Και ο Χριστός παιδί φορούσε σκουλαρίκι!

Όσο ζεις μαθαίνεις. Και όσο μεγαλώνεις αντιλαμβάνεσαι πόσο πράγματα υπάρχουν ακόμα για να μάθεις…

Βρήκαμε λοιπόν την παρακάτω πληροφορία. «Στο νότιο τοίχο της Ιεράς Μονής Παναγίας του Άρακα, στο χωριό Λαγουδερά της Λευκωσίας, υπάρχει μια σπανιότατη τοιχογραφία. Είναι μια μεγάλη τοιχογραφία της Παναγίας της Αρακιώτισσας, όπου άγγελοι δεόμενοι στα δεξιά και στα αριστερά της με συγκλονισμό κρατούν τα σύμβολα του πάθους, τον Σταυρό, τον σπόγγο και τη λόγχη. Πρόκειται για πρώιμη απεικόνιση της Παναγίας του Πάθους, η οποία χρονολογείται από το 1192.

Η Παναγία είναι θλιμμένη και στην κεφαλή

φορά ένα βαθύ κόκκινο μαφόριο, το οποίο φτάνει μέχρι τα πόδια. Πίσω από τη Θεοτόκο υπάρχει ένας μεγαλοπρεπής θρόνος με πολλές επιγραφές και προσευχές γραμμένες στους τοίχους.

Τα χρώματα είναι σκούρα, ενώ τα αμυγδαλόσχημα μάτια της είναι τόσο γραμμικά και επιτηδευμένα που η ματιά της Θεοτόκου ενώνεται με τη ματιά του βρέφους Ιησού. Φαίνεται δηλαδή να μη βλέπει εμάς, αλλά να συνομιλεί, ως εκπρόσωπος του ανθρωπίνου γένους, με το βρέφος Ιησού.
Σε αυτή τη βαθυστόχαστη συνομιλία των χρωμάτων και των κινήσεων, υπάρχει και μια λεπτομέρεια που προσδίδει γραφικότητα.

Αν προσέξουμε καλά τον Ιησού θα δούμε ότι στο αφτί Του φοράει ένα σκουλαρίκι. Το ίδιο κόσμημα βλέπουμε και στην τοιχογραφία που βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την Παναγία, όπου ο Ιησούς αγκαλιάζεται «χερσί πρεσβυτικαίς» από τον Συμεών.

Το σκουλαρίκι στο Βυζάντιο ονομαζόταν σχολαρίκιον και το φορούσαν οι μαθητές της Στρατιωτικής Σχολής Κωνσταντινουπόλεως για να διακρίνονται, αφού προορίζονταν για μέλη της αυτοκρατορικής φρουράς. Επειδή ονομάζονταν σχολάριοι, τα ενώτια που έφεραν ως διακριτικό τους γνώρισμα ονομάστηκαν σχολαρίκια. Έτσι, από το σχολάριον φτάσαμε στο σημερινό σκουλαρίκι.»

Ιστορικά βέβαια, τα σκουλαρίκια εμφανίζονται από τα αρχαία χρόνια σε όλους τους πολιτισμούς. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι ενδείξεις για σκουλαρίκια που φοριούνται από τους άνδρες μπορεί να δει κανείς σε αρχαιολογικά ευρήματα του μινωικού πολιτισμού όπως και στην αρχαία Περσία.

Πηγή κειμένου: Μητροπολίτης Μόρφου κ. Νεόφυτος, Ιερά Μονή Παναγίας του Άρακα, εκδ. «Θεομόρφου», σ. 23-27 via www.dogma.gr

Keywords
Τυχαία Θέματα