Η «βρόμικη δούκισσα» στη Λυρική

Η «βρόμικη δούκισσα» στη Λυρική11.10.2019Τέχνες

Η όπερα «Powder her face» με την «πιο άσεμνη άρια που γράφτηκε ποτέ» ανεβαίνει στην Εναλλακτική Σκηνή

Προκλητική και αιχμηρή, η σπουδαία σύγχρονη όπερα «Powder her face» (1995) του «τρομερού παιδιού» της βρετανικής μουσικής Τόμας Αντες θα παρουσιαστεί στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΚΠΙΣΝ, λεωφ. Συγγρού 364, 213-0885700), σε πανελλήνια πρώτη, στις 25, 27, 31 Οκτωβρίου, καθώς και στις 2, 7, 9 Νοεμβρίου. Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο αρχιμουσικός Νίκος Βασιλείου, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός

διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρος Ευκλείδης.

Το «Powder her face», η όπερα με την «πιο άσεμνη άρια που γράφτηκε ποτέ», είναι βασισμένο στη σκανδαλώδη ζωή της δούκισσας Μάργκαρετ Κάμπελ του Αργκάιλ, γνωστής με το προσωνύμιο «βρόμικη δούκισσα», η οποία το 1963 σόκαρε το κοινό της Αγγλίας με τις σεξουαλικές ακρότητές της. Θεωρείται ένα σύγχρονο κλασικό έργο και μια από τις βρετανικές όπερες που ανεβαίνουν πιο συχνά τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Η πολυτάραχη ζωή της δούκισσας, οι έρωτες, οι σεξουαλικές επιθυμίες και το διαζύγιο λειτουργούν ως πρίσμα μέσα από το οποίο ο Τόμας Αντες και ο Βρετανός μυθιστοριογράφος Φίλιπ Χένσερ με το καυστικό λιμπρέτο του διερευνούν στο έργο τη σχέση φύλου, πολιτικής και εξουσίας.
Χάρη στην ευρεία γκάμα της μουσικής γλώσσας του, ο συνθέτης συνδυάζει αριστοτεχνικά στη μουσική του «Powder her face» ετερόκλητες επιρροές. Τα καμπαρέ του Κουρτ Βάιλ, η τζαζ και τα τάνγκο του Αστορ Πιατσόλα συναντούν τον Αλμπαν Μπεργκ και τον Ιγκορ Στραβίνσκι. Η μουσική του είναι τόσο αξιομνημόνευτη όσο και η ίδια η δούκισσα του Αργκάιλ.

Το «Powder her face» έχει ως επίκεντρο ένα σεξουαλικό σκάνδαλο της δεκαετίας του '60 που συντάραξε τη βρετανική κοινή γνώμη. Η όπερα εξιστορεί τη λαμπερή άνοδο και την τραγική πτώση της δούκισσας Μάργκαρετ Κάμπελ του Αργκάιλ από τη δεκαετία του '30, τότε που υπήρξε μια από τις πιο πολυφωτογραφημένες γυναίκες στον κόσμο, έως τα τελευταία χρόνια της ζωής της στις αρχές της δεκαετίας του '90.

Το έργο εστιάζει κυρίως στο πολύκροτο διαζύγιό της από τον δεύτερο σύζυγό της, τον 11ο δούκα του Αργκάιλ, το 1963, την ίδια χρονιά που ξέσπασε η περίφημη υπόθεση «Προφιούμο». Ο ίδιος την κατηγόρησε δημοσίως ότι είχε 88 εξωσυζυγικές σχέσεις. Η λίστα με τα καταγεγραμμένα ονόματα περιελάμβανε υπουργούς, μέλη της βρετανικής βασιλικής οικογένειας και διάσημους καλλιτέχνες.

Η παράσταση του Αλέξανδρου Ευκλείδη θα επιχειρήσει να αναδείξει τις λεπτές εννοιολογικές αποχρώσεις του έργου, αλλά και το προκλητικό, παιγνιώδες και απελευθερωτικό χιούμορ του. Το κινηματογραφικό σκηνικό αναπαριστά μια αίθουσα ενός ξενοδοχείου της δεκαετίας του '30, που γερνάει παράλληλα με την πρωταγωνίστρια του έργου.

Τον ρόλο της δούκισσας ερμηνεύει η διακεκριμένη Αυστραλοβρετανή υψίφωνος Τζαστίν Βιάνι, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στην όπερα το 2010, ερμηνεύοντας τον ρόλο της Σαλώμης στην ομώνυμη όπερα του Ρίχαρντ Στράους.Στους υπόλοιπους ρόλους του έργου, τρεις ακμαίοι πρωταγωνιστές της ΕΛΣ, η Χρύσα Μαλιαμάνη, ο Χρήστος Κεχρής και ο Γιάννης Γιαννίσης. Συμμετέχει το σύνολο σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble.

Keywords
Τυχαία Θέματα