Το φαινόμενο της πεταλούδας: Μια ιστορική κλωστοϋφαντουργία εμπνέει 41 καλλιτέχνες
Εβδομήντα εννέα χρόνια λειτουργούν αδιάκοπα οι «Κλωσταί Πεταλούδας-Μουζάκης» που ιδρύθηκαν από τον Ελευθέριο Μουζάκη το 1944. Και είναι η έκθεση με τίτλο «Το Φαινόμενο της Πεταλούδας / the Butterfly Effect» σε επιμέλεια Κώστα Πράπογλου που πραγματοποιείται στους πολυάριθμους χώρους του συγκροτήματος της γνωστής κλωστοϋφαντουργίας που έχει προσδοκία να αναδείξει την ιστορία τους η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη βιομηχανική ιστορία της Ελλάδας.
Το βιομηχανικό περιβάλλον με τον έντονο
Λαμβάνοντας υπόψη το γεωγραφικό στίγμα της ευρύτερης περιοχής των εγκαταστάσεων του εργοστασίου που ταυτίζεται με τον άξονα της αρχαίας πομπής των Ελευσίνιων Μυστηρίων επί της Ιεράς Οδού, η έκθεση φέρνει το φιλότεχνο κοινό κοντά σε νοήματα εσωτερικής διερεύνησης, υπαρξιακών αναζητήσεων και συναισθηματικής ανάτασης.
Εοζέν Αγκοπιάν, In Process Twice (2014 - 2023), μικτή τεχνική με ύφασμα, κλωστές, κάρβουνο, ακρυλικό και λάδι, ca . 2.13 μ. x 2.43 μ. x 0.8 μΗ φυσική υπόσταση του νήματος ως πρώτη ύλη αλλά και ως παράγωγο/προϊόν σε αναρίθμητες μορφές, αποτελεί αναφορά μιας παράδοσης και μιας εθνικής ταυτότητας σε πολλαπλά επίπεδα. Σχηματίζει και νοηματοδοτεί γεωγραφικούς προσδιορισμούς σε φυσικό και μετα-φυσικό επίπεδο ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως εφαλτήριο συναισθηματικών συνάψεων. Τα στοιχεία αυτά απασχολούν τους εικαστικούς και αποτελούν έναν από τους βασικούς παρονομαστές του ρεπερτορίου τους. Ο εννοιολογικός άξονας εμπλέκει μια ποιητική και αλληγορική μεταφορά του φαινομένου της πεταλούδας (the butterfly effect) που δανείζει και το όνομά του στον τίτλο της έκθεσης.
«Συνομιλεί» με το γεγονός ότι μια απειροελάχιστη μεταβολή στη ροή των γεγονότων οδηγεί, μετά από την πάροδο του χρόνου, σε μια εξέλιξη της ιστορίας δραματικά διαφορετική από εκείνη που θα λάμβανε χώρα, αν δεν είχε συμβεί η μεταβολή.
Ο θεατής ταξιδεύει σε έναν κόσμο όπου αρχιτεκτονική, μηχανές, κλωστές και πολυμεσικά έργα τέχνης συνυπάρχουν αρμονικά και αναπτύσσουν ενεργό διάλογο με το χωροχρόνο, υφαίνοντας ταυτόχρονα ένα δεσμό μεταξύ της Τέχνης και του Επιχειρείν. Έχοντας τη δυνατότητα να βρεθεί σε αυτούς τους χώρους, το κοινό θα αναλογιστεί, μεταξύ άλλων, την προοπτική της επαναβιομηχανοποίησης και της ισχυροποίησης της εγχώριας παραγωγής και του συλλογικού οφέλους που θα μπορούσε να προκύψει από αυτήν την εξέλιξη.
Το ανθρώπινο δυναμικό, οι οικογένειες που εργάστηκαν στον τόπο αυτό είναι επίσης μια παράμετρος σημαντική αλλά και συνάμα συμβολική που αναμφίβολα εδραιώνει μια περαιτέρω συνθήκη διερεύνησης και εξύμνησης του ρόλου της βιομηχανίας.
Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου έχει προσκαλέσει σαράντα έναν καλλιτέχνες σύγχρονης τέχνης να παρουσιάσουν έργα που ανταποκρίνονται στον χώρο (site-specific) και στο εννοιολογικό πλαίσιο (context-responsive), δημιουργώντας με το οπτικό, πολυμεσικό λεξιλόγιό τους εγκαταστάσεις χώρου, βίντεο, γλυπτά, ηχοτοπία και ζωγραφική.
Χώροι αποθήκευσης, αίθουσες με μηχανήματα, διάδρομοι και περάσματα συγκροτούν μια ροή συνειδησιακής και συναισθηματικής πορείας.
Αποψη του ιστορικού εργοστασίουΣυμμετέχοντες καλλιτέχνεςΕοζέν Αγκοπιάν (Ελλάδα), Λυδία Ανδριώτη (Ελλάδα), Christina Anid (Γαλλία/Ελλάδα/Λίβανος), Άννα Αντάρτη (Ελλάδα), Κλίτσα Αντωνίου (Κύπρος), Ruth Asawa (Αμερική), Orit Ben Shitrit (Ισραήλ/ΗΠΑ/Μαρόκο), Robert Cahen (Γαλλία), Irene Carvajal (Κόστα Ρίκα/Αμερική), Ειρήνη Γκόνου (Ελλάδα), Susan Daboll (Αμερική), Λυδία Δαμπασίνα (Ελλάδα), Σοφία Ζαράρη (Ελλάδα), Ελένη Ζούνη (Ελλάδα), Michal Heiman (Ισραήλ),Kiana Honarmand(Ιράν/Αμερική),Pushpakaran Kadappath (Ινδία), Αννίτα Καλημέρη (Ελλάδα), Μαριάννα Κωνσταντή (Κύπρος), Μαρία Λοϊζίδου (Κύπρος), Ηλιοδώρα Μαργέλλου (Ελλάδα), Δέσποινα Μεϊμάρογλου (Ελλάδα), Στέλλα Μελετοπούλου (Ελλάδα), Μανώλης Μπαμπούσης (Ελλάδα), Εύα Νάθενα (Ελλάδα), Θεόδωρος Νούτσος (Ελλάδα), Sandra Osborne (Αμερική), Άντα Πετρανάκη (Ελλάδα), Λία Πέτρου (Ελλάδα), Pipilotti Rist (Ελβετία), Εύη Σαββαΐδη (Ελλάδα), Ισμήνη Σαμανίδη (Αγγλία/Ελλάδα), Δήμητρα Σκανδάλη (Ελλάδα), Δημήτρης Σκουρογιάννης (Ελλάδα), Franca Sonnino & Maria Jole Serreli (Ιταλία), Μαριάννα Στραπατσάκη (Ελλάδα), Νίκος Τρανός (Ελλάδα), Κλαίρη Τσαλουχίδου - Χατζημηνά (Ελλάδα), Alison Woods (Αμερική), Μαρία Ανδρομάχη Χατζηνικολάου (Ελλάδα).
Info:
το Φαινόμενο της Πεταλούδας / theButterflyEffect
Επιμελητής: Κώστας Πράπογλου / artefactAthens
Διάρκεια Έκθεσης: 22 Οκτωβρίου 2023
Ημέρες/ Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο - Κυριακή: 15.30 - 20.30
Χώρος: Κλωστοϋφαντουργία ΕΛ. Δ. Μουζάκης ΑΕΒΕΜΕ - «Πεταλούδα»
Λεωφόρος Κηφισού 41, 122 42, Αθήνα
artefact-athens.org
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Πέθανε σε ηλικία 47 ετών ο σημαντικός εικαστικός καλλιτέχνης Στέλιος ΦαϊτάκηςΛογαριάζοντας την ύλη και το χρώμα ενός ήχου: Το ΕΚΠΑ θυμάται την μεγάλη εικαστικό Οπυ ΖούνηΤζιά: Εκθεση Ζωγραφικής από την εικαστικό Θεοδώρα Χάρτμαν στην Γκαλερί Βουρκαριανή- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αγαπούσε και φρόντιζε τους τραυματίες; Σκοτώστε την! Η εκτέλεση της νοσοκόμας που προκάλεσε ξεσηκωμό σε Βρετανία και ΗΠΑ
- Προς πώληση δάνεια 40 χιλιάδων δανειοληπτών σε όλη τη χώρα
- Μεγαλύτερη προσοχή με τις τράπεζες
- Ισραήλ: Η Χαμάς φέρεται να απελευθέρωσε μια γυναίκα όμηρο και τα παιδιά της
- Ένταση, ματσάρα και νικητής στο ντέρμπι ο Ολυμπιακός
- Διάγγελμα Νετανιάχου - Συγκροτήθηκε κυβέρνηση εθνικής ενότητας: "Η μοίρα μας κρέμεται από μια κλωστή"
- Πώς η Χαμάς διαπέρασε τον «Σιδερένιο» Φράχτη κατά μήκος των συνόρων
- Θλίψη για τον χαμό 23χρονης κοπέλας με ρίζες από την Θεσσαλονίκη στο Ισραήλ
- Μπάιντεν: Καλεί το Ισραήλ να σεβαστεί το δίκαιο του πολέμου – Προειδοποιεί το Ιράν «να προσέχει»
- Θεσσαλονίκη: Καρέ – καρέ η κλοπή μηχανής σε χρόνο... «μηδέν»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ντιμπέιτ Μπακογιάννη-Δούκα: Τηλεμαχία εφ' όλης της ύλης για τον Δήμο Αθηναίων
- Το φαινόμενο της πεταλούδας: Μια ιστορική κλωστοϋφαντουργία εμπνέει 41 καλλιτέχνες
- Cinema made in Italy: 10 νέες ιταλικές ταινίες και «Μπελίσιμα» του Βισκόντι με Άννα Μανιάνι
- «Romáland»: Μια παράσταση με θέμα τη ζωή των Ελλήνων Ρομά
- Η «ντροπιαστική» πρώτη διαγωνιζόμενη Μις Υφήλιος του Πακιστάν
- Ακριβότερη και με χειρότερη γεύση η μπύρα προσεχώς λόγω κλιματικής αλλαγής
- Πόσο μπορεί να αντέξει το Ισραήλ και η παγκόσμια οικονομία έναν πόλεμο
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Το φαινόμενο της πεταλούδας: Μια ιστορική κλωστοϋφαντουργία εμπνέει 41 καλλιτέχνες
- Cinema made in Italy: 10 νέες ιταλικές ταινίες και «Μπελίσιμα» του Βισκόντι με Άννα Μανιάνι
- «Romáland»: Μια παράσταση με θέμα τη ζωή των Ελλήνων Ρομά
- Ακριβότερη και με χειρότερη γεύση η μπύρα προσεχώς λόγω κλιματικής αλλαγής
- Η «ντροπιαστική» πρώτη διαγωνιζόμενη Μις Υφήλιος του Πακιστάν
- Πόσο μπορεί να αντέξει το Ισραήλ και η παγκόσμια οικονομία έναν πόλεμο
- Ντιμπέιτ Μπακογιάννη-Δούκα: Τηλεμαχία εφ' όλης της ύλης για τον Δήμο Αθηναίων
- ΕΟΤ: Ανανεώθηκε το Δ.Σ. με νέο αντιπρόεδρο και νέα μέλη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το φθινόπωρο ήρθε: Πού αναμένονται σήμερα βροχές και καταιγίδες - Πτώση της θερμοκρασίας
- Τροχαίο στην παραλιακή – Βαριά τραυματισμένη η 23χρονη οδηγός
- Glorenza: Το μεσαιωνικό χωριό στο Νότιο Τιρόλο που κλέβει τις εντυπώσεις
- Τριετίες: Ποιοι μισθοί αυξάνονται από την 1η Ιανουαρίου -Νέες διευκρινίσεις του υπουργείου Εργασίας
- Πού ψηφίζω στον β’ γύρο στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές 2023 – Βρείτε το εκλογικό σας κέντρο
- Σοβαρό τροχαίο στην παραλιακή – Απεγκλωβίστηκε νεαρή γυναίκα βαρύτατα τραυματισμένη
- Νετανιάχου: Θα συντρίψουμε την Χαμάς- Ο λαός του Ισραήλ είναι ενωμένος
- Καιρός 12/10/2023: Στους 25 με 26 βαθμούς Κελσίου η θερμοκρασία
- Έκκληση Αραβικού Συνδέσμου για τερματισμό των επιθέσεων στην Γάζα