Δώδεκα ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου
10:59 17/10/2018
- Πηγή: Dimoprasion
Τι συνδέει την ανακοίνωση της «νέας δραχμής» από τον υπουργό Συντονισμού, Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη, το 1954 με την ειδική προβολή των οικονομικών εξελίξεων μέσω «φωτεινών διαγραμμάτων» στον Κωνσταντίνο Καραμανλή το 1962 ή με τη συνάντηση της «εξωτικής» σταρ Ελίζαμπεθ Τέιλορ με τον Διοικητή Ξενοφώντα Ζολώτα το 1958; Η έκθεση «Στιγμιότυπα: 12 ιστορίες από την Τράπεζα
«Η έκθεση έχει ως κύρια εκθέματα φωτογραφίες του φωτορεπόρτερ Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου, ο οποίος υπήρξε ένας από τους τακτικούς καλεσμένους της ΤτΕ από το 1947 ως το 1992. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, δημιουργήθηκε στο φωτογραφικό του αρχείο ένα μεγάλο σώμα φωτογραφιών που αφορούσαν στιγμές της ιστορίας της ΤτΕ, το οποίο από το 2007 ανήκει στο Ιστορικό Αρχείο της», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Χάρις Κανελλοπούλου, ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης. «Υπάρχουν κι άλλα τμήματα του αρχείου, για παράδειγμα ένα μέρος του ανήκει στο Μουσείο Μπενάκη, με άλλη θεματολογία. Η ΤτΕ έχει το αρχείο που αφορά εκδηλώσεις και παρουσιάσεις που αφορούν την ιστορία της», επεξηγεί η ίδια.
Στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, οι 12 ενότητες φωτογραφικών στιγμιότυπων της έκθεσης συνοδεύονται παράλληλα από 12 αφηγήσεις, καθώς και από αποκόμματα εφημερίδων και αρχειακά τεκμήρια από το Ιστορικό Αρχείο και τις Συλλογές της Τράπεζας. «Από το διάστημα 1947 – 1992, που αφορά ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της μεταπολεμικής Ελλάδας, εμείς επιλέξαμε 12 στιγμές, 12 στιγμιότυπα. Αυτά τα στιγμιότυπα, τα οποία είναι ουσιαστικά ο τρόπος που κανείς αντιλαμβάνεται και αποτυπώνει ένα ντοκουμέντο, θελήσαμε να τα διευρύνουμε, να διαστείλουμε τον χρόνο τους και να τα φτάσουμε από την αποτύπωση της στιγμής ως τη διάρκεια της αφήγησης. Ετσι, ενισχύσαμε και εξηγήσαμε τις 12 αυτές φωτογραφικές ιστορίες με μικρές αφηγήσεις επεξηγηματικές των γεγονότων που παρουσιάζονται, αλλά την ίδια στιγμή και πιο διαφωτιστικές για το ευρύτερο πλαίσιο της ιστορίας μέσα στο οποίο ανήκουν», συμπληρώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κανελλοπούλου. «Παράλληλα», προσθέτει, «εμπλουτίσαμε αυτό το υλικό και με ιστορικά τεκμήρια ή αντικείμενα από τις συλλογές της ΤτΕ που έχουν σχέση με το νόμισμα ή με άλλα ιστορικά ντοκουμέντα, έτσι ώστε να μπορούμε να δίνουμε όσο το δυνατόν περισσότερη πληροφορία, η οποία όμως πάντα ξεκινά από μια φωτογραφική στιγμή», υπογραμμίζει. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ την παρακινεί να δώσει ένα παράδειγμα ως προς τον τρόπο που πλαισιώνεται η αφήγηση μιας φωτογραφίας, όπως εκείνης που απεικονίζει τον Διοικητή της ΤτΕ, Ξενοφώντα Ζολώτα, με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ στη δεξίωση που διοργανώθηκε προς τιμήν της το 1958 στη Μεγάλη Βρετάνια.
«Η αφήγηση αυτή έχει πλαισιωθεί καταρχάς με μια περιγραφή του γεγονότος, το πώς διοργανώθηκε αυτή η δεξίωση προς τιμήν της Ελίζαμπεθ Τέιλορ από τον Ξενοφώντα Ζολώτα στη Μεγάλη Βρετάνια και βέβαια από τον Τύπο της εποχής, όπου ουσιαστικά αναδεικνύεται το μεγάλο γεγονός -μια σταρ του Χόλυγουντ να καταφθάνει και να επισκέπτεται την Ελλάδα-, συνδυαστικά με την επίσκεψή της στην Ακρόπολη, αλλά και με τις εντυπώσεις της αστικής κοινωνίας που ήταν προσκεκλημένη εκείνη τη βραδιά. Εντυπώσεις που περιστρέφονταν τόσο από το πώς ο αθηναϊκός κόσμος βρέθηκε καλεσμένος σε εκείνη τη δεξίωση όσο και από τι εντυπώσεις έδινε η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ως μια πολύ όμορφη γυναίκα, που βέβαια είχε και τη λάμψη της σταρ», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επιμελήτρια της έκθεσης.
Τέλος, ως προς τα κριτήρια επιλογής των φωτογραφιών, που έγινε μέσα από ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό 1.500 θετικών φιλμ, η επίτευξη της ποικιλομορφίας έπαιξε το σημαντικότερο ρόλο. «Να φανεί η πολύπλευρη δραστηριότητα της τράπεζας, από πιο γενικές περιστάσεις, όπως οι συνελεύσεις, οι συναντήσεις και οι ομιλίες ανθρώπων που έχουν σημασία για την πολιτική και την οικονομική ιστορία, αλλά και άλλες πιο εσωτερικές, πολιτιστικές δραστηριότητες της ΤτΕ, και όλες αυτές να μπορούν να διασπείρονται από το χρονικό διάστημα 1947-1992. Και βέβαια να έχουν κι ένα αντίκτυπο ενός μεγαλύτερου πλαισίου για να μπορεί να δει κανείς εικόνες της γενικότερης ιστορίας της Ελλάδας», αναφέρει η κ. Κανελλοπούλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμου γεννήθηκε το 1914 στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας. Εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με την οικογένειά του μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Ασχολήθηκε με το φωτογραφικό ρεπορτάζ από τα γυμνασιακά του χρόνια, ενώ συνεργάστηκε αρχικά με τους αδερφούς του, Μανώλη και Χαράλαμπο. Τη δεκαετία του 1960 ίδρυσε το πρακτορείο Ελληνικά Φωτογραφικά Νέα – Κ. Μεγαλοκονόμου, το οποίο στεγαζόταν σε γραφείο επί της οδού Ανθίμου Γαζή, και έπειτα στον πεζόδρομο της πλατείας Καρύτση. Υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Ελληνες φωτορεπόρτερ, έχοντας αδιάλειπτη παρουσία στην ειδησεογραφική φωτογραφία μέχρι το τέλος της ζωής του, το 1992. Η Τράπεζα της Ελλάδος απέκτησε το συγκεκριμένο αρχείο από την κόρη του, Νικία Μεγαλοκονόμου.
Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος, ο οποίος περιλαμβάνει το σύνολο των εκθεμάτων και των ιστορικών τεκμηρίων, καθώς και εκτεταμένα κείμενα που συνοδεύουν και επεξηγούν τα φωτογραφικά στιγμιότυπα. Το Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος βρίσκεται στην οδό Αμερικής 3 (τηλ. επικοινωνίας 210 3204444). Λειτουργεί κάθε Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή 09:00 – 15:00 και Πέμπτη 09:00 – 19:00. Το Μουσείο παραμένει κλειστό τη Δευτέρα, το Σάββατο και την Κυριακή, καθώς και τις επίσημες αργίες. Η είσοδος είναι δωρεάν.
Keywords
τραπεζες, δωδεκα, τραπεζα, Ελιζαμπεθ Τειλορ, δραχμη, σταρ, ττε, στουρναρας, απε-μπε, τεκμηρια, ελλαδα, Ακρόπολη, φιλμ, αθηνα, νέα, συγκεκριμένο, τηλ, μαρκεζινης βασιλειος, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, τεκμηρια αυτοκινητων 2011, τεκμηρια διαβιωσης 2011, Καλή Χρονιά, θεμα εκθεσης 2012, τελος του κοσμου, γυναικα, δωρεαν, εικονες, μουσειο μπενακη, πλαισιο, σμυρνη, σταρ, ττε, φωτογραφιες, φωτογραφια, απε, απε-μπε, αργιες, αφηγηση, αφορμη, βραδια, βρισκεται, γεγονος, δευτερα, διαστημα, δωσει, εγινε, εκθεση, ετων, ζωης, ζολωτα, ιδια, φιλμ, ιστορικο, κυρια, λαμψη, μικρασιατικη καταστροφη, μπενακη, μπε, παντα, οικογενεια, ομορφη, ουσιαστικα, πεμπτη, ρολο, σαββατο, συγκεκριμένο, σωμα, τειλορ, τριτη, κωνσταντινος, ανηκει, ελληνικα, κειμενα, κλειστο, κομματι, κωνσταντινου, κυριακη, υλικο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Φρικιαστικές λεπτομέρειες για τον Κασόγκι: Πώς τον διαμέλισαν ζωντανό-Οι φρικτές κραυγές και το οξύ (video)
- «Επαγγελματικός λογαριασμός» για όλες τις εισπράξεις
- Ποιοι δικαιούνται ενισχυμένο επίδομα θέρμανσης
- Πώς θα βγεις μπροστά στη ζωή
- Πώς χιλιάδες επιχειρήσεις γλιτώνουν οριστικά από πρόστιμα και ΦΠΑ λόγω παραγραφής
- Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να γλιτώσουν οριστικά από τα πρόστιμα και τον ΦΠΑ
- Θρίλερ με τον διαγωνισμό πώλησης του Ντυνάν
- Τροχαίο ατύχημα με τραυματία στη διασταύρωση του Χορτιάτη
- Μετά τους δημοσίους υπαλλήλους και οι ένστολοι ζητούν τον 13ο μισθό
- Θεσσαλονίκη: Άγνωστος προκάλεσε φθορές σε σταθμευμένα οχήματα και δίκυκλα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
![Δώδεκα, Τράπεζα, Ελλάδος, Μεγαλοκονόμου,dodeka, trapeza, ellados, megalokonomou](https://images32.inewsgr.com/3232/32328381/dodeka-istories-apo-tin-trapeza-tis-ellados-mesa-apo-ton-fako-tou-k-megalokonomou-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Δώδεκα ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου
- Ελεύθερη η είσοδος στο Μουσείο Ακρόπολης την 28η Οκτωβρίου
- Το οριγκάμι συναντά το μπαλέτο και τη φωτογραφία
- Από το «έξυπνο» κινητό στο κινητό «υψηλής νοημοσύνης»
- Καμπανάκι του ΟΟΣΑ για την παιδική φτώχεια στην Ελλάδα
- ΗΠΑ: Γίγαντας με πήλινα πόδια
- Μια «Cinecitta» στην Θεσσαλονίκη
- Ρωσική Εκκλησία: Το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης έχει αυτο-καταστραφεί
- Σε συνθήκες κοινωνικού αποκλεισμού ένας στους τρεις στην Ελλάδα
- Υπουργικό: Αλλαγές στην ηγεσία της Δικαιοσύνης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Όλυμπος: «Η Γη των Μύθων και των Αυθεντικών Εμπειριών»
- Συμμορία «άδειαζε» οχήματα στην περιοχή Πυλαίας - Χορτιάτη
- Συνέχεια στην ανάκαμψη για μετοχές και ομόλογα
- Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη Λ. Μαραθώνος την Κυριακή
- Ενισχύονται οι δείκτες στην Ευρώπη
- Μητσοτάκης σε Bloomberg: Δέσμευσή μου ότι η επένδυση στο Ελληνικό θα ξεκινήσει το 2019
- Διάλογος Κοτζιά με Καμμένο στο υπουργικό- Γιατί ανέβηκαν οι τόνοι μεταξύ των δύο ανδρών
- Εξοικονόμηση ενέργειας και εκμετάλλευση οργανικών απορριμμάτων στην ελληνική βιομηχανία τροφίμων
- Οι σκέψεις μας σε χάρτινη μορφή-Εικαστικό εργαστήριο
- Στη σκηνή των Βρυξελλών η Μέι για το φινάλε του Brexit