Είδα: τη «Νέκυια» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού
«Ποτέ δεν θα κοπάσει το τραγούδι αυτό. Αιώνια θα το λέμε». Με τούτη τη φράση οι ψαλμικές φωνές του Χορού του θεάτρου Νο, ολοκληρώνουν ένα διττό προσκύνημα: Του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου που αγκάλιασε θερμά την ιαπωνική παράδοση και συνάμα την ανατολική κουλτούρα που με ευλάβεια προσέγγισε το Οδυσσεϊκό έπος. Κι η αλήθεια ήταν πως στο τέλος της βραδιάς είχαν αναδυθεί, εν αφθονία, σημεία επαφής των δύο θεατρικών πολιτισμών που, εκ πρώτης όψεως, έμοιαζαν τόσο διαφορετικά.
Στη «Νέκυια» - που απολαύσαμε κάτω από τη λυτρωτική μετάφραση
του Δημήτρη Μαρωνίτη - το θέατρο Νο, βρήκε τον τόπο για να διεισδύσει στο αρχαίο δράμα: Η κάθοδος του Οδυσσέα «στη χώρα των Νεκρών με μελανό καράβι, στα ανάκτορα του Άδη» για να συναντήσει το μάντη Τειρεσία που θα προφητεύσει την πορεία του ταξιδιού του προς την Ιθάκη, στάθηκε το ιδανικό δραματουργικό άλλοθι. Εξάλλου, η θεματολογία των περισσότερων έργων του ιαπωνικού θεάτρου στηρίζεται σε μια τέτοια συνάντηση, ένας ζωντανός (συνήθως πολεμιστής ή θεός) απαντάται με μια αλύτρωτη ψυχή.
Ο 15μελής θίασος του Νο (με την αδιάλειπτη παρουσία πενταμελούς ορχήστρας τυμπάνων, πνευστών και εμψυχωτών) καταλαμβάνει σύσσωμος την σκηνή από στιλβωμένο κυπαρισσόξυλο, τα ηρωικά πρόσωπα (Κίρκη, Οδυσσέας, Αντίκλεια, Τειρεσίας, Πηνελόπη) ενδεδυμένα σε επικά κοστούμια από φίνο μετάξι φορούν μάσκες εξαιρετικής αισθητικής. Ο δε μοναστηριακά λευκοντυμένος Χορός επιδίδεται (σε γνώριμες στους θεατές του αρχαίου δράματος) τραγουδιστικές συνεκφωνήσεις. Ωστόσο, ο κάθε ρόλος δεν ερμηνεύεται μόνο από τον πρωταγωνιστή (σιτέ) αλλά σε αυτόν παρεμβαίνει και ο δευτεραγωνιστής (ουάκι) ή ο Χορός. Πίσω τους, στο βάθος της Ορχήστρας, τα γέρικα πεύκα του επιδαύριου χώρου δημιουργούν το πλέον φυσικό σκηνικό - αλήθεια, τι ευχάριστη σύμπτωση! - αφού το πεύκο αποτελεί αδιαπραγμάτευτη σκηνογραφία σε όλες τις παραστάσεις Νο.
Κι έτσι, παρά το αυστηρό αισθητικό τυπικό που επιβάλλουν οι κώδικες του Νο, την κινησιολογική, λεπταίσθητη ραθυμία (συγκριτικά πάντα με το δυτικό θέατρο), τις μιμητικές αναπαραστάσεις και την αργή, τελετουργική σχηματοποίηση,ήταν διακριτές, ακόμα και από τους ελάχιστα μυημένους, οι ομοιότητες με τα αρχέτυπα της ελληνικής τραγωδίας. Καταρχάς, το ποιητικό, φιλοσοφικό και μεταφυσικό δραματουργικό υλικό πάνω στο οποίο στηρίζονται και οι δύο φόρμες και δευτερευόντως η χρήση της μάσκας όπως και η λειτουργία-παρουσία του Χορού μάς είναι συνθήκες ιδιαίτερα οικείες που είδαμε να ταυτίζονται (έλκοντας ίσως μια μακρινή συγγένεια) στην παράσταση της «Νέκυια».
Κάπου εδώ φαίνεται πως εγκαταστάθηκε και το μαγικό άγγιγμα του Μιχαήλ Μαρμαρινού που, σε συνεργασία με το Μαέστρο Ροκούρο Γκένσο Ουμεουάκα, οργάνωσε αισθητικά αυτό το πραγματικά φιλόδοξο εγχείρημα. Βρήκε εξάλλου ένα πρόσφορο, από κάθε άποψη, έδαφος ειδικά αν λάβουμε υπόψη το μινιμαλιστικό και αφαιρετικό ύφος που καθορίζει τη φυσιογνωμία του θεάτρου Νο. Κι επιπλέον, διαπιστώσαμε μια αξιοσημείωτη ανατροπή: Το Μαρμαρινό να καταπιάνεται με τους κώδικες του κλασσικού κι εκεί να εδράζει η πρωτοπορία του. Ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία του Νο που δέχθηκε στους κόλπους του ένα ξένο σκηνοθέτη και η παρθενική απόπειρά του να ανεβάσει ένα έργο εκτός του ιαπωνικού δραματολογίου. Βεβαίως, τόσο το θέατρο Νο όσο και η ελληνική τραγωδία έχουν αρχαίες ρίζες, αδιάρρηκτες μέσα στους αιώνες. Και να σκεφτεί κανείς πως η γνωριμία της Δύσης με το είδος του ιαπωνικού θεάτρου συνέβη ακριβώς πριν από έναν αιώνα το 1916, χάρη στην ενασχόληση του Αμερικανού ποιητή Εζρα Πάουντ με αυτό.
Αναφοράς χρίζουν δε, τόσο ο λιτός σκηνικός σχεδιασμός στα πρότυπα του Νο από την Εύα Μανιδάκη όσο και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ που τόνωναν την εντελή εικαστικότητα της παράστασης.
Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τη «Νέκυια» στους όρους της εμπειρίας, της μυσταγωγίας, του πολιτιστικού γεγονότος του καλοκαιριού - αν όχι της χρονιάς - εφόσον υπήρξε μια άκρως ενδιαφέρουσα σύζευξη πολιτισμών, ένα πείραμα που, από την ιδέα μέχρι την υλοποίησή του, πέτυχε. Συνέβη όμως κάτι ακόμα σοβαρότερο στη διάρκειά της. Η «Νέκυια» εξέπεμψε ένα σήμα βαθύτατης συγκίνησης. Ήταν μια λαμπρή υπόμνηση για την τέχνη που γεφυρώνει ή σωστότερα αδελφοποιεί κάθε διαφορά σε έναν καινούργιο μα κοινό τόπο.
Στέλλα Xαραμή
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
Στη «Νέκυια» - που απολαύσαμε κάτω από τη λυτρωτική μετάφραση
Ο 15μελής θίασος του Νο (με την αδιάλειπτη παρουσία πενταμελούς ορχήστρας τυμπάνων, πνευστών και εμψυχωτών) καταλαμβάνει σύσσωμος την σκηνή από στιλβωμένο κυπαρισσόξυλο, τα ηρωικά πρόσωπα (Κίρκη, Οδυσσέας, Αντίκλεια, Τειρεσίας, Πηνελόπη) ενδεδυμένα σε επικά κοστούμια από φίνο μετάξι φορούν μάσκες εξαιρετικής αισθητικής. Ο δε μοναστηριακά λευκοντυμένος Χορός επιδίδεται (σε γνώριμες στους θεατές του αρχαίου δράματος) τραγουδιστικές συνεκφωνήσεις. Ωστόσο, ο κάθε ρόλος δεν ερμηνεύεται μόνο από τον πρωταγωνιστή (σιτέ) αλλά σε αυτόν παρεμβαίνει και ο δευτεραγωνιστής (ουάκι) ή ο Χορός. Πίσω τους, στο βάθος της Ορχήστρας, τα γέρικα πεύκα του επιδαύριου χώρου δημιουργούν το πλέον φυσικό σκηνικό - αλήθεια, τι ευχάριστη σύμπτωση! - αφού το πεύκο αποτελεί αδιαπραγμάτευτη σκηνογραφία σε όλες τις παραστάσεις Νο.
Κι έτσι, παρά το αυστηρό αισθητικό τυπικό που επιβάλλουν οι κώδικες του Νο, την κινησιολογική, λεπταίσθητη ραθυμία (συγκριτικά πάντα με το δυτικό θέατρο), τις μιμητικές αναπαραστάσεις και την αργή, τελετουργική σχηματοποίηση,ήταν διακριτές, ακόμα και από τους ελάχιστα μυημένους, οι ομοιότητες με τα αρχέτυπα της ελληνικής τραγωδίας. Καταρχάς, το ποιητικό, φιλοσοφικό και μεταφυσικό δραματουργικό υλικό πάνω στο οποίο στηρίζονται και οι δύο φόρμες και δευτερευόντως η χρήση της μάσκας όπως και η λειτουργία-παρουσία του Χορού μάς είναι συνθήκες ιδιαίτερα οικείες που είδαμε να ταυτίζονται (έλκοντας ίσως μια μακρινή συγγένεια) στην παράσταση της «Νέκυια».
Κάπου εδώ φαίνεται πως εγκαταστάθηκε και το μαγικό άγγιγμα του Μιχαήλ Μαρμαρινού που, σε συνεργασία με το Μαέστρο Ροκούρο Γκένσο Ουμεουάκα, οργάνωσε αισθητικά αυτό το πραγματικά φιλόδοξο εγχείρημα. Βρήκε εξάλλου ένα πρόσφορο, από κάθε άποψη, έδαφος ειδικά αν λάβουμε υπόψη το μινιμαλιστικό και αφαιρετικό ύφος που καθορίζει τη φυσιογνωμία του θεάτρου Νο. Κι επιπλέον, διαπιστώσαμε μια αξιοσημείωτη ανατροπή: Το Μαρμαρινό να καταπιάνεται με τους κώδικες του κλασσικού κι εκεί να εδράζει η πρωτοπορία του. Ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία του Νο που δέχθηκε στους κόλπους του ένα ξένο σκηνοθέτη και η παρθενική απόπειρά του να ανεβάσει ένα έργο εκτός του ιαπωνικού δραματολογίου. Βεβαίως, τόσο το θέατρο Νο όσο και η ελληνική τραγωδία έχουν αρχαίες ρίζες, αδιάρρηκτες μέσα στους αιώνες. Και να σκεφτεί κανείς πως η γνωριμία της Δύσης με το είδος του ιαπωνικού θεάτρου συνέβη ακριβώς πριν από έναν αιώνα το 1916, χάρη στην ενασχόληση του Αμερικανού ποιητή Εζρα Πάουντ με αυτό.
Αναφοράς χρίζουν δε, τόσο ο λιτός σκηνικός σχεδιασμός στα πρότυπα του Νο από την Εύα Μανιδάκη όσο και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ που τόνωναν την εντελή εικαστικότητα της παράστασης.
Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τη «Νέκυια» στους όρους της εμπειρίας, της μυσταγωγίας, του πολιτιστικού γεγονότος του καλοκαιριού - αν όχι της χρονιάς - εφόσον υπήρξε μια άκρως ενδιαφέρουσα σύζευξη πολιτισμών, ένα πείραμα που, από την ιδέα μέχρι την υλοποίησή του, πέτυχε. Συνέβη όμως κάτι ακόμα σοβαρότερο στη διάρκειά της. Η «Νέκυια» εξέπεμψε ένα σήμα βαθύτατης συγκίνησης. Ήταν μια λαμπρή υπόμνηση για την τέχνη που γεφυρώνει ή σωστότερα αδελφοποιεί κάθε διαφορά σε έναν καινούργιο μα κοινό τόπο.
Στέλλα Xαραμή
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
σκηνοθεσια, huffington post, μετάφραση, θεατρο, δραμα, tospirto, net, facebook, feed, property, huffington, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, www.facebook.com, εζρα παουντ, μετάφραση, οψεως, θιασος, ιθακη, χορος, net, αφθονια, γνωριμια, ευλαβεια, εγχειρημα, εδαφος, ευα, τεχνη, ιδεα, ειδος, υφος, ιαπωνικη, κοστουμια, λειτουργια, μαεστρο, παντα, οδυσσεας, πευκο, πευκα, πρωτοπορια, ψυχη, συζευξη, υλοποιηση, φυσικο, φορα, αιωνες, huffington post, huffington, χωρα, ιδανικο, ιδιαιτερα, feed, κωδικες, property, σημα, σκηνη, tospirto, υλικο, βεβαιως
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νέα στοιχεία για τη «διαβολική» χήρα: Ένα sms η αιτία του καυγά που κατέληξε στην άγρια δολοφονία του καπετάνιου στην Αργολίδα
- Έφυγε από τη ζωή η Καλή Δεσποτοπούλου
- Η Όλγα Λαφαζάνη μίλησε για τις δυσκολίες στον γάμο της
- Πόσο μειώνονται από Σεπτέμβρη κύριες και επικουρικές συντάξεις
- Φοβάστε τα πλοία και τη θάλασσα; Δείτε το βίντεο!
- Ο σκύλος που κανείς δεν μπορεί να του αντισταθεί
- Ελένη Μενεγάκη: Η βάπτιση της νεογέννητης κόρης της και ο γάμος με τον Ματέο
- Γενέθλια έχει σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας
- Πρόστιμο 30.000 ευρώ στον Λάκη Λαζόπουλο - Τι συνέβη;
- DIY: Φτιάξε σπιτικό αποσμητικό χωρίς χημικά!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Νέα στοιχεία για τη «διαβολική» χήρα: Ένα sms η αιτία του καυγά που κατέληξε στην άγρια δολοφονία του καπετάνιου στην Αργολίδα
- Τα 5 πιο εντυπωσιακά γκολ του ισπανικού πρωταθλήματος «La Liga»
- «Ανοίγουν» οι αγορές μέσω καρτών από το εξωτερικό
- Πανούσης: Ο Βαρουφάκης παίζει παιχνίδι και έχει ένα ρόλο
- Κάνοντας το αεροπλάνο...διαστημόπλοιο: Απίστευτες απογειώσεις μαχητικών που κόβουν την ανάσα
- Πήρε Κούζμιτς ο Παναθηναϊκός!
- Θρίλερ με δολοφονία 21χρονου στη Λάρισα. Προσπάθησαν να κάψουν το πτώμα
- Είδα: τη «Νέκυια» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού
- Άλμα 50 μέτρων με φορτηγό: Κασκαντέρ συνέτριψε το παγκόσμιο ρεκόρ σε φεστιβάλ ακροβατικών
- Όπλα ολόκληρου... στρατού στην κατοχή κυκλώματος

- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Είδα: τη «Νέκυια» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού
- Άλμα 50 μέτρων με φορτηγό: Κασκαντέρ συνέτριψε το παγκόσμιο ρεκόρ σε φεστιβάλ ακροβατικών
- «Ανοίγουν» οι αγορές μέσω καρτών από το εξωτερικό
- Πέρα από το κράτος, η κοινωνία
- Τζεμπούρ: "Θέλω το πρωτάθλημα"
- Πήρε Κούζμιτς ο Παναθηναϊκός!
- Στις 8 Σεπτεμβρίου θα συνεχιστεί η δίκη της Χρυσής Αυγής
- Τα 5 πιο εντυπωσιακά γκολ του ισπανικού πρωταθλήματος «La Liga»
- Κάνοντας το αεροπλάνο...διαστημόπλοιο: Απίστευτες απογειώσεις μαχητικών που κόβουν την ανάσα
- Νέα στοιχεία για τη «διαβολική» χήρα: Ένα sms η αιτία του καυγά που κατέληξε στην άγρια δολοφονία του καπετάνιου στην Αργολίδα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κρίση στο γάμο: Η πιο επικίνδυνη ηλικία να συμβεί
- Τα πάθη του Οδυσσέα με τον τρόπο των Ιαπώνων
- ΟΑΕΔ: Αναρτήθηκαν τα αποτελέσματα εισαγωγής στους βρεφονηπιακούς σταθμούς
- Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από το γάμο της Γκαλένα Βελίκοβα [photos]
- Τζεμπούρ: Έπρεπε να γυρίσω στην ΑΕΚ
- Η κοκκινομάλλα αστυνομικός που έχει κλέψει την καρδιά του Χαϊκάλη [photos]
- Σπύρος Σούλης: Ποια είναι η εκρηκτική ξανθιά στο πλευρό του;
- Τσίπρας, Σόιμπλε και Μέρκελ έγιναν πιάτα σε μενού εστιατορίου!
- Spiegel: Η Ευρώπη που οραματίζεται ο Σόιμπλε κινδυνεύει με ανάφλεξη
- Η Ευρώπη που οραματίζεται ο Σόιμπλε κινδυνεύει με ανάφλεξη