεβλημένη γενιά καλλιτεχνών, επιδιώκοντας να δικαιώσουν τις προσδοκίες για το αύριο της τέχνης στη χώρα μας.

«Η έκθεση ”Αδειάζει, γεμίζει, το φως” επιλέγει στάσεις στην καλλιτεχνική δημιουργία από το 1960 έως σήμερα, αφήνοντας ανοιχτές τις δυνατότητες διεύρυνσης της συζήτησης. Η έκθεση προσεγγίζει αναζητήσεις γύρω από το φως και τη σκιά, τη γεωμετρική φόρμα και τη διάχυση των ορίων, τη δημιουργία πολλαπλών επιπέδων, το παιχνίδι με το χρώμα και τις αντανακλάσεις. Δεν δημιουργεί μια χρονολογική αφήγηση αλλά αναπτύσσεται σε μια διαλεκτική συζήτηση και διερεύνηση, συνδέοντας πρακτικές από διαφορετικές γενιές καλλιτεχνών. Διερευνά όμως την καλλιτεχνική δημιουργία γύρω από το φως με ιστορικές συσχετίσεις και αντικατοπτρίζοντας τους κοινωνικούς προσδιορισμούς και τις προϋποθέσεις της καλλιτεχνικής πρακτικής σε κάθε εποχή», τονίζει ο Πάνος Γιαννικόπουλος ο οποίος φέτος εκπροσώπησε τη χώρα μας, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια της ελληνικής συμμετοχής στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας.

Γιάννης Μπουτέας, Xωρίς τίτλο, από τη σειρά Μεταπλάσεις, 1976-1980, νέον, βίδες και σπάγκοςΤα έργα

Ο πρωτοπόρος Takis, ο μεγάλος εκφραστής της κινητικής γλυπτικής και των μαγνητικών πεδίων αλλά και δημιουργός μιας νέας αισθητικής, εκπροσωπείται με τέσσερα διπλά φωτεινά «Σινιάλα» (π. 1969) και ένα μονό, από μεταλλικές ράβδους και φωτεινό ηλεκτρικό σύστημα, τα οποία εκπέμπουν τις μονοχρωματικές τους εκλάμψεις, δίνοντας μια αίσθηση εγγύτητας στα ψυχρά σύγχρονα τοπία των μεγαλουπόλεων.

Στην έκθεση φιλοξενείται και η μυσταγωγική εγκατάσταση του Stephen Antonakos με τίτλο «Remembrance» [Ανάμνηση] (1987-1989, Συλλογή ΕΜΣΤ), που αποτελείται από τέσσερα ισομεγέθη επαναλαμβανόμενα τετράγωνα, η καθαρότητα του σχήματος των οποίων αποκτά άλλη διάσταση, καθώς η χρήση των δυνατών χρωματικών αντιπαραθέσεων του φωτός του νέον μας οδηγούν σε υπερβατικούς χώρους.

Ένα από τα σημαντικότερα γλυπτά της ενότητας «Τοπία πόλεων», το μνημειακό έργο της Chryssa «Cityscape Times Square #10» (1987, κυψέλη αλουμινίου, μεταλλική βαφή και νέον, Συλλογή Αναστάση Φουφούνη-Μαμιδάκη) παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, εντυπωσιάζοντας με τον τρόπο που η καλλιτέχνις κατάφερε να δώσει γλυπτική υπόσταση σε ένα πολυχρησιμοποιημένο υλικό όπως το νέον.

«Μια στροφή από το ποίημα της καλλιτέχνιδας Αθηνάς Ιωάννου, με τίτλο “Η εύθραυστη μνήμη” ενεργοποίησε τις συζητήσεις γι’ αυτή την έκθεση και έδωσε τον τίτλο της. Το φως ως θεματική έχει χαρακτηριστικά που δύσκολα περιορίζουν, αντίθετα, οδηγούν σε θαυμάσιες υπεκφυγές. Ένα εγχείρημα λοιπόν που θα επιχειρούσε μια πλήρη χαρτογράφηση του καλλιτεχνικού πεδίου δεν θα μπορούσε παρά να οδηγηθεί σε προβληματικούς αποκλεισμούς.

Τα έργα που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση προέρχονται από τις συλλογές του ΕΜΣΤ, τους συλλέκτες Αναστάση Φουφούνη-Μαμιδάκη, Ειρήνη Παναγοπούλου, Θέμη Αλεξόπουλο, από τους ίδιους τους καλλιτέχνες ή από τις γκαλερί που τους εκπροσωπούν (Zoumboulakis, The Breeder και Sylvia Kouvali).

Info:

«Αδειάζει, γεμίζει, το φως»

17 Σύγχρονοι καλλιτέχνες
Επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς και Πάνος Γιαννικόπουλος
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη 

Εγκαίνια - Ομιλίες:  Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024 στις 20:00

www.thf.gr

ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Vertigo: Μια έκθεση για τις ιλιγγιώδεις ταχύτητες του σήμερα στη σύγχρονη σειρά του Ι. ΘεοχαράκηΒασίλης Θεοχαράκης: Εχω την τέχνη μέσα μου, έχω και το πείσμαΙδρυμα Θεοχαράκη: Η Γυναίκα στην Επανάσταση του 1821
Keywords
Τυχαία Θέματα
Αδειάζει, Συνάντηση 17, Ιδρυμα Θεοχαράκη,adeiazei, synantisi 17, idryma theocharaki