Ανθρωποι, μνημεία και τοπία στην Ελλάδα μέσα από τον φακό του Ρόμπερτ Μακέιμπ
Ο Αμερικανός φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ (Robert McCabe) αγάπησε την Ελλάδα από την πρώτη φορά που την επισκέφτηκε, το καλοκαίρι του 1954. Ανθρωποι, μνημεία και τοπία άσκησαν τέτοιο μαγνητισμό στον 20χρονο τότε φοιτητή του Πανεπιστημίου του Πρίνστον, ώστε χρησιμοποίησε κάθε μεταφορικό μέσο για να φτάσει στα πιο δυσπρόσιτα μέρη της χώρας μας, την οποία έκτοτε επισκέφτηκε αμέτρητες φορές. Σήμερα
Πρόκειται για τη «ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ – Εκθεση για τα 180 χρόνια (1837-2017) της Αρχαιολογικής Εταιρείας», που εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο με σκοπό να αναδειχθεί ο διαχρονικά καίριος ρόλος της Εταιρείας ως καθοριστικός θεσμός για τη διαμόρφωση της εθνικής μας αυτογνωσίας. Ο ίδιος ο φωτογράφος, εξάλλου, ξεχωρίζει την Αρχαιολογική Εταιρεία ως τον κρατικό θεσμό με τη μεγαλύτερη βαρύτητα για τους Ελληνες ως προς τη διαμόρφωση της εθνικής τους συνείδησης. Ετσι, μέσα από αυτό το αφιέρωμα, που περιλαμβάνει 53 μαυρόασπρες φωτογραφίες από τα έτη 1954-1955, περιοχές έντονου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπως η Ακρόπολη, η Αρχαία Αγορά, το Σούνιο, η Κνωσός, η Σαντορίνη, οι Μυκήνες, η Επίδαυρος και η Δήλος, «καλωσορίζουν» τον επισκέπτη σε μια Ελλάδα που από τη μία παραμένει αναλλοίωτη (τα μνημεία δεν έχουν αλλάξει, εκτός βέβαια από τις αναστηλωτικές επεμβάσεις που έχουν υποστεί) και από την άλλη είναι σχεδόν αγνώριστη, όπως πολύ συχνά δείχνουν τα γύρω τοπία.
Αυτός είναι κι ένας από τους πολλούς λόγους που αξίζει να επισκεφτεί κανείς την έκθεση, ιδιαίτερα τις ημέρες των ξεναγήσεων οι οποίες θα πραγματοποιηθούν για το κοινό δύο Σάββατα, στις 16 Φεβρουαρίου και στις 9 Μαρτίου 2019 (ώρα 11:30 π.μ.) από τις δημοσιογράφους Κατερίνα Λυμπεροπούλου και Μαργαρίτα Πουρνάρα. Η Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία θα υποδεχθεί επίσης και μαθητικό κοινό σε εκπαιδευτική ξενάγηση την Πέμπτη 7 Μαρτίου. Υπενθυμίζεται ότι η έκθεση, που έχει ελεύθερη είσοδο, ολοκληρώνεται στις 29 Μαρτίου (ώρες λειτουργίας, πλην Σαββάτου και Κυριακής, από τις 10 π.μ. ως τις 6 μμ.).
Ο φωτογράφος αφηγείται…
Η μοναδική έγχρωμη φωτογραφία που πλαισιώνει την έκθεση, προϋπαντεί τον επισκέπτη. Εχει τραβηχτεί από το σπίτι του στην Πλάκα, ένα σούρουπο του Δεκεμβρίου 2016, δέκα λεπτά προτού δύσει ο ήλιος. «Η γυναίκα μου κι εγώ περιμέναμε για 45 λεπτά, καθώς ο ουρανός ήταν εντελώς σκοτεινός από σύννεφα. Πού και πού έσκαγε ο ήλιος. Επιασα με τον φακό μια τέτοια στιγμή περίπου 10 λεπτά προτού δύσει ο ήλιος. Είναι στην Πνύκα, είναι μια βόλτα που κάνουμε συχνά. Αποφάσισα να την αφήσω έγχρωμη καθώς είναι η πιο πρόσφατη και ενδεχομένως να μείνει εκεί και μετά την έκθεση. Το ζεστό αυτό φως δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε ασπρόμαυρη εκτύπωση», ανέφερε ο ίδιος στις δύο δημοσιογράφους, οι οποίες μετέφεραν τα λόγια του κατά την ξενάγηση.
Οπως και τα παρακάτω, που αφορούν την πρώτη φωτογραφία του από τη Σαντορίνη, η οποία και φιγουράρει στην αφίσα της έκθεσης. «Είναι τραβηγμένη στις αρχές του ’60 μετά τον σεισμό. Αυτό φαίνεται και από την προσπάθεια αποκατάστασης του κτιρίου που φαίνεται (σ.σ. στη φωτογραφία) και είναι το μοναστήρι. Σήμερα όλη αυτή η περιοχή έχει πλημμυρίσει από κτίσματα και η παραλία έχει ομπρέλες. Είναι διαφορετική εικόνα. Η φωτογραφία αυτή είναι τραβηγμένη στην Αρχαία Θήρα. Φαίνεται ο Νεοϋορκέζος γιατρός Τάνι και ο φίλος μας Ρόμπερτ Ντίλον Κόρνικ, Γάλλος στην καταγωγή, παλιός συμμαθητής μας», σημείωσε ο Ρ. Μακέιμπ για την εικόνα που δείχνει τους δυο άνδρες να κάθονται στην άκρη τοιχοποιίας, πιθανόν του υπό αναστήλωση μοναστηριού, ενώ από κάτω ξετυλίγεται μια παντελώς αδόμητη Περίσσα.
Οι Μυκήνες αποτελούν μια μεγάλη ενότητα της έκθεσης. Ενδιαφέρον έχουν κι αυτά που λέει ο ίδιος στις δύο δημοσιογράφους για τη φωτογράφηση του Ταφικού Κύκλου Α, λήψη που σήμερα δεν θα μπορούσε να γίνει από κάποιον επισκέπτη. «Η γυναίκα του Πάτρικ Λι Φέρμορ, Τζόαν, που ήταν φωτογράφος είχε τραβήξει την ίδια φωτογραφία από την ίδια γωνία λήψης. Το είχε κάνει προτού πάω εγώ. Σε πολλές φωτογραφίες ταυτιζόμαστε και το ανακάλυψα στην πρόσφατη έκθεση στο Μπενάκη. Τους είχα γνωρίσει ως ζεύγος και είχα πάει 1-2 φορές στο σπίτι τους στην Καρδαμύλη. Εκείνη την εποχή δεν ήξερα ότι ασχολείτο με την φωτογραφία. Καταλαβαίνω ότι πρέπει να είχε πάει πριν από μένα καθώς κάποιες πέτρες που εγώ φωτογράφησα δεν είχαν μπει ακόμα στη θέση τους. Σήμερα κανείς δεν μπορεί να σκαρφαλώσει για να μπορέσει να πάρει τέτοιες λήψεις».
Ανάλογης δυσκολίας ήταν και η λήψη του Αρχαίου Θεάτρου Επιδαύρου, που έγινε πριν την αποκατάστασή του, το 1954. «Σκαρφάλωσα κάπου για να βγάλω τη φωτογραφία σε ένα μέρος που δεν είχε μονοπάτι και μετά όταν νύχτωνε δυσκολεύτηκα πολύ να κατέβω. Τότε δεν είχαμε την πολυτέλεια του φθηνού φιλμ και έπρεπε να είσαι και τυχερός στις λήψεις σου. Είχε (σ.σ. το φιλμ) 12 λήψεις και μετά έπρεπε να το βγάλεις από τη μηχανή σε ένα σκοτεινό μέρος. Και όταν το εμφάνιζες έπεφτες επάνω σε πολλές εκπλήξεις, κάποιες φορές καλές, κάποιες φορές κακές. Κάποια φιλμ τα εμφάνισα στην Αθήνα μέσα στο σημερινό κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, κάποια στην Αμερική», είπε ο κ. Μακέιμπ, δια στόματος των δύο ξεναγών του, ξετυλίγοντας τις μνήμες του.
Περισσότερα για ό,τι απεικονίζεται στις φωτογραφίες, αλλά και για τις ιστορίες που τις συνοδεύουν, μπορεί κανείς να ανακαλύψει στις ξεναγήσεις που θα γίνουν για το κοινό στις 16/2 και στις 9/3.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Κτηματολόγιο: Από σήμερα η εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή
- Εκδικάστηκε στο ΣτΕ η υπόθεση για τον 13ο και τον 14ο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων
- Lidl Ελλάς: Στους κορυφαίους εργοδότες για τρίτη συνεχόμενη χρονιά
- Γ. Δραγασάκης: Οι τράπεζες σύντομα δεν θα μπορούν (!) και η κυβέρνηση δημιουργεί παράλληλο χρηματοδοτικό σύστημα
- Πώς θα διατηρήσεις τα δόντια σου υγιή και λευκά
- Νέα αποχώρηση από τους ΑΝΕΛ- Ποιος παραιτήθηκε
- Πρεμιέρα σήμερα για το e- Κτηματολόγιο
- Τεράστιες πλημμύρες στην Αυστραλία - κροκόδειλοι βγήκαν στους δρόμους
- Τα WestLake καινοτομούν στην αγορά ελαστικών
- Επιστολή Αλ. Τσίπρα προς Ν. Βούτση - «Εκβιαζόμενος δεν υπήρξα ποτέ»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Ιάπωνες επιχειρηματίες έτοιμοι να επενδύσουν στην Ελλάδα
- Εργα και κείμενα του Μαρξ σε μια σημαντική ελληνική έκδοση
- Ανθρωποι, μνημεία και τοπία στην Ελλάδα μέσα από τον φακό του Ρόμπερτ Μακέιμπ
- Αλλάζουν όψη τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας
- Βροχή ρεκόρ έπεσε σχεδόν σε όλη την Ελλάδα τον Ιανουάριο, σύμφωνα με το meteo
- Τα αντιοξειδωτικά της μεσογειακής διατροφής δρουν προληπτικά για πενήντα ασθένειες
- «Πυκνό» το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο
- Στελέχη επιχειρήσεων επιστρέφουν στα θρανία για «πράσινες λύσεις»
- Κροκόδειλους στους πλημμυρισμένους δρόμους της Αυστραλίας έφεραν τα ακραία καιρικά φαινόμενα
- Ιστορική επίσκεψη του πάπα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Ανθρωποι, μνημεία και τοπία στην Ελλάδα μέσα από τον φακό του Ρόμπερτ Μακέιμπ
- Τα αντιοξειδωτικά της μεσογειακής διατροφής δρουν προληπτικά για πενήντα ασθένειες
- Στελέχη επιχειρήσεων επιστρέφουν στα θρανία για «πράσινες λύσεις»
- Ιάπωνες επιχειρηματίες έτοιμοι να επενδύσουν στην Ελλάδα
- «Πυκνό» το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο
- Κροκόδειλους στους πλημμυρισμένους δρόμους της Αυστραλίας έφεραν τα ακραία καιρικά φαινόμενα
- Ιστορική επίσκεψη του πάπα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- Εργα και κείμενα του Μαρξ σε μια σημαντική ελληνική έκδοση
- Αλλάζουν όψη τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας
- Βροχή ρεκόρ έπεσε σχεδόν σε όλη την Ελλάδα τον Ιανουάριο, σύμφωνα με το meteo
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Δωρεάν στο διαδίκτυο το βραβευμένο περιβαλλοντικό ντοκιμαντέρ «EGEO – Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ»
- Μία σύγχρονη ελληνική επανάσταση του κρασιού
- Ταξίδι στο διάστημα για 8.500 χρήστες με το "The Moondiver Xperience"
- Γκρούεφσκι: Η κυβέρνηση Ζάεφ σκόπευε να με δολοφονήσει μέσα στη φυλακή
- Δημήτρης Καμμένος: Πολιτικά ηλίθιος ο Παπαχριστόπουλος
- Χόρτα: Μια ακαλλιέργητη τροφή πλούσια σε θρεπτική αξία
- Εισέρχονται στην αγορά εργασίας οι νέοι του Project Future της Πειραιώς
- Κτηματολόγιο: Από σήμερα η εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή
- Λάρισα: Σύσκεψη για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων από τους αγρότες του μπλόκου της Νίκαιας