Είδα: τη «Γυναίκα απ' τα παλιά» σε σκηνοθεσία Ελενας Καρακούλη
10:43 6/3/2015
- Πηγή: Huffington Post Greece
Ολοένα και εξοικειωνόμαστε με την εργογραφία του Ρόναλντ Σιμελπφένιχ που, από τα χρόνια του «Αμόρε» μέχρι σήμερα, αυξάνει τη συχνότητα της παρουσίας του στην ελληνική σκηνή.
Πολυγραφότατος ο ίδιος και καταξιωμένος στην πατρίδα του, τη Γερμανία, μοιάζει να μην διαπραγματεύεται κάποια χαρακτηριστικά στη δομή των έργων του. Λιτός, καθημερινός λόγος, σύντομες σκηνές που τεμαχίζουν τον θεατρικό χρόνο, παιχνίδια ανάμεσα στο πριν και το μετά, γριφώδη μηνύματα στην πλοκή, ποικιλία υφών και (συνήθως) μια ευθεία αναφορά στο
είδος της αρχαίας τραγωδίας.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία φαίνεται να εξαργυρώνονται και στη «Γυναίκα απ' τα παλιά» (κείμενο που έχει ανέβει σε αθηναϊκό θέατρο πριν από οκτώ χρόνια)· μια φαινομενικά ανώδυνη οικογενειακή ιστορία με νεο-μπουλβάρ μοτίβα που καθώς εμβαθύνει στην πλοκή, εξελίσσεται σε οικογενειακό δράμα και τελικά κορυφώνεται αριστοτεχνικά σε μια τραγωδία-θρίλερ που λύτρωση δεν έχει. Η ιστορία ξεκινάει με το δεδομένο μιας μετακόμισης από τη Γερμανία στον Καναδά. Ένα ζευγάρι, από καιρό μέσα σε γάμο και γονείς ενός έφηβου αγοριού, πακετάρουν τα τελευταία από τα υπάρχοντά τους πριν αναχωρήσουν. Η απροσδόκητη επίσκεψη μιας παλιάς, νεανικής αγαπημένης του άνδρα στο κατώφλι του σπιτιού τους θα δυναμιτίσει τα θεμέλια της σχέσης τους και η κατάσταση θα πάρει μια αναπάντεχη τροπή, χωρίς γυρισμό.
Αυτό το υλικό αναλαμβάνει να διαχειριστεί η Ελενα Καρακούλη, στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα. Σε μια ωραία ιδέα που υλοποιεί η σκηνογράφος Κλειώ Γκιζελή, εγκιβωτίζει τις ζωές των ηρώων της μέσα σε μια πλατφόρμα ζωής. Σαν κομμένη φέτα ενός αστικού διαμερίσματος όπου τρεις πόρτες ανοίγουν και κλείνουν εισάγοντας πρόσωπα και γεγονότα, το σκηνικό της παράστασης λειτουργεί σαν ένα στατικό σύμβολο μιας «τακτοποιημένης» καθημερινότητας. Τα χαρτόκουτα που στοιβάζονται στην άκρη του, χωρούν άλλες τόσες αναμνήσεις ενός «κανονικού» παρελθόντος για το οποίο λίγα θα μάθουμε μέχρι να το δούμε να σκάει στο παρόν σαν εκρηκτικός μηχανισμός.
Η σκηνοθεσία καλείται, λοιπόν, να ανταποκριθεί σε ένα παιχνίδι πολύ λεπτών ισορροπιών και αποχρώσεων που φωτίζεται αφενός μέσα από την έντονη αλληλεπίδραση των ηρώων και αφετέρου από το κούρδισμα μεταξύ των αλλεπάλληλων και σύντομων σκηνών. Η πρώτη πρόκληση μοιάζει να έχει επιτευχθεί. Η χημεία μεταξύ των ερμηνευτών και η επί μέρους απόδοσή τους, τους φέρνει πολύ κοντά στην καρδιά του έργου, της ρεαλιστικής επιφάνειας αλλά και των συμβολισμών του. Ο Νίκος Ψαρράς είναι ο σύζυγος που ακροβατεί ανάμεσα στην ευθύνη του γάμου και στην ανεμελιά της νιότης. Συνάμα όμως είναι και ο άνθρωπος που μοιάζει να έχει χάσει τον υπαρξιακό προσανατολισμό του, βρίσκεται σε εσωτερική παραφορά και συνομιλεί ευθέως με τον Ιάσονα του Ευριπίδη. Η Μαρία Ζορμπά στηρίζεται στην έκφραση και στο μέτρο για να σκιαγραφήσει τη σύζυγο και τα «πρέπει» που τη συνοδεύουν. Η Στεφανία Γουλιώτη ζωντανεύει με ευελιξία μια σύγχρονη Μήδεια, έναν κόσμο ελευθερίας αλλά και απύθμενου σκοταδιού, ενώ με φυσική επάρκεια εμφανίζονται ο Χάρης Τζωρτζάκης και η Ηλιάνα Μαυρομάτη στους ρόλους του γιου και της κοπέλας του.
Το έτερο ζητούμενο ωστόσο, η ταχύτητα εναλλαγής ανάμεσα στις σκηνές, παραμένει σε εκκρεμότητα. Η δραματουργία του Σιμελπφένιχ αποζητάει πολύ πιο εξασκημένα αντανακλαστικά, μεγαλύτερη ακρίβεια, πιο σαφή και γοργό ρυθμό· εν ολίγοις μια σκηνοθεσία στην κόψη, μια συνθήκη που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχει επιτευχθεί ή τουλάχιστον χρειάζεται ακόμα δουλειά.
Στέλλα Xαραμή
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
Πολυγραφότατος ο ίδιος και καταξιωμένος στην πατρίδα του, τη Γερμανία, μοιάζει να μην διαπραγματεύεται κάποια χαρακτηριστικά στη δομή των έργων του. Λιτός, καθημερινός λόγος, σύντομες σκηνές που τεμαχίζουν τον θεατρικό χρόνο, παιχνίδια ανάμεσα στο πριν και το μετά, γριφώδη μηνύματα στην πλοκή, ποικιλία υφών και (συνήθως) μια ευθεία αναφορά στο
Όλα τα παραπάνω στοιχεία φαίνεται να εξαργυρώνονται και στη «Γυναίκα απ' τα παλιά» (κείμενο που έχει ανέβει σε αθηναϊκό θέατρο πριν από οκτώ χρόνια)· μια φαινομενικά ανώδυνη οικογενειακή ιστορία με νεο-μπουλβάρ μοτίβα που καθώς εμβαθύνει στην πλοκή, εξελίσσεται σε οικογενειακό δράμα και τελικά κορυφώνεται αριστοτεχνικά σε μια τραγωδία-θρίλερ που λύτρωση δεν έχει. Η ιστορία ξεκινάει με το δεδομένο μιας μετακόμισης από τη Γερμανία στον Καναδά. Ένα ζευγάρι, από καιρό μέσα σε γάμο και γονείς ενός έφηβου αγοριού, πακετάρουν τα τελευταία από τα υπάρχοντά τους πριν αναχωρήσουν. Η απροσδόκητη επίσκεψη μιας παλιάς, νεανικής αγαπημένης του άνδρα στο κατώφλι του σπιτιού τους θα δυναμιτίσει τα θεμέλια της σχέσης τους και η κατάσταση θα πάρει μια αναπάντεχη τροπή, χωρίς γυρισμό.
Αυτό το υλικό αναλαμβάνει να διαχειριστεί η Ελενα Καρακούλη, στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα. Σε μια ωραία ιδέα που υλοποιεί η σκηνογράφος Κλειώ Γκιζελή, εγκιβωτίζει τις ζωές των ηρώων της μέσα σε μια πλατφόρμα ζωής. Σαν κομμένη φέτα ενός αστικού διαμερίσματος όπου τρεις πόρτες ανοίγουν και κλείνουν εισάγοντας πρόσωπα και γεγονότα, το σκηνικό της παράστασης λειτουργεί σαν ένα στατικό σύμβολο μιας «τακτοποιημένης» καθημερινότητας. Τα χαρτόκουτα που στοιβάζονται στην άκρη του, χωρούν άλλες τόσες αναμνήσεις ενός «κανονικού» παρελθόντος για το οποίο λίγα θα μάθουμε μέχρι να το δούμε να σκάει στο παρόν σαν εκρηκτικός μηχανισμός.
Η σκηνοθεσία καλείται, λοιπόν, να ανταποκριθεί σε ένα παιχνίδι πολύ λεπτών ισορροπιών και αποχρώσεων που φωτίζεται αφενός μέσα από την έντονη αλληλεπίδραση των ηρώων και αφετέρου από το κούρδισμα μεταξύ των αλλεπάλληλων και σύντομων σκηνών. Η πρώτη πρόκληση μοιάζει να έχει επιτευχθεί. Η χημεία μεταξύ των ερμηνευτών και η επί μέρους απόδοσή τους, τους φέρνει πολύ κοντά στην καρδιά του έργου, της ρεαλιστικής επιφάνειας αλλά και των συμβολισμών του. Ο Νίκος Ψαρράς είναι ο σύζυγος που ακροβατεί ανάμεσα στην ευθύνη του γάμου και στην ανεμελιά της νιότης. Συνάμα όμως είναι και ο άνθρωπος που μοιάζει να έχει χάσει τον υπαρξιακό προσανατολισμό του, βρίσκεται σε εσωτερική παραφορά και συνομιλεί ευθέως με τον Ιάσονα του Ευριπίδη. Η Μαρία Ζορμπά στηρίζεται στην έκφραση και στο μέτρο για να σκιαγραφήσει τη σύζυγο και τα «πρέπει» που τη συνοδεύουν. Η Στεφανία Γουλιώτη ζωντανεύει με ευελιξία μια σύγχρονη Μήδεια, έναν κόσμο ελευθερίας αλλά και απύθμενου σκοταδιού, ενώ με φυσική επάρκεια εμφανίζονται ο Χάρης Τζωρτζάκης και η Ηλιάνα Μαυρομάτη στους ρόλους του γιου και της κοπέλας του.
Το έτερο ζητούμενο ωστόσο, η ταχύτητα εναλλαγής ανάμεσα στις σκηνές, παραμένει σε εκκρεμότητα. Η δραματουργία του Σιμελπφένιχ αποζητάει πολύ πιο εξασκημένα αντανακλαστικά, μεγαλύτερη ακρίβεια, πιο σαφή και γοργό ρυθμό· εν ολίγοις μια σκηνοθεσία στην κόψη, μια συνθήκη που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχει επιτευχθεί ή τουλάχιστον χρειάζεται ακόμα δουλειά.
Στέλλα Xαραμή
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
Keywords
σκηνοθεσια, θεατρο, δραμα, ελενα, γιου, εκκρεμότητα, tospirto, net, facebook, μετρο, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, παντελης τζωρτζακης, www.facebook.com, Καλή Χρονιά, η ζωη ειναι ωραια, γερμανια, δουλεια, θριλερ, παιχνιδια, φυσικη, χημεια, net, ανθρωπος, αναμνησεις, βρισκεται, γεγονοτα, γιου, γονεις, δεδομενο, δομη, ελενα, εκκρεμότητα, εκφραση, ευθυνη, ζωης, ιδεα, ειδος, λυτρωση, μηδεια, μηνυματα, μαρια, οκτω, πορτες, συζυγο, σκηνες, συχνοτητα, φετα, ευθεια, γκιζελη, καρδια, μοιαζει, παιχνιδι, σκηνη, tospirto, υλικο, ζευγαρι
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συγκλονιστικά στοιχεία στο φως για την 17χρονη μαθήτρια στη Ρώμη - Τι έγινε και το κορίτσι βρέθηκε στο κενό;
- Τέλος στη σύνταξη χηρείας - Ποιοι είναι αυτοί που την χάνουν;
- Σήμερα τελικά η καταβολή του επιδόματος θέρμανσης
- Χώρισε τον άντρα της για τα… υπερβολικά του προσόντα
- Η ορμόνη που ρίχνει το βάρος και ρυθμίζει το σάκχαρο
- Ποιο Grexit; Το θέμα είναι το Brexit
- Συνετρίβη το αεροπλάνο του Χάρισον Φορντ
- Ανοίγουν στόματα για τη δράση του 40χρονου παιδεραστή
- Τα «δωράκια» του παιδεραστή και οι νέες καταγγελίες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Έλληνας ερευνητής δημιούργησε επαναστατική λεκάνη τουαλέτας που παράγει ρεύμα από τα ούρα
- Σορός άνδρα επέπλεε στον Θερμαϊκό κοντά στον Λευκό Πύργο
- Βρείτε τις διαφορές: Τι άλλαξε στο γραφείο του πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου
- Κωνσταντοπούλου: Οι δυνάμεις που στηρίζουν την κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένες να βαπτίσουν το κρέας ψάρι
- Είδα: τη «Γυναίκα απ' τα παλιά» σε σκηνοθεσία Ελενας Καρακούλη
- Σαμαράς: Ευχαριστώ αλλα δεν χρειάζομαι ξεκούραση
- Θα γίνουμε ΠΑΣΟΚ αν δεν μάθουμε από τα λάθη μας, λέει η Ντόρα Μπακογιάννη
- Τα 5 Βασικά Συμπτώματα που Προμηνύουν πως Είστε Έγκυος
- Το Εθνικό Μέτωπο θα αναδειχθεί πρώτο κόμμα στη Γαλλία κι εμείς κοιμόμαστε λέει ο Μανουέλ Βαλς
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν τίθεται θέμα ηγεσίας στη ΝΔ
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Είδα: τη «Γυναίκα απ' τα παλιά» σε σκηνοθεσία Ελενας Καρακούλη
- Τα 5 Βασικά Συμπτώματα που Προμηνύουν πως Είστε Έγκυος
- Διχασμένη η γερμανική κοινή γνώμη για την παράταση του ελληνικού προγράμματος
- Βρείτε τις διαφορές: Τι άλλαξε στο γραφείο του πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου
- Σαμαράς: Ευχαριστώ αλλα δεν χρειάζομαι ξεκούραση
- Σορός άνδρα επέπλεε στον Θερμαϊκό κοντά στον Λευκό Πύργο
- Έλληνας ερευνητής δημιούργησε επαναστατική λεκάνη τουαλέτας που παράγει ρεύμα από τα ούρα
- Θα γίνουμε ΠΑΣΟΚ αν δεν μάθουμε από τα λάθη μας, λέει η Ντόρα Μπακογιάννη
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν τίθεται θέμα ηγεσίας στη ΝΔ
- Κωνσταντοπούλου: Οι δυνάμεις που στηρίζουν την κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένες να βαπτίσουν το κρέας ψάρι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μικτές τάσεις στις ευρωπαϊκές αγορές
- WSJ: Διαχρονικός ο ανταγωνισμός Ελλάδας - Γερμανίας
- «Δημόσια και Ιδιωτικά» στον ΑΘΗΝΑ984
- Επίσκεψη αποστολής του ΔΝΤ στα Τίρανα
- Economist: Πιθανή αποτυχία επίτευξης συμφωνίας οδηγεί σε χαοτικό Grexit
- Το δείπνο Ιερώνυμου – Τσίπρα στην Αρχιεπισκοπή
- Ηγέτης της αντιπολίτευσης του Τατζικιστάν δολοφονήθηκε στην Τουρκία
- Χωρίς Αλόνσο η εκκίνηση στη φετινή Φόρμουλα 1
- Πάτρα: Προχωρούν οι διαδικασίες τοποθέτησης προκάτ αιθουσών σε σχολεία
- Ηλεία: Σκουπίδια με θέα, στο Κατάκολο!